Hoelang duurt jouw ideale wintersport vakantie

Als tijd en geld geen rol voor jou zou spelen, hoelang zou je dan weg gaan?

  • Ben je er na een weekje al klaar mee en keer je dan het liefst thuiswaarts
  • Hang je liever 2 weken rond waarbij je rustdagen tussendoor inlast en de winterpret uitsmeert.
  • Verdeel jij die 2 weken liever over 2x een aparte vakantie tijdens de winter.
  • Of ben jij zelfs een echte crack die makkelijk een maand op de pistes kan rondslenteren achtereen?

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 19 feb 2024 09:00

Ik was in december en januari bijna zes weken in Oostenrijk. Sta nu op 30 skidagen. Baalde dat ik naar huis moest om te werken. Gelukkig mag ik 1 maart weer, helaas is het maar voor twee weekjes…

Peter Pos

Als tijd en geld geen rol spelen, zat ik nagenoeg altijd in de bergen. Dan hoef ik niet elke dag meer de piste op, maar zoek je de mooiste dagen uit en wissel je af met andere dingen doen.

Iets realistischer wil ik nog weleens een keer een dag of 10 doen ipv telkens een week of een shortski. Moet ik nog maar eens een keer plannen.

Ik was in december en januari bijna zes weken in Oostenrijk. Sta nu op 30 skidagen. Baalde dat ik naar huis moest om te werken. Gelukkig mag ik 1 maart weer, helaas is het maar voor twee weekjes…

peterpos op 16 feb 2024 21:51

Haha de echte crack gevonden! Waren die 6 weken echt puur vakantie?

Heerlijk lang in de bergen, vanaf het eerste dik pak sneeuw tot misschien wel Pasen. Wat Tiny zegt af en toe een dagje niet skiën, en zeker met deze piste omstandigheden ook heerlijk wandelen. In de ochtend op de ski, dan thuis broodje eten daarna weer wandelen, in het bos ligt ook nog meer sneeuw ;) en eindigen op een terras in het zonnetje.

*bericht bewerkt door Elly3 op 16 feb 2024 22:25

Dienten Die Alte schule

Voor mij zijn 10 dagen achter elkaar wel genoeg. Dan moet ik een week uitrusten.

Ik las @Elly3 d’r zin en beetje verkeerd. Ik zag al mensen in het appartement met ski’s aan broodjes eten 😅

Als tijd en geld geen rol voor jou zou spelen, hoelang zou je dan weg gaan?

Vanaf de eerst serieuze sneeuwval eind november/december tot en met eind april. 1x eerder gedaan, maar wel als ski-/sb leraar. Heerlijk!
Slechts 1 dag niet geskied destijds omdat alle liften dicht waren wegens zware föhnwind.

Gang is alles

Tsja, als tijd en geld geen rol spelen, en ik in een skiregio met overkoepelende pas zit, dan is het makkelijk van december tot en met april/mei vol te houden.
5 dagen per week een uur of 3 de piste/berg op. Verder wandelen, andere toeristische zaken bezoeken, beetje shoppen, keertje welness, af en toe eens wat toerskiën. Bij mooie dagen wel een volle dag op de berg.
Heb er voor werk hele winters doorgebracht, en kwam ski-uren tekort vond ik.

@Tiny-M heb het even beetje aangepast :)

Dienten Die Alte schule

Ik was in december en januari bijna zes weken in Oostenrijk. Sta nu op 30 skidagen. Baalde dat ik naar huis moest om te werken. Gelukkig mag ik 1 maart weer, helaas is het maar voor twee weekjes…

peterpos op 16 feb 2024 21:51

Haha de echte crack gevonden! Waren die 6 weken echt puur vakantie?

Ry33 op 16 feb 2024 21:54

Ja, heel soms wat werk gedaan vanuit huis en een paar keer schoonmaak van het appartementdeel dat ik verhuur. Maar als ik kon skiën, dan ging ik. Wel 2x snel teruggegaan omdat er toch flink wat meer nieuwe sneeuw op de piste lag dan ik had verwacht. Ben wel een fanatieke skiër, maar geen heel erg goede. Dus daarom was het verstandiger voor me om te stoppen.
Het is wel zo dat als je zolang daar bent je niet vaak tot 16.00 uur doorskiet. Maar wel 's morgens met de eerste skibus. Dat was vaste prik.

