Welk soort freeride ski

De afgelopen week hebben we voor de tweede keer een gids in de arm genomen om te freeriden in 4-vallees. Een geweldige, grensverleggende, ervaring. Ski’s hadden we gehuurd. Nu het seizoen ten einde loopt komen er soms interessante aanbiedingen voorbij, waardoor kopen wellicht interessant wordt. Maar waar moet ik op letten.
Ik had nu Fischer Ranger 102 van een paar jaar oud. Die deden het goed in de verspoorde sneeuw, skieden heel lekker in een dun laagje poeder, en hielden zich ook prima op kapot geskiede pistes. Ook over de buckels had ik ze goed onder controle. IJzige pistes waren wat minder, kantengrip was duidelijk slechter dan van mijn all-mountain ski’s (wat ook wel logisch is), en op hogere snelheid waren ze wat nerveus (wat op zich ook niet per se een probleem is, want ook daar zijn andere ski’s beter in). In 30 cm verse, maar zware (natte) sneeuw had ik weinig controle, dat lag ook zeker aan mijn eigen techniek.
Ik ben een vrij fitte skier die technisch nog wel wat beter kan, maar ben wel in staat (en vind het leuk) om steil (tot 40+ graden) en technisch lastig terrein gecontroleerd te skiën (zolang de sneeuwlaag niet te zwaar en dik is dus blijkbaar ;-) )
Ik zoek een ski die geschikt is voor verschillende soorten terrein (ik weet dat ik daarmee compromissen moet doen). Het piste gedrag maakt me minder uit; zolang de ski nog enigzins op de kant te krijgen is en ik veilig een ijzige piste af kom is het goed.
Ik ben 1m78 lang en weeg met uitrusting 85 kg. Redelijk fit dus, en niet super technisch. Wat voor soort ski zou goed bij mij passen? Welke breedte onder de voet is het beste compromis? En ga ik voor een ski van mijn lichaamslengte (zoals de Fishers die ik te huur had), of toch iets langer.
Alle tips zijn welkom!

Ik herken me wel in dit profiel en gebruik voor terrein de (oude) Rustler 11, zou goed aan kunnen sluiten. lijkt breed maar vind hem eigenlijk prima te doen, zelfs op ijzige pistes kom je er nog aardig mee weg. De nieuwe schijnt wat meer veeleisend te zijn, voor liefhebbers die ook buiten de piste flink gas willen geven, dus mss nog beter even bij wegblijven ;)

Edwin van Riel

Hangt er van af denk ik of je gaat ski touren en dan freeriden of freeriden van de lift af. Ik heb zelf ook die fischers (102, die in mijn lengte 190 eerder 104 breed onder voet zijn). Die zijn perfect om off piste te gaan vanaf een lift, maar waarschijnlijk wel wat minder voor ski touren want aan de zwaardere kant.

Maar alles is een compromis, veel kantengrip op ijzige pistes en tegelijkertijd licht en speels off piste is niet zo’n makkelijke oefening. Heb bv ook de Atomic Bent Chetlers (bent 100) geskied, stuk lichter, super speels, maar een heel stuk minder grip dan de fischers… etc, etc, etc

Qua lengte hangt af hoeveel tip en tail rocker het model heeft, maar bv die fischer zou ik voor jou in 1m83 skieen en niet in 1m76.

Prio zou liggen bij freeride vanaf liften (met wat traverseren uiteraard), niet zozeer touren, maar het moet er wel mee kunnen. Afgelopen week bijvoorbeeld Hidden Valley geskied, waarvoor we 30 minuten moesten klimmen/bootpacken, en onderaan 40 minuten de vallei uit moesten lopen, en dat was absoluut het hoogtepunt van de week. Ski’s mogen echter best wat zwaarder zijn.
Skies hoeven op de piste niet perfect te zijn, zolang ze maar enigszins te handelen zijn.

