Ski voor gevorderde tiener

Ik ben voor mijn dochter van net 16 (168 cm, 55 kg) op zoek naar een nieuwe ski. Ze skiet sinds haar 4e en heeft jaren lang les gehad op de borstelbaan en zou o.b.v. haar techniek kunnen gaan wedstrijdskien.

Ze heeft altijd junior skis gehad, tijdje uitstap naar twintips maar geeft nu toch weer de voorkeur aan gewone ski’s. Ze skiet sinds vorig jaar op mijn oude head power joy 158 cm, maar ze zou graag over willen stappen op SL jr ski’s. Ze skiet graag op de piste, op snelheid en heeft de voorkeur voor korte bochten of carven.

We hebben deze ski op het oog “Völkl Racetiger SL R - 150 cm”, mijn zoon skiet op GS Jr variant en deze bevalt goed.

Heeft iemand nog tips en is dit inderdaad een geschikte ski voor haar?

Mijn zoon (15) heeft ook Volkl Racetigers, de SC. Is ie erg blij mee. Hij heeft ook Elan Ripsticks voor poederdagen. Wij hadden beide ski’s tweedehands gekocht als ‘interim’ omdat we nog niet weten hoeveel hij nog zal groeien (en zijn zusjes zullen zijn lengte niet krijgen) - maar die Racetigers zijn absoluut blijvers! Maar dus een andere ski dan de SL R.

Vorig jaar had hij de f18s, ook fijne ski groeiski; die zullen zijn zusjes de komende jaren ook gaan skien.

Jongste heeft RC4 SL (junior versie). Zijn wel zware bakken, maar zij vindt ze fantastisch. En voor wedstrijdskien zeer geschikt. Zie ze ook veel in raceteams.

Gewoon doen! Volgens mij zijn die Racetigers redelijk vergelijkbaar met Rossignol Hero Elite STs. Mijn zoon van 15 heeft de mijne (156cm) overgenomen, na eerst 149cm FIS SLs te hebben gehad. Hij is ietsje langer en zwaarder dan je dochter. Zonder enige moeite trekt ie de strakste bochten. Iedere keer weer jaloers op, als ik 'm met zweet op m’n voorhoofd weer tegenkom bij de lift 🤣

Met 16jaar zal jouw dochter wel nagenoeg volgroeid zijn.
Ik zou dus de JR skis links laten liggen en gaan voor een volledig volwassenen-model (tenzij de FIS voor wedstrijdgebruik bepaalde specifieke skis voorschrijft voor een specifieke leeftijdscategorie).

Glide on!

Ben al jaren fan van diverse Völk ski’s, maar mijn advies blijft toch huur met recht van koop, advies ski leraar vragen, of vier paar tweede hands kopen voor hetzelfde geld zodat de tiener zelf kan ervaren wat ze echt prettig vindt. En dan naar testdagen gaan.

Ik zou @vivace volgen. Pak een leuke niet te heftige senioren sl ski. Hero st ti bv of als het wat pittiger mag een racetiger sl.

Jeugdskis zou ik geen geld meer in steken tenzij het (wedstrijdreglement) moet.

De testen is altijd beter!

Edwin van Riel

Heb voor mijn dochter van 16 ze skiet vanaf haar 5 en technische goed in Oostenrijk een paar Blizzard Firebird rc ca gekocht en ze is er helemaal blij mee.

Ik zou @vivace volgen. Pak een leuke niet te heftige senioren sl ski. Hero st ti bv of als het wat pittiger mag een racetiger sl.

Jeugdskis zou ik geen geld meer in steken tenzij het (wedstrijdreglement) moet.

De testen is altijd beter!

evr66 op 04 mrt 2024 17:42

We hebben toen mijn zoon deze leeftijd had, op advies skileraar nl, nog bewust gekozen voor de volkl gs jr. De reden was toen dat hij gezien zijn gewicht nog niet zoveel kracht zou hebben om op die leeftijd op een volwassen ski te kunnen skien.
Dat hij dat dan beter een topmodel van de junior ski kan nemen om zo zich ook verder te ontwikkelen.

Vandaar dat ik dacht dat dit misschien voor mij dochter, die prima op mijn head power joy skiet maar die zijn ook relatief licht.

Ik heb nu zelf de rossignol hero lt en ik moet er zelf echt wennen aan het feit dat deze ski een stuk zwaarder is dan de power joy. Hoe zit dat met de hero st en ook met de racetiger volwassenen vs de junior variant?

Vwb huren/kopen, deze volkl jr zijn nu in de aanbieding waardoor ik ze met 2x wintersport er al wel uit heb.

@wdj75 hero St ti is geen enkel probleem. heeft mijn dochter ook al heel jong (ik denk met een jaar of 15-16) naar volle tevredenheid op getrained. racetiger sl is wel een “echte ski” zeg maar, wellicht nu nog een stapje te ver, maar hangt echt van haar kunnen af. De lt ti trouwens ook, is gewoon echt een stevige ski (tegenwoordig, de oudere waren wat lichter)

Denk wel dat dit alles voor sl anders ligt dan voor gs. zou junioren niet snel op een senioren gs zetten. vereist gewoon erg veel druk om ze een beetje lekker te skien.

welke lat is dat precies die volkl jr? heb je een linkje?

Edwin van Riel

@wdj75 hero St ti is geen enkel probleem. heeft mijn dochter ook al heel jong (ik denk met een jaar of 15-16) naar volle tevredenheid op getrained. racetiger sl is wel een “echte ski” zeg maar, wellicht nu nog een stapje te ver, maar hangt echt van haar kunnen af. De lt ti trouwens ook, is gewoon echt een stevige ski (tegenwoordig, de oudere waren wat lichter)

Denk wel dat dit alles voor sl anders ligt dan voor gs. zou junioren niet snel op een senioren gs zetten. vereist gewoon erg veel druk om ze een beetje lekker te skien.

welke lat is dat precies die volkl jr? heb je een linkje?

evr66 op 05 mrt 2024 09:12

Bedankt voor je reactie. Gaat om de volgende ski × marker 10 binding
https://the-raceplace.com/products/2024-volkl-racetiger-jr-s…

Heb idd begrepen dat er tussen consumenten gs en en competitie gs ook nog een behoorlijk verschil zit. Mijn zoon is net 18 en nog niet zo zwaar, maar skiet nog vol tevredenheid op de racetiger gs jr. Dat was anders ook wel iets voor mij dochter geweest maar ze houdt niet zo van lange bochten 😉

klopt, mijn dochter (iets ouder, nu 16)( heeft mijn consumenten gs ingepikt hahaha. Dat zijn dobermanns gsr, zoiets zou een mooie volgende stap voor je zoon zijn wellicht. superski, instap gs en goed toegankelijk. Maar idd verschil bij GS is wel veel groter dan bij SL.

lijken me prima ski’s die volkl als je ze incl bindingen voor een leuke prijs kunt vinden. durf alleen niet te zeggen hoe ze bij jouw dochter passen qua leeftijd/skiniveau, aangezien ze hier ook als u12 gecategoriseerd worden en het verschil tussen een 12 en 16 jarige kan best fors zijn zeg maar.

Edwin van Riel

Plaats een reactie