Serfaus als niet skiër

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serfaus - Fiss - Ladis

Ik heb de tip gekregen om eens naar SFL te kijken voor komende Kerstvakantie. Ik ben nog niet helemaal bekomen van de appartementsprijzen, maar probeer toch wat te zoeken. Ik lees dat Serfaus auto-vrij is, maar ik vraag me af; hoe zit dat met niet skiërs?

Wij nemen mogelijk mensen mee die niet skiën. Hoe gaat dat in zijn werk? Want ik lees dat je de auto bij je hotel moet zetten en laten staan, maar een wandelaar e.d. wil misschien weleens ergens heen met de auto. Of misschien wil je wel eens een stuk verderop eten, wandelen of wat dan ook…

Valt helaas wel mee dat autovrije. In principe is het inderdaad auto parkeren en lopen of metro pakken maar je kan “gewoon” het dorp in en uitrijden. Oftewel het autogebruik wordt ontmoedigd maar het viel ons tegen hoeveel auto’s er nog door de dorp straat reden. Buiten de hotels en appartementen zijn er overigens geen parkeerplaatsen behalve een grote buiten het dorp waar je de metro kan pakken. Oftewel het is wel echt de bedoeling je auto bij de accommodatie te laten staan maar wil je even naar Fiss of Ladis rijden dan kan dat echter er rijden ook zeer regelmatig bussen tussen de dorpen.

Volgens mij houden ze ook bij hoe vaak je in en uit rijdt. Zullen genoeg figuren zijn die rechtstreeks naar Fiss rijden ipv skiën…

Voor niet skiërs is het een geweldig gebied. De wandelmogelijkheden zijn fantastisch en je kan met gondels+ wandelen heel het gebied door. Er zijn zelfs een paar stoeltjes liften waar wandelaars in mogen. Hoe het zit met Serfaus en autovrij weet ik niet, maar je kan ook kijken naar accommodatie in Fiss of Ladis. Er zijn ook speciale liftpassen voor wandelaars te koop. Ook zijn de wandelingen redelijk makkelijk te vinden (er zijn veel gebieden waar het allemaal veel uitzoek werk is en dat valt in SFL erg mee). Oh ja, je kan er ook geweldig sleeën!

Het werkt in Serfaus eigenlijk heel simpel:
Je komt de eerste dag asn met de auto. Ns het uitladen parkeer je de auto bij je accommodatie of op de grote parkeerplaats aan het begin van het dorp. Veel locaties hebben ook gereserveerde-eigen parkeerplaatsen in het garage deel bij de parkeerplaats.

Onder de hoofdstraat van het dorp is een metro verborgen die rijd van gondel tot parkeerplaats met 3 tussenstops… Hier is geen toegangscontrole dit is vrij😉 voor de gebruikers, evenals de parkeerplaats…

Indien je naar Fiss of Ladis wilt, kun je met de bus of wandelen. Dit kan met behulp van de liften langs-nabij de pistes of langs de doorgaande-eindigende weg…

Indien er iemand naar het dal wil kan dan idd ook met de bus of met de auto…

Verder kun je in het gebied heel makkelijk bij relatief veel hutten komen indien je wandelaar bent, met of zonder hond…

Persoonlijk zou ik liever in Serfaus zitten dan in Fiss. Wij hebben meermaals in beide plaatsen overnacht, maar er zijn ook genoeg Fiss adepten aanwezig op dit forum…

*bericht bewerkt door Bruuuno op 03 mrt 2024 20:53

Bedankt allemaal. Gerustgesteld. Nu nog even de loterij winnen, dan boeken we direct :)

Serfaus wordt inmiddels wel erg duur wat men durft te vragen voor een paar m2 begint wel enigszins uit de hand te lopen.
een appartement met 2 slaapkamers zit tegenwoordig eerder boven de 3500 per week dan er onder …

Serfaus wordt inmiddels wel erg duur wat men durft te vragen voor een paar m2 begint wel enigszins uit de hand te lopen.
een appartement met 2 slaapkamers zit tegenwoordig eerder boven de 3500 per week dan er onder …

Frank72 op 05 mrt 2024 10:46

Tja, Serfaus is wel het “elite”,dorp van SFL.
Z
Ik ga altijd naar Fiss, hoewel het daar ook steeds duurder wordt vergeleken met een paar jaar geleden.

Zoals bekend is zijn er dorpen-gebieden die meer aan de prijs zijn dan andere dorpen gebieden. Serfaus EN Fiss vallen beide in het meer aan de prijs potje, zoals dat ook het geval is bij Lech, Ischgl, Sank Anton en zo verder…

In beide dorpen is de inflatie doorberekening uit balans getrokken/te gretig doorgerekend door de verschillende partijen de afgelopen jaren. Indien je in dit gebied wil verblijven dan kan het moment van verblijf en boeken invloed hebben op de kosten… indien dit gebied enigszins boven budget is… de 10de is er weer een trekking van de staatloterij…

Enthousiast en fanatiek, blijven oefenen op techniek...

Je hebt er zoals genoemd de panorama genuss-wandelroute, die schijnt heel mooi te zijn. Gaat ook over de pistes langs allerlei berghutten. Verder (als je dan toch die loterij hebt gewonnen) kun je voor €78 p.p. met de Massner Xpress mee, een omgebouwde pistenbully die je naar het hoogste punt van het gebied brengt.

Ik zou me eerder zorgen maken als skiër om naar SFL te gaan. Er kan natuurlijk mooi geskied worden, maar mijn ervaring is dat het er druk is (zo druk heb ik het nergens anders gezien), de liften matig gepositioneerd zijn en dat pistes scheef op de berg liggen. Voor mij voelde het meer aan als een constante reis naar een bepaalde piste of lift in plaats van lekker cruisen.

Voor niet skiërs is het denk ik een heerlijk gebied.

*bericht bewerkt door VBas op 06 mrt 2024 11:47

Plaats een reactie