Welk soort freeride ski

UPDATE: besteld! QST 106 in lengte 181 (nog langer durfde ik toch niet aan, liever iets makkelijker draaien in kleine ruimtes dan iets meer stabiliteit op hoge snelheid). Met voor de zekerheid toch de Shift 13 bindingen.
Misschien toch nog een extra shortski plannen dit voorjaar :-)

Mooi, veel plezier we mee!

Edwin van Riel

Leuk @Bergfan! Denk je ook nog aan een paar vellen? Anders heeft de Shift niet veel nut….

Haha, weet ik. Komt wel. Heb uiteindelijk vooral voor deze bindingen gekozen met het oog op de toekomst. Ik heb ook nog geen schoenen met tourmogelijkheid, maar wel de ambitie om meer ook te touren. In het ergste geval ben ik eerder toe aan een paar nieuwe ski’s dan dat ik aan serieus touren toe ben. In dat geval heb ik 100 euro teveel uitgegeven…

Nu we toch bezig zijn…
De missus zou heel misschien ook wel haar eigen ski’s willen (lees: ik maak haar gewoon medeplichtig aan aanschaffen nieuw materiaal).
Ze is 1m78, 70 kg met uitrusting.
Skiet langzamer dan ik, houdt van controle, maar technisch is ze iets beter denk ik. Komt hetzelfde steile en technische spul af als ik (zodra ze zich over haar hoogtevrees heen weet te zetten. Kudos voor gids Sander die een meester begeleider is wat dat betreft).
Vorige week skiede ze op blizzard sheeva 10 in lichaamslengte (seizoen 2019-2020 denk ik.) Was ze niet zo happy mee. Nerveus en klapperen op snelheid, maar toch lastig de bocht om te krijgen aldus haar.
Vorig jaar was ze wel blij met Salomon Lux. Die is maar 92 (dacht ik) mm onder de voet, maar toen lag er weinig sneeuw.
Wat zou bij haar passen? Salomon Lumen/qst 98 wellicht, maar ik zou bang zijn dat ze het daar lastig mee gaat krijgen in verse poeder.
Sorry voor het herstarten van de vraag, maar alle tips zijn weer zeeeer welkom!
;-)

*bericht bewerkt door BergFan op 28 feb 2024 11:39

Haha met Sander op pad geweest? Leuk!

Edwin van Riel

Dat is een understatement…
Nog tips? ;-)

De courante QST/Lumen 98 is heel erg goed in zachte sneeuw, vooral behelpen op hardere stukken. De 92 is dan fijner denk ik.

K2 Mindbender 99 TI W wellicht? Is wat meer allmountain, maar doet het prima in diepe sneeuw (vriendin van mij heeft er heerlijk op geskied in een mix van 30 cm diepe lichte poeder tot kapot geskiede pistes terug naar het dorp).

De Fischer Ranger 96 is ook een topper. Niet heel stijf, makkelijk te skiën met weinig input als je dat wil. Maar maak je voort of heb je veel controle nodig in technisch terrein, dan biedt ie dat ook. Niet super licht alleen (maar dat zijn deze ski’s allemaal niet echt).

De Blizzard Rustler 9 is ook een optie. Je moet dan alleen niet de courante hebben, maar die van 2022-2023 of eerder. De nieuwste is wat steviger en lijkt wel op de Sheeva 10 die ze niet zo lekker vond.

*bericht bewerkt door Biggie op 28 feb 2024 12:28

Een amateur is gewoon een liefhebber

Dank weer voor de tips. Met haar profiel: ski’s op, onder of boven lichaamslengte?

175-180 zou ik zeggen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Als ik de shortlist nou eens terugbreng naar de volgende vijf:
Salomon QST Lumen 98
Fischer Ranger 96 of 102
K2 Mindbender 96c of 99Ti
(allen in lichaamslengte denk ik?)
Waar zou dan de voorkeur naar uitgaan voor een ski die geschikt is voor verschillende off-piste omstandigheden? Ervan uitgaande dat de ski zich makkelijk moet laten sturen, wat preciezer moet zijn dat de Sheeva 10’s (2019-2020) waar ze vorige week op skiede, en waarvan de tips wat minder mogen klapperen dan bij de Sheeva’s?

Ze zoekt iets vaker de piste op dan ik, dus fijn als de ski zich daar ook nog een beetje laat besturen, maar voor echt alleen piste heeft ze ook een setje Fisher My Curv RC4 ski’s, dus de nadruk voor de nieuwe ski ligt echt op het terrein.
NB K2 biedt vrouw-specifieke ski’s aan. Is dat alleen het kleurtje? Jammer dat die allemaal zo kort zijn!

De damesski’s van K2 hebben ander hout in de kern meen ik.

Van de ski’s die je noemt zijn de K2 het meest stabiel op de piste. De Fischer Ranger 96 is dat ook, maar heeft wel tips die mensen als ‘klapperend’ ervaren. Niet meer dan de Sheeva’s overigens. Ik denk dat het feit dat je met een freeride ski en oneffen harde piste op gaat maakt dat ze allemaal gaan klapperen. Dat hoort er een beetje bij en heeft mijzelf nog nooit tegengehouden om gewoon volle bak naar de lift te skiën over een harde piste. Ik doe dat op een Ranger 102.
De QST 98 is het meest zachte-sneeuw georiënteerd van de modellen die je noemt.

