blauwe teennagels

Na een week skieen heb ik bijna altijd last van pijnlijke blauwe teennagels. Ik denk dat dit veroorzaakt wordt doordat ik incidentieel uit balans raak en dan teveel achterover leun. Daarbij duwen mijn tenen naar voren/boven tegen de skischoenen. Natuurlijk heb ik al geprobeerd om mijn nagels zo kort mogelijk te knippen en mijn schoenen strakker te zetten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en hebben jullie ideeen wat ik hieraan kan doen?

Jou skischoenen zijn te klein.
Als je op de juiste manier voorover leunt en juist druk zet komen de tenen net acheruit in de skischoen.

Weer gaan boarden?

Maar wat serieuzer: vooral zorgen dat je niet met je tenen tegen de voorkant aan duwt. Ik heb het ook wel met bepaalde bergschoenen die ik heb met hele harde neus. Moet ik echt zorgen dat ik goed vast maak.

Twee mogelijkheden:
Je schoenen zijn te klein of je bent van adel.
“blauw bloed “😃

Je kunt ook juist ietsjes te veel ruimte hebben voorin, dat had ik. Mijn voet kon een heel klein beetje schuiven zeg maar en daardoor stoot je eigenlijk steeds je teen en wordt ie dus blauw. Ik heb nu andere schoenen, in dezelfde maat overigens, maar qua pasvorm dus veel beter en geen blauwe teennagel meer. Bij mij zat de schoen bij mijn kuit heel strak, maar daardoor fixeerde daar dus al alles waardoor de rest gefixeerd leek, maar dat dus net niet was. Een echt goede bootfitter zou je hiermee moeten kunnen helpen. Helaas voor mij was de enige oplossing andere schoenen, maar dat was het geld wel waard, voor het eerst zonder pijn, kramp en blauwe teennagels geskied. Mijn techniek is niet ineens anders, de kans is dus groot dat je echt naar je schoenen moet laten kijken, wat niet wil zeggen dat een paar lessen geen kwaad kunnen 😀

Ik heb een permanente staat van blauwe nagels (grote tenen), aan beide kanten, af en toe afvallende nagel, etc. Niet bij skieen, maar bij wandelen en klimmen. Hoofdoorzaak is echter 't zelfde? Je voet/tenen kunnen tegen de voorkant botsen van de schoen, ze kunnen dus een tikkeltje schuiven (zoals hierboven al is gezegd).

Als ik een paar dagen achter elkaar een meter of 1000-1500 moet afdalen op een dag (wandelend) dan heb ik het zitten ;-)

Jou skischoenen zijn te klein.
Als je op de juiste manier voorover leunt en juist druk zet komen de tenen net acheruit in de skischoen.

jessedeconinck op 29 feb 2024 07:37

Maar zoals @boarder al zegt: in de echte wereld maken we fouten, en komen dus soms (vaak in mijn geval. 😀 ) achterop.
En dan zijn ook juist te grote schoenen (zoals hierboven werd opgemerkt) een probleem.

@boarder, je hebt het zelf al goed door. Zoals hier gezegd: te kleine (dwz te korte) schoenen maken het probleem erger, maar te grote (dwz te ruim, mn over de wreef en enkel) ook.
Het kan ook goed zijn dat je binnen schoen dun geworden is, waar door je nu losser in de schoen zit dan toen je hem kocht.

Uiteindelijk kunnen wij dat niet beoordelen, maar het wordt toch ofwel nieuwe schoenen, ofwel ander inleg zolen, ofwel andere binnenschoenen.

En wat extra focus op techniek.

Let's Ride

Ik heb het probleem ook. De schoen drukt teveel op de bovenkant van mijn voet. Waarschijnlijk is de schoen te breed. Ook gaf mijn zooltje te weinig ondersteuning, waardoor ik hoera- tenen krijg.
Een op maat gemaakt zooltje loste het probleem op voor 1 skivakantie, maar het jaar er op toch weer een blauwe teen.
Dus ik denk toch maar weer nieuwe skischoenen.

Ik heb een permanente staat van blauwe nagels (grote tenen), aan beide kanten, af en toe afvallende nagel, etc. Niet bij skieen, maar bij wandelen en klimmen. Hoofdoorzaak is echter 't zelfde? Je voet/tenen kunnen tegen de voorkant botsen van de schoen, ze kunnen dus een tikkeltje schuiven (zoals hierboven al is gezegd).

Als ik een paar dagen achter elkaar een meter of 1000-1500 moet afdalen op een dag (wandelend) dan heb ik het zitten ;-)

Asterino op 29 feb 2024 16:08

De oplossing zit vaak in je omklemming van de hak en enkel.
Als die lekker gefixeerd zitten ga je met de tenen niet botsen.

Dat is wat ik tenminste altijd mezelf voorhoudt als ik aan het wandelen ben.

