Oriënteren ski voor volgend seizoen

Hey ik zou me al wat willen oriënteren voor nieuwe ski voor volgend seizoen.
We gaan nu met pasen pas skieen dus als ik al een paar tips heb kan ik deze mischien uit testen.

Ik heb momenteel elan amphibio 16ti2 van 2017 en een set atomic tr van 2016 voor indoor training.
Ikzelf ben 1.74 en ±90kg droog aan de haak .
Techniek 7 op gigi schaal.
Ik ben een opvolger aan het zoeken voor mijn elan. Ze hebben voor mij te weinig demping en niet stijf genoeg voor mijn postuur. Ik voel deze soms bijna dubbel plooien in mijn bochten als ik een opflakkering krijv o. Sportief te skieen.Voor de rest 100% tevreden van die ski.
Nu zoek ik iets meer naar het allmountain segment. Het is wel puur voor op de pistes maar omdat we altijd laat in het seizoen gaan zoek ik een ski die iets meer geschikt is.
In de voormiddag is het cruisen met vrouw. en kinderen op voornamelijk blauw. En na de middag kan ik eindelijk mijn gangen gaan meestal op rood en zwart.

Ik was al aan het denken aan de 82 of 86 cti wingman reeks van elan
Volkl deacon 84
Deacon 72 ? Gewoon omdat de meeste hier zo enthousiast zijn.
Lengte rond de 1.74m

Welke andere modellen zouden nog voor mij kunnen voldoen.

Als je naar de deacon 72 kijkt , en met jouw postuur (no offense) zou ik de master overwegen. Nu een paar uur oo gestaan en is echt heel goed te doen.

Edwin van Riel

Als je naar de deacon 72 kijkt , en met jouw postuur (no offense) zou ik de master overwegen. Nu een paar uur oo gestaan en is echt heel goed te doen.

evr66 op 24 feb 2024 18:51

Ja ik was aan het twijfelen tussen de gewone of de master. Maar gezien mijn bouw indd beter de master.
Heb je ze al outdoor getest of enkel indoor?

Als je naar de deacon 72 kijkt , en met jouw postuur (no offense) zou ik de master overwegen. Nu een paar uur oo gestaan en is echt heel goed te doen.

evr66 op 24 feb 2024 18:51

Ja ik was aan het twijfelen tussen de gewone of de master. Maar gezien mijn bouw indd beter de master.
Heb je ze al outdoor getest of enkel indoor?

jvr op 24 feb 2024 18:59

Alleen indoor, door wat blessure dingetjes lijkt het een kort seizoen te worden 😨

*bericht bewerkt door evr66 op 24 feb 2024 20:16

Edwin van Riel

Deacon 72 is een zalige ski! Kan ik zeker aanbevelen. De master niet op geskied dus ik weet niet hoe die zich tov elkaar verhouden.
(Ik ben 176cm en 74kg, niveau Gigi 8-9)

@jvr
De Deacon 72 is denk ik al stabiel zat, geen noodzaak om de Master te nemen, die - zeker in de slush of kapot geskiede pistes - toch wel wat meer focus, techniek en input zal vragen. In zijn review op zijn eigen site zegt Gigi niks over gebrek aan grip of stabiliteit en hijzelf (volgens diezelfde site) is even zwaar als jij. En als ik zijn review goed interpreteer heeft hij de gewone Deacon 72 ook in wat crud en poeder (op de piste) geskied.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ts geeft aan dat ie wat stijver wil dannde amphibio 16ti, dan zouik eerder naar de master kijken dan naar de gewone.

Gijs heeft daarentegen meestal voorkeur voor iets soepeler, beetje kwestie van smaak ook

Edwin van Riel

Ok deacon 72 en master staan op het test lijstje.
Zijn er nog andere merken/modellen die zouden kunnen voldoen?

Gigi heeft ook jaren iedereen de fischer F19 geadviseerd. Staat er nog één te koop op dit forum. Koopje wellicht?

Bijna dubbel plooien, hoe krijg je het verzonnen.
Snel een FIS ski kopen…

Bijna dubbel plooien, hoe krijg je het verzonnen.
Snel een FIS ski kopen…

DrPhil op 25 feb 2024 12:25

Sorry ik kan de bocht groote van mijn elan te hard verkleinen. Dat je voelt dat get niet goed is voor de ski en het is niet dat ze na zo hard zijn opgespannen dat ze een rebount geven van jewelste . Bij de atomic tr voel ik dit niet terwijl ik de bochtgroote evengoed kan beïnvloeden.

Ik zou bij Gigi solliciteren. Eens een keer iets anders dan “ik trap er doorheen”.

Ik zou bij Gigi solliciteren. Eens een keer iets anders dan “ik trap er doorheen”.

