help

ik sta op het punt nieuwe ski’s te kopen, mijn eerste!

ik kan ruim 8 jaar skiën, blijf braaf op de piste. geniet van brede rode pistes en papsneeuw aan het einde van de dag is niet mijn favoriet met alle hobbels.

anyway, ik ben bij 1 winkel geweest en die heeft mij onderstaande 2 geadviseerd:

HEAD - worldcup rebels e-xsr + pr11 gw - Wit-Multicolour
FISCHER - rc4 power ar + rs 10 pr - Zwart-Blauw

ik ben een vrouw, 38 jaar en 65 kilo.
ik ben benieuwd of jullie mij verder kan helpen. internet maakt mij duizelig…en helpt mij niet echt.
jullie hopelijk wel!

Misschien goed om even te vermelden: hou je van korte bochten? Lange? Alles?
En ski je relaxed/cruisend, of juist wat sportiever/fanatieker?
Wil je ook steeds blijven verbeteren (technisch) of is het wel goed zo?
Dat soort aanvullende informatie helpt denk ik. Er zijn namelijk wel 50 ski’s die je zou kunnen kopen, maar als we iets meer weten over hoe je daadwerkelijk skiet (en niet alleen wat voor soort pistes), kunnen we preciezer adviseren.
En o ja: 8 jaar… is dat dan 8 keer een week? En heb je les gehad? ‘8 jaar’ kan van alles betekenen…

*bericht bewerkt door Biggie op 02 mrt 2024 09:32

Een amateur is gewoon een liefhebber

bedankt voor je vragen! inderdaad, door al die 50 ski’s zie ik het niet meer…wat een keuze.

Ik hou van lange bochten, ben aan het oefenen voor korte bochten. Onlangs les genomen om m’n techniek te verbeteren. Ik ben een relaxte skiër, hou niet van mega snelheid maar als de piste er goed bijligt kan ik wel genieten van snelheid. Moet het wel rustig op de piste zijn. Ik ben sportief, niet zozeer fanatiek.

Ga met het gezin op wintersport maar ook met vrienden, van Tsjechië van Frankrijk of Oostenrijk.

Ik ski op dit moment 1/2 keer per jaar. Ben begonnen op mijn 18de en ben een gewone gemiddelde amateur. Ik wil mezelf wel verbeteren vandaar ook m’n les onlangs om naar m’n techniek te kijken. Met pasen gaan we naar Kaprun en wil nog 2 lessen op een indoor baan nemen.

Goed, kun je hier iets meer mee uit de voeten?

Misschien goed om even te vermelden: hou je van korte bochten? Lange? Alles?
En ski je relaxed/cruisend, of juist wat sportiever/fanatieker?
Wil je ook steeds blijven verbeteren (technisch) of is het wel goed zo?
Dat soort aanvullende informatie helpt denk ik. Er zijn namelijk wel 50 ski’s die je zou kunnen kopen, maar als we iets meer weten over hoe je daadwerkelijk skiet (en niet alleen wat voor soort pistes), kunnen we preciezer adviseren.
En o ja: 8 jaar… is dat dan 8 keer een week? En heb je les gehad? ‘8 jaar’ kan van alles betekenen…

Een ski als de Fischer RC One 78 GT is dat misschien wel wat. Niet heel sportief (als in: race-achtig), maar wel stabiel, geeft vertrouwen, goede grip op echt harde pistes en gaat ook goed om met hopen en slush als je dat tegenkomt (onherroepelijk met Pasen denk ik). 166 lijkt me met de rocker een prima lengte, 159 zou ook kunnen. Maar als je langzaamaan beter wordt zou ik 166 nemen.
De nieuwe Rossignol Forza 60D V-Ti doet het ook heel erg goed voor het type skiër dat je omschrijft. In 164 lengte lijkt me goed.

Een amateur is gewoon een liefhebber

bedankt voor je snelle reactie.

wat maakt dat je die adviseert in plaats van de head ski?

Die Head e-xsr is een beginnersski, daar ga je echt niet blij van worden op vooruit op komen qua ontwikkeling. Ik heb de e-SLR en e-GSR geskied afgelopen najaar en dat was al echt drama op het gebied van stabiliteit en vertrouwen; deze e-xsr heeft ten opzichte van die ski’s nog minder versteviging of stevigheid in de constructie.
Voor die Fischer geldt eigenlijk hetzelfde: het is de minst stevige ski met een houten kern van Fischer, gemaakt voor de verhuur.