Totales Vollidiot

Ik heb een permanente staat van blauwe nagels (grote tenen), aan beide kanten, af en toe afvallende nagel, etc. Niet bij skieen, maar bij wandelen en klimmen. Hoofdoorzaak is echter 't zelfde? Je voet/tenen kunnen tegen de voorkant botsen van de schoen, ze kunnen dus een tikkeltje schuiven (zoals hierboven al is gezegd).

Als ik een paar dagen achter elkaar een meter of 1000-1500 moet afdalen op een dag (wandelend) dan heb ik het zitten ;-)

Asterino op 29 feb 2024 16:08

De oplossing zit vaak in je omklemming van de hak en enkel.
Als die lekker gefixeerd zitten ga je met de tenen niet botsen.

Dat is wat ik tenminste altijd mezelf voorhoudt als ik aan het wandelen ben.

Kdtl op 29 feb 2024 16:39

Haha Kdtl, klopt helemaal! Alleen wandelen wij zo veel in de bergen dat ik 't elk jaar wel een keertje vlaggen heb (en ja ook met veters goed vastbinden bij begin afdaling). Da’s niet veel natuurlijk maar zo’n teen, dat duurt wel een tijdje voor die terug normaal is ;-)

@boarder als je schoenengrootte goed gekozen is (rakend als je rechtop staat, net vrij als je in “actieve skihouding” staat), ligt het niet aan de schoenen en zal het probleem eerder komen door je techniek.
Af en toe ga je toch eens achterop komen, hoe goed je ook kan skiën, dus dat is ook niet 100% uit te sluiten, maar hoe beter je balans is, hoe minder je in die situaties komt.
Je kan ook proberen om je tenen naar beneden te drukken als je achterop zou komen, maar ik zou niet weten hoe je dit kan trainen zodat je dat intuïtief gaat doen als je in deze probleemsituatie komt.

Voor de vergevorderden: je kan ook last krijgen van blauwe teennagels (enkel aan de grote teen) als je aan het trainen bent om kortere bocht-radii te krijgen bij het carven met hoge kantenhoeken (“engage the inside ski” / “drive the inside knee” / “squeeze the grape”).
Je gaat dan actief druk zetten op je kleine teen van de binnenste ski/bergski door je dikke teen op te heffen.

Voor de beginners / matig gevorderden: dit laatste stukje niet lezen: Ten allen tijde moet er voldoende druk op de buitenste ski blijven voordat je eraan gaat denken om ook de binnenste ski te gebruiken om nog meer kracht over te kunnen brengen.

Glide on!

@vivace slaat de spijker op de kop. Niet altijd te voorkomen dat de teen een opdoffer krijgt, denk asn buckels, offpiste, het gebrurt zo nu en dan.

Ik haal wel voor een vakantie meestal ff de dremel over mijn nagels, even zo dun mogelijk naken. Pedicure kan ook, maar die heeft nooit tijd als ik op het laatste moment bel 😂😂

Edwin van Riel

@boarder als je schoenengrootte goed gekozen is (rakend als je rechtop staat, net vrij als je in “actieve skihouding” staat), ligt het niet aan de schoenen en zal het probleem eerder komen door je techniek.
Af en toe ga je toch eens achterop komen, hoe goed je ook kan skiën, dus dat is ook niet 100% uit te sluiten, maar hoe beter je balans is, hoe minder je in die situaties komt.
Je kan ook proberen om je tenen naar beneden te drukken als je achterop zou komen, maar ik zou niet weten hoe je dit kan trainen zodat je dat intuïtief gaat doen als je in deze probleemsituatie komt.

Voor de vergevorderden: je kan ook last krijgen van blauwe teennagels (enkel aan de grote teen) als je aan het trainen bent om kortere bocht-radii te krijgen bij het carven met hoge kantenhoeken (“engage the inside ski” / “drive the inside knee” / “squeeze the grape”).
Je gaat dan actief druk zetten op je kleine teen van de binnenste ski/bergski door je dikke teen op te heffen.

Voor de beginners / matig gevorderden: dit laatste stukje niet lezen: Ten allen tijde moet er voldoende druk op de buitenste ski blijven voordat je eraan gaat denken om ook de binnenste ski te gebruiken om nog meer kracht over te kunnen brengen.

Vivace op 29 feb 2024 23:06

Curieus! Nog nooit van gehoord (squeeze the grape)?

“Dikke beschermlaag” volgens de advertentie, kunnen je schoenen maar beter wat (te) groot zijn?

Edwin van Riel

Werkte bij mij prima in de skischoen, waarin toch al wel iets ruimte bij de teen zit.

Zeker het proberen waard dan! Ik kom in mijn raceschoenen al niet meer met iets dikkere sokken, dan is dit soort dingen kansloos hahaha

Edwin van Riel

Plaats een reactie