Skipas delen - ouders met jonge kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Ik vond het in Morzine wel apart. Wij hadden online passen gekocht, 2 van onder de 26 en 4 er boven. Onder de 26 was iets goedkoper.
In Morzine bij de lift naar een apparaat, scannen en prrrttt pasje 1, prrrttr pasje 2 etc.
Stond verder he-le-maal niks persoonsgebondens op dus ik had geen idee welke pas van wie hoorde te zijn en welke dan de goedkopere waren.

Schitterende reacties hierboven. Tuurlijk deed ik dit om een beetje te ‘stoken’. En sommigen reageren ook direct alsof het henzelf betreft. We hoeven helemaal geen medelijden te hebben met de grote spelers van de skigebieden. En inderdaad worden er eenzijdig voorwaarden bepaald door de skigebieden. Daar kun je wat van vinden maar zelfs dat lijkt niet te mogen van sommige reageerders hier. En vooral die types vind ik idd erge deugridders. Vooral het direct wegzetten van mensen als fraudeurs als ze legitieme vragen stellen. Daar kun je dan vervolgens wat van vinden en commentaar op geven maar dat ‘deugen’ zit vooral in de manier waarop sommigen klaarblijkelijk direct de (imho oneerlijke) voorwaarden moeten verdedigen.

Maar dat past in deze zwart/wit fout/goed cultuur van tegenwoordig. Inlevingsvermogen is helaas weinig aanwezig. En reacties over kinderen ‘nemen’ zijn er helemaal overheen wat mij betreft. Ga je schamen met dit soort uitspraken.

Iets met een plank voor de kop… 🤦‍♂️
Zoals door meerdere al gemeld: zoek het goed uit van te voren of zoek wat anders.
We willen allemaal liever koekjes, maar je kunt toch niet verwachten dat ze voor iedereen een apart model gaan opzetten.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ts weet ook dat het niet mag.
Iemand het “advies” geven dit soort voorwaarden niet na te leven kan natuurlijk, maar ik denk niet dat bij een heterdaadje die persoon even financieel zal bijspringen.

-edit punt gemaakt, mooi geweest :)

*bericht bewerkt door Roy83 op 28 feb 2024 18:44

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je mag de voorwaarden best oneerlijk vinden, maar dan moet je ook de consequenties nemen en dus daar geen pas aanschaffen.
Zo vind ik de voorwaarden van Mark Zuckerberg oneerlijk, dus heb ik geen feestboek.
Ga je akkoord met de voorwaarden, maar besluit je daarna om je er toch niet aan te houden, da zou ik dat inderdaad zien als fraude, of misbruik als je dat een fijner woord vindt. Strafbaar is het in ieder geval, maar als je mazzel hebt, wordt je niet betrapt en kom je er mee weg. En zelfs als je wel betrap wordt, kost het je misschien een boete, maar je houdt er geen strafblad of aantekening bij de belastingdienst aan over, dus of je het risico wilt nemen, is aan ieder voor zich.

*bericht bewerkt door Suuski op 28 feb 2024 20:11

Toch vind ik dit wel een belangrijk topic. Waarom kan het niet anders? Skipassen zijn echt hartstikke duur, en dat heeft niks te maken met of je het wel of niet kan betalen.
Kan de Nederlandse skivereniging zich daar niet mee bezig kunnen houden?

@Superskier het kan dus wel gewoon in veel gebieden.

De prijzen van skipassen zijn er op gebaseerd dat niet iedereen de hele looptijd van zijn pas ook intensief skiet. Hoe langer de looptijd hoe meer kans dat er periodes zijn waarop niet geskied wordt.

Errant op 28 feb 2024 12:17

Ik denk eerder dat de prijs wordt bepaald door wat de lift maatschappij denkt (of weet) wat klanten bereid zijn te betalen. Zoals bij veel producten trouwens. Daarom vind ik ook dat je als klant best kritisch mag zijn op wat een skipas kost, en best mag informeren of er voordeliger opties zijn.

Als er passen zouden komen waar je met meerdere mensen gebruik van kan maken dan kan je wel raden wat dat met de prijs van een pas doet. Ik denk dat de meeste mensen gewoon lekker de hele dag skiën. Voor dat handjevol mensen die de pas wil doorgeven gaan ze het natuurlijk niet aanpassen. Uiteindelijk draait het gewoon om de centen :)

Voor dat handjevol mensen die de pas wil doorgeven gaan ze het natuurlijk niet aanpassen. Uiteindelijk draait het gewoon om de centen :)

danny.mara op 28 feb 2024 23:01

Als het maar om een handjevol mensen gaat, kost een aanpassing het skigebied nauwelijks geld….

Blijkbaar levert dat niet op of kiste het ze geld. Staat de skigebieden vrij toch? Ik ga als zelfstandige toch ook geen diensten aanbieden die niets opleveren. Er zitten in skigebieden geen idioten aan de knoppen, ik ga ervan uit dat dit echt wel is doorgerekend/ingeschat en voor Solden blijkbaar geen meerwaarde heeft.

