is snowboarden minder populair aan het worden?

Dit is prima nieuws, vervelende snowboarders altijd in de stoeltjeslift met hun board op mijn nieuwe skies

manmetdepet op 19 feb 2024 20:52

Eerder andersom. Niet voor niets deze sticker:

null

Tiny-M op 19 feb 2024 20:54

Hahahaha amen!!

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

DSvier op 19 feb 2024 19:54

Beter lange tenen dan ongemanierd 😉

Zit jij altijd samen met mede gewardeerd forum lid DrPhil op t terras een azijntje te drinken, en geiriteerd te kijken naar al die dwazen op een snowboard?
Want echt iedereen op ski’s is een voorbeeldig piste gebruiker met zelf kennis en geen zelf overschatting.

Eind goed al goed toch; minder snowboarders!

KKJB op 19 feb 2024 19:59

De > > Je hoeft bij @KKJB niet in zijn profiel om te kijken om te weten of hij snowboarder is of skier 😉

DrPhil op 19 feb 2024 20:19

Ach ja, t is de toon die de muziek maakt he Phillie.Je pakt elke mogelijkheid om af te geven op snowboarders met beide handen aan lijkt t wel…

Zie mijzelf liever als wintersporter.
Zou jij ook eens moeten overwegen 😄👍

KKJB op 19 feb 2024 20:21

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben zelf afgelopen zomer begonnen met snowboarden omdat ik graag iets nieuws wilde leren en gek ben op wintersport. en ik vind het veel leuker dan skiën. Misschien ook omdat ik als kind heb leren skiën, niet een al te beste techniek heb maar prima de berg af kom en geen zin heb ik les ;-) .
Eind maart ga ik een week naar de sneeuw. Op dag 1 ga ik op de skies pistes uitzoeken waar ik met het board goed af ga komen. Verder hoop ik zoveel mogelijk te boarden.

Met de ski’s ben ik nu nog veel vrijer, maar ik begin het boarden denk ik door te krijgen. Het heeft me altijd getrokken, en ik ben gewoon super enthousiast dat ik het nu zelf ook aan het leren ben.
Meestal ga ik naar SnowWorld, maar daar zijn veel meer ski-lessen dan snowbord-lessen voor mijn gevoel.
Ik vind snowboarden zelf ook moeilijker, en ik denk dat dat bij mensen die het moeten leren ook meespeelt. Je valt makkelijker, en er komt voor mijn gevoel meer techniek bij kijken om beneden te komen. Met een board pak je makkelijker een kantje en lig je op je plaat. Met ski’s is er dan vaak nog wel iets aan te redden.

Mijn dochter van 10 (bijna 11!) skiet al jaren in Nederland op de borstelbaan, inmiddels al 2 jaar bij een team. Dit seizoen bedacht ze ineens dat ze ook wilde leren snowboarden, en dat bleek best lastig te regelen! In haar maat waren er vaak geen huurschoenen en maar één passend board, en als dat uitgeleend was had ze pech en moest ze op een maat te groot. Dus uiteindelijk heb ik schoenen voor haar gekocht. Amper te vinden in mt 33/34, we waren aangewezen op internet. Op de borstelbaan was er alleen een beginnerscursus van 7 lessen, maar daarna niks meer. Terwijl ze met skiën zelfs in een raceteam kon. Uiteindelijk na de beginnerscursus maar een keer naar Snowworld geweest voor privé les, en toen heeft ze uit pure frustratie met het niet-passende huurmateriaal haar spaarrekening leeggetrokken en een snowboard voor zichzelf gekocht. Keuze uit één, een Burton kids grom.

Dus ja, ik volg wel dat snowboarden minder populair lijkt dan skiën, in ieder geval in Nederland voor kinderen. Maar het is ook veel lastiger te regelen dan skiën.

Ze heeft vorige week in Oostenrijk 5 dagen geskied en 2 dagen geboard. We hebben haar nog een ochtend privéles laten nemen, en nu komt ze goed de rode pistes af, kan ze alle typen liften, en kan ze tenminste ook landen, niet alleen springen en crashen… Deze mama kreeg telkens een halve hartaanval als ik haar door de lucht zag vliegen op haar board.

Maar ja, hoe nu verder? Want op de borstelbaan is volgend seizoen dus weinig meer voor haar te doen op haar snowboard, en Snowworld is te ver weg om daar op les te gaan. Ik stelde nog de rollerbaan voor, maar dat is toch ‘niet echt’ voor zo’n kleine shredder die vooral wil springen. Het lijkt dus ook wel een kip en ei-verhaal: is er minder aanbod omdat het minder populair is/wordt, of wordt het minder populair omdat er zo weinig aanbod is?