Een amateur is gewoon een liefhebber

@begfan dat klinkt bijna identiek aan mijn huwelijk. Altijd eerst een nieuwe ski of fiets voor mijn vrouw kopen…
En ja, die skiet langzamer, maar veel beter dan ik.

Mijn vrouw is 173 lang, 75 kg en heeft K2 Fullavit 95 (de dames versie van de Pinnacle) in 170cm. Let op dat k2 ~3 cm langer valt dan andere merken. Wordt al lang niet meer gemaakt, maar gaf hem als ijk punt qua maat.
Daar komt ze ook in diepe sneeuw goed mee weg, want die ski heeft veel rocker en taper, en zachte tips:

null

Mijn oudste dochter, heeft de (oude) Rustler 9 in 180 cm, bij 183cm en 76 kg. Die skiet op behoorlijk tempo. Gaat nog best in diepere sneeuw, en prima in verspoorde sneeuw, buckle;s en bomen. Maar ook op de piste carvet die ski lekkere korte bochten, alhoewel je natuurlijk niet de grip en stabiliteit op ijzige pistes moet verwachten van een frontside ski.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 14:20

@bergfan: vreemd dat ze met de Sheeva (dames Rustler) last had om ze de bocht om te krijgen.
Vraag me af of er iets met de tune was of de binding delta was, want die ski zou toch echt niet lastig te draaien moeten zijn.

Verder: “preciezer” en “makkelijker draaien (in diepe sneeuw)” is in tegenspraak met elkaar: ofwel je maakt een ski licht, met veel rocker en taper, waardoor hij heel los wordt en makkelijk draait, ofwel je maakt hem met bredere uit einden, wat minder rocker en stijvere uiteinden, en dan ‘bijt” hij zich lekker in de sneeuw om de bocht in te zetten en de lijn vast te houden , maar is dan dus ook lastiger om te draaien.

Verder, wat @Boggie zegt: die ski’s verschillen nogal:

De Rustler/Sheeva ligt vrij dicht bij de QST, en zoals ik al gezegd had, de QSt 98 heb ik zelf. Maar heel veel scheelt het niet. Zeker de Rustler 9 kan wat “zenuwachtig” worden in oneffen sneeuw als je hard recht uit skiet, kan soms wat “hooky” zijn. De QST heeft dat iets minder. De Blizzards carven daarentegen wat levendiger. En zoals gezegd, ik houdt mijn oudste niet bij, dus die Rustler remt haar zeker niet, t.o.v mijn QST!

De Ranger is weer een heel andere ski;
Weliswaar ook niet te zwaar, maar, veel minder los en vergevingsgezind. Dus skiet “makkelijk” zolang alles goed gaat, maar als het lastig wordt of je fouten maakt krijg je eerder last. Is ook meer voor skiërs die van precisie en carven houden. De Blizzard en Salomon zijn veel losser.

De Mindbenders zijn weer een ander verhaal. Wat zwaarder, veel stabieler in verspoorde sneeuw, maar ook wat veeleisender, en vooral veel en veel minder los. Moet ik wel zeggen dat er wat verschillende jaar versies van zijn, dus check de reviews voor het model jaar dat je wil kopen. Eerder de Mindbender C dan Ti overwegen, gezien haar lengte: gewicht. Danis de ski wat lichter en minder stijf, kan ze hem toch wat langer nemen voor haar lengte, zonder dat het teveel wordt voor haar gewicht.

Of je de smallere of bredere kiest is bij allemaal een vraag van hoe veel en hoe diepe sneeuw je verwacht. Hoe meer haar techniek goed voeten bij elkaar is, hoe eerder ik voor de smallere zou gaan. Hoe meer echt diepe, onverstoorde sneeuw, de bredere. Alhoewel ikzelf daar echt moeite mee heb, en toch nog vaak even al het gewicht op de dalski leg, en meestal geen problemen heb met mijn QST 98.

Qua lengte zou ik denk ik onder lichaams lengte blijven. Ze is lichter dan de dames in mijn gezin, en die hebben dus 170 en 180 cm ski’s. Ze heeft wel de lengte, maar niet het gewicht. Als ze de Sheeva op lichaams lengte al lastig draaien vond, dan wil je zeker bij andere modellen ook liever (iets) korter gaan. Hangt ook wel van je terrein af. Mijn vrouw had vroeger de Soul 7 in 180, dus boven lichaams lengte, omdat die makkelijk te skiën en draaien was. Maar in buckles en bomen is lang toch altijd nog lang.

Het is denk ik je geld waard om lid te worden van Blister, dan kun je de diep dives lezen waar ze exact die ski’s met elkaar vergelijken.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 14:50

Blister lid worden, dan kun je hun reviewers e-mailen en die geven je dan uitgebreid advies, in een e-mail, waar je vervolgens weer op kunt antwoorden en zo heen en weer.

