Kon Tignes mijn verwachtingen inlossen

Onder het bericht ‘Kon Ischgl… inlossen’ kwam ik wat interessante quotes tegen waardoor ik toch ook wat ervaringen over Tignes zou willen horen/vergelijken.

Tja, verwachtingen? Ooit in een ver ver verleden hadden we reis geboekt naar Tignes wat niet doorging. Nu (25 jaar later?!?) is het er dan eindelijk van gekomen en zijn we naar Tignes geweest. Niet per se allerlei verwachtingen op een rij zoals zo mooi is opgesomd bij andere post maar wel dat het in menig top zoveel lijstje stond.

En omdat in andere post stond ‘ik hou van efficiënte gebieden’ in combinatie met Tignes…

Kan zijn dat we niet goed op kaart hebben gekeken oid of dat we in verkeerde dorp zaten maar wij vonden Tignes wat tegenvallen. We zaten in Tignes 1800 en vonden het eind van de dag best lastig om weer terug te komen in Tignes 1800. Het ging vrij vlot om van rechts naar links op de kaart te skiën… maar terug hadden we steeds iets van 'wat moeten we nu nog een lift?!?". Voor het eerst meegemaakt dat we behoorlijk hebben moeten doorskien en we net op tijd waren voor allerlaatste lift… (nadat andere lift al inmiddels gesloten was).

De Paquis en Toviere gaan van 2100 naar boven maar je komt daar dus niet zonder zwarte pistes weer in 2100. Dan moet je terug via Val Claret maar ook via Val Claret kan je niet zomaar in 2100 terugkomen (en dan moesten wij nog naar 1800).

Achteraf gezien (thuis de kaart aan zoonlief laten zien) zei hij ‘waarom zijn jullie niet met Paquis weer naar beneden gegaan’.
Uhmm ja, kwestie van omdenken, we nemen nooit liften naar beneden maar hadden dit in dit gebied idd al een keer gedaan zelfs maar niet aan deze lift gedacht…

Om in Val D’Isere te komen, gaan 4 zwarte pistes en 1 rode.

We skien wel eens zwart maar liever niet en hebben die ene rode genomen. Als je via die kant komt (idem voor zwarte die daar loopt) moet je goed vaart houden om door dorp te komen… maar dat lukte gelukkig zonder al te veel prikken/schaatsen. Die rode daarvan is een gedeelte een soort smalle kom. Ik weet niet of het aan de weersomstandigheden lag maar deze was dus een heel stuk een afgesleten/hard piste. Weinig ruimte dus veel wachten op dat de mensen voor je er doorheen waren. De zijkanten van de kom zijn steil aan waren meer soort ijs geworden dus kon je niet echt gebruiken (zoals je wel eens in een fun park hebt). Lastig inhalen daar als er 2 voor je staan die er langzaam afgaan. En veel uitglijders… Wij kwamen daar goed vanaf maar na paar keer die piste was het toch wel ‘ik wil er ook wel heel vanaf komen’ (niet omgekegeld worden) en leuk skien vind ik dat dan niet.

En ja… eea kan natuurlijk ook met onze ski skills te maken hebben!!

Normaal skiën we veel rood en af en toe zwart. Hier waren pistes zo afgeschraapt en hard dat we bij rood het al pittig genoeg vonden. En nee, we kwamen daar niet in pizza naar beneden of super langzaam ofzo maar het was wel zodanig dat ik dacht ik ga hier niet ook even de zwarte nemen…

Logisch iedereen neemt zelfde pistes naar beneden maar het was zoo druk (eerste week februari!) op de pistes die iedereen eind van de dag terug moest nemen. Werden zoveel mensen onderuit geskied dat we echt blij waren weer heel beneden te zijn.

Qua sneeuwkwaliteit, kan gebied niet veel aan doen. Maar we vonden de verbinding dus best lastig.

Via bovenkant Solaise hebben we er 1,5 uur over gedaan om in Tignes 2100 te komen. Flink doorgeskied. We vertrokken 15:00 uur en hadden dus nog net de laatste lift in Tignes 2100 (lift gaat 16:30 dicht, we waren 16:28 bij de lift). Was ook lange wachttijd voor de Olympique. 15-20 minuten

Verder veel mooie pistes maar door indeling gebied denk ik niet dat we hier snel terug zullen komen.

