is snowboarden minder populair aan het worden?

Ik zie in de wintersportwinkels (in ieder geval in NL) een beperkt aanbod van snowboard kleding, het meeste is echt geënt op skiën. En ik was dit seizoen al in Solden en Stubai en daar zag ik ook veel meer skiërs dan snowboarders en eind vorig seizoen ook in Valto. Daar waren de meeste snowboarders ‘oude knarren’(dat ben ik trouwens ook en ja ook in het skiën). En tijdje gelden in een bekende wintersportzaak in NL, voor aanschaf nieuwe snowboardschoenen, werd gezegd dat zij ook minder startende snowboards zien. Mij maakt het niet uit maar het lijkt alsof de populariteit van met name jongeren meer naar het skiën verschuift. Verkeerde inschatting of is dat zo?

Viel mij dit jaar ook op.

Deze trend is al jaren gaande!

Is niets nieuws inderdaad.

Hebben de negatieve berichten hier toch zin.

Ja, snowboarden is minder populair aan het worden. Als je nu zonodig af wil wijken op de piste, dan moet je voor twin tips gaan.

Onder Nederlanders is het nog een beetje populair. En in oostbloklanden ook wel van wat ik zie. Maar de lokale jeugd is alweer over op the next thing.

Hebben de negatieve berichten hier toch zin.

DrPhil op 19 feb 2024 16:53

Waar staan die precies.?
Kan ik daar nog even op reageren…
En laat @Edo dit maar niet lezen.

en tot slot; je doet weer je naam geen eer aan.

Gevoel van boarden is ongeëvenaard, haalt skiën het gewoon bij niet bij mij, vooral als een carve goed lukt en je slingshot uit de turn.

Maargoed boarden is echt zoveel vermoeiender en voor mijn gevoel blessuregevoeliger. Zie mezelf nog wel eens teruggaan naar skiën als ik ouder wordt.

Ik heb me een paar jaar geleden laten vertellen dat jongeren nadat ze het gewone skiën wel gezien hebben vaker kiezen voor funcarves (of hoe je dat ook noemt) waarmee ze ook in het funpark kunnen stunten, ipv snowboarden zoals dat daarvoor vaak het geval was…

Peter Pos

De neergang van snowboarden is IMO eigenlijk in de tweede helft van het vorige decennium al gebeurd. Het aandeel snowboarders op de pistes is inmiddels redelijk marginaal, maar dat was het vlak voor corona ook al geworden (en ik zat dat jaar in hetzelfde gebied als deze winter). Ook goed te zien aan het aandeel nieuwe gondels waar men geen snowboardhouders meer inbouwt, en de opkomst van de stoeltjeslift met de stang tussen de benen - allebei ook al even geleden ingezet, en dat was echt niet het geval geweest als het aandeel snowboarders 5 jaar geleden nog in de buurt van de hoogtijdagen was geweest.

❄️

Mijn oudste zoon van 17 heeft zelf de klik gemaakt van skiën (ik had natuurlijk net ski’s gekocht voor hem 🙄) naar snowboarden.
Ik vind het er toch eigenlijk jeugdiger uitzien. Dus ik begrijp die trend niet.

Zelf ski ik. Is zo gegroeid en wil niet opnieuw beginnen. Lijkt me ook vervelend om altijd die bindingen te moeten aandoen na de lift.

Misschien komt dat doordat het langer duurt om de basics van het snowboarden onder de knie te krijgen dan skiën? Als je als tiener begint, wil je misschien sneller succes. De spanningsboog van jongeren wordt steeds korter (lang leve de social media) Tel daarbij op dat als je wèl als jong kind met je ouders mee op wintersport gaat, dit vaker op heel jonge leeftijd is en kleine kinderen dan automatisch op skietjes belanden (snowboarden kan vaak pas vanaf 8jr). Als je zoon of dochter na een paar jaar eindelijk een beetje mee kan met pa en ma op de piste, is de drive om te switchen ook niet zo groot. Kortom, je moet t echt willen om een minder voor de hand liggende keuze te maken.
Overigens heb ik 2 boardende tieners (dochter tikte afgelopen week nog 86km/u aan en zoon doet 360’s in t park. En ik? Ik ben blij dat ik om 15u met uitzicht op t snowpark met een vin chaud kan genieten van dat alles.

Zie mezelf nog wel eens teruggaan naar skiën als ik ouder wordt.

