Advies voor nieuwe ski's

Goedemiddag allen!

Sinds 2015 ski ik al op mijn Fischer Motive 78 ski’s en ben toe (qua niveau en staat van de ski’s) aan nieuwe ski’s. Ik ben pas fervent gaan skiën sinds 2011, toen we met een groep vrienden besloten te gaan wintersporten. Sindsdien ski ik elk jaar en in de meeste jaren ook een tweede of derde week/weekend. Ik schat mezelf in op niveau 7+ en heb ca. 90-100 dagen op de pistes gestaan. Ik ga geen piste of omstandigheid uit de weg, probeer steeds vaker te carven op blauwe en (licht) rode pistes. Nu ski ik voornamelijk nog veel slippend en keurig parallel. De drang om topsnelheden te halen heb ik niet meer, maar dit komt ook voort uit mijn ski’s die minder stabiel aanvoelen. Ik ski vooral afwisselend korte en middellange bochten, maar soms ook juist lang. Buckels skiën vind ik steeds leuker, net als af en toe naast de piste even in wat (diepere) poeder spelen.

Ik ben 34 jaar, 1.84m en ca. 85 kg. Beide knieën wat zwak, ik ski met braces om, maar het beperkt me niet echt in het skiën zelf (ook niet in de après-ski nadien :) ). Met de groep vrienden skiën we altijd in de 2e of 3e week maart en dus hebben we dan vaak te maken met wisselende omstandigheden en zeker het eind van de dag waterige/pap pistes. In de 2e week van januari ski ik altijd met mijn vriendin, meestal in Ischgl.

Ik zoek dus een ski die passend is voor alle pistes (90-10 op en naast de piste nu), door het gehele seizoen heen en waar ik mijzelf weer mee kan verbeteren en uitdagen. Wat drijfvermogen is belangrijk, voor af en toe naast de piste en de dal afdalingen in maart. Verder wil ik dat de ski veel kantengrip heeft, voor op hardere/ijzige pistes. Ook is het belangrijk dat het een stabiele ski is die (zeker vanuit mijn knieën) niet teveel vraagt.

Zelf kom ik uit op een all-mountain ski, omdat die steeds meer het beste van alles combineert. Maar ja, welke dan? Ik lees hier de skitesten, maar ook op andere sites. Het is lastig voor mij in te schatten welke ski mij gaat passen.

Op mijn lijstje staan al:
Atomic Redster Q9.8
Dynastar M-Cross 88
Völkl Deacon 84

Ook de Atomic Maverick 88 Ti spreekt mij aan, maar daar kan ik niet heel veel over vinden. Hij lijkt mij goede eigenschappen te hebben die passend zijn bij mij wensen en is prijstechnisch ook interessanter dan de meesten van bovenstaand lijstje.

Graag hoor ik jullie advies!

Stel dat lijstje een beetje naar beneden bij: De Atomic en Volkl zijn redelijke ragbakken die veel input vereisen. Je Fischers zijn redelijke instap/middenklassers.

Zo’n Maverick zou prima kunnen, of een Elan Wingman 82CTi. Rossignol Experience 82Ti ook een prima ski, of een tweedehands Hero Elite Plus. Fischer RC One 82GT overjarig is ook een fijn latje.

Fischer RC One 82GT overjarig is ook een fijn latje.

Bennie op 28 feb 2024 16:34

Bij deze bevestiging, heel leuke ski! Misschien komt er binnenkort wel een fijn 2ehandsje aan. 🙂

Bla, bla, bla.

Ah, dat fijne 2e handsje heeft naast een neusje voor goede sneeuw ook een piekfijne gevoel voor aangename etablissementen ;)

Stel dat lijstje een beetje naar beneden bij: De Atomic en Volkl zijn redelijke ragbakken die veel input vereisen. Je Fischers zijn redelijke instap/middenklassers.

Zo’n Maverick zou prima kunnen, of een Elan Wingman 82CTi. Rossignol Experience 82Ti ook een prima ski, of een tweedehands Hero Elite Plus. Fischer RC One 82GT overjarig is ook een fijn latje.

Bennie op 28 feb 2024 16:34

Kan ik met de Maverick’s nog goed vooruit en progressie maken?

En de Fischer, hoezo een overjarig model? Zit er verschil met het 2024 model?

De nieuwe lijn is iets veranderd en hernoemd. Ze bestaan dus niet meer, die Fischers, voor zover ik begrepen heb. Zeg nooit nooit bij Fischer, sommige ski’s lijken het eeuwig leven te hebben.

En die Maverick, ik weet het niet of dat nou wat is voor je. Testen is het beste. Dan is een K2 Mindbender 89Ti een veiliger keuze. Maar goed, in principe kun je met een licht gerockerde ski rond de 80 onder de voet beter op de piste skiën. Ook als je aan je techniek wil werken.

Oh ja, en last but not least. Breder is uiteindelijk ook belastender voor de knieën op de piste. Dus als je het bij 1 paar houdt, ga dan niet te breed. Zelf vind ik het fijn om af te kunnen wisselen afhankelijk van de te verwachten omstandigheden. Heb dus echt smalle pisteski’s, iets breder voor de zachte dagen en breed voor poeder, slush en off-piste.

