Gecentreerde Ski Betere Techniek?

Hallo mede wintersporters!

Momenteel ben ik in het fijne Portes du Soleil met wisselende sneeuwomstandigheden. Ik heb het mega naar mijn zin maar ik twijfel over mijn skikeuze:

Ik ski al een aantal jaar op Atomic Cloud 9’s (toendertijd tweedehands aangeschaft, was een week op geskied). Met de ALO heb ik op deze ski’s 4 jaar geleden voor het laatst les gehad van NSkiV instructeurs (opleiding gerelateerd).
Tijdens het opbouwen van met name kortere bochten ervaar ik op deze ski’s soms dat mijn bergski wat naar buiten roteert (met name onder lagere snelheid; bij carvebochten gebeurt het niet).

Vorig jaar stonden bij de lokale zaak een paar Fischer Stunner Twintips voor 60 euro. Ik wilde altijd al zo’n funski dus ik kon ze niet laten staan. Ik geniet echt enorm van deze ski’s en heb zelfs het idee dat ik hier veel beter op ski dan op de Atomics.

Het grote verschil is met name de mate van gecentreerde bindingen. Op de Atomics staan ze (wel erg) ver achterop, waar de bindingen op de Twintipjes veel meer gecentreerd staan.

Nu vraag ik me af waardoor het komt dat ik op deze “speelski’s” beter ski. Is het gebrek aan techniek waardoor ik tegen de lamp loop met de Atomics of heeft het misschien óók meer te maken met skivoorkeur/ skistijl of voorkeur in bewegingsverloop etc?

Is het dan ook interessant om te kijken naar een goeie (wellicht Twintips want ik ben een speelse skiër die op op de piste, in het terrein en in het stuntpark te vinden is) gecentreerde vervanger? Hebben jullie dan tips waar ik op moet letten?

Alvast bedankt ;)

🚌 PisteBunny 🐰

Op de funski’s met gecentreerde bindingen zijn de tails van de ski vele malen makkelijker in allerlei posities te manoeuvreren, omdat er minder druk op staat. Waarschijnlijk sta je te veel achterop, iets dat door je gewone ski’s niet vergeven wordt, maar door de funski’s wel.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Waarschijnlijk komt dit omdat je minder voordruk hoeft te geven op een ski waar de binding centraler staat.

Als ik je zo hoor zou ik terug voor een twintip gaan als je je veel in het park bevind. Welk type of merk kan je best in een goede winkel vragen ofwel aan trainers op een indoorbaan.

Op de funski’s met gecentreerde bindingen zijn de tails van de ski vele malen makkelijker in allerlei posities te manoeuvreren, omdat er minder druk op staat. Waarschijnlijk sta je te veel achterop, iets dat door je gewone ski’s niet vergeven wordt, maar door de funski’s wel.

Shane op 21 feb 2024 20:40

Ahh, precies. Klinkt ook logisch, dat je de achterkant dan beter kan corrigeren!
Nu let ik wel heel erg op het geven van scheendruk (ik weet dat dit voor bijna iedereen een keerpunt is), dus valt het wel enigszins mee in hoeverre ik naar achteren sta. Ik weeg wel maar 57 kg, en heb ik een kleine voetzoollengte (maat 36) al hoor ik ook dat dat niet uit schijnt te maken omdat de druk relatief is.
Ook scheendruk geven lijkt makkelijker te gaan op die Twintips

🚌 PisteBunny 🐰

Bij veel dames ski’s staan de bindingen al wat hoger en soms hebben ze een lichte tilt naar voor. Vermoedelijk is dat ook zo bij de Atomic Cloud reeks.
Voetlengte lijkt me wel een factor bij skilengte. Bij het insturen van de ski’s heb je toch net wat meer hefboom met een langere dan met een kortere voet.
Voetlengte wordt niet echt gebruikt ifv de aanbevolen ski lengte, want het zit mee vervat in de lichaamslengte. Ben je wat langer van gestalte, heb je meestal ook een wat langere voet. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen of voettypes waarbij de voet gebogen is waardoor die een maat of 2 kleiner is.

