Rotabrush?

Hoi allemaal,

Welke rotabrush zouden jullie aanraden voor een snowboard en waarom? Ik zie online Holmenkol en Red Creek voorbij komen, maar geen idee wat handig werkt.

Is het trouwens nodig of handig om een extra brede rotabrush te kopen?

En is ook een oplossing voor het schrapen? Bijv. een rotabrush van vilt?

Ik heb ze van ik dacht red creek voor mijn ski’s wel eens een board mee gedaan maar dan loop je te kl met een hand boven de base

Ik schraap gewoon maar zijn heel veel borstel koppen https://www.tognar.com mogelijk kan je er ook meer op een verlengde as doen

Succes

Ik gebruik rotobrushes van RedCreek. De borstels van 140mm zijn net ietsje handiger dan 100mm, maar dat maakt ook niet zo veel uit. Schrapen lijk me onvermijdelijk.

Ik gebruik de 100mm van Holmenkohl en vind dat prima werken. Voor schrapen geen oplossing, behalve het gebruik van waxfleece, waardoor er een minimale laag wax overblijft en het krabben ook een stuk makkelijker gaat.

Sommigen hier op het forum schrapen niet eens lees ik.

*bericht bewerkt door Oscar841 op 26 feb 2024 20:30

Ik zie dat er ook 300mm rotabrushes zijn voor snowboards, maar gek genoeg geen koperen (?)

Op Ali Express staan 20cm koperen https://nl.aliexpress.com/item/1005006190413004.html…
Dus wie weet met wat zoeken ook wel 30cm en anders heb je goede kans dat je 3 borstels van 10cm op een 30cm as kan doen

Ik zie dat er ook 300mm rotabrushes zijn voor snowboards, maar gek genoeg geen koperen (?)

MarcelT op 26 feb 2024 21:05

Oh … had niet gezien dat het specifiek voor snowboard is. Dan denk ik dat 200mm de gangbare maat is. Die 300mm lijkt me zelfs ietsje onhandig. Er zit nog een handvat aan de ene kant en de boormachine aan de andere kant. Met een borstel van 140mm zit ik al voorbij een halve meter totale lengte. Het moet ook nog praktisch te hanteren zijn.

Is zo’n rotabrush veel gemakkelijker dan normale borstels? Het ziet er gemakkelijk uit, maar is ook prijzig als je alle varianten nodig hebt.

Voor schrapen is het absoluut geen oplossing, plus je brush zal erg snel vol wax komen te zitten.

En ja het maakt het borstelen veel makkelijker en beter! Dus je glijdt sneller.

Click. Click. Peace

Is zo’n rotabrush veel gemakkelijker dan normale borstels? Het ziet er gemakkelijk uit, maar is ook prijzig als je alle varianten nodig hebt.

Haasboard op 27 feb 2024 10:02

Het resultaat is duidelijk veel beter, het gaat sneller en je spaart je armen. Voor mij een no-brainer gezien de hoeveelheid wax beurten per jaar. Voor 1 paar ski’s en 1x per jaar waxen zou ik er niet aan beginnen als ik al handborstels had.
Je kan het ook bij 1 paardenhaar rotobrush houden; dat is wel de belangrijkste die je het meeste werk bespaart. Wel steeds op koude ski’s gebruiken, geen druk zetten en de aangegeven RPM respecteren. Met een metalen rotobrush op hoog toerental kan je makkelijk de borstel en ski base om zeep helpen.

Is zo’n rotabrush veel gemakkelijker dan normale borstels? Het ziet er gemakkelijk uit, maar is ook prijzig als je alle varianten nodig hebt.

Haasboard op 27 feb 2024 03:02

Met twee borstels kom je een heel eind:
1 metalen borstel voor het schoonmaken voor het waxen, en de eerste borstel run na het waxen, en 1 nylon (voor warme wax) of paarde haar (voor koudere waxen) voor het afwerken .

Als je het niet mee neemt op vakantie dan zou ik voor snowboard altijd koud(er) waxen, dat gaat langer mee.
Dan kun je dus met 1 metaal en 1 paardenhaar al een heel eind komen.
Koop wel een goed merk. Ik had eerst eens goedkoop een set van Amazon gekocht. De hendel is prima, maar de borstels verloren constant haar. Nu dus van Swix en Toko in bezit.

Welk merk raden jullie aan? Holmenkol, red creek of iets anders? Ik hoor dat het verschil vooral in hetnhandvat en de effectiviteit van de kap zit…?

Ik heb de red creeks al heel lang bevallen prima.

Plaats een reactie