Er zijn een paar freeride modellen die een heel breed publiek aanspreken, juist omdat ze erg veelzijdig zijn. Die het in echt diepe poeder prima doen - niet zo goed als van die dubbele sufplanken natuurlijk - en ook op meer afgeschaarpte sneeuw in technischer terrein. Zelf heb ik de volgende modellen geskied (en nog een hoop meer) en die kan ik ook aanraden:

Black Crows Atris - de nieuwe versie is net iets smaller maar vooral iets steviger/sportiever dan voorgaande versies
Salomon QST 106 - de courante versie is net wat soepeler dan eerdere versies, maar scheelt niet zo veel

De Rustler 11 die wordt genoemd is ook heerlijk, maar in wat nauwer terrein een beetje aan de lompe kant. Met 116 mm onder de voet ook net een slag breder dan de modellen hierboven, iets minder precies.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb afgelopen week voor het eerst geskiet op mijn Head Kore 99. Deze zijn in 1.84 101mm onder de voet. Lichte skies maar wel aardig stijf. Heb voor op de piste nog een setje echte piste-racers met 68mm onder de voet, alhoewel je daar ook prima een beetje poeder en verspoort terrein mee kunt pakken.
Nog geen (echt) off-piste mee geskiet maar wel sterk verspoort terrein met slush en dikke bulten. Tot nu toe erg tevreden met bijkomend voordeel dat ze op een strakke/ijzige piste ook erg goed te skien zijn.

Ik ga er eind maart (hopelijk) echt mee off-piste dus dan zullen we kijken hoe deze het er daar vanaf brengen. Vorig jaar in het terrein op een Elan Ripstick 96 geskiet en dat ging meer dan prima. Verwacht dus alleen maar goede dingen met de Kore’s.

Je hebt ook nog de Kore 105. Iets meer richting terrein tov de 99 maar volgens mij nog steeds voldoende op de piste.
Wellicht iets om eens naar te kijken.

Ik heb Salomon QST 106 van vorig jaar in 181 met ongeveer hetzelfde profiel als jij, met als verschil dat ik vrouw ben van 1.78 m en 65 kg. Doen het voor mij in elk terrein. Ik zou zeker boven lichaamslengte gaan zitten.

Ik heb overigens ook de Atris geskied maar dan net te kort omdat ik dacht dat ik techniek tekort kwam voor langer maar dat ging in de poeder veel minder surfy en makkelijk. En ooit Rossignol Soul7 in 1.88 en dat was in vers een feestje maar op een geprepareerde piste een drama qua grip en stabiliteit. Omdat ik ook gewoon met de familie op de piste wil cruisen zonder tussendoor te moeten wisselen nu de QST’s gekozen en dat pakt goed uit.

*bericht bewerkt door Sophie-Michèle op 26 feb 2024 10:55

Ik heb de Blizzard Rustler 10. Bevalt zo goed dat ik mijn pisteskis heb verkocht. Echt in alle omstandigheden top. Van poeder tot ijs. Vooral de wendbaarheid en controle is top. Ik ben 190, 95kg en heb de 188.

Ik heb de Blizzard Rustler 10. Bevalt zo goed dat ik mijn pisteskis heb verkocht. Echt in alle omstandigheden top. Van poeder tot ijs. Vooral de wendbaarheid en controle is top. Ik ben 190, 95kg en heb de 188.

timtim88 op 26 feb 2024 14:29

van welk jaar heb jij ze? zit te denken aan de nieuwe R10 als allmountain ;)

Edwin van Riel

Ik heb de Blizzard Rustler 10. Bevalt zo goed dat ik mijn pisteskis heb verkocht. Echt in alle omstandigheden top. Van poeder tot ijs. Vooral de wendbaarheid en controle is top. Ik ben 190, 95kg en heb de 188.

timtim88 op 26 feb 2024 14:29

van welk jaar heb jij ze? zit te denken aan de nieuwe R10 als allmountain ;)

evr66 op 26 feb 2024 14:30

Ik heb ze van vorig jaar. Ik had nog een mooie aanbieding en die van dit jaar was (als ik het me goed herinner) iets minder toegankelijk of speels.

Klopt ja, de serie van dit jaar schijnt (flink) pittiger te zijn geworden.

Edwin van Riel

Vorig jaar een set Nordica Enforcers 104 Free gekocht. Met stip mijn beste ski aankoop ooit. Heb ze nu 3 weken in gebruik gehad en kan, tot nu toe, geen zwakheden bij deze ski’s ontdekken. Of het nou 40 cm poeder, kapot gereden offpiste, strak geprepareerde pistes, ijzige pistes of slush is de Enforcers 104 geven geen krimp.