Bij veel dames ski’s staan de bindingen al wat hoger en soms hebben ze een lichte tilt naar voor. Vermoedelijk is dat ook zo bij de Atomic Cloud reeks.
Voetlengte lijkt me wel een factor bij skilengte. Bij het insturen van de ski’s heb je toch net wat meer hefboom met een langere dan met een kortere voet.
Voetlengte wordt niet echt gebruikt ifv de aanbevolen ski lengte, want het zit mee vervat in de lichaamslengte. Ben je wat langer van gestalte, heb je meestal ook een wat langere voet. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen of voettypes waarbij de voet gebogen is waardoor die een maat of 2 kleiner is.

Hupla op 21 feb 2024 22:30

Interessant! Had al zo’n vermoeden van de hefboom. Ik zat vandaag in de lift naast een dame met een ski van 158 (mijne zijn 151) en de lengte van de punt van de schoen tot aan de punt van de ski was bij mijn ski groter dan bij de langere ski. Staan dus echt ver naar achteren.

🚌 PisteBunny 🐰

Op de funski’s met gecentreerde bindingen zijn de tails van de ski vele malen makkelijker in allerlei posities te manoeuvreren, omdat er minder druk op staat. Waarschijnlijk sta je te veel achterop, iets dat door je gewone ski’s niet vergeven wordt, maar door de funski’s wel.

Shane op 21 feb 2024 20:40

Ahh, precies. Klinkt ook logisch, dat je de achterkant dan beter kan corrigeren!
Nu let ik wel heel erg op het geven van scheendruk (ik weet dat dit voor bijna iedereen een keerpunt is), dus valt het wel enigszins mee in hoeverre ik naar achteren sta. Ik weeg wel maar 57 kg, en heb ik een kleine voetzoollengte (maat 36) al hoor ik ook dat dat niet uit schijnt te maken omdat de druk relatief is.
Ook scheendruk geven lijkt makkelijker te gaan op die Twintips

ElineK op 21 feb 2024 20:51

Stijvere pisteski’s drukken je ook meer achterop dan je twintips, dus ook het scheendruk geven is makkelijker, dat klopt. Als jij je fijn voelt bij zo’n type ski, moet je daar vooral lekker op skiën. Denk dat er meer dan genoeg skiërs zijn die een dergelijke ski heel fijn zouden vinden, ook al komen ze nooit in het park. Heb zelf jarenlang graag mijn offpiste ski’s met behoorlijk centrale binding op de piste ondergebonden als het ook maar een klein beetje zacht was, dus begrijp dat prima.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Op de funski’s met gecentreerde bindingen zijn de tails van de ski vele malen makkelijker in allerlei posities te manoeuvreren, omdat er minder druk op staat. Waarschijnlijk sta je te veel achterop, iets dat door je gewone ski’s niet vergeven wordt, maar door de funski’s wel.

Shane op 21 feb 2024 20:40

Ahh, precies. Klinkt ook logisch, dat je de achterkant dan beter kan corrigeren!
Nu let ik wel heel erg op het geven van scheendruk (ik weet dat dit voor bijna iedereen een keerpunt is), dus valt het wel enigszins mee in hoeverre ik naar achteren sta. Ik weeg wel maar 57 kg, en heb ik een kleine voetzoollengte (maat 36) al hoor ik ook dat dat niet uit schijnt te maken omdat de druk relatief is.
Ook scheendruk geven lijkt makkelijker te gaan op die Twintips

ElineK op 21 feb 2024 20:51

Stijvere pisteski’s drukken je ook meer achterop dan je twintips, dus ook het scheendruk geven is makkelijker, dat klopt. Als jij je fijn voelt bij zo’n type ski, moet je daar vooral lekker op skiën. Denk dat er meer dan genoeg skiërs zijn die een dergelijke ski heel fijn zouden vinden, ook al komen ze nooit in het park. Heb zelf jarenlang graag mijn offpiste ski’s met behoorlijk centrale binding op de piste ondergebonden als het ook maar een klein beetje zacht was, dus begrijp dat prima.

Shane op 21 feb 2024 22:44

Dit! Doe ik ook… die slushy condities als de laatste paar weken, gaan bij mij de 104mm ondervoet ski’s met punt en staart rocker en centraal geplaatste binding mee! Super fun! (niet om nu te adverteren om zo breed te gaan, dat zou ik dan ook weer niet doen ;-) )

De cloud 9 is geen stijve ski die enorm veel druk naar voren eist, zijn makkelijk te sturen zonder veel druk. Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat te veel lengte vooraan zouden kunnen hebben gezien de relatieve zachtheid. Voorkanten worden heel makkelijk weggeduwd door ongelijke sneeuw oid door de lage massa en stijfheid. Uiteraard valt alles met techniek op te lossen, maar het verbaast me niet dat op lage snelheid, als je waarschijnlijk net iets centraler staat en minder focust op het onder controle houden van de tipstuiteringen, je bergski vooraan wat afwijkt.
Iets stijvere skis, of inderdaad zoals je ondervonden hebt minder lengte vooraan, lossen dat probleem op 2 verschillende manieren op.