Defreule op 19 feb 2024 22:12

Mooi zo’n meid met pit. Geniet er van !!!

Peter Pos

Heb jij ook nog wat zinnigs te melden vandaag.? 😘🥹

Wat denk je trouwens waar t idee van een twintip ski vandaag komt, en een carve ski… 😅

KKJB op 19 feb 2024 19:40

Met zulke lange tenen kun je beter gaan skiën lijkt mij, want dan helpt een wideboard ook niet meer…

DSvier op 19 feb 2024 19:54

Beter lange tenen dan ongemanierd 😉

Zit jij altijd samen met mede gewardeerd forum lid DrPhil op t terras een azijntje te drinken, en geiriteerd te kijken naar al die dwazen op een snowboard?
Want echt iedereen op ski’s is een voorbeeldig piste gebruiker met zelf kennis en geen zelf overschatting.

Eind goed al goed toch; minder snowboarders!

KKJB op 19 feb 2024 19:59

Wordt zelf kennis en zelf overschatting niet in 1 stuk geschreven zoals een snowboard uit 1 plank bestaat?🤔🤔🤔

*bericht bewerkt door dan58 op 19 feb 2024 23:02

Born to run. B.S.

Natuurlijk is de afname van het aantal snowboarders al jaren aan de gang, maar hoe weinig snowboarders ik dit jaar heb gezien was toch wel weer een ontzettend grote teruggang in vergelijking met vorig seizoen. Tal van skischolen, ook in grotere gebieden bieden geen lessen meer aan (vaak wel nog prive) en bij de lokale jeugd (waar het 10 jaar geleden nog bijna 50/50 was) zie je op zaterdag eigenlijk helemaal niemand meer op een snowboard… Ik vind het best bizar en kan het ook niet heel goed verklaren. Ik bedoel, zo veel zijn die ski’s zeker niet veranderd. Snowboarden is als beginner nog steeds moeilijker, maar als gemiddeld gevorderde vakantieskier helpt een board je volgens mij nog steeds makkelijker door lastigere omstandigheden… Nu ik er over nadenk… Wellicht komt daar de toename in geklaag over ietsje lastigere condities wel vandaan…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat een leuke reacties!
Voor alle nieuwe boarders in spee: ik heb nog wat boards liggen die ik graag zo gratis meegeef aan mensen. die willen leren boarden. Een Palmertje '98 (een original echt goed oudje!), een Burton Super Model 2007 (beter worden ze eigenlijk nog niet gemaakt, je zal sowieso alle skieers inhalen want dit board is super snel). Tja, ik geef ze liever aan jullie dan dat ze op mijn zoldertje niets doen… message me!

Paddybo

En ze hebben de handen vrij om een mobieltje vast te houden.

Hmm, in Amerika lijkt het dan weer niet zo erg gesteld te zijn met de afname momenteel.https://www.statista.com/statistics/191319/participants-in-snowboarding-in-the-us-since-2007/

Kon even geen cijfers vinden van Europa.

Hmm, in Amerika lijkt het dan weer niet zo erg gesteld te zijn met de afname momenteel.https://www.statista.com/statistics/191319/participants-in-snowboarding-in-the-us-since-2007/

Kon even geen cijfers vinden van Europa.

Tiny-M op 19 feb 2024 23:36

Als je de content op youtube mag geloven is het daar populairder dan ooit onder jongeren en jongvolwassen

Heb ik totaal geen moeite mee. De betere snowboarder als uitzondering. Ik zie ze het liefst in het snowboardpark dan heb ik geen last van die gasten. Ik moet altijd maar afwachten of ze hun board opeens naar links of rechts gooien. Liggen regelmatig als een stel zeehonden op de piste en ook net achter een bult zodat je ze op het laatst ziet.

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

Shane op 19 feb 2024 22:41

Zal proberen dit beter te signaleren… 🥲
En met iets meer sarcasme te reageren …

Probeer ook alleen maar te begrijpen waar de irritatie vandaan komt bij jullie…

*bericht bewerkt door KKJB op 20 feb 2024 06:57

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

Shane op 19 feb 2024 22:41

Hahaha, zal ik anders die mamil er weer in gooien? Daar gingen een paar zuurpruimen toen ook aardig van over de zeik.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Overigens zie ik al jaren minder snowboarders. Vind er verder niks van. Ik zie wel de groep fashionably geklede idioten met speed apps op de telefoon, harde muziek uit de speaker en zonder enige kunde op ski’s groeien.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

harde muziek uit de speaker

Sebastiaan op 20 feb 2024 08:04

Daar erger ik mij dus ook aan. Niets mis als die mensen een leuk muziekje willen op de piste, maar de arrogantie dat iedereen daar van moet “meegenieten” vind ik zo egocentrisch dat ik telkens ik zo iemand hoor passeren, mijn herstenstam even moet onderdrukken tot mijn neocortex in actie schiet en mij zegt “Domie, ook dit gaat voorbij.”