*bericht bewerkt door reiziger14 op 23 feb 2024 15:43

Oh en wij zaten aan de piste (super mooi appartement van L’Altiva). Ski in, ski out.
Aan de groene piste/start skischool waar van die tunnel liften gaan. Die tunnel lift sluit 16:30 dus dan kan je (gelukkig niet ver) naar boven lopen.

Maarr we hadden goed op kaart gekeken… De blauwe Colchique gaat over in de groene Buis. Nou niet dus. De Colchique eindigt bij de weg. De weg moet je oversteken en dan kan je steile wand van 2,5 meter op klimmen (nee geen pad gemaakt oid) en dan sta je boven aan de groene kinderpiste. Dan is 20 meter groene piste oplopen makkelijker te doen.

Dus moesten toen wel erg lachen om ‘ski in’.

Maar Afijn als je dus stuk vroeger er bent en de tunnel lift nog kan nemen is het perfecte ski in!

Oh en bovenaan Chaudanne heb je restaurant. Pff laatste lift gehaald, laten we hier even uitpuffen en lekker van drankje genieten en dan laatste afdaling doen. Jammer helaas, die gaat dan dus ook dicht!

*bericht bewerkt door reiziger14 op 23 feb 2024 15:52

Tsja, het is waar dat de enige blauwe dalafdaling die in Val d’Isère uitkomt (Piste L) een afgeschraapt rotding is. Iedereen die liever blauw dan rood skiet neemt namelijk die piste. De rode Piste M is dan veel beter te skiën, ondanks dat die rood is.

Verder zijn de zaken die je beschrijft (de hoeveelheid liften die je moet nemen om van Val d’Isère terug in Tignes 1800 te komen) zaken die je van te voren kan zien op de pistekaart. Dat het jullie is tegengevallen is natuurlijk vervelend, maar dit zijn zaken die je vóór het boeken al zou/had kunnen weten. Dus of een gebied dan tegenvalt of dat jullie je dat niet hadden gerealiseerd - dat zijn twee verschillende dingen.

Dat de blauwe pistes in Tignes 1800 boven de meeste accommodaties langs lopen is ook iets wat op Google Maps goed zichtbaar is. Dus ook dat - hoe vervelend ook - had geen verrassing hoeven zijn.

Dit laat onverlet dat jullie het gebied niet geweldig vonden. Helemaal prima. Maar de zaken die je noemt zijn zaken die je van te voren had kunnen weten. Alleen dat de blauwe Piste L vervelender skiet dan de rode Piste M is natuurlijk een terechte verbazing en irritatie. Grappig genoeg stond die Piste L ook als rood op de pistekaart en niet als blauw een paar jaar geleden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Klopt! We hebben niet hele kaart van te voren in detail bestudeerd. Ik denk ook mede doordat ik er vanuit ging dat het super gebied was. Net als men zegt dat je mooie tochten in 3 Vallee of Ischgl kan maken, daar zou ik ook niet van te voren de kaart tot in detail van bestuderen of alles goed verbonden is… Ga ik voor een wat onbekender gebied of onbekender dorp (ooit La Tania geweest) dan kijk ik wel goed of het goed aansluit o.i.d.

Normaal kijken we globale blik ‘genoeg rode en blauwe pistes’ en ‘ah je kan van die naar daar komen’ (zonder de bus te hoeven nemen oid) en dat is tot dan toe kennelijk genoeg geweest… Maar nu hebben we idd gemist hoe lastig het was om in ons dorp terug te komen. En naast pistekaart dan ook googlemaps bekijken of die 2 pistes op elkaar aansluiten… ok… niet aan gedacht… Tip voor volgende keer.

Maar mijn verbazing is dus vooral dat hier op forum wordt gezegd dat het allemaal zo efficient aan elkaar verbonden is. En dat velen lyrisch zijn over het gebied (niet alleen op dit forum). Dat het hoog op wensenlijsten staat. Dan denk ik, zo efficient is het gebied toch niet verbonden?!? (dus even los dat ik dat kennelijk van te voren had kunnen zien). Vinden anderen Tignes dus wel goed verbonden? (of heb je er minder last van als je in bijv Val d’Isere zit?