Het is wel een technischere ski die je teruggeeft wat je erin stopt. Dus als je de ski actief gaat skiën dan komt deze meer tot leven. Ja je kunt de ski ook op een lager tempo skiën en kort draaien op steilere pistes lukt ook prima door de tail/tip rocker. Maar ook hier geldt hoe actiever jij bent hoe makkelijker de ski draait en je controle houdt.

Het is een ski die je op lichaamslengte moet skiën, dus in jouw geval de 179 cm versie.

Vorig jaar een set Nordica Enforcers 104 Free gekocht. Met stip mijn beste ski aankoop ooit. Heb ze nu 3 weken in gebruik gehad en kan, tot nu toe, geen zwakheden bij deze ski’s ontdekken. Of het nou 40 cm poeder, kapot gereden offpiste, strak geprepareerde pistes, ijzige pistes of slush is de Enforcers 104 geven geen krimp.

Het is wel een technischere ski die je teruggeeft wat je erin stopt. Dus als je de ski actief gaat skiën dan komt deze meer tot leven. Ja je kunt de ski ook op een lager tempo skiën en kort draaien op steilere pistes lukt ook prima door de tail/tip rocker. Maar ook hier geldt hoe actiever jij bent hoe makkelijker de ski draait en je controle houdt.

Het is een ski die je op lichaamslengte moet skiën, dus in jouw geval de 179 cm versie.

Jimbo op 26 feb 2024 15:50

Heb ik ook naar gekeken en uiteindelijk voor de Rustler 10 gekozen. Iets vergevingsgezinder en toegankelijker. Niet beter of slechter dan de nordica, maar anders. Twee top keuzes volgens mij.

Salomon QST 106 (in 181 cm denk ik) en Black Crows Altis (in 178 cm denk ik) worden hier een aantal keer genoemd en lijken overal goede reviews te krijgen. Fischer Ranger 108 (178 cm?) wordt ook her en der positief beoordeeld. Welke van deze ski’s zou het beste bij mijn profiel passen (en straft niet elk foutje genadeloos af, en doet het het liefste iets beter in de diepe poeder dan mijn gehuurde Fisher Ranger 102’s?)

Tweede vraag. Met het oog om in de toekomst misschien wel meer te willen touren zijn hybride bindingen interessant. Zijn daar (anders dan de hogere prijs en het feit dat ik andere schoenen nodig zou hebben om ook daadwerkelijk van de tour-setting gebruik te kunnen maken) nadelen aan t.o.v. gewone alpine bindingen?

Hoer een paar setjes salomon shifts in gebruik. Doen het ook prima als normale alpine binding.

Edwin van Riel

Dat hoopte ik al. Met mijn gewicht en profiel is een binding met een DIN setting tot max 10 voldoende neem ik aan?

Welke din setting ski je nu? Probeer een beetjexwegvtr blijven van de max waardes. Ik heb mijn freeride latten op 8 staan, gaat prima.

Edwin van Riel

Hier nog een Enforcer fan. De 100 zou met jouw gewicht ook voldoende float moeten geven. Idd lichaamslengte of iets meer.
Dit is net als de Volkl Mantra een ski met redelijk stijve ski. Dat maakt hem precies, ook stabiel op de piste en je behoud de volledige remkracht.

Welke din setting ski je nu? Probeer een beetjexwegvtr blijven van de max waardes. Ik heb mijn freeride latten op 8 staan, gaat prima.

evr66 op 26 feb 2024 17:32

Ik meen 7 voor mijn all-mountain latten. Op de huurski’s vergeten te kijken, maar ze gingen in ieder geval niet direct uit bij mijn diepe poeder geklungel ;-)
Wat is jouw lengte/gewicht als ik vragen mag?

Dat hoopte ik al. Met mijn gewicht en profiel is een binding met een DIN setting tot max 10 voldoende neem ik aan?

BergFan op 26 feb 2024 17:09

Naast de maximale DIN die je nodig hebt is het met bindingen ook zo dat naar mate ze hoger gaan je vaak ook een robuustere binding krijgt. Zo zijn bindingen tot 13 a 16 vaak met veel meer metalen onderdelen samengesteld en bindingen met een lagere max waarde hebben meer plastic delen.