*bericht bewerkt door Bennie op 28 feb 2024 21:15

De nieuwe lijn is iets veranderd en hernoemd. Ze bestaan dus niet meer, die Fischers, voor zover ik begrepen heb. Zeg nooit nooit bij Fischer, sommige ski’s lijken het eeuwig leven te hebben.

Bennie op 28 feb 2024 21:06

Zijn dit ze niet? https://www.snowcountry.nl/24-fischer-rc-one-82-gt.html…

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 29 feb 2024 12:54

De Fischer RC One 82 GT is inderdaad een goede optie, net zoals de Rossi Experience 82 TI.

Als je toch wat breder wil is de nieuwste versie van de Salomon Stance 90 misschien wel wat.

Een amateur is gewoon een liefhebber

De nieuwe lijn is iets veranderd en hernoemd. Ze bestaan dus niet meer, die Fischers, voor zover ik begrepen heb. Zeg nooit nooit bij Fischer, sommige ski’s lijken het eeuwig leven te hebben.

En die Maverick, ik weet het niet of dat nou wat is voor je. Testen is het beste. Dan is een K2 Mindbender 89Ti een veiliger keuze. Maar goed, in principe kun je met een licht gerockerde ski rond de 80 onder de voet beter op de piste skiën. Ook als je aan je techniek wil werken.

Oh ja, en last but not least. Breder is uiteindelijk ook belastender voor de knieën op de piste. Dus als je het bij 1 paar houdt, ga dan niet te breed. Zelf vind ik het fijn om af te kunnen wisselen afhankelijk van de te verwachten omstandigheden. Heb dus echt smalle pisteski’s, iets breder voor de zachte dagen en breed voor poeder, slush en off-piste.

Bennie op 28 feb 2024 21:06

Dit zijn toch de Fischers? https://www.ski-outlet-venray.nl/product/fischer-rc-one-82-g…

Kun je aangeven waarom de Maverick niet iets voor mij zou zijn?

Mijn knieproblemen moet je niet te groot maken hoor. Ik ski met braces uit voorzorg, maar heb met het skiën zelf eigenlijk geen echte beperking.

De Fischer RC One 82 GT is inderdaad een goede optie, net zoals de Rossi Experience 82 TI.

Als je toch wat breder wil is de nieuwste versie van de Salomon Stance 90 misschien wel wat.

Biggie op 28 feb 2024 21:31

Ik ga de Rossignol en Salomon bekijken!

Mijn knieproblemen moet je niet te groot maken hoor. Ik ski met braces uit voorzorg, maar heb met het skiën zelf eigenlijk geen echte beperking.

Snap ik. Heb zelf ook moeten wennen aan skiën zonder kruisband. En dan voel ik een dag op de brede ski’s, zeker als ik de omstandigheden verkeerd in heb geschat, meer dan met de smalle ski’s. Een verschil dat je denk ik nog niet hebt ervaren. Dus als je niet in de gelegenheid bent (lang) te testen, dan niet zomaar blind een 90mm onder de voet kopen.

Mijn knieproblemen moet je niet te groot maken hoor. Ik ski met braces uit voorzorg, maar heb met het skiën zelf eigenlijk geen echte beperking.

Snap ik. Heb zelf ook moeten wennen aan skiën zonder kruisband. En dan voel ik een dag op de brede ski’s, zeker als ik de omstandigheden verkeerd in heb geschat, meer dan met de smalle ski’s. Een verschil dat je denk ik nog niet hebt ervaren. Dus als je niet in de gelegenheid bent (lang) te testen, dan niet zomaar blind een 90mm onder de voet kopen.

Bennie op 28 feb 2024 22:20

Geloof ik helemaal, ik heb gelukkig mijn kruisbanden dan nog. :)

Iemand wees mij nog op een tweedehands setje Stockli Stormrider 88. Vorig jaar heb ik hier ook al eens zijdelings naar gekeken. Iemand hier ervaring mee?


Let in het filmpje vooral op het tempo waarop geskied wordt. Als je nog bezig bent om te leren carven, houdt het dan bij een iets minder agressieve charger en zoek het iets smaller. Als je al comfortabel kan skiën onder veel omstandigheden, dan is het een mooie deal.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb bij Ski Outlet Venray de Elan Wingman 82 CTi’s besteld met Protector 13 GW binding. Ze komen als het goed is morgen binnen!

Gekozen voor de Elan’s omdat deze mij het best matchen met al mijn wensen en mijn niveau. Ook een (klein) voordeel dat ze te leveren zijn met de Protector bindingen die mij iets meer veiligheid beloven m.b.t. mijn knieën.

Volgende week skiën, ik ben benieuwd!

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen! Ik overweeg momenteel de Elan Wingman 82 CTi’s.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb bij Ski Outlet Venray de Elan Wingman 82 CTi’s besteld met Protector 13 GW binding. Ze komen als het goed is morgen binnen!

Gekozen voor de Elan’s omdat deze mij het best matchen met al mijn wensen en mijn niveau. Ook een (klein) voordeel dat ze te leveren zijn met de Protector bindingen die mij iets meer veiligheid beloven m.b.t. mijn knieën.

Volgende week skiën, ik ben benieuwd!

Slottie op 06 mrt 2024 14:22

Plaats een reactie