advies voor skischoen heren

Dag forumleden, volg het forum al een tijdje zonder als lid in te loggen… nu heb ik een vraag waar jullie hopelijk wat in kunnen adviseren:

Tot nog toe heb ik steeds op huurschoenen en ski’s geskied, maar toen mijn vrouw haar skischoenen ging laten aanpassen, toch ook maar enkele skischoenen gepast in de winkel.
Zowel de verhuur in Oostenrijk als de verkoper in België adviseren een schoen met minder volume voor mijn eerder smalle (voor hun lengte) voeten (lv, mv). En helaas: die zijn zeldzaam in de verhuur.

Toevallig kan ik een heel goed soldenkoopje doen (koopprijs ongeveer 1 x verhuur) met een Technica Mach 1 LV 110 omdat die volgens de winkel voor de meeste heren te smal is. Het is niet zo dat de verkoper-bootfitter me per se die wil verkopen, is gewoon een heel mooi aanbod dat ik overweeg.

Gegevens:
Ski-niveau: volgens https://www.wintersport.be/weblog/bericht/5678/wanneer-ben-j… zou ik qua ski-niveau ergens landen in categorie 2, licht gevorderd - intermediate. In het gigi-niveau zal dat dan ergens 5 zijn.
Ik doe vooral blauwe en rode pistes, veelal geslipte bochten als het steiler wordt, geraak wel overal door maar techniek mag wat mij betreft nog heel wat beter. In moeilijkere omstandigheden (steiler, smal, buckles…) grijp ik sowieso naar geremde bochten, en zijdelings rutschen. We nemen ieder jaar wel enkele uren les in het gebied.
In de verhuur de laatste jaren steeds “premium” of “4 van de 5 sterren” ski’s en dat bevalt prima. bv dit jaar Rossignol Hero Elite Limited (2023-2024), ik heb mijn ski’s graag eerder aan de korte kant. De skischoenen zijn in verhuur vrijwel steeds qua volume aan de grote kant. (laatste uit verhuur Nordica Speedmachine 90 rx, met extra zooltje in om volume te verkleinen, maar dan nog blijf ik mijn hiel wat voelen loskomen tijdens het skiën)
Gewicht ~ 77kg, lengte 176

De Technica Mach1 schoenen zitten goed, op twee drukpunten na (voorkant enkel en in de breedte aan kleine teen) die ze wel nog zouden kunnen aanpassen.
Maar:

  1. De bootfitter ziet me liever vertrekken vanuit een skischoen die van in het begin aardig zit om dan te corrigeren. Dus heeft zelf zijn twijfels, maar wil de buitenschoen die een CAS systeem heeft wel aanpassen op die drukplaatsen om te proberen. Het zijn wel de meest goed aansluitende schoenen die ik al ooit gedragen heb. Zelfs zonder de sluitingen dicht te doen blijft mijn enkel op zijn plaats. Een wreef die te hoog/klem zit is echter een no go heb ik begrepen.
  2. Ik twijfel of die skischoenen Technica Mach 1 LV 110 voor mijn niveau niet te ‘agressief’ gaan zijn (daar beweert de verkoper van niet en dat ik sowieso naar een schoen van 100 à 110 flex zou moeten gaan om techniek te verbeteren). Gezien de hogere flex en het low volume vrees ik dat ze echter te weinig vergevingsgezind gaan zijn voor de foutjes in skihouding die ik nu maak.

Sorry voor de lange post, wat respons op 1 en 2 is heel sterk geapprecieerd

*bericht bewerkt door JerA op 14 feb 2024 14:55

Moeilijk te beantwoorden. Voor je niveau wellicht een wat stijvere schoen. Maar ik heb ze ook net nieuw (model van dit jaar) en ze voelen heel fijn aan. Maar nu nog de praktijktest volgende week! Mijn vorige schoenen zijn wat milder en dat merkte ik wel als er wat meer input gegeven moest worden. Ik ski alles t/m zwart beheerst af, maar als het echt hobbelig wordt dan gaat de slip er nog wel eens in. Ik vond met passen deze echt heel lekker zitten (heb ook een smalle voet), de schnallen op de voet zijn amper nodig - zo voelt het tenminste.
Maar zoals vaak gezegd, iedere voet is anders. En het zou kunnen dat deze in het begin (veel) te stijf aanvoelt. Zeker met les moet je daar overheen kunnen groeien.

Respons op 1:
Als een skischoen zondermeer als goed aansluit op de voet, enkel en kuit, dan heb je voor jou het juiste model met de juiste pasvorm gevonden. Een kleine verbetering zou hierbij nog wel kunnen zijn om de standaard zooltje te vervangen door een model dat goed op jouw voetzool aansluit. Ga daarna eerst even lekker skien en laat vervolgens - zonodig - nog een kleine skischoen aanpassingen doen.

Respons op 2:
Met name gezien jouw gewicht en ski-ervaring is deze Technica schoen met flex 110 een goede keuze. Het kan zeker in het begin wel even wennen zijn. Vooral als je inderdaad eerder te grootte skischoenen met een lagere flex hebt gebruikt. Na enige gewenning zul je, denk ik, gaan ervaren dat je met deze nieuwe skischoenen de skis veel beter kunt laten doen wat jij echt zou willen.
Mocht je uiteindelijk de skischoenen toch nog te stijf vinden (ofwel foutjes blijven telkens maar weer afgestraft te worden), dan kan de flex van deze skischoenen vrij gemakkelijk (door een bootfitter) iets verlaagd worden.
Maar voordat je de flex echt zou willen laten verlagen, is een paar skitechniek lessen nemen wellicht nog een goede afweging.

Veel skiplezier gewenst.

Ik vond met passen deze echt heel lekker zitten (heb ook een smalle voet), de schnallen op de voet zijn amper nodig - zo voelt het tenminste.

PaulPalmpje op 14 feb 2024 16:51

Had net hetzelfde gevoel, schoen zit meteen heel vast rond de voet, zelfs zonder de bindingen dicht te maken, laat staan echt hard aan te spannen. Misschien zou mijn kuit nog net iets meer ruimte mogen krijgen.

*bericht bewerkt door JerA op 14 feb 2024 19:15

Veel skiplezier gewenst.

Jansg op 14 feb 2024 18:06

Dank je wel.
Schoenen toch gekocht. Momenteel zijn ze nog in de winkel voor een kleine aanpassing aan de shell
De test moet nog volgen.

Plaats een reactie