Ry33 op 19 feb 2024 18:05

Het verstand komt met de jaren. ;)

Zie mezelf nog wel eens teruggaan naar skiën als ik ouder wordt.

Ry33 op 19 feb 2024 18:05

Het verstand komt met de jaren. ;)

DSvier op 19 feb 2024 19:37

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

*bericht bewerkt door KKJB op 19 feb 2024 19:44

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Die ideeën komen vooral ook van het besef dat je benen aan elkaar binden in het algemeen en vooral ook in de bergen toch niet zo’n goed idee is. We zijn per slot van rekening geen zeemeermin. ;-)

*bericht bewerkt door Liezen op 19 feb 2024 19:58

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

DSvier op 19 feb 2024 19:54

Beter lange tenen dan ongemanierd 😉

Zit jij altijd samen met mede gewardeerd forum lid DrPhil op t terras een azijntje te drinken, en geiriteerd te kijken naar al die dwazen op een snowboard?
Want echt iedereen op ski’s is een voorbeeldig piste gebruiker met zelf kennis en geen zelf overschatting.

Eind goed al goed toch; minder snowboarders!

Prima, verstandige keuze van de talentloze medemens om voor de weg met de minste weerstand te kiezen. Ik ga me pas zorgen maken als snowblades weer een opmars maken

Tja als snowboarder en skiër begrijp ik dat mensen liever skiën. Zeker nu de laatste 10 jaar ski s wel echt speels kunnen zijn.( in mijn geval armada jj)
Op ijzige pistes is een snowboard nu net wat minder als een paar dikke twintips, en dat huppelen als je er net niet geraakt…
Maar die ene mooie carvende bocht waar je met volle pop weer uit knalt maakt het weer allemaal goed.
Ik had de afgelopen maanden wel de indruk dat er net meer boarders op de pistes zijn.
Nog een voordeel van skiën, op de ene of andere reden slijten mijn broeken minder…😁

Je hoeft bij @KKJB niet in zijn profiel om te kijken om te weten of hij snowboarder is of skier 😉

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

DSvier op 19 feb 2024 19:54

Briljant 😂

Je hoeft bij @KKJB niet in zijn profiel om te kijken om te weten of hij snowboarder is of skier 😉

DrPhil op 19 feb 2024 20:19

Ach ja, t is de toon die de muziek maakt he Phillie.Je pakt elke mogelijkheid om af te geven op snowboarders met beide handen aan lijkt t wel…

Zie mijzelf liever als wintersporter.
Zou jij ook eens moeten overwegen 😄👍

*bericht bewerkt door KKJB op 19 feb 2024 20:24

Prima, verstandige keuze van de talentloze medemens om voor de weg met de minste weerstand te kiezen. Ik ga me pas zorgen maken als snowblades weer een opmars maken

JelleK op 19 feb 2024 20:06

Oh dear! https://www.instagram.com/reel/C3DVZOmNIme/?igsh=ejVlM3lod3B…

Wat een non- discussie eigenlijk, maar wel een leuk topic.
Ik herken het wel toen eind jaren 90 opeens windsurfen minder hip werd ten faveure van kitesurfen. En ik was dus een windsurfer.

Wat is leuk, wat is in, wat is the thing to do? Ik denk dat ik kan spreken als iemand die sinds die kan kruipen kan snowboarden, skiën (okee, een beetje maar), windsurfen, golfsurfen, skateboarden, voetballen, tennissen, tafeltennissen, heeft gedaan. In random order trouwens.

Wat ik heb geleerd is niet je wat aan te trekken wat ‘mode’ is, maar je passie te volgen, los van wat mensen (wie?) blijkbaar zeggen wat mode is. So the f what: ik beoefen de sport die ik leuk vind, los van of dat mode is of niet.

Ik snowboard en als ik nu het water op zou gaan, ga ik niet kitesurfen (een hit), maar doe ik windsurfen. Dat kan ik goed, vind ik leuk en ga ik dus voor. Dus als jongelui dus iets willen proberen, of het nu skiën is of boarden of golfsurfen; laat het ze proberen. En wat ze leuk vinden, dat is prima. Soms meer boarders. soms meer skiers. Nou en?