Welke ski en hoe met de techniek, leuke en vooral bekende vraag. Alleen wonderkinderen hebben geen of minimale aanwijzingen nodig, Die hebben een aangeboren gevoel en passen wellicht onbewust de techniek aan.
Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de techniek t.o.v. de materialen. En wat jou het beste bevalt dat moet je zelf ervaren. Maar uiteraard de basic techniek eerst eigen maken.
Iedereen heeft zo z’n eigen ervaringen, oplossingen, aanpassingen etc. en heeft het uiteindelijk een keer naar de zijn (haha).
Volgens mij heb je geen hoge eisen aan het materiaal (nog niet) maar ben je zoekende. De ervaringen en kennis van anderen is zeker goed en leuk om te checken. Maar mijn advies is: ga een weekje lekker testen in een echt wintersport gebied met goede verhuur bedrijven. Een gebied met gletsjers heeft meestal op de hogere pisten dagenlang dezelfde sneeuwkwaliteit (lekker voor het vergelijk van je materialen (en de vooruitgang van je techniek)
Bij aanvang melden dat je het e.e.a. wil uitproberen en dat je regelmatig zal komen wisselen, meestal is dat geen enkel probleem om zo’n verhuur te vinden (natuurlijk niet elk uur wisselen). Probeer dan gewoon eens gedurende een aantal dagen het e.e.a. langer, dikker, steviger, twintip , carve etc. Dan kan je met een beetje geluk qua weers- en sneeuwomstandigheden de verschillen ervaren door je ‘test-runs’ op dezelfde pistes te doen (gewoon lekker door het gebied knallen en niet slechts 1 piste).
En vertel de verhuur bij het wisselen van de plussen en de minnen en wat je wil ervaren.
Misschien een idee om zo’n testreis te boeken, daar zijn er behoorlijk veel van (georganiseerd door skigebieden, fabrikanten, wintersport speciaalzaken, reis organisaties etc. etc.), meeste leuk qua prijs, gezellig en volop deskundige aanwezig voor de extra aanwijzingen. Want techniek is KEY.
Laat maar eens horen t.z.t. wat zoiets je gebracht heeft.
Enjoy!!!

Op twintips sta je vanuit de bindingen al centraler, dus meer druk op de punten. Ze zijn enkel al door de centrale montage vergevingsgezinder qua houding.
Op reguliere ski’s is de binding minder centraal en de ski dus gevoeliger voor balansfouten.
Je geeft aan dat je wel scheendruk geeft, maar ik vermoed dat je bovenlichaam toch nog te ver naar achteren hangt. Met alleen je schenen naar voren duwen creëer je niet de benodigde druk op de punten. Het hele lichaam moet (steeds) centraal staan om voldoende druk te genereren. Dat is minder snel het geval dan je denkt. Zeker uit het feit dat je zo’n verschil ervaart maak ik op dat je bovenlichaam achterblijft.
Een twintip skiet inderdaad makkelijker dan een reguliere ski, omdat hij qua constructie gebrek aan techniek verbloemt.
Je kunt dus een twintip kiezen, maar het gevaar is dat je daar technisch lui van wordt 🙂

Dat uw bergski bij korte bochten soms wat naar buiten roteert en dat u beter blijkt te kunnen skiën op ski’s uit het funsigment, heeft allereerst, denk ik, te maken met uw skitechniek. Uw techniek lijkt nu dus beter te passen bij de karakteristiek van funski’s en het feit dat bindingen op deze ski’s meer naar voren zijn gemonteerd.
Het kan echter ook zo zijn dat de bindingen op uw Cloud ski’s niet juist op uw kleine schoenmaat af te stellen zijn. Dit zal name zo zijn als alleen het achterste deel van de binding op uw schoenmaat ingesteld kan worden. Mocht u echter bindingen hebben waar beide delen verschoven kunnen worden, dan kunt u deze bindingen altijd op uw kleine schoenmaat juist instellen. Zelfs zou u dan kunnen kiezen om de binding zo in te stellen dat de skischoen iets naar voren (dus centraler) op de ski komt te staan. Mocht hiervoor kiezen, dan bent u dus de ski aan uw huidige techniek aan het aanpassen?! Beter zou dan, denk ik, zijn om toch nog eens een paar ski lesjes te nemen. En mocht u dit gaan doen, dan zou u hierbij ook kunnen laten nagaan of uw skischoenen u wel in staat stellen om voldoende druk naar voren te geven tijdens het skiën.

