Ski wax set

Hallo,
Ik wil me graag een ski wax set kopen. Ik ski namelijk vaak indoor en ik wil me nieuwe ski’s aanschaffen en die dus goed beschermen.
Als ik kijk op internet zie ik verschillende beginnersets rond de 100€. Ik twijfel echter wat ik moet nemen omdat de samenstelling telkens anders is. Soms zit er een scherper in, soms 2 soorten borstels, rekkers, …
Het is me onduidelijk wat er zeker in zo’n set moet zitten. Als ik YouTube filmpjes bekijk dan gebruiken ze allen drie soorten borstels : hard, nylon en paardenhaar om af te werken. Die beginner sets hebben vaak enkel een nylon borstel.
Dus wat moet er volgens jullie zeker in zo’n set zitten?
Een strijkbout
Een schraper
Een nylonborstel
Nog iets dat ik eventueel zeker er apart bij moet kopen?

Wat je nodig hebt initieel is:

  • Wax
  • Strijkbout (kan ook een oude strijkbout zijn of een specifieke voor waxen met temperatuur regeling)
  • schraper
  • borstels (best is 3 borstels, koper (proper maken), nylon (was afborstelen), haar borstel (fijner was afborstelen).

Da’s voor 't waxen, voor slijpen van de kanten:

  • Een hoek en klemmen in de hoek waarin je wilt slijpen (typisch is 88° of 87°), of zo’n multitool waar je de graden kan instellen.
  • Een vijl om te scherpen (kan je in verschillende grains hebben)
  • Een diamandvijl om te polijsten
  • ski klemmen (om de ski’s vast te zetten)

Daarna kan je bonanza gaan met materiaal, (meerdere hoeken, vijlen, diamant vijlen, waxpapier, waxtafel, etc, etc).

Ik heb het waxijzer afzonderlijk gekocht en dan een setje van XCman met 3 borstels + plastic schraper + metalen schraper + vijl + 2x repair candle erin.
Dan ben je al aardig op weg. Deze zaken heb je zowieso altijd of minstens regelmatig nodig.

(en dan natuurlijk je slijpspullen die je nog vaker nodig hebt of toch minstens het diamantplaatje)

Glide on!

Dank je voor jullie reacties.
Ik zal nog eens zoeken op een set van XCman ook.
Ik was niet onmiddellijk van plan zelf te slijpen. Ik ski nog niet zo goed en denk niet dat ik dat verschil echt ga merken.
Ik dacht om de ski’s 1 keer per jaar binnen te doen om te laten slijpen.
Of zie ik dat nu helemaal fout? 🤔
Ik wil vooral mijn ski’s beschermen tegen de chemicaliën op de indoorpistes.

*bericht bewerkt door Inzy op 08 mrt 2024 15:31

Indoor sneeuw is vrij agressief, als je regelmatig indoor gaat skiën zal 1x per jaar niet genoeg zijn. Slijpen lukt meestal wel 1x per jaar.

Ik heb een kanter waarmee ik ze bij kan werken als ze botter worden, kost weinig, kost bijna geen moeite en je kan zo lang rekken voordat je een grote beurt hoeft te doen. Botte kantjes ga je merken als je op je kanten skiet en als de piste ijzig is. In het begin deed ik ook alleen waxen, je hoeft het niet meteen te overwegen kan altijd later

Daarnaast is het een goed idee om indoor wax (of op zijn minst wax voor lagere temperaturen) te pakken als je veel indoor skiet.

Zon starterset voldoet meestal prima, maar het kan het waard zijn om naar een goede kwaliteit waxijzer of wax te kijken.

Een wat duurder waxijzer met een dikke base waxt een stuk fijner dan een budget versie. Ook zit er zeker verschil tussen goede kwaliteit wax en de goedkopere wax. Maar het is allemaal prima, dus afhankelijk van jouw budget/voorkeur

Zoals asterino zegt, ideaal is drie borstels, maar je zou ook af kunnen met koper en nylon.

Een echte aanrader is wel een slijper voor je krabber, deze wordt snel bot en botte krabbers zijn niet fijn.

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 08 mrt 2024 17:16

Indoor sneeuw is vrij agressief, als je regelmatig indoor gaat skiën zal 1x per jaar niet genoeg zijn. Slijpen lukt meestal wel 1x per jaar.

Ik heb een kanter waarmee ik ze bij kan werken als ze botter worden, kost weinig, kost bijna geen moeite en je kan zo lang rekken voordat je een grote beurt hoeft te doen. Botte kantjes ga je merken als je op je kanten skiet en als de piste ijzig is. In het begin deed ik ook alleen waxen, je hoeft het niet meteen te overwegen kan altijd later

Daarnaast is het een goed idee om indoor wax (of op zijn minst wax voor lagere temperaturen) te pakken als je veel indoor skiet.

Zon starterset voldoet meestal prima, maar het kan het waard zijn om naar een goede kwaliteit waxijzer of wax te kijken.

Een wat duurder waxijzer met een dikke base waxt een stuk fijner dan een budget versie. Ook zit er zeker verschil tussen goede kwaliteit wax en de goedkopere wax. Maar het is allemaal prima, dus afhankelijk van jouw budget/voorkeur

Zoals asterino zegt, ideaal is drie borstels, maar je zou ook af kunnen met koper en nylon.

Een echte aanrader is wel een slijper voor je krabber, deze wordt snel bot en botte krabbers zijn niet fijn.

LoveToBoard op 08 mrt 2024 17:11

Bedankt voor je uitleg. Ik heb al skibotten gekocht en een abonnement op de indoorskipiste. Nu wil ik ook nog ski’s kopen en een wax set. 't Zal dus een starters wax set worden voorlopig. 🙈
Bedoel je dan zoiets om je slijper te scherpen? https://www.ekosport.be/nl_BE/vola-affuteur-de-racle-basic-p…

Bedoel je dan zoiets om je slijper te scherpen? https://www.ekosport.be/nl_BE/vola-affuteur-de-racle-basic-p…

Inzy op 09 mrt 2024 18:20

ik heb deze: https://www.asadventure.com/nl/p/toko-entretien-scraper-shar…
of zelf de schraper langs een vlak strookje schruurpapier halen of met een breekmes de kanten vrijmaken werkt ook om te beginnen
een dedicated schraper werkt wel veel sneller

Glide on!

Bedoel je dan zoiets om je slijper te scherpen? https://www.ekosport.be/nl_BE/vola-affuteur-de-racle-basic-p…

Inzy op 09 mrt 2024 18:20

ik heb deze: https://www.asadventure.com/nl/p/toko-entretien-scraper-shar…
of zelf de schraper langs een vlak strookje schruurpapier halen of met een breekmes de kanten vrijmaken werkt ook om te beginnen
een dedicated schraper werkt wel veel sneller

Vivace op 10 mrt 2024 10:38

Ik had inderdaad al een filmpje gezien op YouTube dat schuurpapier in het begin een oplossing kan zijn. Op die manier kan ik mijn set langzamerhand uitbreiden. 👍
Bedankt voor je reactie!

Ik zou eerder focussen op slijpen dan waxen eigenlijk. Voor dat laatste volstaat voorlopig een flesje liquid wax en een rol keukenpapier.

Slijpen: start met een setje diamantvijltjes en een houder in de juiste hoek. Paar goede handschoenen (snijbrstendig) van de bouwmarkt mss.

Hiermee kom je wel een paar maanden door. Zo nu en dan (afh van gebruik, denk aan 2x p jaar of zo) ff in een shop laten (hot) waxen (liefst met de hand) en machinaal slijpen.

Edwin van Riel

Plaats een reactie