De anorak is terug

null

Je vindt dit kinderachtig?

Dat is een PP Gore Tex Anorak en hij weegt iets van 230 (!) gram.

null

Je vindt dit kinderachtig?

DrPhil op 23 feb 2024 20:11

Hier zie ik nou niet echt het nut van, hadden ze die rits niet 10 cm langer kunnen maken? Dit is het vlees noch vis model maar niet kinderachtig inderdaad

*bericht bewerkt door Mr79 op 23 feb 2024 21:03

Ik heb stiekem een ski jas, midlayer fetish. Waaronder een Bergans Anorak. En dat is een heel fijn gevoerd jack met een hele hoge kraag en een grote buidelzak voorop.

Best handig 1 grote zak waar alles in past. Lange zijrits voor ventilatie. Voel me niet kinderachtig met deze jas. Alhoewel ik speel graag in de sneeuw 😉

Dude, ik begon er niet over hè…

Dus de feature “geen rits” is meer uit nood geboren dan dat het een doel dient.

Dinictus op 22 feb 2024 13:56

Het dient dus wel een doel. Waarom denk je dat ze er later geen rits in hebben gezet?

DrPhil op 23 feb 2024 18:58

Dat hebben ze wel gedaan.
Alleen heet het dan geen anorak meer maar een jas.

Let's Ride

null

Je vindt dit kinderachtig?

DrPhil op 23 feb 2024 20:11

Nogal ja…
Jij niet dan.?

null

Je vindt dit kinderachtig?

DrPhil op 23 feb 2024 20:11

Hier zie ik nou niet echt het nut van, hadden ze die rits niet 10 cm langer kunnen maken? Dit is het vlees noch vis model maar niet kinderachtig inderdaad

Mr79 op 23 feb 2024 20:53

Een logische vraag maar daar zit een simpele gedachte achter. Deze anorak is specifiek bedoeld voor klimmers. De klimgordel zit dan onder de rits. Een langere rits zou dan geen nut hebben. .
Verder heeft deze rits ook een groot voordeel: je kunt hem met één hand open en dicht doen. Een rits tot onder die helemaal open is, kun je alleen met twee handen weer dicht doen.
De rits is zo lang omdat de zakken in dit geval aan de binnenkant zitten. Zou de rits korter zijn, zoals bij een normale anorak, dan zou je dus niet bij de zakken kunnen.
Ook is de constructie aan de onderkant eenvoudiger zonder doorlopende rits.
Ik heb jarenlang eenzelfde anorak gehad, ook met zo’n dwiekwartrits, totdat hij van ellende uiteen viel Ik vond het een ideaal ding. Door de lange rits was aantrekken heel eenvoudig, nooit gepiel met de rits en heel goed te ventileren.

Vreselijk onpraktisch is dat volgens mij, kun je nagaan als je zo’n ding combineert met een bib broek en dan naar het toilet moet…

JelleK op 22 feb 2024 01:34

null

Dit is mijn vrouw. Die skiede afgelopen 7 dagen in haar nieuwe anorak EN bibs. Qua toilet ook geen probleem, de bibs hebben een zij rits, zodat je de bretels niet af hoeft te doen voor het toilet. Dus daar geen verschil met een “gewone” jas.

Maar ja, het enige voordeel is eigenlijk die lekker grote kangaroo zak voorop. Dus ik ik wil zeker niet zeggen dat het beter is dan een gewone jas.

Vette plaat!
De mini (11) had toevallig een anorak dit seizoen. Voordeel: ziet er bij hem wel stoer uit. Ontdekt nadeeltje: Lawinepieper is niet zo makkelijk bereikbaar. Nu draagt hij dat ding vooral om zelf gevonden te kunnen worden in het ergste geval, en reken ik niet zo erg op zijn reddingskunsten mocht ik in de problemen komen, maar voor volwassen skiërs die off-piste gaan (zoals mw Slim hierboven?) wellicht iets om rekening mee te houden.

Vette plaat!
De mini (11) had toevallig een anorak dit seizoen. Voordeel: ziet er bij hem wel stoer uit. Ontdekt nadeeltje: Lawinepieper is niet zo makkelijk bereikbaar. Nu draagt hij dat ding vooral om zelf gevonden te kunnen worden in het ergste geval, en reken ik niet zo erg op zijn reddingskunsten mocht ik in de problemen komen, maar voor volwassen skiërs die off-piste gaan (zoals mw Slim hierboven?) wellicht iets om rekening mee te houden.

BergFan op 25 feb 2024 13:00

Bedankt!

Zij draagt haar pieper altijd in de broekzak van de bib, die is daar speciaal voor. Dus geen probleem, en verder heeft haar anorak een zij-rits van onder tot elleboog aan de linker kant, dus waar je pieper ook in z’n gordeltje zit.

Maar inderdaad, wel goed om aan te denken als je ook of piste skiet.

NB: de foto hierboven was trouwens inbounds, dus lawine veilig. Vandaar geen rugzak (of pieper).

Plaats een reactie