Het kan echter ook zo zijn dat de bindingen op uw Cloud ski’s niet juist op uw kleine schoenmaat af te stellen zijn. Dit zal name zo zijn als alleen het achterste deel van de binding op uw schoenmaat ingesteld kan worden.

Jansg op 22 feb 2024 15:15

Als dat het geval is (enkel hielstuk van de binding instelbaar en teenstuk niet) dan zou je met een kleine schoenmaat zelfs relatief vooraan staan ipv achteraan…

Let's Ride

De cloud 9 is geen stijve ski die enorm veel druk naar voren eist, zijn makkelijk te sturen zonder veel druk. Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat te veel lengte vooraan zouden kunnen hebben gezien de relatieve zachtheid. Voorkanten worden heel makkelijk weggeduwd door ongelijke sneeuw oid door de lage massa en stijfheid. Uiteraard valt alles met techniek op te lossen, maar het verbaast me niet dat op lage snelheid, als je waarschijnlijk net iets centraler staat en minder focust op het onder controle houden van de tipstuiteringen, je bergski vooraan wat afwijkt.
Iets stijvere skis, of inderdaad zoals je ondervonden hebt minder lengte vooraan, lossen dat probleem op 2 verschillende manieren op.

grolbol op 22 feb 2024 14:32

Dank voor je antwoord!

🚌 PisteBunny 🐰

Welke ski en hoe met de techniek, leuke en vooral bekende vraag. Alleen wonderkinderen hebben geen of minimale aanwijzingen nodig, Die hebben een aangeboren gevoel en passen wellicht onbewust de techniek aan.
Het gaat uiteindelijk natuurlijk om de techniek t.o.v. de materialen. En wat jou het beste bevalt dat moet je zelf ervaren. Maar uiteraard de basic techniek eerst eigen maken.
Iedereen heeft zo z’n eigen ervaringen, oplossingen, aanpassingen etc. en heeft het uiteindelijk een keer naar de zijn (haha).
Volgens mij heb je geen hoge eisen aan het materiaal (nog niet) maar ben je zoekende. De ervaringen en kennis van anderen is zeker goed en leuk om te checken. Maar mijn advies is: ga een weekje lekker testen in een echt wintersport gebied met goede verhuur bedrijven. Een gebied met gletsjers heeft meestal op de hogere pisten dagenlang dezelfde sneeuwkwaliteit (lekker voor het vergelijk van je materialen (en de vooruitgang van je techniek)
Bij aanvang melden dat je het e.e.a. wil uitproberen en dat je regelmatig zal komen wisselen, meestal is dat geen enkel probleem om zo’n verhuur te vinden (natuurlijk niet elk uur wisselen). Probeer dan gewoon eens gedurende een aantal dagen het e.e.a. langer, dikker, steviger, twintip , carve etc. Dan kan je met een beetje geluk qua weers- en sneeuwomstandigheden de verschillen ervaren door je ‘test-runs’ op dezelfde pistes te doen (gewoon lekker door het gebied knallen en niet slechts 1 piste).
En vertel de verhuur bij het wisselen van de plussen en de minnen en wat je wil ervaren.
Misschien een idee om zo’n testreis te boeken, daar zijn er behoorlijk veel van (georganiseerd door skigebieden, fabrikanten, wintersport speciaalzaken, reis organisaties etc. etc.), meeste leuk qua prijs, gezellig en volop deskundige aanwezig voor de extra aanwijzingen. Want techniek is KEY.
Laat maar eens horen t.z.t. wat zoiets je gebracht heeft.
Enjoy!!!

