De anorak is terug

Wat mij deze week is opgevallen: de anorak is terug!

In de jaren 90 heb ik ooit een tweedehandsje moeten dragen, destijds zag ik de voordelen niet en dat is niet veranderd. Maar misschien ligt dat aan mij.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Anorak? Wat is dat? Plaatje?

Life is what happens while you were checking your phone

null

Jas zonder rits, die over het hoofd aan moet.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Anorak is hier in BE Limburg synoniem voor regenjas. Meestal met een niet-afneembare capuchon. Dus ook nooit weggeweest alleen zegt men nu: doe uw regenjas aan ipv doe uwe anorak aan.

Bla, bla, bla.

Vreselijk onpraktisch is dat volgens mij, kun je nagaan als je zo’n ding combineert met een bib broek en dan naar het toilet moet…

destijds zag ik de voordelen niet en dat is niet veranderd.

Zie er ook de voordelen niet van. Onhandig bij aan- en uitdoen.
Beter gewoon een jack (dun of dik) met een rits met daarachter een flap tegen wind/kou.

De jeugd loopt hier alweer jaren mee hoor vooral van het merk Napapiri. Mijn zoon noemt dit idd z’n regenjas. Wat voor de ijdeltuiten vooral vervelend is dat je hem over je hoofd moet aantrekken en dat dan je haar in de war gaat. Met het dragen van een helm op wintersport maakt dit natuurlijk niet meer uit. Misschien heeft dit ermee temaken?

Ik draag een anorak, bevalt prima op wintersport.
geen rits die nog openstaat en koude wind die naar binnen komt.
uittrekken is ook prima te doen, hij is namelijk niet nauwsluitend dus je trekt hem zo over je hoofd, zelfs je haar blijft goed.

ik draag dus een pet

Ik draag een anorak, bevalt prima op wintersport.
geen rits die nog openstaat en koude wind die naar binnen komt.
uittrekken is ook prima te doen, hij is namelijk niet nauwsluitend dus je trekt hem zo over je hoofd, zelfs je haar blijft goed.

manmetdepet op 22 feb 2024 09:54

Maar jij draagt een pet!

Vooral met dank aan Dope en Montec denk ik dan, gezien wat andere topics de laatste dagen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Inderdaad Dope en Montec en dat merk dat Noorse vlaggetje.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Het lijkt me dus eerder mode, dan dat het functioneel (en handig) is…

Is niet terug, is nooit weggeweest.

Ik associeer het met snowboarden, freestyle, enz.

Maar hoe dan ook: als jij het graag wil aantrekken, vooral doen.

Terug, zou eerder zeggen weer op de retour? 3 jaar geleden liep iedere puber met Napapijri (nl straatbeeld). Inmiddels zie ik ze enkel nog op wintersport!

Groenlandse Eskimo’s droegen een anorak.

Ik denk dat het praktisch kan zijn om het over je skijas te dragen als het zwaar regent in de bergen om skijas droog te houden.

Ik associeer het met snowboarden, freestyle, enz.

Maar hoe dan ook: als jij het graag wil aantrekken, vooral doen.

DSvier op 22 feb 2024 12:16

Precies, maar dat begrijp ik juist niet. Van in het park hangen krijg je het doorgaans bloedheet totdat je even pauzeert dus juist daar wil je makkelijk even ritsje open/dicht of jas uit/aan kunnen doen. Maar goed, ik heb de leeftijd niet meer om stijl boven comfort te kiezen dus wat weet ik er nou van

Volgens mij bestaat dit design alleen maar omdat het afstamt van de eskimo’s en die eskimo’s vroeger gewoon geen ritsen konden maken. Dus de feature “geen rits” is meer uit nood geboren dat dat het een doel dient.

Volgens mij bestaat dit design alleen maar omdat het afstamt van de eskimo’s en die eskimo’s vroeger gewoon geen ritsen konden maken. Dus de feature “geen rits” is meer uit nood geboren dan dat het een doel dient.

