Gezocht: Volkl Racetiger SL/SC/RC Uvo

Hallo,

Ik ben op zoek naar de volkl racetiger met uvo voorop! Hiermee geskied en ging zo goed dat ik ze zelf wil kopen! (waren huurski’s) Prijs is bespreekbaar, bied maar gewoon aan!

Alvast bedankt.

Misschien nog even de gewenste lengte vermelden.

Ik zou mij niet blindstaren op de UVO. Het verschil met/zonder is voor de meesten niet merkbaar en sowieso zijn de verschillen veel groter tussen de diverse Racetiger modellen.

Wat zoek je? Lange bochten (GS/RC), of korte bochten (SL/SC)? Welk niveau heb je? Wat was de kleur van de ski’s die je had?

Nog ergens een foto mss van de ski’s die je had? Dat uvo dingetje is wel het minst bepalende onderdeel aan de hele ski ;)

Edwin van Riel

Allereerst bedankt voor jullie vlugge reacties. Excuus voor de het gebrek aan informatie! Ik prefereer kortere bochten (SC / SL) maar RC is ook goed! De gewenste lengte is 165/170 cm.

Ik kreeg van de verhuurder de racetigers RC 18/19 en merkte wel verschil op hoge snelheden qua trillingen (of ik had in het verleden slechte ski’s). Nu weet ik zelf niet erg goed wat het verschil is in generaties van de racetiger, maar ik ben toch wel op zoek naar een vergelijkbare ervaring omdat ik skiën met een hoge snelheid prefereer!

*bericht bewerkt door thimobl op 07 mrt 2024 17:10

Waarschijnlijker is dat je beter bent gaan skiën. Hoe lang ben je? De GS/RC is gemaakt om te skien op lichaamslengte. De SL/SC is erg leuk op 165cm als je zelf bv 180+ bent. Los daarvan zou ik gewoon die RC zoeken waar je tevreden over bent. En een volgende keer zeker eens de SL uitproberen :-)

*bericht bewerkt door Sndr op 07 mrt 2024 17:31

Ik ben zelf 183, maar heb altijd relatief korte ski’s gehad (165-170) omdat ik een stukje wendbaarheid fijn vind. Daarentegen hou ik wel van hard naar beneden (als het kan natuurlijk). Helaas heb ik hierdoor wel een skiongeluk gehad twee jaar geleden. Toen ik een bepaalde snelheid bereikte begonnen mijn ski’s oncontroleerbaar te klapperen en dit wil ik zeker niet nog een keer. Dit heb ik afgelopen jaar ook aangekaart bij de verhuurder waarop ik de racetiger RC kreeg.

Met deze achtergrond informatie, zou je dan eerder de SL/SC of de RC aanraden?

In dit niveau ski’s wilt klapperen meestal zeggen dat je aan je techniek moet werken. Ik heb korte bochten ski’s die ik ook op hoge snelheid kan skieen hoor. Natuurljik zijn cheater GS ski’s stabieler op hoge snelheid, maar klapperen zouden ze zeker niet mogen doen.

Als je graag korte bochten skiet zou ik voor de SL/SC gaan (of bv een volkl deacon 72… ben je direct lid van de ski-forum deacon club ;-) ).

@asterino als voorzitter van de dc72 club?

Edwin van Riel

De SL klappert idd ook niet als je er goed op skiet maar je bent wel veel wendbaarder. Hele andere ski dan de RC/GS. Het beste advies is (zoals altijd) testen. Maar in dit geval heb je dat al gedaan dus kies gewoon die RC! En misschien een keer een techniekreis, die zijn leuk en zeker nuttig voor iemand die ook snel wil…

*bericht bewerkt door Sndr op 07 mrt 2024 20:09

En is het ‘klapperen’ (op en neer) or meer ‘zoekerig’ (van links naar rechts) op hoge snelheid? Klapperen kan aan voordruk/techniek liggen; zoekerigheid/zenuwachtigheid van de ski komt wel vaker voor bij korte radius ski’s die niet op de kant worden geskied. Dat laatste zou verholpen kunnen zijn door een ski met een grotere radius mee te nemen (zoals de RC UVO) zonder dat je techniek of stijl is aangepast.

Met de RC UVO kan je ook korte bochten skiën trouwens, al zullen die meest geslipt zijn en niet gesneden.

Een amateur is gewoon een liefhebber

@asterino (als voorzitter van de DC72 club) skiet de DC72 weer anders dan een SL? Aan de naam te zien is die iets breder onder de voet?