FransL op 22 feb 2024 14:39

Goeie tips! Ik merk wel dat ik me aanpas aan de ski. Vorig jaar, toen ik voor het eerst de Twintipjes schoof ik in de eerste bocht bijna onderuit 😂. Maar na een afdaling of twee was ik eigenlijk wel gewend, en nu kan ik redelijk makkelijk switchen tussen de ski’s. Want ik merk duidelijk dat de verschillende ski’s uiteraard iets anders van me vragen.

Verder heb ik inderdaad geen gigantische technische eisen aan de ski. Mocht ik nou een heel seizoen in de sneeuw zitten of de reuzenslalom op hoog niveau ambiëren zou dat natuurlijk een ander verhaal zijn; ik doe het nu gewoon voor de lol, maar wil binnen mijn mogelijkheden wel zo veel mogelijk groeien, leren en beter worden; je bent immers nooit uitgeleerd! En het juiste materiaal helpt daar immers bij.

Zo’n testweek zou wel ideaal zijn. Of zo’n testdag in SnowWorld. Dat ligt waarschijnlijk iets meer in het budget, haha!

🚌 PisteBunny 🐰

De cloud 9 is geen stijve ski die enorm veel druk naar voren eist, zijn makkelijk te sturen zonder veel druk. Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat te veel lengte vooraan zouden kunnen hebben gezien de relatieve zachtheid. Voorkanten worden heel makkelijk weggeduwd door ongelijke sneeuw oid door de lage massa en stijfheid. Uiteraard valt alles met techniek op te lossen, maar het verbaast me niet dat op lage snelheid, als je waarschijnlijk net iets centraler staat en minder focust op het onder controle houden van de tipstuiteringen, je bergski vooraan wat afwijkt.
Iets stijvere skis, of inderdaad zoals je ondervonden hebt minder lengte vooraan, lossen dat probleem op 2 verschillende manieren op.

grolbol op 22 feb 2024 14:32

Dank voor je antwoord!

ElineK op 22 feb 2024 16:11

Ik zie het niet? Met stijvere ski’s zul je juist meer scheendruk moeten geven terwijl ik begrijp dat je dat nu al te weinig hebt?

Zelfs zou u dan kunnen kiezen om de binding zo in te stellen dat de skischoen iets naar voren (dus centraler) op de ski komt te staan. Mocht hiervoor kiezen, dan bent u dus de ski aan uw huidige techniek aan het aanpassen?! Beter zou dan, denk ik, zijn om toch nog eens een paar ski lesjes te nemen. En mocht u dit gaan doen, dan zou u hierbij ook kunnen laten nagaan of uw skischoenen u wel in staat stellen om voldoende druk naar voren te geven tijdens het skiën.

Jansg op 22 feb 2024 15:15

Ik heb al eens gevraagd in de sportzaak of het íéts centraler stellen van de binding mogelijk was, maar dat zorgt ervoor dat de dynamiek van de ski niet meer klopt.

Als ik ergens een zak geld vindt dan ga ik meteen een lespakket op een rollerbaan nemen, want dat lijkt me waanzinnig leerzaam!

🚌 PisteBunny 🐰

Als je wilt groeien zou ik twintips vergeten. Tenzij je wilt groeien als parkrat natuurlijk 😁
Maar technisch wordt je eerder minder van twintips dan beter.

Op twintips sta je vanuit de bindingen al centraler, dus meer druk op de punten. Ze zijn enkel al door de centrale montage vergevingsgezinder qua houding.
Op reguliere ski’s is de binding minder centraal en de ski dus gevoeliger voor balansfouten.
Je geeft aan dat je wel scheendruk geeft, maar ik vermoed dat je bovenlichaam toch nog te ver naar achteren hangt. Met alleen je schenen naar voren duwen creëer je niet de benodigde druk op de punten. Het hele lichaam moet (steeds) centraal staan om voldoende druk te genereren. Dat is minder snel het geval dan je denkt. Zeker uit het feit dat je zo’n verschil ervaart maak ik op dat je bovenlichaam achterblijft.
Een twintip skiet inderdaad makkelijker dan een reguliere ski, omdat hij qua constructie gebrek aan techniek verbloemt.
Je kunt dus een twintip kiezen, maar het gevaar is dat je daar technisch lui van wordt 🙂

Hessel op 22 feb 2024 14:51

Ja ik merk soms dat ik een beetje verval in “de schildpad”- als je begrijpt wat ik bedoel; wel enige scheendruk, maar billen naar achteren en bovenlichaam te veel naar voren gevouwen. Tijdens opleidingsweek heb ik daar wel veel over geleerd; ik weet hoe het er uit moet zien, en ik laat mezelf ook regelmatig filmen om even terug te kijken wat ik kan verbeteren, maar is soms lastiger gezegd dan gedaan natuurlijk ☺️.

