Bootfitter: enkel nieuwe binnenschoen laten fitten?

Even de situatie schetsen: momenteel heb ik vrij recente skischoenen (Rossignol Hero Worldcup 130 medium) waar ik mee ski maar tijdens het skiën pijn ervaar. Ik sta ervoor open om volledig nieuwe schoenen aan te laten meten bij een bootfitter, of zelfs voor Strolz schoenen te gaan.

Nu tijdens het drogen van mijn schoenen haal ik steeds de binnenschoen uit de shell voor ik ze wegsteek. Nu stak ik mijn voet eens gewoon in de lege shell en pastte dat goed (logisch).

Maar nu vraag ik me af: is het ook een mogelijke oplossing om met mijn huidige schoenen enkel een op maat gemaakte binnenschoen te laten vervaardigen (en enkele drukpunten uitblutsen in de shell), of zouden jullie gewoon meteen een volledig nieuw paar aan laten meten?

Beide opties zullen in theorie vast mogelijk zijn, maar wat zou jij doen en waarom? Iemand die zijn huidige schoenen heeft laten aanpassen zoals ik beschreef hierboven? Hoe was dit? Hoeveel kost dit? Wie kan dit?

Ik ga volgen :).
Mijn schoenen zitten ook net niet goed genoeg en denk er ook over na om nieuwe binnen schoenen te laten maken.

Als het alleen een paar drukpunten zijn, gewoon laten fixen, zijn geen nieuwe schoenen of binnenschoenen voor nodig. Gesteld dat maat en pasvorm ok zijn. Bezoek een goede bootfitter, als t niet blijkt te kunnen, hoor je het wel.

Edwin van Riel

Je kan eens kijken bij MK, daar verkopen ze Zipfit liners.

‘MK’ is MK Skiservice in Bilthoven.

Ik heb zo’n vermoeden dat @Tand uit België komt, klopt dat? Dan zijn er misschien goede bootfitters dichterbij.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb zo’n vermoeden dat @Tand uit België komt, klopt dat? Dan zijn er misschien goede bootfitters dichterbij.

Biggie op 10 mrt 2024 20:01

Klopt. Maar ben op zich wel bereid wat te rijden om een goede shop te vinden hiervoor.

Misschien hoeft dat niet. Volgens mij zit er een goede bootfitter in de omgeving Antwerpen. @Yoeri- is dat meen ik.

Een amateur is gewoon een liefhebber

ik ga zelf altijd in Mol bij Staes Sport. Deze kunnen binnen en buitenbot op veel verschillende manieren aanpassen en zullen altijd een eerlijk advies geven. https://www.staessport.be/

Het heeft niet echt zin om je binnenschoen te vervangen. Je shell is meer het probleem die blijft namelijk dezelfde vorm houden. Als je deze dan dicht clipt krijg je gewoon dezelfde drukpunten.
Juist door de shell te vervormen haal je het drukpunt van je voet af. Een schoen als Stolz is heel leuk en prachtig maar ik zou eerst eens nagaan of jouw shell niet gewoon verwarmd kan worden.

Je kan eens kijken bij MK, daar verkopen ze Zipfit liners.

DSvier op 10 mrt 2024 19:58

+1 voor zipfit of eventueel binnenschoen laten schuimen. Vooropgesteld dat de buitenschoen de juiste maat heeft, kan een aangepaste binnenschoen echt wel een verschil maken.

Dat moet echt eerst wel bevestigd worden door een goeie bootfitter.

sportina in Erpe Mere is een van de betere bootfitters in België

@Tand De goede volgorde is volgens mij eerst een analyse van je voeten in relatie tot je skischoenen. De Hero’s 130 WC is nou niet een schoen die gemaakt is voor toeristen die comfortabel de piste af willen.

Wat zijn je klachten, je eisen en ben je getrouwd met je Rossignols?

Enkel een nieuwe binnenschoen is geen panacee voor alle problemen. Een foamliner niet en een ZipFit ook niet…

*bericht bewerkt door Marco-Paul op 11 mrt 2024 13:32

Date your skis but marry your boots

@Tand De goede volgorde is volgens mij eerst een analyse van je voeten in relatie tot je skischoenen. De Hero’s 130 WC is nou niet een schoen die gemaakt is voor toeristen die comfortabel de piste af willen.

Wat zijn je klachten, je eisen en ben je getrouwd met je Rossignols?

Enkel een nieuwe binnenschoen is geen panacee voor alle problemen. Een foamliner niet en een ZipFit ook niet…

Marco-Paul op 11 mrt 2024 13:31

Ik sta open voor alles; zowel nieuwe gefitte schoenen, als simpelweg deze aanpassen, tot zelfs Strolz. Het resultaat moet gewoon zijn dat ik de komende 10-15j met perfecte schoenen, zonder pijn verder kan. Ik hou niet van zachte, losse, vergevingsgezinde botten en wordt graag afgestraft op mijn fouten door de directheid van mijn huidige.

Vandaar kom ik hier vragen voor ervaringen en wat de beste aanpak is hier. Ik haal uit de reacties dat het beste is langsgaan bij een bootfitter. Maar heb eerder al gelezen dat sommigen dan botten lieten aanpassen en dat op termijn toch eerder een lapmiddel bleek te zijn dan gewoon vers van 0 te starten, vandaar weet ik het momenteel niet goed. Mijn huidige botten zijn nog vrij recent, dus die kost (en eventueel ecologie) besparen van volledig nieuwe botten is anderzijds ook een goede optie.