Rode piste M en ook een zwarte piste staat op de kaart (rode gaat dan over in blauw). Die zwarte gaat links van de Solaise als je op de kaart kijkt. Rode piste M maakt bocht stuk rechts van de lift. Er was ter plekke echter maar 1 piste. En die ging links van de lift. Die stond niet als zwart zoals op de kaart aangegeven maar stond rood. Hadden veel mensen erg veel moeite mee en dan moest dat blauwe stuk nog komen… (wat naar mijn idee overigens makkelijker was dan het stuk erboven).

*bericht bewerkt door reiziger14 op 23 feb 2024 16:36

Ik ben inderdaad iemand die er lyrisch over is. Ga er dan wel vanuit dat je ook zwart skiet, want het is daarnaast ook een gebied wat prettig is voor gevorderden. Al zijn er zeker ook mooie beginners stukken.

Vanaf Solaise is het naar beneden, Olympique gondel, maar beneden, Tommeuses en dan de zwarte naar 2100 (je kunt ook rood starten, dat scheelt iets). 2 liften heb je slechts nodig en wil je niet zwart naar beneden, kun je de gondel pakken.

Dat het druk is in de vakantie dat zal zeker en kan me goed voorstellen dat de sneeuwkwaliteit momenteel niet top is. Daar hebben momenteel meer gebieden last van.

Ik blijf erbij: het is behoorlijk efficiënt, maar ook uitdagend.

@Tiny-M. Dank voor je reactie. Had idd gelezen dat je lyrisch erover bent. En ja, wij hadden moeten bedenken om Tommeuse en dan bakje nemen ook optie is… (als we geen zwart willen)

En we waren er dus eerste week februari (nog voor de vakanties). Was er drukker dan in bijv Les Arcs (konden met zoon vergelijken die daar aan het skien was)

Ik herken je verhaal wel. Wij zijn kerst 2019 in 1800 geweest, en hadden hetzelfde gevoel dat je al om 1 uur aan je terugweg moest beginnen om op tijd in 1800 aan te komen. Toevallig zijn we dit jaar ook de eerste week van februari in Tignes geweest, ditmaal gekozen voor 2100, en ik moet zeggen ik heb een heel ander beeld gekregen van het gebied, veel positiever dan onze eerste keer. We zaten vlak bij de start van Parquis en Chaudennes lift. Ik zelf heb richting val d’isere een aantal keren gewoon de lift naar beneden genomen, olympique, solaise en toviere zijn goed ingericht om naar beneden te nemen en ik was absoluut niet de enige. Dat stond ook ergens, als je geen rood of zwart skiet neem aub de lift naar beneden. Rest ging dan wel ski-end. Onderaan Toviere loopt er nog een pad weer terug naar de chaudennes. Ook terug vanuit val claret ging erg snel met het touw, ideaal. We hadden deze keer beter door hoe we snel van het ene naar andere punt konden komen. Tentje bovenaan de chaudennes was meestal onze afsluiting, lag nog lekker in de zon. We zijn daar 1 keer door de piste dienst vriendelijk verzocht om naar beneden te gaan, liften waren al dicht. We hebben ons beeld van Tignes behoorlijk bijgesteld, voor herhaling vatbaar maar niet meer in 1800.

Ik was er half januari weer eens. Eigenlijk alleen een rij gehad op de dag dat de verbinding met val d’Isère dicht was vanwege slecht weer. Verder was het niet druk. Gebied heeft wel altijd relatief veel Britten.
Vind het heerlijk dat je er flink lange afdalingen kan doen. Dat is in Ischgl over het algemeen wat korter.

Ik herken je verhaal wel. Wij zijn kerst 2019 in 1800 geweest, en hadden hetzelfde gevoel dat je al om 1 uur aan je terugweg moest beginnen om op tijd in 1800 aan te komen. Toevallig zijn we dit jaar ook de eerste week van februari in Tignes geweest, ditmaal gekozen voor 2100, en ik moet zeggen ik heb een heel ander beeld gekregen van het gebied, veel positiever dan onze eerste keer. We zaten vlak bij de start van Parquis en Chaudennes lift. Ik zelf heb richting val d’isere een aantal keren gewoon de lift naar beneden genomen, olympique, solaise en toviere zijn goed ingericht om naar beneden te nemen en ik was absoluut niet de enige. Dat stond ook ergens, als je geen rood of zwart skiet neem aub de lift naar beneden. Rest ging dan wel ski-end. Onderaan Toviere loopt er nog een pad weer terug naar de chaudennes. Ook terug vanuit val claret ging erg snel met het touw, ideaal. We hadden deze keer beter door hoe we snel van het ene naar andere punt konden komen. Tentje bovenaan de chaudennes was meestal onze afsluiting, lag nog lekker in de zon. We zijn daar 1 keer door de piste dienst vriendelijk verzocht om naar beneden te gaan, liften waren al dicht. We hebben ons beeld van Tignes behoorlijk bijgesteld, voor herhaling vatbaar maar niet meer in 1800.