DrPhil op 25 feb 2024 19:03

Bedankt voor je nuttige bijdrage

Hoi jvr, kan niet echt vergelijken voor jou, want heb nog nooit op Elan’s gestaan. Maar heb wel de deacon 72 master (was de eerste hier denk ik). Zou het zeker geen all mountain ski noemen, is gewoon een stijve korte bochten ski die door zijn lichte tip rocker een wat makkelijker kantje heeft. Maar hij moet echt wel geskied worden!

Kan ie slush en moguls aan, tuurlijk. Een stuk makkelijker dan bv mijn fischer the curv gt’s. Zijn ze stijf, yup… deze ga je echt niet “dubbel plooien”. 't zijn wel echte korte bochten ski’s.

Je zou ook naar de atomics kunnen kijken X9s bv of als je toch wat breder wilt de Q9 of Q9.8. Fischer GT gaat ook maar dan niet de langste lengte pakken.

Dit als vergelijking met de deacons… want je geeft niet aan of je kort of langere bochten wilt skieen.

@Asterino
qua bocht grootte op zwart kortere op rood eerder middellang en op blauw 100% lang 😂
radius rond de 14-16 is perfect hoeft geen gs type te zijn :)

de atmomic q9 en q9.8 lijken me zeker de moeite waard om te testen binnen een paar weken

ik heb denk in 2018of19 de gifgroene x9 geprobeerd en die vond ik toen niet helemaal mijn ding in verspoord terrein, op harde pistes was dit dan wel weer een zalige lat.

nu nog hopen dat het met Pasen geen zomer temperaturen worden anders zal ik waterski’s moeten testen 😁

Als je een ski goed en ver kunt buigen doe je het goed volgens mij. Dat daar geen rebound uit zou komen is onwaarschijnlijk. Verder zou ik me niet te veel aantrekken van mensen die stijve ski’s aanraden om daarmee hun eigen ski vaardigheden te illustreren ( gigi was er ook zo één, al schijnt hij het licht gezien te hebben en tegenwoordig wat korter en soepeler te adviseren)

*bericht bewerkt door yoguido op 25 feb 2024 23:00

Ts geeft aan dat ie wat stijver wil dannde amphibio 16ti, dan zouik eerder naar de master kijken dan naar de gewone.

Gijs heeft daarentegen meestal voorkeur voor iets soepeler, beetje kwestie van smaak ook

evr66 op 25 feb 2024 10:20

En deze

Als je een ski goed en ver kunt buigen doe je het goed volgens mij. Dat daar geen rebound uit zo komen is onwaarschijnlijk. Verder zou ik me niet te veel aantrekken van mensen die stijve ski’s aanraden om daarmee hun eigen ski vaardigheden te illustreren ( gigi was er ook zo één, al schijnt hij het licht gezien te hebben en tegenwoordig wat korter en soepeler te adviseren)

yoguido op 25 feb 2024 22:58

@Yoguido
Waaruit blijkt dat Gigi stijvere ski’s aanraadde en hoe weet je dat hij dat dan deed om zijn eigen skills te etaleren? Het bericht van @evr66 lijkt het tegendeel te impliceren…
Gigi moet overigens in dit topic niet centraal staan, maar ik vraag me af waar al die opmerkingen vandaan komen. Kennen jullie hem? Weet je hoe hij skiet? Ik probeer gewoon de discussie te volgen.

*bericht bewerkt door Biggie op 25 feb 2024 23:05

Een amateur is gewoon een liefhebber

Tsja, ik heb hier de discussie de afgelopen jaren een beetje gevolgd. Jij niet blijkbaar

Klopt, nog maar 39 weken op dit forum (en topics zoeken is niet super makkelijk op deze site). Maar jij kent hem dus begrijp ik? Want hij geeft op dit forum al een tijdje geen advies meer geloof ik (ik zie het niet voorbij komen althans). Wel via zijn eigen site. Ken je de adviezen die hij daar geeft ook?

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik ken hem niet, maar uit een aantal dingen die hij schreef vroeger kon je wel afleiden dat het klok - klepel verhaaltjes waren. Wel een liefhebber denk ik en hij heeft zich ongetwijfeld ontwikkeld. Verder weet je het niet helemaal met die aliasjes op dit forum en af en toe wordt er wat verwijderd. Het fijne weet ik er niet van en ik ben ook niet van zins me daarin te mengen.

*bericht bewerkt door yoguido op 25 feb 2024 23:34

@biggie ik hem en heb toevallig van de week nog contact met hem gehad over het skigedrag van de “gewone” Deacon 72 vs de “master” 😉.

Ik Heb altijd zelf wel voorkeur voor een tandje steviger, dat weten we van elkaar, smaken verschillen en fysiek ook 😂😂

Klok en klepel: voor zover ik weer heeft hij nooit een mening gegeven over een ski die niet daadwerkelijk door hem of iemand in zijn groep getest was.

Dat Gijs in het verleden voorstander was van lang en stijf herken ik absoluut niet. Adviezen waren altijd op de vraagsteller afgestemd voor zover ik weet. Dat daar bepaalde persoonlijke voorkeuren meespelen, ja natuurlijk.

Edwin van Riel

Plaats een reactie