Peter Pos

Voor mij zijn 10 dagen achter elkaar wel genoeg. Dan moet ik een week uitrusten.

yoguido op 16 feb 2024 22:01

Knap hoor, is dat serieus 10 dagen achtereen? Geen 1 of 2 daagjes rust tussendoor?

Dit klinkt misschien gek @Ry33 , maar als je na een weekje elke dag skiën door je vermoeidheid heengaat, heb je er daarna eigenlijk steeds minder last van. Je lichaam went aan de inspanning de hoogte, je gaat soepeler skiën etc.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ben een beetje een autist. Heb er dit seizoen nu 29 dagen opzitten (zondag nr 30), da’s een normaal seizoen. Maar ik hoop dit jaar toch aan 40 dagen te geraken. Da’s dan een dag of 10 skien aan een stuk als vakantie en de rest dagjes tussendoor en de meeste zaterdagen en zondagen.

Da’s niet elke dag 100km aantikken als onze km-vreter DSvier, dat wisselt nogal (zeker met een 5jarige erbij). Soms een volle dag knallen, anders met de club een uur of 2 skieen, of een halve dag met de zoon. Kan ook gewoon een voormiddag zijn, om dan 's namiddags nog iets in huis te doen.

Mocht ik vrije keuze hebben dan stond ik een 4 a 5 dagen per week op de piste, en dit het hele seizoen lang, een dag of 60-70, maar ben tevreden hoor ;-)

Beaam ook wat Shane zegt, de meeste mensen hebben wat dagen nodig om hun “skibenen” te vinden. Duurt bij mij ook altijd wel een dag of 4.

*bericht bewerkt door Asterino op 16 feb 2024 23:51

Voor mij zijn 10 dagen achter elkaar wel genoeg. Dan moet ik een week uitrusten.

yoguido op 16 feb 2024 22:01

Knap hoor, is dat serieus 10 dagen achtereen? Geen 1 of 2 daagjes rust tussendoor?

Ry33 op 16 feb 2024 22:43

Dat zijn voor mij 8 skidagen ( 7 uur per dag beweging) en 2 reisdagen ( heen en terug). Rustdagen neem ik niet. Wat asterino zegt verder. De inspanning op hoogte vergt best veel. Ik ben best fit, drink minder en ga vroeger naar bed tijdens zo’n vakantie, maar na 8 dagen is de pijp toch wel leeg.

Ik zou die 8 skidagen ook wel kunnen uitsmeren over twee weken, maar dan zou ik me geheid vervelen.

*bericht bewerkt door yoguido op 17 feb 2024 01:05

Bij een 10 daagse busreis kun je skien van zaterdag tot en met zaterdag, en hoef je maar 5 dagen vrij te nemen. Perfecte duur voor mij, al zijn aan het einde van de week de benen wel op.

Mocht het kunnen zou ik van begin tot einde seizoen in de sneeuw zitten.

Momenteel sta ik op 43 dagen. Hopelijk kan ik er nog wat aan toevoegen, maar dat moet ik nog bezien.

Hier eenzelfde fanatiekeling als @Jesper, tijdens mijn snowboardseizoen als schoonmaker kon ik alleen de zaterdagen niet de berg op, de rest van de week wel. Ben het hele seizoen 1 dag niet geweest (nieuwjaarsdag), verder elke dag en dan ook nog vrijwel altijd volle dagen. Daar zaten dan ook wel veel poederdagen of parkdagen bij, 5 maanden lang alleen pistes doen zou me wel meer vervelen. Voordeel van het gebied waar ik zat (Les Deux Alpes) was dat je altijd ergens goede sneeuw had, dus dat was ook geen reden om te stoppen. En in mijn herinnering was wind ook vrijwel geen issue daar of dat seizoen, maar dat kan herinneringsverfraaiing zijn.

Nu is werk en geld dus de voornaamste reden om het kort te houden, maar wil in de toekomst ook wel vaker wat langere wintersporten doen zodat je niet telkens die reis hebt.

ls tijd en geld geen rol voor jou zou spelen, hoelang zou je dan weg gaan? § Ry33 op 16 feb 2024 21:49

Hoe lang zou ik dan naar Nederland op vakantie gaan kun je beter zeggen. 🤭

Übung macht den meister!!!