De shop die je deze ski’s heeft aangeraden acteert een beetje als een huurshop lijkt het: als het maar niet te heftig is, dan breekt ze in ieder geval haar benen niet. Vertrouwen krijg je echter ook niet van die ski’s. En de vele alternatieven die er zijn (en die denk ik veel beter passen bij wat je beschrijft) zullen een pak meer vertrouwen geven en daarmee skiplezier.

Een amateur is gewoon een liefhebber

ik heb wat filmpjes bekeken op wintersport.nl youtube over de 2 ski’s die jij adviseert.

die laatste die jij adviseert is ook voor opgroeiende jeugd - is hij dan niet een te beginnende ski voor mij gezien m’n ervaring? oftewel, welke zou het beste bij mij passen als je m’n voorgeschiedenis van de 2 voorgestelde ski’s niet kende?

daarmee zeggende, ik ga niet off-piste. blauw, rood, zwart - ik heb alle ervaring. geniet het meeste van brede rode piste waar ik af en toe met goeie snelheid naar beneden kan carven maar ook van heel relaxed grote bochten nemen.

die pap aan het einde van de dag en de bulten is niet m’n favoriet maar moet er wel mee dealen als is het vaak alleen maar om naar beneden te komen en eenmalig.

De Forza 60 heb ik ook zelf geskied (in 179) en een heerlijke dag op gehad, terwijl ik tegen de 90 kg zit. Dat van die opgroeiende jeugd had ik nog nergens gelezen of gehoord. maar ook een ‘jeugdige’ skiër kan gewoon een puber zijn van 65 kilo na de groeispurt natuurlijk. Gezien de lengtes waarin die ski komt schaal ik het gewoon in als een volwassenen-ski. Als ie mij kan houden lijkt me dat ook een prima uitgangspunt.
Alle info die ik - los van mijn eigen ervaring - erover kan vinden noemen het een ‘intermediate’ to ‘advanced’ ski, niet agressief of sportief. En je ziet ook gewoon volwassen mannen met bovengemiddelde techniek er gewoon volle bak op skiën. Dat deze ski jou ook prima zal houden (je hem niet snel ontgroeit) daar ben ik vrij zeker van.

De ski’s die ik heb genoemd zou ik ook noemen als je niet had verteld dat je die Head en Fischer waren aangeraden. Die informatie doet me alleen maar twijfelen aan de shop die het heeft geadviseerd.

Een amateur is gewoon een liefhebber

ok, resume je adviseert mij de Rossignol Forza 60D V-Ti. als 2de Fischer RC One 78 GT

De volgorde tussen die twee is onbeslist wat mij betreft. Beiden erg goede opties. Bij de Fischer zit je denk ik tussen de lengtes in. Zowel de Rossignol als de Fischer kunnen testen (op in dezelfde condities, liefst direct na elkaar) is natuurlijk het beste.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Als je nog tijd hebt - ga met je verhaal naar Duijvestein zoetermeer en ga wat ski’s testen. Kost je 25 euro voor de test en entree snowworld. Vind ik persoonlijk een aanrader want dan voel je de ski’s.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

ok, bedankt voor het meedenken.
goeie tip, testen kan lees in online via duijvenstein. ze hebben de laatste alleen niet te koop :(…
ik mag daar 5 ski’s testen. adviseer je eventueel nog anderen?

en wat vinden jullie van de Dynastar Speed 363?
Deze is helaas niet te testen bij Duijvenstein, vandaar m’n vraag.

Ik zou eerder voor de 763 gaan. De 363 is weer de absolute beginnersversie in die reeks.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Mocht je weten waar je straks gaat skiën kan je ook nog kijken of er daar een test center bij is en wat die hebben staan.
Beetje algemeen wat bredere latten zowel voorin als onder de voet en ze hebben al veel minder last van de papsneeuw.
Daarna krijg je ik wil soepel (easy, relaxed, licht) of juist wat stijver (kracht, actief, zwaar).
Beiden hebben hun charmes.
Onderschat ook de lengte niet, probeer eens dezelfde ski onder en boven je eigen lengte.
Duijvesteijn is in ieder geval een heel goede start om verschil te merken en wat meer voorkeur te krijgen.

Plaats een reactie