Ik heb overigens heel veel domme roekeloze boarders gezien op de piste. En laatst ook helaas. En … ook ver off piste weer een shitty skier die dacht dat ie de beste ever was en dus even kon afsnijden. Ongelooflijke eikel die als local dacht elke (boarder?) toerist wel even de pas te snijden. Nou ja …

Dus Dr Phil: je hebt overal de goede en de kwade. Laten we uitgaan van de goede. > >

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

DSvier op 19 feb 2024 19:54

Briljant 😂

DrPhil op 19 feb 2024 20:20

*bericht bewerkt door PaddyBo op 19 feb 2024 20:46

Paddybo

Dit is prima nieuws, vervelende snowboarders altijd in de stoeltjeslift met hun board op mijn nieuwe skies

ik draag dus een pet

Dus Dr Phil: je hebt overal de goede en de kwade. Laten we uitgaan van de goede.

PaddyBo op 19 feb 2024 20:46

Zeker! @Tiny-M is een goede. Ehm even kijken, wie nog meer.
Hm…. 😉

Dit is prima nieuws, vervelende snowboarders altijd in de stoeltjeslift met hun board op mijn nieuwe skies

manmetdepet op 19 feb 2024 20:52

Eerder andersom. Niet voor niets deze sticker:

null

Dus Dr Phil: je hebt overal de goede en de kwade. Laten we uitgaan van de goede.

PaddyBo op 19 feb 2024 20:46

Zeker! @Tiny-M is een goede. Ehm even kijken, wie nog meer.
Hm…. 😉

DrPhil op 19 feb 2024 20:53

Ik voel me gevleid, maar zo goed ben ik ook weer niet 😉

Zelf merkte ik 2 mnd geleden dat kinder snowboardschoenen, in de winkels in Tilburg niet te vinden zijn. In dit geval maat 37, en alles wat hierbij in de buurt komt. Hetzelfde geldt voor de snowboard zelf.

In Berwang bij de lokale sportzaak waren er gelukkig 2 opties, in allerlei maten.

Het was dus wel even zoeken. Het ski aanbod is beduidend groter.

Op de pistes: 90% op de ski.

*bericht bewerkt door PeterTilburg op 19 feb 2024 20:57

Mijn dochter van 10 (bijna 11!) skiet al jaren in Nederland op de borstelbaan, inmiddels al 2 jaar bij een team. Dit seizoen bedacht ze ineens dat ze ook wilde leren snowboarden, en dat bleek best lastig te regelen! In haar maat waren er vaak geen huurschoenen en maar één passend board, en als dat uitgeleend was had ze pech en moest ze op een maat te groot. Dus uiteindelijk heb ik schoenen voor haar gekocht. Amper te vinden in mt 33/34, we waren aangewezen op internet. Op de borstelbaan was er alleen een beginnerscursus van 7 lessen, maar daarna niks meer. Terwijl ze met skiën zelfs in een raceteam kon. Uiteindelijk na de beginnerscursus maar een keer naar Snowworld geweest voor privé les, en toen heeft ze uit pure frustratie met het niet-passende huurmateriaal haar spaarrekening leeggetrokken en een snowboard voor zichzelf gekocht. Keuze uit één, een Burton kids grom.

Dus ja, ik volg wel dat snowboarden minder populair lijkt dan skiën, in ieder geval in Nederland voor kinderen. Maar het is ook veel lastiger te regelen dan skiën.

Ze heeft vorige week in Oostenrijk 5 dagen geskied en 2 dagen geboard. We hebben haar nog een ochtend privéles laten nemen, en nu komt ze goed de rode pistes af, kan ze alle typen liften, en kan ze tenminste ook landen, niet alleen springen en crashen… Deze mama kreeg telkens een halve hartaanval als ik haar door de lucht zag vliegen op haar board.

Maar ja, hoe nu verder? Want op de borstelbaan is volgend seizoen dus weinig meer voor haar te doen op haar snowboard, en Snowworld is te ver weg om daar op les te gaan. Ik stelde nog de rollerbaan voor, maar dat is toch ‘niet echt’ voor zo’n kleine shredder die vooral wil springen. Het lijkt dus ook wel een kip en ei-verhaal: is er minder aanbod omdat het minder populair is/wordt, of wordt het minder populair omdat er zo weinig aanbod is?

Wat ik zag aan snowboarders in L3V waren toch vooral jongeren. De generatie 30 jaar en ouder lijkt op skis te zijn overgegaan of gestopt.

(met mijn lange tenen hoef ik helemaal geen oppervlaktevergroters onder mijn voeten)

Plaats een reactie