*bericht bewerkt door Sndr op 07 mrt 2024 20:16

@Biggie ik ben bang dat ik het dan ook op techniek aankomt! Ik ging recht naar beneden 90* voorover gebogen en de voorkant ging op en neer klapperen. Zodra ik een bocht wilde inzetten klapte ik met volle snelheid voorover omdat ik eigenlijk niet meer aan het skiën was maar stuiteren op de hobbels van de sneeuw.
@sndr wat moet ik me inbeelden bij een techniekreis?

@asterino (als voorzitter van de DC72 club) skiet de DC72 weer anders dan een SL? Aan de naam te zien is die iets breder onder de voet?

Sndr op 07 mrt 2024 20:14

Dc72 is middenradius, plm 16 meter. Zou voor hard pisteknallen zonder palen meer geschiktzijn dan een sl. Zowel de voorzitter als ik skiet de dc72 master, is iets stugger. Heerlijke ski voor hele dagen

Edwin van Riel

@sndr wat moet ik me inbeelden bij een techniekreis?

thimobl op 07 mrt 2024 20:23

Gezellig weekje skien met medecursisten (allemaal liefhebbers) en elke dag een paar uur echt goed les, veel uitleg en 's avonds video-analyse. Je zult verbaasd zijn hoeveel je vooruit kunt gaan in een week (geen aandelen, wel een paar keer deelgenomen). Veel NL-ers denken dat skien net zoiets is als fietsen, maar het is een supertechnische sport.

@Biggie ik ben bang dat ik het dan ook op techniek aankomt! Ik ging recht naar beneden 90* voorover gebogen en de voorkant ging op en neer klapperen. Zodra ik een bocht wilde inzetten klapte ik met volle snelheid voorover omdat ik eigenlijk niet meer aan het skiën was maar stuiteren op de hobbels van de sneeuw.
@sndr wat moet ik me inbeelden bij een techniekreis?

thimobl op 07 mrt 2024 20:23

Stapje terug dan, eerst de techniek, dan de snelheid, jouw omschrijving klinkt nogal kamikaze achtig. 90 gr voorover buigen is niet de manier 😉

Edwin van Riel

Dc72 is middenradius, plm 16 meter. Zou voor hard pisteknallen zonder palen meer geschiktzijn dan een sl. Zowel de voorzitter als ik skiet de dc72 master, is iets stugger. Heerlijke ski voor hele dagen

evr66 op 07 mrt 2024 20:31

Als aspirant lid (ik kan de Deacon 72 Master pas vanaf de 28e gaan beoordelen) even een duit in het zakje: ik zou ook eerder voor een middenradius kiezen als je maar 1 paar hebt. Nou heb ik (en jij) daarnaast ook een korte radius (Fis SL, als die klappert weet je zeker dat het techniek is, met of zonder UVO). Maar dat blijft gewoon een ski die veel meer van je eist op het gebied van uithoudingsvermogen. En vermoeidheid komt techniek al helemaal niet ten goede.

Verder zelf liefhebber van Völkl (ik heb alleen maar Völkls liggen, 5 paar alweer), dus kan ik dat alleen maar aanraden. Maar de tip om te gaan testen of gewoon de ski te nemen die je zo fijn vond lijkt mij gewoon top.

Een RC koop je op ebay einde seizoen vaak voor een mooi bedrag. Zou ik dus ook even kijken.

Of een Deacon. Maar die zou ik dan gewoon eerst eens testen (en ja, ik heb die van mij niet getest, maar ik verschuil mij deze keer achter dat ik ze gekregen heb…).

Vertrouwen we jou wel toe 😉

Edwin van Riel

De deacon 72 (master) is een betere all round ski dan de SL. Die SL (zoals de meeste SL skis) MOET je kort skieen, en dat kost hopen energie. Super leuk, maar mss niet voor de hele dag.

De DC72 skiet wel korter dan de radius doet vermoeden vind ik, maar je kan 'm ook “laten lopen”, dus een betere ski voor de hele dag. Hoog bereik ook wel…

Wat biggie zegt vind ik wel kloppen. Klapperen is techniek (tenzij je op van die enorm brede, lichte ski’s skiet met super veel rocker… dan is 't de ski ;-)) Zoekerig worden als je ze plat skiet is ook techniek, gewoon altijd op de kanten skieen ;-)

Aan de topic starter! Tenzij je voor de snelheidsrecords gaat in een speedsuit met zo’n rare helm op, wil je op hoge(re) snelheid ook gewoon je kanten gebruiken, is veel stabieler dan recht vooruit. Voor de rest gewoon wat ski’s testen, of diegene pakken die je al getest hebt ;-)

Aan de DC72 leden… moeten we dan ook matching ski jassen hebben met wat roze accenten? Misschien een petje met roos volkl logo? :-p

*bericht bewerkt door Asterino op 07 mrt 2024 22:15

Hold your horses Dc72 clan!