Dus Salomon Shift 13 ipv 10? Of is dat overdreven?

Welke din setting ski je nu? Probeer een beetjexwegvtr blijven van de max waardes. Ik heb mijn freeride latten op 8 staan, gaat prima.

evr66 op 26 feb 2024 17:32

Ik meen 7 voor mijn all-mountain latten. Op de huurski’s vergeten te kijken, maar ze gingen in ieder geval niet direct uit bij mijn diepe poeder geklungel ;-)
Wat is jouw lengte/gewicht als ik vragen mag?

BergFan op 26 feb 2024 18:01

2m/93-94 kg, bsl 324&332

Edwin van Riel

Dus Salomon Shift 13 ipv 10? Of is dat overdreven?

BergFan op 26 feb 2024 18:18

Ik ben voor de 13 gegaan (en de 10 voor mijn dochter, plm 60 kg)

Edwin van Riel

Inmiddels heb ik mijn pijlen gericht op Salomon QST 106. Krijgt overal goede reviews, en de beschrijvingen die ik lees passen goed bij wat ik zoek (doet het goed in verschillende types sneeuw, makkelijk de bocht om te krijgen in het terrein, drijft beter in de poeder dan dat je mag verwachten obv de breedte. Klinkt allemaal heel goed).
Alleen twijfel ik nog over de lengte. Mijn initiële gedachte zou maatje 181 zijn, maar de shop waar ik ze zou kopen suggereert 173, omdat die ook genoeg drijfvermogen hebben en mijn off-piste ervaring nog beperkt is (namelijk 7 dagen met gids).
De size guide van Salomon helpt me ook niet erg, want volgens hun richtlijnen ben ik ondergrens expert. Da’s dan gebaseerd op “Je skiet met gecontroleerde parallelle bochten. Je houdt het ritme en controleert je snelheid op geprepareerde zwarte pistes.” Dat is inderdaad niet zo moeilijk, maar in het terrein ben ik verre van een expert.

Nu heb ik vorige week op Fischer Ranger 102 geskied in lichaamslengte, en die waren heel erg gemakkelijk de bocht om te krijgen, maar in de diepe poeder lastig te controleren (al zou het daar zeker hebben geholpen als ik mijn voeten eens wat dichter tegen elkaar wist te houden en mijn gewicht niet instinctief op de dalski zou zetten…). Dat doet me toch weer neigen naar de langere maat

Ik zou voor 181 gaan. Een shop die je een ski met zo veel rocker onder lichaamslengte aanraadt, daar zou ik aan twijfelen eerlijk gezegd. Welke shop was het?

Een amateur is gewoon een liefhebber

@Begfan, ik wil je eerst een complement geven:
Je geeft duidelijk aan wat je er mee wil doen, wat je persoons maat en zo zijn en waar je bereid bent compromissen te sluiten.
Vroeg iedereen maar zo om ski advies!

*bericht bewerkt door Slim op 27 feb 2024 15:36

Ik zou voor 181 gaan. Een shop die je een ski met zo veel rocker onder lichaamslengte aanraadt, daar zou ik aan twijfelen eerlijk gezegd. Welke shop was het?

Biggie op 27 feb 2024 08:00

Inderdaad, met ruim 80 kg eigen gewicht zit zoek je het meestal toch rond de langste of een na langste lengte, dus vraag ik me ook af of ik die winkel vertrouw.

*bericht bewerkt door Slim op 27 feb 2024 15:32

Inmiddels heb ik mijn pijlen gericht op Salomon QST 106. Krijgt overal goede reviews, en de beschrijvingen die ik lees passen goed bij wat ik zoek (doet het goed in verschillende types sneeuw, makkelijk de bocht om te krijgen in het terrein, drijft beter in de poeder dan dat je mag verwachten obv de breedte. Klinkt allemaal heel goed).
Alleen twijfel ik nog over de lengte. Mijn initiële gedachte zou maatje 181 zijn, maar de shop waar ik ze zou kopen suggereert 173, omdat die ook genoeg drijfvermogen hebben en mijn off-piste ervaring nog beperkt is.

