Hoe is de situatie onderweg in Duitsland?

Vanmiddag om 12u (na school) vertrekken wij vanuit het midden van het land naar onze tussenstop bij Ulm. Google Maps geeft momenteel aan dat de route over de 3 sneller is dan over de 61. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de mensen die vandaag al eerder onderweg zijn gegaan. Hoe is de situatie nu, specifiek wbt de 3 versus de 61?

Wij rijden overigens elektrisch (niet - Tesla) en hebben sowieso extra reistijd ivm laadstops.

🤨 Als je “momenteel” op Google Maps kijkt dan zie je toch de “situatie nu”?

Ja duh. Maar het is goed om van mensen die nu onderweg zijn te weten of er nog flinke baustellen staan die wellicht over een paar uur toch voor flinke vertragingen gaan zorgen.

Google Maps geeft nu bijvoorbeeld aan dat de route over de 3 sneller is, maar voor “straks” dat de 61 waarschijnlijk iets sneller/ betrouwbaarder. Vandaar 😊.

Misschien valt er op beide snelwegen wel een F-35 naar beneden. Je weet het niet.

Ik rijd geregeld vanuit Nijmegen via de A3 of A61 naar Oostenrijk Tirol, ook elektrisch. Er is weinig over te zeggen welke sneller is. Qua tijd maakt t niet veel uit. De 61 is vaak iets minder druk, de 3 heeft vaak meer rijstroken, maar je rijdt wel langs de grote steden. Baustelle zijn er op beide wegen. Op vrijdagmiddag heb je op de 61 wel meer vrachtverkeer wat vanuit zuid-Nederland en België komt. Ik rijd via de 3,5,8 en 7 of 61,5,8 en 7.
Via de A3 heb je wel meer keuze en mogelijkheden om te laden. Dit is aan de 61 nog duidelijk minder. Overigens rijd ik ook geen Tesla, maar maak er toch geregeld gebruik van. Zou het zeker op een dag als deze overwegen. Zou weleens druk kunnen zijn bij de laadstations aan de snelwegen. Overigens heb ik tijdens al mijn ritten heel weinig ‘wachttijd’ gehad om te laden.
Kijk voor vertrek via Google en kies dan je route. Dan vermijd je (hopelijk) een eventuele file die aan het begin van jullie route staat. Gedurende de rit heb je hier vooraf toch geen invloed heb. Goede reis en fijne vakantie!

*bericht bewerkt door kesman op 16 feb 2024 09:31

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Wij rijden op de 3 bij Wurzburg (voor het eerst elektrisch), gaat op. Geen oponthoud gehad en amper wegwerkzaamheden. Nog 300km tot ons hotel. Maar het zekere voor het onzekere genomen ivm laden onderweg waar we geen ervaring mee hadden richting Oostenrijk, dus vroeg vertrokken vannacht.

Niet Duitsland, maar momenteel wel wat file op de A12 Arnhem-Duitse Grens ivm werkzaamheden aan de IJsselbrug + wintersport verkeer.

🚌 PisteBunny 🐰

Tot nu toe gekozen voor 2x een tesla lader, heel rustig en binnen 20min weer op de snelweg.

Wij gaan ook rond die tijd uit midden Nederland. Op dit moment is de 61 sneller. Heeft ook mijn voorkeur. We zien het straks wel, uiteindelijk zal het overal wel druk zijn dit weekend.

Don`t eat yellow snow

🤨 Als je “momenteel” op Google Maps kijkt dan zie je toch de “situatie nu”?

Geraertshoven op 16 feb 2024 09:04

Naar mijn ervaring geeft Google maps alleen het oponthoud dichtbij aan en niet wat uren verderop ligt omdat dit gedurende de reis vermoedelijk nog verandert.

De optie ‘verkeer’ op Google Maps (website) geeft de situatie aan.
In de navigatiebegeleiding zou het zomaar kunnen zijn dat ie niet verder kijkt dan zijn neus lang is.

Dank allen. Het zal uiteindelijk niet veel uitmaken, goed om te weten van ervaringen nu. Goede reis voor degenen die ook onderweg zijn/ gaan!

Ik zou de A61 pakken. Minder baustellen.

Vanmorgen 5:00 vertrokken vanuit De Bilt. Gekozen voor 61, geen spijt van gehad. Geen files, slechts 2 Baustellen.

Daarna een stuk of 2 korte files. Nu weer lekker doorblazen richting de vermalderijde Fernpass. Als t zo lekker blijft gaan, pakken we nog een terrasje in Innsbruck 😎

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

De 61 lijkt nu inderdaad iets sneller te zijn. Maar ivm beschikbaarheid van laadpunten kiezen we toch voor de 3. Dank voor alle ervaringen!