Als je huidige schoenen niet fundamenteel fout zijn (te smal, te kort) dan moet iet of wat bootfitter daar wel mee aan de slag kunnen.
Eender welke bootfitter zou ook relatief makkelijk moeten kunnen vaststellen of dat al dan niet het geval is.
Vanaf dan kan er vanalles moeten gebeuren maar ik ben het in ieder geval met je eens dat het zonde zou zijn om recente botten te moeten afschrijven.
Temeer omdat er aan andere, nieuwe schoenen wellicht ook werk verricht moet worden.
Afhankelijk van je regio denk ik dat de genoemde zaken je wel kunnen helpen.
Al heb ik zelf wat minder vertrouwen in Staes, dan zou ik eerder ineens naar Olympia Sport in Veldhoven (NL) rijden.
Maar Sportina (Erpe-Mere), Aqua-Sport (Antwerpen)…
Gaat je wellicht een euro of 100 kosten, afhankelijk van wat er juist moet gebeuren.
Als er echt een nieuwe liner in moet zal het ineens wel wat meer zijn.

Al dat gezegd zijnde, 10-15 jaar met hetzelfde paar schoenen vind ik wel zeer ambitieus.

Let's Ride

Al heb ik zelf wat minder vertrouwen in Staes, dan zou ik eerder ineens naar Olympia Sport in Veldhoven (NL) rijden.
Maar Sportina (Erpe-Mere), Aqua-Sport (Antwerpen)…

Schussboelie op 11 mrt 2024 15:24

Zo zie je maar dat iedereen andere ervaringen heeft. Ik ken dan weer meerdere mensen die bij de andere aanbevelingen hierboven niet geslaagd waren en bij Staes wel…

Al dat gezegd zijnde, 10-15 jaar met hetzelfde paar schoenen vind ik wel zeer ambitieus.

Schussboelie op 11 mrt 2024 15:24

Goh ja, ik ski momenteel maximaal 1 week per jaar. Dus maximaal 15 weken lijkt me (voorlopig) redelijk. Voel ik aan dat er vernieuwing nodig is, zal ik dat tijdig ook wel doen.

Zolang de pasvorm van de shell ok is (en ze niet te groot zijn, ik verschil hierin van mening met boelie, te klein is goed te fixen, te groot is lastiger nmm) gewoon hier van uit gaan bij een goede fitter dit laten checken.

Als het echt (conform openingspost) alleen een paar drukpunten zijn, is het zo gefixed, geen reden om direct naar nieuwe boots te kijken.

Edwin van Riel

Geef eerst eens aan wat je klachten nou eigenlijk zijn, zo kunnen we niets zinnigs zeggen over jouw schoenen en eventuele oplossingen

*bericht bewerkt door QmaartenQ op 11 mrt 2024 22:20

Galy sport in Brussel

Geef eerst eens aan wat je klachten nou eigenlijk zijn, zo kunnen we niets zinnigs zeggen over jouw schoenen en eventuele oplossingen

QmaartenQ op 11 mrt 2024 21:50

Aan beide voeten pijn ter hoogte van malleolus medialis (bolling enkel binnenkant), en dan in de rechtervoet ter hoogte van de wreef bovenaan. Beiden volgens mij wel te verhelpen door op die plaatsen de shell uit de deuken.

null

Uitdeuken op de wreef lijkt me enorm voor de gaan liggend.
Of mss is iets verbreden de juiste oplossing.
Binnenkant enkel moet je echt dioor een fitter laten beoordelen. Soms is het scharnier het probleem.
Ik heb superfijne schoenen gehad maar moest wel mijn enkel afplakken met tape om schuren te voorkomen.

Als je huidige schoenen niet fundamenteel fout zijn (te smal, te kort) dan moet iet of wat bootfitter daar wel mee aan de slag kunnen.
Eender welke bootfitter zou ook relatief makkelijk moeten kunnen vaststellen of dat al dan niet het geval is.
Vanaf dan kan er vanalles moeten gebeuren maar ik ben het in ieder geval met je eens dat het zonde zou zijn om recente botten te moeten afschrijven.
Temeer omdat er aan andere, nieuwe schoenen wellicht ook werk verricht moet worden.
Afhankelijk van je regio denk ik dat de genoemde zaken je wel kunnen helpen.
Al heb ik zelf wat minder vertrouwen in Staes, dan zou ik eerder ineens naar Olympia Sport in Veldhoven (NL) rijden.
Maar Sportina (Erpe-Mere), Aqua-Sport (Antwerpen)…
Gaat je wellicht een euro of 100 kosten, afhankelijk van wat er juist moet gebeuren.
Als er echt een nieuwe liner in moet zal het ineens wel wat meer zijn.

Al dat gezegd zijnde, 10-15 jaar met hetzelfde paar schoenen vind ik wel zeer ambitieus.

Schussboelie op 11 mrt 2024 15:24

Fundamenteel fout is te lang/te breed. Te smal niet, dat is breder te maken. En te kort is ook nog (iets) te verlengen.

@TS: volgens mij zijn je schoenen op een drukpunt na al goed. Je buitenschoen is iets te krap, daarom gaat t beter zonder zooltje. Op juiste punt vergroten van je buitenschoen is de oplossing.

@kjiratsiekoedel

Verlengen kan best ver. Mijn laatste schoenen ruim een cm (had ik een maat groter genomen, waren ze aan de brede kant geweest)

Edwin van Riel

Plaats een reactie