Wellicht wordt ik er wel wat luier van, van Twintips. Maar ook op deze ski’s zal ik altijd proberen te verbeteren.

🚌 PisteBunny 🐰

Als je wilt groeien zou ik twintips vergeten. Tenzij je wilt groeien als parkrat natuurlijk 😁
Maar technisch wordt je eerder minder van twintips dan beter.

Hessel op 22 feb 2024 16:33

Hmm oké. Dank voor je tip!

🚌 PisteBunny 🐰

Als je wilt groeien zou ik twintips vergeten. Tenzij je wilt groeien als parkrat natuurlijk 😁
Maar technisch wordt je eerder minder van twintips dan beter.

Hessel op 22 feb 2024 16:33

Twintips heb ik natuurlijk al, primair voor het parkje en de fun gekocht.
Zou je dan ook niet een iets meer gecentreerde Ski aanraden ipv de Atomics?

🚌 PisteBunny 🐰

null

In vergelijking: Mijn ski’s naast een andere damesski van dezelfde lengte

🚌 PisteBunny 🐰

De cloud 9 is geen stijve ski die enorm veel druk naar voren eist, zijn makkelijk te sturen zonder veel druk. Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat te veel lengte vooraan zouden kunnen hebben gezien de relatieve zachtheid. Voorkanten worden heel makkelijk weggeduwd door ongelijke sneeuw oid door de lage massa en stijfheid. Uiteraard valt alles met techniek op te lossen, maar het verbaast me niet dat op lage snelheid, als je waarschijnlijk net iets centraler staat en minder focust op het onder controle houden van de tipstuiteringen, je bergski vooraan wat afwijkt.
Iets stijvere skis, of inderdaad zoals je ondervonden hebt minder lengte vooraan, lossen dat probleem op 2 verschillende manieren op.

grolbol op 22 feb 2024 14:32

Dank voor je antwoord!

ElineK op 22 feb 2024 16:11

Ik zie het niet? Met stijvere ski’s zul je juist meer scheendruk moeten geven terwijl ik begrijp dat je dat nu al te weinig hebt?

yoguido op 22 feb 2024 16:29

Naar mijn gevoel (heb die skis wel eens bekeken en ski zelf de 11 versie ervan) zijn die specifieke skis heel ‘floppy’ aan de tippen. Weinig buigstijfheid en heel weinig massa. Dat wil zeggen, ze reageren zonder problemen op wat sturing ook met weinig voordruk, maar ze reageren dus ook fel op verschillende zijdelingse krachten vanuit bijvoorbeeld papsneeuw. Is te overwinnen door meer voordruk, maar de ski’s nodigen eigenlijk niet uit tot veel voordruk.
Een iets stijvere ski eist meer voordruk om te reageren op de skiër, maar wijkt ook minder snel af door oneffenheden et cetera, die kunnen daar gewoon doorheen.
In mijn opinie zorgt een ski met wat meer buigstijfheid dus in dit geval mischien voor een betere skiër, terwijl een ski met centrale bindingen gewoon het gebrek aan voordruk vergeeft door minder ski voor de voet te hebben.

De cloud 9 is geen stijve ski die enorm veel druk naar voren eist, zijn makkelijk te sturen zonder veel druk. Ik heb inderdaad wel het idee dat ze wat te veel lengte vooraan zouden kunnen hebben gezien de relatieve zachtheid. Voorkanten worden heel makkelijk weggeduwd door ongelijke sneeuw oid door de lage massa en stijfheid. Uiteraard valt alles met techniek op te lossen, maar het verbaast me niet dat op lage snelheid, als je waarschijnlijk net iets centraler staat en minder focust op het onder controle houden van de tipstuiteringen, je bergski vooraan wat afwijkt.
Iets stijvere skis, of inderdaad zoals je ondervonden hebt minder lengte vooraan, lossen dat probleem op 2 verschillende manieren op.

grolbol op 22 feb 2024 14:32

Dank voor je antwoord!