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

Shane op 19 feb 2024 22:41

Zal proberen dit beter te signaleren… 🥲
En met iets meer sarcasme te reageren …

Probeer ook alleen maar te begrijpen waar de irritatie vandaan komt bij jullie…

KKJB op 20 feb 2024 06:46

Ik denk dat het vooral onbegrip en groepsdruk is.

Ik ski en ik board, net als mijn vrouw en dochter overigens. Ik vind het allebei leuk, maar het is allebei echt anders.

Veel skiërs hoor je mompelen dat boarders onvoorspelbaar zijn en geen rekening met anderen houden. Maar als je beiden doet dan kan je wel beter voorspellen wat de ander doet… een boarder maakt simpelweg andere bewegingen dan skiërs. Dus als je als skiër verwacht dat een boarder dezelfde moves maakt, tja… Ook kom ik genoeg skieaso’s tegen die met niets en niemand rekening houden. Je hebt ze aan beide kanten

Het onbegrip kan ik nog begrijpen, maar…

En er zijn ook zeker mensen die gewoon een hekel hebben aan boarders hebben omdat ze ‘anders’ zijn. Net als surfers een hekel hebben aan kiters, boarders vs steppers, enz enz.

Erg rationeel is die hekel eigenlijk nooit… maar het zit helaas in ons DNA denk ik. Noem het onterecht, noem het kortzichtig, feit is het is van alle tijden en niet alleen tussen skiërs en boarders.

Gewoon laten lullen en hopen dat ze op een dag het licht zien 🤞🏻

En dan heb je mensen die gewoon overal tegenaan trappen in het kader van humor, satire, trollen… ik kan er meestal wel om lachen. Meestal 😉

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 20 feb 2024 08:39

Snowboarden is mij veel te duur in aanschaf.
Ik krijg voor de zelfde prijs 4 kanten bij mijn ski’s in plaats van 2 bij snowboard.

Snowboarden is mij veel te duur in aanschaf.
Ik krijg voor de zelfde prijs 4 kanten bij mijn ski’s in plaats van 2 bij snowboard.

Hooykaas op 20 feb 2024 08:35

Dan heb ik hier het perfecte product voor jou! 😉

null

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

Shane op 19 feb 2024 22:41

Hahaha dat héb je met die boarders wel :-p

Humor, satire en sarcasme zijn zomaar wat zaken die het leven leuk maken. Je moet ze wel een beetje snappen uiteraard, anders kom je, zomaar ineens, zelf heel zuur over als je anderen van zuurheid beschuldigd.

Shane op 19 feb 2024 22:41

Hahaha, zal ik anders die mamil er weer in gooien? Daar gingen een paar zuurpruimen toen ook aardig van over de zeik.

Sebastiaan op 20 feb 2024 08:01

😂😂

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hoewel ik er groot fan van ben om boarders van vanalles en nog wat te beschuldigen (vaak met een 😉), vind ik dat onvoorspelbaarheidsargument wat vreemd. Ze doen toch juist allemaal hetzelfde? Dat je daar aan moet wennen, soit, maar daarna zie je toch wel een beetje hoe en wat?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Probeer ook alleen maar te begrijpen waar de irritatie vandaan komt bij jullie…

KKJB op 20 feb 2024 06:46

Welke irritatie? Ik vrees dat je bepaalde grapjes veel te serieus neemt en zelfs op jezelf betrekt.

*bericht bewerkt door DSvier op 20 feb 2024 09:39

Dit is prima nieuws, vervelende snowboarders altijd in de stoeltjeslift met hun board op mijn nieuwe skies

manmetdepet op 19 feb 2024 20:52

Daarentegen erger Ik me kapot aan skiërs die dwars over m’n board gaan in de rij voor de lift

Misschien komt dat doordat het langer duurt om de basics van het snowboarden onder de knie te krijgen dan skiën?