Edwin van Riel

Het kost misschien niet veel geld om het aan te passen maar ze lopen wel een hoop geld mis als je 1 pas met meerdere personen zou kunnen gebruiken. Dat bedoel ik eigenlijk te zeggen…
Bij nader inzien is heeft het niet aanpassen niks te maken met een handjevol mensen die dat zouden willen maar gewoon met geld.
Als zo’n pas er wel zou zijn zouden de passen ook duurder worden om evenveel geld te kunnen verdienen, dat hoeft van mij niet :)

*bericht bewerkt door danny.mara op 29 feb 2024 08:20

Voor wat het waard is. Vorige week geskied in Obergurgl. Ook dagje in Sölden geweest.

Twee volwassene in onze groep hebben een skipas gedeeld, omdat de ander op de kinderen paste. Geen enkel issue mee gehad.

*bericht bewerkt door havana op 29 feb 2024 08:28

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Voor wat het waard is. Vorige week geskied in Obergurgl. Ook dagje in Sölden geweest.

Twee volwassene in onze groep hebben een skipas gedeeld, omdat de ander op de kinderen paste. Geen enkel issue mee gehad.

havana op 29 feb 2024 08:28

ah een inhoudelijk antwoord op de gestelde vraag! hoera!

ik heb 2 jaar terug per ongeluk een week met een juniorpas geskied in Sölden. En ben duidelijk geen junior, maar ik merkte het pas na de laatste afdaling. Geen problemen gehad.

*bericht bewerkt door gh3500 op 29 feb 2024 09:15

Ergens is dat een vreemd topic, want dat doen we ook niet materiaal huren en niet inleveren, lunchen en weglopen zonder te betalen, vertrekken bij een hotel zonder te betalen, etc…

Roy83 op 28 feb 2024 14:01

Om in de analogie te blijven, wat mij betreft is het meer vergelijkbaar met een restaurant waar je beschuldigd wordt van fraude omdat je voor vertrek de helft van de Kaiserschmarrn van je kind opeet omdat het zonde is om die weg te gooien. Of een verhuurwinkel die je aanklaagt nadat kind 1 een middag de ski’s gebruikt die opnaam van kind 2 gehuurd zijn.

Ik deel de frustratie over de hoge prijzen en de voorwaarden die er alleen maar op gericht zijn om meer geld uit de zakken van de toeristen te kloppen. Beetje tussen de regels door manouvreren is prima, maar als je gepakt wordt, niet zeuren ;-)

Ik had niet verwacht dat mijn vraag zo’n discussie zou losmaken, ik was enkel geinteresseerd in de ervaringen van andere wintersporters.

Vanmorgen heb ik antwoord gekregen van de BB Sölden; zij geven aan dat er geen speciale ‘gezinspas’ beschikbaar is en waarschuwen ook meteen dat ze gebruik maken van camera’s om misbruik te voorkomen.

Wel geven ze mij de volgende tip, ze geven aan dat een dagpas geen gebruik maakt van een foto vergelijkingssysteem dus adviseren ze mij om per dag een nieuwe pas te kopen en deze uit te wisselen met mijn vrouw.

Wellicht dat hier de ‘discussie’ over wel of geen fraude dan ook ten eind kan komen ;)

Die discussie was er niet hè? Dat het niet mocht was in post 2 al helder :). Wat de pakkans was, daar zijn nu dus louter positieve ervaringen mee. Succes, hoop voor je dat je niet gepakt wordt (want ik denk dat je gewoon op 1 pas gaat toch?).

@niels1982 nee joh, bij dat restaurant heb je toch helemaal niet afgesproken dat dat niet mag? Hier wel.

*bericht bewerkt door Roy83 op 29 feb 2024 09:49

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

analogie is dan meer een all-inclusive tent waarbij je het polsbandje deelt met je vrouw…

Totales Vollidiot

Wel fijn dat die dagpas dan een optie is. Kun je toch nog wisselen!

Die discussie was er niet hè? Dat het niet mocht was in post 2 al helder :). Wat de pakkans was, daar zijn nu dus louter positieve ervaringen mee. Succes, hoop voor je dat je niet gepakt wordt (want ik denk dat je gewoon op 1 pas gaat toch?).

@niels1982 nee joh, bij dat restaurant heb je toch helemaal niet afgesproken dat dat niet mag? Hier wel.

Roy83 op 29 feb 2024 09:48

Ivm. die pakkans je even verdiepen in hoe het werkt ipv. op toevallige ervaringen. https://www.skidata.com/fr/solutions/stations-de-ski/control…

Wel geven ze mij de volgende tip, ze geven aan dat een dagpas geen gebruik maakt van een foto vergelijkingssysteem dus adviseren ze mij om per dag een nieuwe pas te kopen en deze uit te wisselen met mijn vrouw.

Robert12 op 29 feb 2024 09:29

Zegt dit dat het eigenlijk ook niet mag, maar dat de pakkans bij een dagpas nihil is?

