Meenemen beginner

Afgelopen jaar ergens een topic geopend over het meeslepen van een beginner.

Daar kwamen toen diverse negatieve ervaringen op, van doe het niet.

Inmiddels zit de vakantie erop en we hebben de beginner in een week weten om te turnen in een enthousiaste skiër. Hij komt nu van alles wat blauw is af, vindt het leuk en is vastbesloten volgend jaar weer mee te gaan.

We hebben hem iedere dag 2 uur op les gestopt, in welke tijd wij alles wat rood en zwart in het gebied zijn afgerost. De rest van de dag ons gedrag op elkaar aangepast, en op een incidenteel momentje van vermoeidheid na ging alles gewoon leuk en prima.

Het kan dus wél.

*bericht bewerkt door Robert7 op 24 feb 2024 20:43

Mooi dat het goed is gegaan en dat hij er lol in heeft gekregen! De sleutel hier is dattie elke dag 2 uur les heeft gehad en dat de meer ervaren wintersporters zich 's middags aan hem hebben aangepast.
Te vaak zie je dat mensen denken dat ze het hem zelf wel kunnen leren met wat aanwijzingen en “ski maar achter mij aan”. Dan komtie aan het einde van de week ook wel heelhuids van blauw af, maar je moet niet vragen hoe.

Uitrusten doen we thuis wel!

Ik ga eind maart ook met een vriendin skieen die nu net 1 uur les heeft gehad in SnowWorld. Ze gaat op de berg ook nog wel les nemen, maar ze deed het na een uurtje hartstikke netjes daar, dus ik ben heel benieuwd.
Ben zelf beginnend boarder, dus het aanpassen is dan niet zo’n issue denk ik. Genoeg techniek enzo te oefenen voor mij op het board op makkelijke pistes.

@Lotte77 : Primair was dat we voorkwamen dat hij angst opbouwde. Hij had vooraf nogal zo z’n twijfels en is niet de meest dappere.

Dat skiles was dus iets wat we heel sterk hebben meegenomen bij de keuze van het gebied. Liep uiteindelijk nog iets anders dan gepland, maar kwam toch helemaal goed.

Volgend jaar gaat ie gewoon weer op skiles.

@Lotte77 : Primair was dat we voorkwamen dat hij angst opbouwde. Hij had vooraf nogal zo z’n twijfels en is niet de meest dappere.

Dat skiles was dus iets wat we heel sterk hebben meegenomen bij de keuze van het gebied. Liep uiteindelijk nog iets anders dan gepland, maar kwam toch helemaal goed.

Volgend jaar gaat ie gewoon weer op skiles.

Robert7 op 24 feb 2024 21:12

Kudo’s!

Heel mooi dat jullie de tijd en moeite nemen om iemand in de wintersport te introduceren!

Wij hebben op twee wintersporten beginners meegenomen, de ene keer ging het prima, de andere keer niet. Het belangrijkste is dat je goed de verwachtingen van iedereen afstemt, dan ben je al een heel eind. En inderdaad lessen boeken en niet zelf iemand op sleeptouw nemen.

De keer dat het niet goed ging hadden we vooral pech. We namen goede vrienden mee. Maar Ondanks dat we duidelijk aangaven dat we zelf ons plan zouden trekken (af en toe samen skiën maar ook zeker afzonderlijk van elkaar op pad), werd toch verwacht dat we alles gezamenlijk zouden doen. Een hele week les werd, ondanks ons advies om genoeg les te nemen, ‘te duur’ gevonden. Daarnaast ontwikkelde (ondanks les) een iemand een angststoornis op en voelde ze zich eenzaam wanneer de rest wel ging skiën.

Geen geweldige situatie.

Maar het kan ook heel leuk gaan en je kan iemand introduceren bij een van de leukste buitenactiviteiten die er zijn (en wat is er beter dan dat?)

Dus top tip: bekijk eerst hoe eigenwijs de beginner is die je meeneemt 😅

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 25 feb 2024 07:22

Goed dat je achteraf een terugkoppeling geeft Robert, altijd leuk om te lezen.