Dinictus op 22 feb 2024 13:58

Yeah right. Geen rits betekent beter wind en waterdicht. En nog lichter ook.
Edit: sommige anoraks hebben een grote rits aan de zijkant. Dan hebben ze bovendien het voordeel dat ze heel goed zijn te ventileren.

null

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 feb 2024 14:58

Al die lelijke Napapijri jassen zijn zo ongeveer Anorak’s toch? Dus ik vind ze niet echt terug, ze zijn m.i. nooit weggeweest.

Yeah right. Geen rits betekent beter wind en waterdicht. En nog lichter ook.
Edit: sommige anoraks hebben een grote rits aan de zijkant. Dan hebben ze bovendien het voordeel dat ze heel goed zijn te ventileren.

DrPhil op 22 feb 2024 14:53

yeah right en toch moet je googlen naar de oorsprong van dit ding. Dat het een voordeel heeft is iets anders.

*bericht bewerkt door Dinictus op 22 feb 2024 16:01

Yeah right. Geen rits betekent beter wind en waterdicht. En nog lichter ook.
Edit: sommige anoraks hebben een grote rits aan de zijkant. Dan hebben ze bovendien het voordeel dat ze heel goed zijn te ventileren.

DrPhil op 22 feb 2024 14:53

Ja wat is het nu?
Geen rits en dus meer wind- en waterdicht en lichter, of ritsen onder de oksels maar dan worden ze weer doorlatender en zwaarder?
Dat laatste lijkt me dan eigenlijk het slechtste van twee werelden ipv het beste…

*bericht bewerkt door Schussboelie op 22 feb 2024 16:11

Let's Ride

Is niet terug, is nooit weggeweest.

Errant op 22 feb 2024 11:30

Tuurlijk wel.
Tussen 2005 en 2020 amper gezien.

Let's Ride

“De anorak is traditioneel een belangrijk kledingstuk van de Inuit dat hen tijdens hun jacht in kajaks en op sleeën beschermt tegen kou en bevriezing. De jas is gemaakt van pelzen waarbij de beharing zich aan de binnenzijde bevindt.”

Rits=kou. Duh……

Terug, zou eerder zeggen weer op de retour? 3 jaar geleden liep iedere puber met Napapijri (nl straatbeeld). Inmiddels zie ik ze enkel nog op wintersport!

Dix0r op 22 feb 2024 12:28

Precies dit

Ooit een anorak gehad (jaren '90)… vreselijk onpraktisch aan- en uittrekken en echt verschrikkelijk als de jas nat is… waardeloos kledingstuk… het voordeel van volledig winddicht van voren is ook geen argument meer met die supergoede ritsen met antitochtflappen van tegenwoordig…

voor mij nooit meer zo’n onpraktisch ding…

“De anorak is traditioneel een belangrijk kledingstuk van de Inuit dat hen tijdens hun jacht in kajaks en op sleeën beschermt tegen kou en bevriezing. De jas is gemaakt van pelzen waarbij de beharing zich aan de binnenzijde bevindt.”

Rits=kou. Duh……

DrPhil op 22 feb 2024 18:28

Dude, het is niet omdat een rits bij de anorak van de inuit niet vermeld staat, dat ze die doelbewust achterwege gelaten hebben.
Dat is wel een heel foute en onterechte conclusie, daar heb je geen basis voor.
Ter informatie, de eerste rits dateert van 1893.
De eerste bruikbare exemplaren pas van begin 20e eeuw (1906-1914).
Ik durf vermoeden dat de anorak zoals door de inuit gebruikt al veel langer bestaat.
Je zou daaruit kunnen afleiden dat de anorak enkel in die vorm bestaat omdat de rits gewoon niet voorhanden was, zeker niet in hun leefgebied.

Let's Ride

Dude, ik begon er niet over hè…

Dus de feature “geen rits” is meer uit nood geboren dan dat het een doel dient.

Dinictus op 22 feb 2024 13:56

Het dient dus wel een doel. Waarom denk je dat ze er later geen rits in hebben gezet?

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 feb 2024 19:12

Whatever. Lijkt me heel onhandig ivm met helm afdoen. En ik vind ze ook een beetje dom staan, ietwat kinderachtig.

Life is what happens while you were checking your phone

Plaats een reactie