MirjamP op 23 feb 2024 17:08

Oh dit vind ik heel goed om te horen. En fijn dat het herkenbaar is (ligt het toch niet helemaal aan mij haha). Idd herkenbaar dat je alleen bezig bent om terug te komen in 1800…

Ik vroeg het me ook af of het anders is als je op andere plek zit (en inderdaad, bedenk dat je bakje terug kan nemen).

Haha, bovenaan Chaudennes wat nemen. Nou toen wij half 5 bovenkwamen mocht je niet meer op terras komen zitten/drankje bestellen…

Wel eens dat 1800 redelijk in een uithoek ligt van het gebied. Maargoed als je de zwarte naar 2100 hebt gedaan is het nog maar 1 lift en dan een piste naar beneden.

Wel eens dat 1800 redelijk in een uithoek ligt van het gebied. Maargoed als je de zwarte naar 2100 hebt gedaan is het nog maar 1 lift en dan een piste naar beneden.

Tiny-M op 23 feb 2024 17:31

Precies dit. En die zwarte piste is eigenlijk heel goed te doen. Weet eigenlijk niet waarom deze zwart is. Wellicht wat ijzig bij mindere omstandigheden?

Het gaat om de piste Johan Clarey.

Maar al met al wel met je eens. Tignes Val d’Isère voelt vaak als geknutsel aan.

*bericht bewerkt door michel2020 op 23 feb 2024 19:53

Tignes en Val d’Isere is een heel sportief gebied met ongekende mogelijkheden.
Ik denk samen met Serre Che de 2 meest sportieve gebieden van Frankrijk. Het is bedoeld voor internationale sportieve skiers die graag of zonder moeite donkerzwart of offpiste skiën. Grenzen willen verleggen. Poeder zoeken. Daar staat het om bekend.
Je gaat er niet heen voor een ontspannen ski vakantie en lekker cruisen. Wat L3V, PDS, La Plagne enz veel meer hebben. Ik kan me dan voorstellen dat het dan tegen kan vallen.

Laatste keer zaten we in Val Claret. Voor ons die vooral rood, liever geen zwart, skiën is het een pittig maar ook erg fraai gebied. Naar het gebiedje boven de Iseran is echt een mooie dagtocht.

Tignes en Val d’Isere is een heel sportief gebied met ongekende mogelijkheden.
Ik denk samen met Serre Che de 2 meest sportieve gebieden van Frankrijk. Het is bedoeld voor internationale sportieve skiers die graag of zonder moeite donkerzwart of offpiste skiën. Grenzen willen verleggen. Poeder zoeken. Daar staat het om bekend.
Je gaat er niet heen voor een ontspannen ski vakantie en lekker cruisen. Wat L3V, PDS, La Plagne enz veel meer hebben. Ik kan me dan voorstellen dat het dan tegen kan vallen.

Jamie010 op 23 feb 2024 21:54

En daar had ik dus nog niet eerder zo over gelezen…

Toevallig wel een keer Serre Che… aangeraden gekregen maar daar kwam ik toen wel tegen van ‘moeilijk’ gebied en na een blik op de kaart meen ik mij te herinneren dat ik dacht dat ziet er te pittig uit. (wat ik dus nu niet had na blik op de kaart van Tignes) en mede op basis daarvan zijn we toen niet naar Serre Chevalier gegaan.

Vorige 2 vakanties eerst in La Plagne geweest, jaar erop in Les Arcs. Dat was meer ‘ons niveau’ kennelijk.

Leek zelfs of de rode pistes in Tignes moeilijker waren dan die in Les Arcs (maar kan ook aan condities van dit jaar hebben gelegen).

*bericht bewerkt door reiziger14 op 24 feb 2024 00:33

Laatste keer zaten we in Val Claret. Voor ons die vooral rood, liever geen zwart, skiën is het een pittig maar ook erg fraai gebied. Naar het gebiedje boven de Iseran is echt een mooie dagtocht.