De TS zoekt een SC/RC… Geen Master ski… 😜

De deacon 72 (master) is een betere all round ski dan de SL. Die SL (zoals de meeste SL skis) MOET je kort skieen, en dat kost hopen energie. Super leuk, maar mss niet voor de hele dag.

Asterino op 07 mrt 2024 22:14

Moet je een slalomski altijd kort skiën? Ik ben zelf geen geweldige skiër, maar je bent toch geen slaaf van de radius?

Hold your horses Dc72 clan!

De TS zoekt een SC/RC… Geen Master ski… 😜

loe op 07 mrt 2024 22:20

Hehe er is ook een non-master dc72 😂😂

Edwin van Riel

Moet je een slalomski altijd kort skiën? Ik ben zelf geen geweldige skiër, maar je bent toch geen slaaf van de radius?

yoguido op 07 mrt 2024 22:44

Nee hoor, ik ski de hele dag op de SL en daarmee kun je ook prima luie ruime bochten maken. Je moet wel zoals @Asterino zegt altijd enige input geven en de echte lol (en rebound) begint pas bij echt korte bochten. Maar de SL wordt ook veel verhuurd dus echt geen onmogelijke ski hoor

*bericht bewerkt door Sndr op 08 mrt 2024 07:13

Moet je een slalomski altijd kort skiën? Ik ben zelf geen geweldige skiër, maar je bent toch geen slaaf van de radius?

yoguido op 07 mrt 2024 22:44

Nee hoor, ik ski de hele dag op de SL en daarmee kun je ook prima luie ruime bochten maken. Je moet wel zoals @Asterino zegt altijd enige input geven en de echte lol (en rebound) begint pas bij echt korte bochten. Maar de SL wordt ook veel verhuurd dus echt geen onmogelijke ski hoor

Sndr op 08 mrt 2024 07:11

Wat Sndr zegt… misschien was ik wat dramatisch…helemaal niet, maar je moet bij de meeste modellen wel “altijd” minstens een beetje kant geven want anders worden ze zoekerig. Wil je echt carven dan zijn het gewoon korte bochten. Terwijl je met een GS of een mid radius wat meer speelruimte hebt door de ski te plooien en daardoor de radius te verkleinen, is dat bij een slalom ski niet mogelijk want je start al met een korte radius (die je niet langer kan maken).

Voel je dat verschil in de benen (18m vs 12m)… ik wel in ieder geval!

Middenradius of gematigde gs is gewoon wat relaxter voor de hele dag. Ook als de sneeuw eens wat minder is kwalitatief of je even wat buckels, flink verspoord of een stukje terrein wilt meepakken. sl is wel echt “the max” voor hard gesneden korte bochten.

Edwin van Riel

ik vermoed dat TS geen “hard gesneden bochten” skiet

Ik geloof ook niet dat een sl voor hem/haar de ideale opl is

Edwin van Riel

beetje slippen is weer helemaal hot tegenwoordig!

Ah , daar staat SL dus voor ;)

Edwin van Riel

Middenradius of gematigde gs is gewoon wat relaxter voor de hele dag. Ook als de sneeuw eens wat minder is kwalitatief of je even wat buckels, flink verspoord of een stukje terrein wilt meepakken. sl is wel echt “the max” voor hard gesneden korte bochten.

evr66 op 08 mrt 2024 11:01

En heerlijk op betonplaten waar >90% het dun door de broek loopt omdat ze geen grip hebben. ;)

*bericht bewerkt door DSvier op 08 mrt 2024 13:04

Middenradius of gematigde gs is gewoon wat relaxter voor de hele dag. Ook als de sneeuw eens wat minder is kwalitatief of je even wat buckels, flink verspoord of een stukje terrein wilt meepakken. sl is wel echt “the max” voor hard gesneden korte bochten.

evr66 op 08 mrt 2024 11:01

En heerlijk op betonplaten waar >90% het dun door de broek loopt omdat ze geen grip hebben. ;)

DSvier op 08 mrt 2024 13:04

SL in zijn natuurlijke habitat: https://www.instagram.com/reel/C2-kABLN4Xq/?igsh=MWxnemFtNHh…

(eigenlijk nog niet, want dit zijn geen kleine paaltjes)

*bericht bewerkt door Vivace op 08 mrt 2024 13:31

Glide on!

Plaats een reactie