Petje af hoe jullie het gedaan hebben, exact de manier hoe dit wel werkt denk ik.
Key is denk ik plezier hebben en daarnaast realisme bij de beginner zelf (les nemen/ niet altijd mee kunnen/ inzet tonen/ actief bezig zijn met zelfontwikkeling).

Zelf ben ik er ook dankbaar voor dat meer ervaren skiërs mij en mijn vrouw ooit meenamen voor de eerste keer, ze hebben ons echter wel voor het leven vertieft met de wintersport obsessie😱

Om eerlijk te zijn, we waren in het begin sceptisch,maar het was uiteindelijk gewoon leuk.

Het betreft de vriend van mn jongste dochter. Ik wil niet dat hij haar later gaat tegenhouden bij haar vakantiekeuzes, want skiën vindt ze toch wel de leukste tijdsbesteding.

In zijn familie skiet niemand, allemaal van het type; koud, eng, gevaarlijk. Er is daar nu een schaap over de dam, dus er zullen er nog wel meer volgen. Maar dat is tzt aan mn dochter en hem.

Beetje hetzelfde. Ik steek iedereen in de schoonfamilie aan. Toch is het maar hoe je er zelf in staat. Ik geef de meeste les, nu straks de kinderen van mijn schoonzusje. Helemaal prima. De afgelopen zelf ook met jonge kinderen andere insteek gehad. Dit jaar ging het aantal piste km drastisch omhoog. Voor mij geldt nu investeren om later alsnog met grote groep jeugdigen kilometers te maken. Ik vind het geweldig om te zien als die kinderen het leuk vinden, straks komt mijn tijd ook weer. Zo hebben mijn ouders en oom en tantes het ook voor mij gedaan. Dat vergeten we soms. We hebben allemaal een begin moeten maken.

Beetje hetzelfde. Ik steek iedereen in de schoonfamilie aan. Toch is het maar hoe je er zelf in staat. Ik geef de meeste les, nu straks de kinderen van mijn schoonzusje. Helemaal prima. De afgelopen zelf ook met jonge kinderen andere insteek gehad. Dit jaar ging het aantal piste km drastisch omhoog. Voor mij geldt nu investeren om later alsnog met grote groep jeugdigen kilometers te maken. Ik vind het geweldig om te zien als die kinderen het leuk vinden, straks komt mijn tijd ook weer. Zo hebben mijn ouders en oom en tantes het ook voor mij gedaan. Dat vergeten we soms. We hebben allemaal een begin moeten maken.

Kevinski op 25 feb 2024 14:41

Heel herkenbaar. Ik heb @lovetoski ‘aangestoken’ en onze dochter is ook van de partij. Ik was geen hoogvlieger, maar had wel de meeste ervaring. Inmiddels hebben we met zijn drieën veel kennis en ervaring opgedaan. We hadden helaas geen ooms of tantes om ons op weg te helpen

Het kost een paar jaar investeren, maar dat krijg je dubbel en dwars terug! We pakken inmiddels alle pistes, maken dagtochtjes etc.

En ik houd die kleine inmiddels niet meer bij

Mooi dat het goed is gegaan en dat hij er lol in heeft gekregen! De sleutel hier is dattie elke dag 2 uur les heeft gehad en dat de meer ervaren wintersporters zich 's middags aan hem hebben aangepast.
Te vaak zie je dat mensen denken dat ze het hem zelf wel kunnen leren met wat aanwijzingen en “ski maar achter mij aan”. Dan komtie aan het einde van de week ook wel heelhuids van blauw af, maar je moet niet vragen hoe.