@begfan dat klinkt bijna identiek aan mijn huwelijk. Altijd eerst een nieuwe ski of fiets voor mijn vrouw kopen…
En ja, die skiet langzamer, maar veel beter dan ik.

Haha. Hier naast me op de werkkamer staat een splinternieuw setje QST 106 voor ondergetekende, dus die vlieger gaat niet helemaal op ;-)
(Het aantal race/gravel/mountainbikes hier in huis durf ik al helemaal niet te noemen). Dank weer voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik ga het zo eens rustig lezen!
Ik weet niet of “moeilijk de bocht om krijgen” helemaal goed beschreven is daar mij, het is meer dat ze de skies weinig precies vond. Nu snap ik ook wel dat je met een brede ski in het terrein automatisch compromissen doet aan precisie, maar waar ik dat wat makkelijker accepteer en wat meer marge inbouw in mijn bochten houdt mevr. nogal van controle. In ieder geval was ze geen vriendjes met de Sheeva’s, en als ze eenmaal in haar hoofd heeft dat het materiaal niet goed genoeg deugt, dan komt het ook niet meer zo snel goed. Zal de oud topsporter in haar wel zijn vrees ik.

*bericht bewerkt door BergFan op 01 mrt 2024 14:53

Wat bedoel je trouwens met dat K2 3 cm langer valt?

Wat bedoel je trouwens met dat K2 3 cm langer valt?

BergFan op 01 mrt 2024 08:01

Als je bv een K2 van 180 naast een ander merk in 183 zet, zijn ze even lang.
Dat komt omdat de meeste merken de lengte meten van het materiaal, dus voordat het de pers in gaat.
K2 daarentegen meet “straight measuring tape pull”, dus als de ski klaar is, een meetlint van tip naar tail (aan de bovenkant, dus “in de lucht”).
Omdat de ski gebogen is krijg je dan dus een andere getal.
Blister geeft altijd de “straight tape pull” gemeten lengte aan, en ook op Soothski.com krijg je de gemeten lengte en breedte.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 16:20

Haha. Hier naast me op de werkkamer staat een splinternieuw setje QST 106 voor ondergetekende, dus die vlieger gaat niet helemaal op ;-)
(Het aantal race/gravel/mountainbikes hier in huis durf ik al helemaal niet te noemen). Dank weer voor je zeer uitgebreide antwoord. Ik ga het zo eens rustig lezen!
Ik weet niet of “moeilijk de bocht om krijgen” helemaal goed beschreven is daar mij, het is meer dat ze de skies weinig precies vond. Nu snap ik ook wel dat je met een brede ski in het terrein automatisch compromissen doet aan precisie, maar waar ik dat wat makkelijker accepteer en wat meer marge inbouw in mijn bochten houdt mevr. nogal van controle. In ieder geval was ze geen vriendjes met de Sheeva’s, en als ze eenmaal in haar hoofd heeft dat het materiaal niet goed genoeg deugt, dan komt het ook niet meer zo snel goed. Zal de oud topsporter in haar wel zijn vrees ik.

BergFan op 01 mrt 2024 07:52

Gelukkig heeft mijn vrouw veel meer fietsen dan ik… 😅, dus durf ik dat wel te noemen: 14, plus de oude forensen fietsen (Voor 4 personen)

Oh, weinig precies en moeilijk de bocht om zijn inderdaad precies tegenovergesteld. Makkelijk de bocht om dan denk je aan een hele losse ski, die makkelijk te draaien is. Maar, dat betekent ook dat hij die bocht niet agressief en precies inzet, en het spoor van de bocht niet vast houdt.

Als dat haar bezwaar was, dan snap ik wel dat de `Sheeva niet populair was, maar dan snap ik juist niet dat ze de QST wel fijn vindt, want die is nog losser. Misschien was het het wat meer “hooky” gevoel van de Sheeva dat ze voelde.

Als ze precisie wil (relatief, voor een all mountain ski), dan zou ik ver weg blijven van de QST, dat zijn zeker de meeste “losse”.
Fischer Ranger of K2 Mindbender zouden dan veel beter bij haar passen. Zeker als ze een wat meer ‘traditionele’ techniek (met veel vorlage) heeft, dan past de Mindbender, daar beter bij, die hebben een veel verder naar achter mount point. Als ze wat meer ‘new school’ (recht op) skiet, dan is een Ranger beter. Let op dat die vorig jaar verander zijn (dacht ik).

En als ze sportief is en redelijk sterk, dan is het misschien beter om iets breder te gaan, eerder boven de 100mm dan er onder, dan heb je wat minder last van diepe of verspoorde sneeuw, en is de ski meestal toch wat stabieler in die situaties. Kost wel meer kracht om op te kanten op harde sneeuw.

En qua lengte zou ik dan ook lichaamslengte nemen, in tegenstelling tot wat ik eerder zei.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 16:36

Setje mindbender 96C in 1m78 komt onze kant op!
Dank voor de nuttige adviezen!
(Had deze week parallel ook advies gevraagd aan onze skigids van vorige week, en die kwam onafhankelijk op precies dezelfde ski, in precies dezelfde maat. Geeft vertrouwen!)

Plaats een reactie