Zouden ze nog iets doen...???

Lang geleden, heeeeeel lang geleden. Was er eens, een jong manneku die moest en zou net als de nieuwe wereld kampioen Frans Klammer de Blizzard Thermo ski Sport hebben… en die kwamen er ook!
lekker lang en smal, met de Tyrolia 380 RD uiteraard. was toen echt een hele dure aanschaf. maar omdat pappie en mammie toen een sport winkel hadden kon / mocht is ze voor de inkoopprijs hebben.
al jaren hangen ze pontificaal in het zicht bij binnenkomst is de klus en hobby ruimte.
hele goede herinneringen aan, maar vaak denk ik daar nog wel eens aan terug. en komt altijd de vraag op: zouden ze het nog doen op de piste??? uiteraard de Thermo functie is er wel uit na meer dan 40 jaar. maar toch?
hebben jullie dat ook of ben ik gewoon een sentimentele ouwe *** aan het worden ??? ;-)

null

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik heb dat ook, zou ook graag eens willen skiën op latten zoals deze:

null

null

null

Bla, bla, bla.

Wat deed de zgn Thermo functie?

Wat deed de zgn Thermo functie?

Dinictus op 20 feb 2024 13:21

De Thermo functie pasten de spanning aan van de ski, bij een hogere temperatuur stonden ze holler dan als het echt koud was.
of: bij koud was de ski vlakker, bij warmere omstandingheden was er meer achter en voordruk.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Ik weet zeker dat ze het nog doen ;-)

Click. Click. Peace

super cool! yes those were the days.
ook met die kleding, de schoenen. echt hè dat het zo ging toen!
moet ook nog ergens in een hoek echte houten set hebben staan uit het verleden van de winkel, was toen etalage materiaal.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

H180 ik heb het perfecte filmpje voor jou. Marcus Caston vind het ook de perfecte ski’s! ;-)

Geweldige filmpjes maken die mannen!

H180 ik heb het perfecte filmpje voor jou. Marcus Caston vind het ook de perfecte ski’s! ;-)

Geweldige filmpjes maken die mannen!

Asterino op 20 feb 2024 15:38

jahaaaaa dank !!!

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

null

Ik heb dezelfde gevoelens bij deze jongens. 198 cm lang en Hermann Maier had ze ook! Werd er mee uitgelachen toen ik met voetbal ging skieen in beginjaren van deze eeuw want carvski’s moest je hebben. Ik kan wel zeggen dat ik het laatst lachte. Helaas ergens met verhuizen kwijtgeraakt anders hadden ze nu in m’n blokhut gehangen.

Atomic Arcs man. Sowieso in die tijd ski’s van richting de 2 meter. Hoe langer hoe beter.

Ik heb dat ook, zou ook graag eens willen skiën op latten zoals deze:

bartvwg op 20 feb 2024 12:51

Knieën zijn overrated 😛.

Misschien een domme vraag, maar wat doet een thermofunctie van een skilat?

openskimap.org toont hoe steil een piste nu echt is.

thermofunctie : kijk enkele berichtjes hierboven :)

Schoonvader had een paar of 5 van zo’n ski’s in zijn werkhuis liggen. Nu 4 weken geleden waren ze ineens weg. “ik heb ze naar 't containerpark gedaan om plek te maken voor jou ski’s kan jij ze ophangen”… vond ik echt erg, want had eigenlijk 't idee om eentje opnieuw te servicen (ook binding nakijken) en dan ergens gemakkelijk nog eens een keertje te proberen.

hahaha, 't zal werken zijn op pre-carve ski’s :)
Old style wedeln

*bericht bewerkt door loe op 21 feb 2024 08:41

Vraagje: welk jaar werden die skies met thermo functie geïntroduceerd ?
Ik heb een jaar of tien met de rechte skies geskied, alvorens de carfskies. Kan me niks herinneren van thermoskies. 🤔In mijn beginjaren was mijn aandacht niet zo zeer op materiaal gericht.🙂

@Asterino Briljant filmpje, ga vanavond eens een binge watchen ;)

Vraagje: welk jaar werden die skies met thermo functie geïntroduceerd ?
Ik heb een jaar of tien met de rechte skies geskied, alvorens de carfskies. Kan me niks herinneren van thermoskies. 🤔In mijn beginjaren was mijn aandacht niet zo zeer op materiaal gericht.🙂

Kewi op 21 feb 2024 09:42

Ik meen eind jaren 70, was toen een jaar of 15.

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

Dank je @Hv180 , als ik het dan goed begrijp was het voor eind 70 telemark techniek, daarna de thermoskies met wendel techniek en vervolgens nu carvskies met carven techniek.
Wat zal de toekomst ons brengen 🤔.

Kewi

Thermo was de (marketing)-truuk van Blizzard, een beetje zoals doubledeck/Servotec/Revocshock van Atomic nu.

Indertijd had bv Rossignol “Dualtec” , Fischer “Vacuum” etc etc…

Dank je @Hv180 , als ik het dan goed begrijp was het voor eind 70 telemark techniek, daarna de thermoskies met wendel techniek en vervolgens nu carvskies met carven techniek.
Wat zal de toekomst ons brengen 🤔.

Kewi op 21 feb 2024 13:29

Marty McFly - hooverboards / ski`s…??? ( back 2 the Future ) wintersport zonder sneeuw, en contactloos van de bergen afgaan ?
( tja… wat is daar dan weer “leuk” aan? )

Neerslag maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze sneeuw...

als je ze wilt testen zonder op te vallen
in Alta Badia is het tijdens het laatste weekend van het seizoen Vintage party

null

Plaats een reactie