Wij zijn om half 6 uit Twente vertrokken via Oldenzaal, Kassel, A7, Fernpass en waren al om 1 uur in Oetz. Het ging heel voorspoedig. Nu in de zon op het terras, het kijkt wel voorjaar 🙂

Wij zijn om half 6 uit Twente vertrokken via Oldenzaal, Kassel, A7, Fernpass en waren al om 1 uur in Oetz. Het ging heel voorspoedig. Nu in de zon op het terras, het kijkt wel voorjaar 🙂

AJski op 16 feb 2024 13:18

Dan heb je aardig gas gegeven 😂

Dus je hebt in 7,5 uur 830km afgelegd? Dat is inderdaad heel rap.

Valt wel mee, cruise control op 150/160 en tot de Oostenrijkse grens 125 km/h gemiddelde snelheid 😜. Slechts 1 korte stop om te tanken en plassen.

Ik zou de A61 pakken. Minder baustellen.

DSvier op 16 feb 2024 12:03

Was waarschijnlijk ook de betere optie geweest… Erg druk hier op de A3…

Ik zou de A61 pakken. Minder baustellen.

DSvier op 16 feb 2024 12:03

Was waarschijnlijk ook de betere optie geweest… Erg druk hier op de A3…

Claire op 16 feb 2024 14:21

Volgens Google Maps heb je wel de juiste keuze gemaakt ;)

We gaan ook overmorgen met de electrische wagen. Heeft iemand een idee of het klopt dat de fastned in Limburg an der Lahn langs de A3 niet operationeel is? Dit is normaal onze vaste stop met 12 laadplekken, maar de shell app geeft daar een kruisje aan. @Claire last gehad van laadpaalfile?

Staan op 61 in de file, Google Maps blijkt te kloppen.

null

We gaan ook overmorgen met de electrische wagen. Heeft iemand een idee of het klopt dat de fastned in Limburg an der Lahn langs de A3 niet operationeel is? Dit is normaal onze vaste stop met 12 laadplekken, maar de shell app geeft daar een kruisje aan. @Claire last gehad van laadpaalfile?

Ivan_Fi op 16 feb 2024 15:14

Wij rijden zo langzaam dat we nog niet hebben hoeven laden… We gebruiken ABRP, die laat live de status (en beschikbaarheid) van de laadpalen aan. Koersen nu af op een Tesla punt, Oberhonnefeld, dat is een stukje ten noorden van Limburg an der Lahn.

Vanmorgen om 9:00 bij Amsterdam vertrokken. Via Arnhem over de 3. Tot aan Frankfurt een gemiddelde van 80 excl pauze, dus schiet niet echt op. Na Frankfurt gaat het nu aardig over mooi nieuw asfalt. Familie izat iets voor ons en zijn over de 61 gegaan. Dat leek veel beter door te rijden. Toch mogen we niet mopperen want ik heb onderweg een hoop pechgevallen en ongelukken gezien. Dat is een stuk erger.

*bericht bewerkt door Taan op 16 feb 2024 16:12

Mijn ervaring van afgelopen week is dar de A3 tot aan Wurzburg en A7 goed te doen zonder al te veel baustellen. En volgens mij zijn er op de A61 een paar langere baustellen die mogelijk voor oponthoud kunnen zorgen.
Wel vond ik de A3 in het Ruhrgebied erg veel snelheidsverschillen hebben van 80, 100, 120, etc. En die die soms elkaar erg kort afwisselden.

Wurzburg -Erlangen
Hele stuk wegwerkzaamheden dus 80 km/ u.

Xx10

De files op de 3 werden steeds erger, daarom na de laadstop doorgestoken naar de 61, zou volgens Google ruim een uur sneller moeten zijn. Daar reed het inderdaad een stuk beter door. Het blijft gokken dus met de 3 en de 61…

6:15 vertrokken uit Midden Nederland, via A61-A6-A81-Bodensee vrijwel zonder files kunnen doorrijden naar Bregenz. A81-Bodensee altijd leuke route en op laatste stukje toch geen “haast” meer.

Wij zijn om 03:00 vertrokken, ook midden NL, navigatie gevolgd over de 3 en daar gebeurden sinds vertrek allerhande ongelukken (2x dakkoffers op elkaar en twee gepimpte wagens die op eigen houtje de vangrail hebben geknuffeld) en incl ‘kotspauze’ nu pas bij Stuttgart Flughafen en dan moetne we nog tot Val Gardena.

Volgens maps nog 5:47 min via de Fernpass. Flitsmeister komt als niet eens meer via de pass maar via Munchen en dan minimaal 7 uur nog.

Toch maar eens bedenken hoe we dit volgend jaar doen. Denk dan toch maar navigatie ‘overrulen’ en de 61 pakken.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 17 feb 2024 11:01

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij zijn gisteren na school vertrokken om 14.30. Overnacht net voorbij Sturtgard. Gisteren was wel druk, maar wel prima te doen via de 61. Nu wel in de file bij Bludenz. Nog 1.5 uur voor aankomst in Galtür volgens Google.

Plaats een reactie