Ode aan de Fernpass

Vaak verguisd en gevreesd vanwege de files en vertragingen. En terecht ook.

Maar de Fernpass is zoveel mooier dan de andere routes Oostenrijk in.

Vannacht om 5 uur via de Fernpass terug gereden, wat een sprookje was dat! Heldere hemel met sterren en een volle maan. Witte bergen en de bomen bedekt met sneeuw. Slierten nevel die in het dal dreven. Echt prachtig! Ik had eigenlijk moeten stoppen en even uitstappen. Helaas niet gedaan, maar wat was dat onwerkelijk mooi!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ha, ha, je hebt gelijk. De Fernpas is in de winter bij een heldere nacht best mooi. 🙂
Ook lekker rijden dan, autootje in sportstand en lekker veel dure benzine verbranden. 😈

Bla, bla, bla.

Ik rijd iedere winter minimaal 8x de Fernpass en houd er altijd van, daar begint voor mij de pret echt. Lekker over die pas heen rijden, de bochtjes, de vergezichten, ik houd er van. Ken ook genoeg mensen die hem verfoeien (wie niet).

Owhja, ik sta er nooit noemenswaardig in de file, heel soms een keertje 10 minuten bij Nassereith op de terugweg maar anders niet. Rijd er doorgaans vrijdagmiddag overheen op de heenweg en terug pas zaterdagavond.

Gisteravond rond 22.00 over de Fernpas gereden: gewoonweg sprookjesachtig met die woudreuzen vol sneeuw, heldere hemel met sterren en een bijna volle maan!

Ode aan de Fernpass, in eerste instantie denk ik dan: die heeft een klap van de molen gehad. Maar na het lezen van het betoog ja daar zit toch wel wat in

Heerlijk die Fernpass, dan weet ik dat ik weer bijna thuis ben….en van al die keren per jaar een keer in de file maakt me geen bal uit😀

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Snap het niet helemaal. De Fernpass is niet meer dan een paar bochten, een tankstation en weer een paar flauwe bochten. Amper 1200 meter hoog. Er zijn toch wel wat andere kalibers aan bergpassen in de Alpen terug te vinden met dito sfeer en uitzichten vergeleken met dit heuveltje. Ik heb er nog nooit het gevoel gehad over een bergpas te rijden. Je ziet ook amper iets met al die bomen.

Ik vind het toch wel fijn in de zomer als hij niet druk is. In de winter nooit gereden, maar als ik een vakantie zonder bergen heb, geeft de pas het gevoel van de bergen op een mooie dag. Bij rasthaus Zugspitzblick stoppen we dan. Kan dan genieten van het uitzicht op de Zugspitze en de blindsee. Persoonlijk pleit ik voor de Silvretta Strasse met zijn in de dertig bochten. Wat zou ik daar toch eens graag een touretappe willen zien eindigen. Ik denk dat elke pas zijn charme heeft. Zeker in de zomer doen die passen me denken aan wintersport.

Snap het niet helemaal. De Fernpass is niet meer dan een paar bochten, een tankstation en weer een paar flauwe bochten. Amper 1200 meter hoog. Er zijn toch wel wat andere kalibers aan bergpassen in de Alpen terug te vinden met dito sfeer en uitzichten vergeleken met dit heuveltje. Ik heb er nog nooit het gevoel gehad over een bergpas te rijden. Je ziet ook amper iets met al die bomen.

Hupla op 24 feb 2024 20:32

Ook waar ja, passen zoals de Stilfserjoch of Timmelsjoch ea zijn heel wat anders qua uitzicht en rijbelevenis dan het kleine neefje Fern. 🤔

Zal ook wel met het joepie-vakantiegevoel of joepie-weernaarhuisgevoel te maken hebben zeker? 🤷‍♂️

Bla, bla, bla.

Ik heb in mijn leven honderden bergpassen beklommen, de Fernpas bungelt ergens onderaan de lijst.

Was gisteren rond 17:00 blij dat er zoveel file stond, had ik een prima excuus om via de Arlbergtunnel naar huis te rijden. Scheelde uiteindelijk ruim een uur.

Wat mij betreft plat bombarderen dat ding en snel een 4 baans tunnel onderdoor boren. 😂

*bericht bewerkt door havana op 25 feb 2024 08:14

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Snap het niet helemaal. De Fernpass is niet meer dan een paar bochten, een tankstation en weer een paar flauwe bochten. Amper 1200 meter hoog. Er zijn toch wel wat andere kalibers aan bergpassen in de Alpen terug te vinden met dito sfeer en uitzichten vergeleken met dit heuveltje. Ik heb er nog nooit het gevoel gehad over een bergpas te rijden. Je ziet ook amper iets met al die bomen.

Hupla op 24 feb 2024 20:32

Ook waar ja, passen zoals de Stilfserjoch of Timmelsjoch ea zijn heel wat anders qua uitzicht en rijbelevenis dan het kleine neefje Fern. 🤔

Zal ook wel met het joepie-vakantiegevoel of joepie-weernaarhuisgevoel te maken hebben zeker? 🤷‍♂️

bartvwg op 25 feb 2024 07:45

Er zijn zeker mooiere passen, maar die rij je meestal voor je plezier. De Fernpass is een van de manieren om Oostenrijk binnen te komen en van die manieren de mooiste. Zeker in de nacht van afgelopen vrijdag op zaterdag. Toen lag ie er sprookjesachtig bij.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als ik mijn ogen dicht doe zie ik hem nog 😫Vorige week ruim voldoende tijd gehad om alles te bekijken. Voorlopig rijden wij een andere route!

Nou ik stond afgelopen 18 februari toch zo’n 6 uur stil op de fernpass, omdat een auto met pech de pass volledig blokkeerde. In plaats van om 15:30 kwam ik om 21:30 op bestemming Solden aan.

Ik vind het een vreselijke pas. Als je iemand voor je hebt die niet gewend is in de bergen te rijden is het een crime.
En in de zomer met de motor is het de plek bij uitstek voor dieselsporen wegens het vrachtverkeer.

It is an amazing world

Samenvatting voor mij :

Ik rijd graag passen maar mooi vind ik deze niet, alleen door de slechte aanlegconstructie wat bij de minste hapering van iets of iemand tot gigantische problemen kan leiden.
Niet van deze tijd qua verkeersmobiliteit en veiligheid, vandaar binnenkort weer wat tunneltjes erbij.

Born to run. B.S.

Meestal sla ik net voor ferpass rechtsaf richting Lechtal .

Wel is het zo dat je vanaf daar het eerst “écht” tussen de bergen rijdt , mss vandaar het "waw gevoel .

Vergeleken met Silvretta , Julier , Bernina en nog een aantal passen die ik door ze niet te vernoemen oneer aandoe is de fernpass flets bier .

*bericht bewerkt door evert op 26 feb 2024 13:10

Helemaal eens, als er geen file staat is het een prima afwisseling van een verder saaie snelweg rit naar Italië. Als je die hoge hangbrug dan weer onderdoor rijdt (en dan niet stapvoets natuurlijk) is het altijd weer genieten ;)

Ooit een keer in dat kasteelhotel op de pas beland. Dan waan je je 3 eeuwen terug, ook een sprookje.

Plaats een reactie