Nu heb ik vorige week op Fischer Ranger 102 geskied in lichaamslengte, en die waren heel erg gemakkelijk de bocht om te krijgen, maar in de diepe poeder lastig te controleren (al zou het daar zeker hebben geholpen als ik mijn voeten eens wat dichter tegen elkaar wist te houden en mijn gewicht niet instinctief op de dalski zou zetten…). Dat doet me toch weer neigen naar de langere maat

BergFan op 27 feb 2024 07:51

Heb je de Blister reviews gelezen? Veel beter dan het gros van de andere reviews.
Een QST op 173 cm omdat je “nieuw in off piste’ zou zijn? Hard weg lopen bij die winkel!
Ik heb de 98, en zelfs die is al heel “los” en “easy”. De 106 heeft nog meer rocker, dus dan ga je eerder langer dan korter.
Ik heb trouwens , bij 196cm en 80 kg mens, de 188 cm QST 98, en geen problemen mee. In jou geval zou ik de 181 cm nemen als je veel bos en buckles wil skiën, of de 189 cm als je meer open terrein wil doen.

Mijn oudste dochter heeft , met 183cm lichaamslengte en 73 kg, de Rustler 9 in 180cm als all mountain ski, en gaat daar super snel mee door de buckles.

Zoals je zelf schreef: de Ranger rond 180 was minder stabiel op snelheid. Dat gaat de QST ook zijn als je hem (zo) kort neemt.
De QST is (veel) “losser” in de diepe sneeuw dan de Ranger, dus als je de Ranger op 180 al easy draaien vind, dan zou ik eerder de 189 cm nemen in de QST, daar heb je dan, ook in de diepe sneeuw echt geen probleem mee. In de buckles, of in het bos wel wat harder werken, maar daar geld: techniek is techniek. Als je dat op de piste goed zit, dan lukt dat off-piste ook wel.

*bericht bewerkt door Slim op 27 feb 2024 15:52

Dat hoopte ik al. Met mijn gewicht en profiel is een binding met een DIN setting tot max 10 voldoende neem ik aan?

BergFan op 26 feb 2024 17:09

Naast de maximale DIN die je nodig hebt is het met bindingen ook zo dat naar mate ze hoger gaan je vaak ook een robuustere binding krijgt. Zo zijn bindingen tot 13 a 16 vaak met veel meer metalen onderdelen samengesteld en bindingen met een lagere max waarde hebben meer plastic delen.

SPAM op 26 feb 2024 11:15

Meestal wel, maar met de (oude) Shift is dat niet zo voor zo ver ik weet. Die zijn volgens mij echt identiek, dus dan is de 10 ook -rima als je op DIN 7 skiet. Dan heb je nog ‘3’ stapjes over naar boven.

En @Bergfan, in “ski stand” zijn de shift of Duke Pt gewoon exact alpine bindingen, net als een gewone, “pure” alpine binding.
Mijn vrouw heeft sinds dat ze op de markt kwamen Shifts op haar resort ski’s, en ik nu voor het tweede seizoen.
(Op onze pure toerskis hebben we tech bindingen, en ik heb nog een paar piste ski’s voor hier thuis met systeem bindingen)

*bericht bewerkt door Slim op 27 feb 2024 15:52

Tnx voor deze nuttige adviezen (en het compliment :-) ). Blister review had ik gelezen, oa via hen ben ik me verder in deze ski gaan verdiepen.
Shop = snowcountry. Ik heb daar eerder al piepers vandaan, ze zijn iig betrouwbaar voor wat betreft leveren (een binding zouden ze toch ook wel kunnen monteren hoop ik?), maar ik neem toch jullie advies aan voor wat betreft lengte geloof ik!

*bericht bewerkt door BergFan op 27 feb 2024 16:30

Snowcountry is meestal een prima zaak. Maar dat lengteadvies (en vooral de reden) vind ik erg twijfelachtig. Die van seizoen 22/23 hebben ze alleen nog in 173, misschien is dat de reden van hun advies (hoewel ze die van het huidige seizoen wel gewoon in 181 op voorraad hebben). Anyway, 181 lijkt mij veel beter.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Plaats een reactie