G11ling op 19 feb 2024 19:34

? ik ben niet mee: na 1 namiddag snowboardintiatie kon ik al redelijk uit de voeten op een snowboard (lees gecontroleerd blauwe en rode, goed besneeuwde pistes in aaneengschakelde bochten tegen lage snelheid afkomen zonder daarbij mezelf of anderen in gevaar te brengen).

Genoeg skiervaring / windsurfervaring + jeugdjare op een skateboard hielpen natuurlijk.
(en privé-initiatieles gegeven door de moeder van Mathieu Bozzetto (4x Olympische spelen GS snowboard waaronder brons in 2010) zal ook wel iets gedaand hebben)

na 2 halve dagen snowboarden ik trouwens terug gaan skiën: veel meer controle en mogelijkheden (en ik ben nog lang niet uitgeleerd). Het gevoel om te floaten op diepe poeder is wel fantastisch (maar dat lukt ook op ski’s)

*bericht bewerkt door Vivace op 20 feb 2024 09:58

Glide on!

Ik geloof wel dat boarden moeilijker is om te leren. Je ziet toch veel boarders op de piste waarvan je dan denkt wat heeft die hier nu aan… bordje zijwaarts en maar schrapen tot de helling een kale ijsplaat is geworden. Dan is het voor jezelf en de anderen beter dat je gewoon gaat skiën. Maar een boarder die het echt kan dat is wel wat anders. Dat ziet er geweldig uit.

Als fervent snowboarder zie ik inderdaad en daling in het aantal snowboarders op de pistes vergeleken met een aantal jaar geleden. Zelf neem ik elke wintersportweek 1 of 2 dagen skiles puur omdat ik op een gegeven moment beide goed zou willen kunnen. Maar vooralsnog blijft zweven over verse poeder toch te magisch om op te geven. Misschien dat de nieuwe generatie daar andersom mee begint, eerst goed skiën daarna tijd voor iets nieuws erbij en gaan snowboarden.

Ik geloof wel dat boarden moeilijker is om te leren. Je ziet toch veel boarders op de piste waarvan je dan denkt wat heeft die hier nu aan… bordje zijwaarts en maar schrapen tot de helling een kale ijsplaat is geworden. Dan is het voor jezelf en de anderen beter dat je gewoon gaat skiën. Maar een boarder die het echt kan dat is wel wat anders. Dat ziet er geweldig uit.

skivr op 20 feb 2024 09:55

Ze zeggen dan ook vaak:
“Skiing is easier to learn and harder to master & snowboarding is harder to learn and easier to master”

*bericht bewerkt door Micko op 20 feb 2024 10:34

Ik ben zelf afgelopen zomer begonnen met snowboarden omdat ik graag iets nieuws wilde leren en gek ben op wintersport. en ik vind het veel leuker dan skiën. Misschien ook omdat ik als kind heb leren skiën, niet een al te beste techniek heb maar prima de berg af kom en geen zin heb ik les ;-) .
Eind maart ga ik een week naar de sneeuw. Op dag 1 ga ik op de skies pistes uitzoeken waar ik met het board goed af ga komen. Verder hoop ik zoveel mogelijk te boarden.

Met de ski’s ben ik nu nog veel vrijer, maar ik begin het boarden denk ik door te krijgen. Het heeft me altijd getrokken, en ik ben gewoon super enthousiast dat ik het nu zelf ook aan het leren ben.
Meestal ga ik naar SnowWorld, maar daar zijn veel meer ski-lessen dan snowbord-lessen voor mijn gevoel.
Ik vind snowboarden zelf ook moeilijker, en ik denk dat dat bij mensen die het moeten leren ook meespeelt. Je valt makkelijker, en er komt voor mijn gevoel meer techniek bij kijken om beneden te komen. Met een board pak je makkelijker een kantje en lig je op je plaat. Met ski’s is er dan vaak nog wel iets aan te redden.

LouiseO op 19 feb 2024 22:53

Veel woorden, maar is dit niet gewoon een midlife-crisis? ;-)
Ik zie ook dat jij je vooral met viervoeters bezighoudt. Je bent je bewust dat voor tweevoeters het skiën héél veel leeftijdsbestendiger is dan snowboarden?
Ik blijf het gewoon herhalen: het is niet logisch om je benen aan elkaar te binden. (en stokken zijn verdomde praktisch in de bergen)

*bericht bewerkt door Liezen op 20 feb 2024 11:03

Daarentegen erger Ik me kapot aan skiërs die dwars over m’n board gaan in de rij voor de lift

Tonyturbulentie_ op 20 feb 2024 09:51

Maar niet als een boarder dat doet?

Plaats een reactie