Ook op zoek naar nieuwe skies

Hallo!

Het zoveelste topic, maar wellicht kan iemand mij verder helpen :)

Al even geleden heb ik besloten dat het echt tijd is voor een stel nieuwe skies. Toen afgelopen week mijn binding los schoot toen ik kracht wilde zetten in de dikke slush (hij staat op din 5.5) was ik er he-le-maal klaar mee. Tijd voor wat anders! (Want het ligt natuurlijk altijd aan het materiaal ;))

Maar wat past bij mij…

Op dit moment ski ik een overjarig rood-wit model van de Volkl Tiger in 1.49. Ik ben zelf een vrouw van begin 30, 1.61m en weeg ongeveer 60 kg, wat ik volgende jaren ook nog hoop te wegen.
Wat ik fijn vind aan deze ski is dat hij wendbaar is, relatief smal en een korte radius heeft en op ijzige pistes lekker draait. Wanneer ik echter iets meer van de ski vraag, doet hij niet wat ik wil. Zo heb ik ruzie met draaien in verse sneeuwhopen op snelheid. De ski ‘wiebelt’ dan onder mijn voeten en reageert traag. Hij voelt ook te licht om door de slush te gaan.

Ondanks dat ik niet zo groot en ook niet al te zwaar ben, ben ik wel krachtig. Zeker mijn benen kunnen explosief zijn. Dat moet mijn nieuwe ski wel kunnen handelen. Daarnaast heb ik kleine voeten (buitenschoen is 275mm), en passen niet altijd alle bindingen op de ski’s (?). Omdat ik nog wel heel gelukkig ben met mijn skischoenen, wil ik die graag houden.

Ik wil graag een wat kleinere ski (1.49-1.53) denk ik, zodat ik ook achter de kids aan het bos in kan zonder vast te zitten. Verder ski ik alleen op de piste in alle omstandigheden. Korte bochten door de slush, lange bochten carven bij een ribbelpiste, eigenlijk levert niks een probleem op. Ik zou mezelf zeker niet inschatten als expert, maar denk dat ik beter de berg af kom dan de gemiddelde Nederlander. Ik ben een luie skiër, durf niet harder dan wat veilig voelt en ski vrij klassiek (prik, draai) en altijd parallel. Overigens is lui en angstig niet synoniem aan langzaam; onze bekritiseerde skitracker geeft altijd topsnelheden aan van 60-70 km/h. Die snelheid ski ik regelmatig, maar harder hoeft voor mij niet.

Een aantal jaar geleden heb ik in Snowworld de head supershape e-magnum geprobeerd en die voelde fijn. (Die met de groene streep over de lengte). Wat is het verschil tussen deze en de huidige modellen? En, zijn er nog andere ski’s die jullie zouden tippen op basis van bovenstaande info?
Alvast bedankt!!

Als ik je beschrijving zo lees, zou je weleens blij kunnen worden van de Atomic cloud (11 of 12). Ook de Head e-super Joy serie lijkt op deze ski. Google maar eens. En het beste is om te testen…

Ik was deze vakantie heel.blij met de Atomic ski’s. Ik huur gewoon elk jaar en krijg dan nieuw materiaal. Ik heb wel skischoenen en dit jaar gekocht in de lokale shop.

*bericht bewerkt door mukkie op 25 feb 2024 11:28

Ik wil heel graag testen, maar de testdag zat laatst helaas al vol. Weet iemand wanneer en waar er weer in de buurt van de Randstad een testmogelijkheid is?

Plaats een reactie