Lotte77 op 24 feb 2024 21:08

Exact dit. Ikzelf heb heel slechte ervaring met een groepje in het allerbegin mee te gaan skiën, met een paar uur ervaring in Snowworld en geen lessen daar genomen. Het slechtste dat me ooit is overkomen, ik heb echt twee skireizen nodig gehad om die angst er terug uit te halen. Dus Zoals Lotte mooi omschrijft en jullie volgens mij perfect gedaan hebben:

  1. Les nemen ter plaatse voor vertrouwen.
  2. Groep past zich aan aan de ‘slechtste’ skiër als die erbij is.
  3. Hangt ook echt af van de angst /ingesteldheid van de persoon zelf: Ikzelf ben een heel slechte als ik nog maar voel dat mensen op me moeten wachten, dan begin ik me al druk te maken in mezelf.
  4. Vermoeidheid onder controle: Ik durf gemakkelijk een uurtje vroeger te stoppen omdat als ‘beginner’ mijn spieren toch nog wat meer werken dan iemand met een perfecte techniek: dus ga ik al even een plonsje doen.

Wat fijn dat het zo goed is gegaan! Het is vooral belangrijk dat de beginner in kwestie bereid is om les te nemen, terwijl de anderen ondertussen zelf gaan skiën. En ja, dat kost geld. Wintersport is hoe dan ook ene prijzige hobby. Je kunt maar beter investeren om het goed te leren, daar heb je alleen maar plezier van. Wil je geen les, dan mag je van mij niet met ons mee.

Ik adviseer daarbij om echt vooraf al ter plekke lessen te reserveren. Wij kwamen eens een bevriend gezin tegen, waarvan de kinderen alleen 10 lessen op een rolband hadden gehad. Het ene kind skiede redelijk mee met de ouders, het andere kind was totaal onder de indruk van de hoge bergen en de drukte op de piste en dus bang. Geen plek meer op de skischool voor les, alles vol. Daar zit je dan, met je angstige kind…

*bericht bewerkt door SuusSki op 26 feb 2024 15:01

Afgelopen jaar ergens een topic geopend over het meeslepen van een beginner.

Daar kwamen toen diverse negatieve ervaringen op, van doe het niet.

Inmiddels zit de vakantie erop en we hebben de beginner in een week weten om te turnen in een enthousiaste skiër. Hij komt nu van alles wat blauw is af, vindt het leuk en is vastbesloten volgend jaar weer mee te gaan.

We hebben hem iedere dag 2 uur op les gestopt, in welke tijd wij alles wat rood en zwart in het gebied zijn afgerost. De rest van de dag ons gedrag op elkaar aangepast, en op een incidenteel momentje van vermoeidheid na ging alles gewoon leuk en prima.

Het kan dus wél.

Robert7 op 24 feb 2024 20:41

Top!
Heb ook geregeld beginners of skiërs met 1 of 2 weken ski-ervaring mee genomen. Er rust dan ook een extra verantwoordelijkheid bij jezelf (vind ik).
Bijvoorbeeld:

  • De aan het ontbijt geplande tocht naar het ander dal toch maar eerder afbreken omdat je aan de neus ziet dat hij/zij eerder moe wordt.
  • Doorvragen als er een pijntje zit in de skischoen.
  • Het weer nog beter in de gaten houden. (je moet ook nog terug over die winderige col naar je eigen dal).
  • Samen uit = samen thuis.

enz…

@sneeuwzeker : Zo hebben we het ook gedaan. Ter verblijding van onszelf gaan we nu volgende week zelf met de oudste dochter nog een weekje naar het Stubaital. De jongste en haar vriendje mogen met zijn ouders naar de Eiffel.

*bericht bewerkt door Robert7 op 23 apr 2024 13:00

We hebben hem iedere dag 2 uur op les gestopt, in welke tijd wij alles wat rood en zwart in het gebied zijn afgerost. De rest van de dag ons gedrag op elkaar aangepast, en op een incidenteel momentje van vermoeidheid na ging alles gewoon leuk en prima.

Robert7 op 24 feb 2024 20:41

Wat leuk om je ervaring te lezen! Het kan ook gewoon, als je maar goede afspraken maakt met elkaar. Verschil is verwachtingen is vaak het grootste struikelblok.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 23 apr 2024 15:09

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Plaats een reactie