Pino op 23 feb 2024 23:48

Iseran is idd mooi gebied. Maar flink doorskien vanuit 1800. De dag dat wij er waren stond er heel koude wind en bewolkt maar nog wel bij restaurant daar gaan zitten (ook op aanraden hier op het forum. Inderdaad lekker en niet mega duur) maar vanwege weer toch weer terug de berg over en dat was meteen een stuk aangenamer.

De bakjes naar Vallon stond echt mega rij. We hebben toen maar stoeltjeslift en sleeplift genomen.

Ik zal voor volgend jaar wel oproep doen voor ‘wie weet mooi gebied voor mensen die vooral rood, liever geen zwart skiën maar waar je wel mooie tochten kan maken’.

Ik vond zelfs groen dat ik dacht, is dit groen… Normaal zijn groen van die vlakke bospaden. Nu ging ik er aantal af die in andere gebieden toch wel blauw waren. En ben nu ook aantal blauwe afgeweest waarvan ik dacht ‘ik heb zo medelijden met een beginner die hiervan af moet…’.

‘wie weet mooi gebied voor mensen die vooral rood, liever geen zwart skiën maar waar je wel mooie tochten kan maken’.

reiziger14 op 24 feb 2024 00:37

Behalve 4 Vallées ongeveer elk ander groot skigebied in de Alpen ;)

Als ik er een paar moet opnoemen waar ik zelf ben geweest: Les 3 Vallées, Matterhorn Paradise (Zermatt) en Serfaus-Fiss-Ladis

Ik zal voor volgend jaar wel oproep doen voor ‘wie weet mooi gebied voor mensen die vooral rood, liever geen zwart skiën maar waar je wel mooie tochten kan maken’.

Ik vond zelfs groen dat ik dacht, is dit groen… Normaal zijn groen van die vlakke bospaden. Nu ging ik er aantal af die in andere gebieden toch wel blauw waren. En ben nu ook aantal blauwe afgeweest waarvan ik dacht ‘ik heb zo medelijden met een beginner die hiervan af moet…’.

reiziger14 op 24 feb 2024 00:37

Alta Badia/Sella Ronda kan ik dan aanraden. In Alta Badia super veel blauw. Op de Sella Ronda ook wel rood, maar breed en overzichtelijk en niet super steil of ijzig. Zwart is overal te vermijden als je dat liever niet skiet. En als je bijvorbeeld in Colfosco, Corvara of San Cassiano verblijft kan je met 490 km aan pistes (zonder ander vervoer te hoeven nemen) je lol op.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Portes du soleil is ook heerlijk om doorheen te cruisen. Maar je bent niet snel van de 1 naar de andere kant. Dus wel goed je route plannen en op tijd terug.

Wel eens dat 1800 redelijk in een uithoek ligt van het gebied. Maargoed als je de zwarte naar 2100 hebt gedaan is het nog maar 1 lift en dan een piste naar beneden.

Tiny-M op 23 feb 2024 17:31

Als je in Le Fornet of Iseran bent en je wilt snel terug zijn in Tignes Val Claret, Lac, 1800 of Brevieres, neem dan de bus onderaan de gondel van Le Fornet richting La Daille. En neem daar de lift omhoog. Glij naar de Tommeuse. Het is minder spannend maar het scheelt een dik uur en stress of je de laatste liften nog gaat halen.

Tignes en Val d’Isere is een heel sportief gebied met ongekende mogelijkheden.
Ik denk samen met Serre Che de 2 meest sportieve gebieden van Frankrijk. Het is bedoeld voor internationale sportieve skiers die graag of zonder moeite donkerzwart of offpiste skiën. Grenzen willen verleggen. Poeder zoeken. Daar staat het om bekend.
Je gaat er niet heen voor een ontspannen ski vakantie en lekker cruisen. Wat L3V, PDS, La Plagne enz veel meer hebben. Ik kan me dan voorstellen dat het dan tegen kan vallen.

Jamie010 op 23 feb 2024 21:54

Snap wat je bedoelt, maar vind het toch een beetje overdreven. Bij goede condities kan een gemiddelde vakantie skiër goed skiën in Tignes. Het lijk me hier vooral aan de mindere condities en de ongelukkige verbinding met 1800 te liggen.

Plaats een reactie