Zes dagpassen zijn ongeveer 10% duurder dan één zesdaagse pas, dus ik zou het risico niet nemen…
@Niels1982 Ik ken eetgelegenheden (ook in Sölden) waar ze moeilijk doen als je bv. een voorgerecht gaat delen i.p.v. er twee te nemen.

Die discussie was er niet hè? Dat het niet mocht was in post 2 al helder :). Wat de pakkans was, daar zijn nu dus louter positieve ervaringen mee. Succes, hoop voor je dat je niet gepakt wordt (want ik denk dat je gewoon op 1 pas gaat toch?).

@niels1982 nee joh, bij dat restaurant heb je toch helemaal niet afgesproken dat dat niet mag? Hier wel.

Roy83 op 29 feb 2024 09:48

Ivm. die pakkans je even verdiepen in hoe het werkt ipv. op toevallige ervaringen. https://www.skidata.com/fr/solutions/stations-de-ski/control…

Errant op 29 feb 2024 10:18

Ik weet wat dat soort software kan, maar ben ook zo’n brave ziel die zich aan afspraken houdt en in dit geval gewoon 2 passen had gekocht (of eigenlijk een beetje beter had gezocht en iets had geboekt met betere mogelijkheden).

Tegelijk kan ik me voorstellen, zeker met de hedendaagse agressie, de gemiddelde liftbediende wat terughoudend is? Of dat alleen speciale teams actief controleren (zoals hier in de bus of trein)? Heb wel eens van die gasten met iPads rond zien lopen, misschien deden die dit?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Of dat alleen speciale teams actief controleren (zoals hier in de bus of trein)? Heb wel eens van die gasten met iPads rond zien lopen, misschien deden die dit?

Roy83 op 29 feb 2024 10:46

Dit inderdaad. De reguliere liftbediende controleert dit niet, maar er zijn aparte medewerkers die de controles steekproefsgewijs uitvoeren. Ik heb het inmiddels al meerdere keren live gezien, in zowel Frankrijk als Oostenrijk.

Of je een skipas wil delen of niet, dat mag voor mij iedereen voor zichzelf bepalen (ik heb het ook wel eens gedaan), maar er zit dus wel een risico aan.

*bericht bewerkt door paolie op 29 feb 2024 10:52

Zes dagpassen zijn ongeveer 10% duurder dan één zesdaagse pas, dus ik zou het risico niet nemen…
@Niels1982 Ik ken eetgelegenheden (ook in Sölden) waar ze moeilijk doen als je bv. een voorgerecht gaat delen i.p.v. er twee te nemen.

Tjeerd69 op 29 feb 2024 10:31

Ik ga dus inderdaad gebruik maken van de optie om zes keer een dagpas te kopen, prijs verschil lijkt me acceptabel gezien het voordeel wat je ervan hebt.

Wat ik wel opvallend vind (en grappig) is dat de regels van het skigebied, evengoed voor een dagpas, voorschrijven dat een pas niet overdraagbaar is. Desondanks geven de BB Sölden zelf aan dat ze bij dagpassen niet handhaven op het overdragen van de pas. Iets met theorie en praktijk? Dit is ook de reden dat ik het topic ben gestart, niet om een manier te zoek om te ‘frauderen’ of ‘stelen’ maar omdat ik uit ervaring weet dat soms met dit soort gevallen de regels namelijk, ook door degene die ze opgesteld heeft, niet zo strikt worden gevolgd.

Mocht je er om de 1 of andere reden nu alsnog uit gepikt worden met een dagpas, kun je prima aangeven dat je niet juist bent voorgelicht met de mail met dat antwoord erbij.

Idd mooie oplossing van het skigebied om dit aan te geven. Ik zou mij persoonlijk nu niet schuldig voelen wanneer ze dit zelf aangeven. Dat geeft wel aan dat er van hun zijde een soort begrip voor de situatie is. Mooiste zou geweest zijn als je bijvoorbeeld een 6-daagse pas tegen iets hogere prijs zou kunnen aanschaffen waar je dan 2 personen op kunt registreren. Persoonlijk zou ik dat er wel voor over hebben.
@Roy83 je blijft het maar hebben over afspraken. Maar een afspraak maak je tussen 2 gelijke partijen die dan een overeenkomst aangaan. Hier gaat het toch echt om eenzijdige voorwaarden waar je al dan niet mee kunt instemmen.

Voorwaarden zijn eigenlijk regels die je stelt als rechthebbende. Net als bij kinderen die je regels meegeeft. Dat zijn geen afspraken. Het worden afspraken wanneer je (op basis van leeftijd en verantwoordelijkheid) samen voorwaarden vaststelt. Dat is hier niet het geval. Uiteraard goed recht van in dit geval skigebieden want ze kunnen idd niet met iedereen een aparte afspraak gaan maken. Maar dat was dus precies mijn punt. Het zijn eenzijdig vastgestelde voorwaarden en geen afspraken.

@HvdB
Zodra je de voorwaarden accepteert door het aangaan van een overeenkomst komt dat feitelijk neer op een afspraak. Laten we er geen semantische discussie van maken 😁

Plaats een reactie