Wij skiën dit seizoen minimaal 20dg, hebben de Ski6 pas ‘20dg in het seizoen’. Wij verdelen het, dec/jan 11dg, februari 8dg en in maart weer 10dg. Nemen ook altijd ‘rustdagen’ tussendoor. Er is voor ons meer leuks en meer te doen dan alleen skiën.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Idealiter zou ik de hele winter remote werken en dan elke dag zoveel mogelijk pakken rondom de werkuren (flexibel inzetten, 32 uur per week).

Maar helaas vindt de baas dat niet persé net zo’n goed idee als ik 🤪

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Als gevolg van thuissituatie gaan we de laatste jaren niet langer dan 4 aaneengesloten skidagen. Maar dan wel 3x per seizoen naar de alpen.
Deze verandering heeft ook een ander voordeel: je ziet meer verschillende gebieden en je herinnert de dagen beter.
Bij 6 of 7 dagen aaneengesloten skieen had ik toch geregeld het gevoel dat dag 5 en 6 copy-paste waren.

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 17 feb 2024 11:24

Idealiter het hele seizoen met genoeg rustdagen. Maar omdat geld en tijd juist wel een rol spelen is het maximaal 2 weken oftewel 13 skidagen. Dan is de batterij ook wel aardig leeg. Het voordeel van 2 weken: je krijgt 1 skidag kado (de wisseldag), zowel qua pas als accomodatie😄

Sinds 2002 :-) Nooit meer weggegaan

Click. Click. Peace

Sinds 2002 :-) Nooit meer weggegaan

Rogier op 17 feb 2024 12:28

Ik ben er wel veel, maar mijn vrouw wilt nog niet definitief 🤷🏼‍♂️

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Huidige situatie 2 x 7 dagen. Vrij te kiezen in het laagseizoen. Dus bij goede condities en in de regio waar er net een pak sneeuw gevallen is.
Meestal alleen, ook omdat het dikwijls last minute is.
7 dagen is het maximum, vooral omdat ik daarna thuis niet meer binnen mag 😁

*bericht bewerkt door FrankB op 17 feb 2024 13:19

Ik vrees dat Ry 33 met de vraagstelling een beetje onderschat hoe fanatiek de mensen hier zijn😂

Ik zou zelf ook echt het liefst van half november tot half april in de Alpen zijn. Inmiddels al 1 keer 3 maanden geweest (puur voor plezier) en heb toen m.u.v. 6 dagen elke dag (minimaal de halve dag) op ski’s gestaan. Geen enkel stukje verveling kan ik je zeggen!

Ben net terug van 2 weken skiën en ben nu de volgende al weer aan het plannen, ook nu onmiddellijk heimwee naar de sneeuw.

Volgend jaar weer minimaal 5 á 6 weken aaneengesloten skiën, ditmaal met de Karinthie/ Oost tirol Topskipas.

Leuk om te zien al die andere complete ski debielen hier, voel me op mijn plaats🤣👌

@amelm…hahaha…dat voel ik ook. T is hier echt wel een groepje ski-mongolen bij elkaar. (Bedoel ik in de beste betekenis van t woord).

Zeker geen “ik ski al 10 jaar” (en dan eigenlijk maar 1 week per jaar) groep. En er zijn er best wel een paar waar ik als local toch een ski puntje aan kan zuigen, wat betreft aantal skidagen per jaar/seizoen. Gekke en gezellige online bende.

Zó blij dat ik niet de enige skigek blijk te zijn! Thuis wordt er maar raar tegen me aangekeken, met man en zoons die het prima vinden het bij dat ene weekje te houden. Zelf zou ik best bijvoorbeeld 3 x 2 weken willen gaan, en dan steeds een dag of 10 skiën met wat rustdagen ertussen om te wandelen, zwemmen of lummelen. Maar tegen een heel seizoen in de bergen zou ik ook geen nee zeggen. Al was het maar om nu eens definitief uit te vinden of ik me toch zou gaan vervelen of niet.

Hangt helemaal van de omstandigheden af, deze wel mag best kort duren van mij, terwijl vorig jaar prima twee weken had mogen zijn

Uitgaande van goede omstandigheden, 3-5 dagen… meerdere keren per seizoen.
Ik ben ‘vroeger’ wel eens 14 dagen achter elkaar geweest maar in het zelfde gebied heb ik dan toch wel gezien na een mid-week.
Nou moet ik wel zeggen dat ik sowieso nooit echt langer dan een week weg van huis kan ivm de zaak, maar die wens is er ook principe ook niet echt (voor de wintersport) gelukkig.

*bericht bewerkt door CD2015 op 18 feb 2024 11:20

Plaats een reactie