ElineK op 22 feb 2024 16:11

Ik zie het niet? Met stijvere ski’s zul je juist meer scheendruk moeten geven terwijl ik begrijp dat je dat nu al te weinig hebt?

yoguido op 22 feb 2024 16:29

Naar mijn gevoel (heb die skis wel eens bekeken en ski zelf de 11 versie ervan) zijn die specifieke skis heel ‘floppy’ aan de tippen. Weinig buigstijfheid en heel weinig massa. Dat wil zeggen, ze reageren zonder problemen op wat sturing ook met weinig voordruk, maar ze reageren dus ook fel op verschillende zijdelingse krachten vanuit bijvoorbeeld papsneeuw. Is te overwinnen door meer voordruk, maar de ski’s nodigen eigenlijk niet uit tot veel voordruk.
Een iets stijvere ski eist meer voordruk om te reageren op de skiër, maar wijkt ook minder snel af door oneffenheden et cetera, die kunnen daar gewoon doorheen.
In mijn opinie zorgt een ski met wat meer buigstijfheid dus in dit geval mischien voor een betere skiër, terwijl een ski met centrale bindingen gewoon het gebrek aan voordruk vergeeft door minder ski voor de voet te hebben.

grolbol op 22 feb 2024 17:22

Meer relatieve lengte op de voorkant draagt daar wellicht ook aan bij+weinig gewicht überhaupt om de ski de sneeuw in te drukken.
In slush en op bulten ervaar ik overigens minder problemen dan op harde pistes

🚌 PisteBunny 🐰

Stijvere ski’s gaan het probleem van weglopen bergski niet oplossen. Als je te weinig druk op de punten hebt, dan verandert een stijvere ski daar niks aan.
Bindingen centraler kan (afhankelijk van de ski, uiteindelijk is een ski ontworpen met een bepaalde bindingpositie), maar het verandert niks aan je techniek. Het is eigenlijk alsof je zijwieltjes aan je fiets monteert.

Stijvere ski’s gaan het probleem van weglopen bergski niet oplossen. Als je te weinig druk op de punten hebt, dan verandert een stijvere ski daar niks aan.
Bindingen centraler kan (afhankelijk van de ski, uiteindelijk is een ski ontworpen met een bepaalde bindingpositie), maar het verandert niks aan je techniek. Het is eigenlijk alsof je zijwieltjes aan je fiets monteert.

Hessel op 22 feb 2024 18:16

Ik begrijp dat ik aan mijn techniek moet werken. Maar ik geloof dat het wel uitmaakt op wat voor materiaal ik dat doe en ik vraag me dus af of deze Atomics geschikt zijn om op door te groeien. Ik begrijp ook dat ski’s zijn ontworpen met een bepaalde bindingpositie en ik was daarom ook -niet- van plan om om de bindingen van die Atomics naar voren te stellen. Maar misschien zorgt een andere ski (die wellicht -minder ver- naar achteren staat) voor een meer leerrijke situatie?

Wat voor soort ski zou jij dan aanraden?

🚌 PisteBunny 🐰

Je kan prima werken aan je techniek op je huidige ski. De ski’s zijn niet het probleem

Wat @yoguido zegt, de atomics zijn prima om te groeien.
Dat je het verschil met de twintips al voelt en vooral begrijpt is een goed begin.

Los van een extra controle van de afstelling van uw ski’s en skischoenen lijkt werken aan uw techniek, gezien alles wat eerder is vermeld, de meest voor de hand liggende aanpak.
Wat betreft uw techniek is hier boven vaak aangehaald dat de druk op het voorste deel van de ski nu te weinig zou zijn ofwel dat scheendruk onvoldoende is. Ik zou in uw geval willen benadrukken dat het in de skitechniek vooral gaat om de juiste centrale balans. Of anders gezegd “ gedurend het skien proberen om zoveel mogelijk te trachten om neutraal in uw schoenen te blijven staan; dus zonder veel scheen- of kuitdruk kunnen skien”.
Of u tijdens het skien echt de juiste centrale balans heeft, is met name merkbaar in uw voetzool. Wordt de gehele zool belast, dan is uw lichaam in centrale balans.
Dat tijdens het skien de centrale balans regelmatig wordt verstoort, is normaal. En corrigeren van deze onbalans is het beste te doen tijdens een kantwissel.
Veel succes met in centrale balans komen en blijven.

Plaats een reactie