Fernpass....

Velen moeten dit weekend via de Fernpass terug naar huis. Het gaat ongetwijfeld weer druk worden. Het blijft koffiedik kijken, maar wat zou normaal gesproken een goede tijd zijn om over de Fernpass terug te gaan naar huis? Zaterdag ochtend lijkt mij een garantie voor urenlange files. Wij gaan zaterdag nog skiën en willen rond 4 uur uit Oetz vertrekken naar Ulm voor een overnachting. Zou dat een goed plan zijn? Wat doen jullie?

AJski op 21 feb 2024 16:59

Overwegen om via Bregenz te rijden?

Aftellen maar!

Hoe is het nu op de Fernpass? Lijkt aardig door te rijden als ik de webcams bekijk?

Als het kan…vermijden die pas.
Wij gaan altijd naar Serfaus via Bregenz.
Is wat omrijden, maar in tijd win je het altijd.
Zelfs naar Sölden rij ik liever om.
Ze gaan wel wat tunnels maken, dacht ik, maar dat zal nog wat jaartjes duren met enige strubbelingen.

Hoe is het nu op de Fernpass? Lijkt aardig door te rijden als ik de webcams bekijk?

AJski op 24 feb 2024 12:10

Ik ben er net om 11:00 overheen gegaan richting Duitsland. Reed best aardig door.

Het reed prima door op de Fernpass, we reden om 13:45 weg uit Oetz en waren om 21:30 thuis in Twente 😀

De zeek voor de eerste keer de Fernpass gebruikt.
Woensdag voormiddag in lichte sneeuw geen problemen gehad. (behalve het feit dat we daarna niet tot ons hotel konden geraken aan de Stubaier Gletcher wegens lawinegevaar en we dus in Fulpmes last minute nog een hotel gezocht hebben voor de nacht)

Gisteren, zondag 10/03, teruggereden en wat een hel was dat.
File over de hele pas terwijl het droog was, er geen vakantieperiode was en het zondag was.
En bij het aankomen in Duitsland bleek dan dat de Duitse Politie een controle actie hield en iedereen traag over een klein afritje moest.
Bijna 4 uur gedaan over 130 km, waarvan het eerste stuk tot aan de Fernpass nog vlot verliep.

Toen ik in vorige jaren naar Serfaus of Ischgl ging ben ik steeds langs Bregenz gereden, nu weet ik dus waarom…

Wij hebben afgelopen zaterdag ook besloten om ‘om’ te rijden via de snelweg. Weinig oponthoud gehad. Voor mijn gevoel wel een stuk langer rijden naar Ulm dan als je via de pas rijdt, maar ja - daar stond het stil volgens Maps.

Mr. Slow

Yes wij ook de heenweg door de arlbergtunnel, heerlijk door gereden. De terugweg (afgelopen zaterdag), het was mooi weer, toch maar via de fernpass… dik 3 uur gedaan over de eerste 100km. Bij de grens stond ook politiecontrole, maar ik had niet het idee dat dat het enige oponthoud was. Voor mij was dit een leermomentje: als het enigszins kan vermijd ik de fernpass voortaan.

En bij het aankomen in Duitsland bleek dan dat de Duitse Politie een controle actie hield en iedereen traag over een klein afritje moest.

juliensiebens op 11 mrt 2024 15:41

Die controle staat er volgens mij standaard, de laatste 3 jaar ook doorheen gemoeten. 2 jaar geleden zelfs eruit gepikt, toen moest ik een drugstest doen en werd mijn paspoort nagetrokken. Duurde gelukkig ook maar 5 minuten, maar is toch even spannend als zo’n agent met machinegeweer om zijn nek aan je autoraam staat.

Wij zijn gisterochtend (11 maart, rond 09:30) ook over de Fernpass terug gereden en toen reed het goed door. Heb geen politiecontroles gezien.

Overigens heb ik me nog dood staan ergeren aan weggebruikers die de file op de fernpass deels omzeilden door wat sluipweggetjes te benutten, en dan bij het invoegen ervoor zorgden dat de mensen die wel netjes op hun beurt wachten nóg langer moesten wachten…

Overigens heb ik me nog dood staan ergeren aan weggebruikers die de file op de fernpass deels omzeilden door wat sluipweggetjes te benutten, en dan bij het invoegen ervoor zorgden dat de mensen die wel netjes op hun beurt wachten nóg langer moesten wachten…

Juul op 12 mrt 2024 10:45

“Fileratjes” zoals we dat zeggen , helaas een overal voorkomend fenomeen …

Plaats een reactie