Een beetje van alles voor een zwaar persoon

Dag mede ski-ers,

Na zo’n 10 jaar ski’s gehuurd te hebben, wil ik nu eindelijk eens een eigen set kopen. Eventueel 2e hands of overjarig, vandaar dat ik vooraf op zoek ben naar wat adviezen.

Ik ben 1,90 m lang en weeg ruim 100 kg. Alle pistes zijn voor mij eigenlijk prima te doen, maar als de sneeuwcondities slecht zijn, is een stijle zwarte toch wel pittig en heb ik het idee dat ik wat afwijk van de houding die ik zou moeten hebben.

Ik ben net terug van een week Oostenrijk en dit jaar gaven ze mij bij de verhuur een set Volkl Racetiger SRC 173 mee, met 73mm onder de voet.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit zo’n lekker ski gehad. Ze klapperden niet op snelheid en die hoeveelheid grip op ijzige pistes heb ik nog niet eerder ervaren. Ook had ik het idee dat ik het carven wat meer onder de knie begon te krijgen. Ook de buckels vond ik eigenlijk best leuk, want ze sneden er wel doorheen terwijl ik er eerder altijd een hekel aan had.
Maar… de dagen dat het wat meer had gesneeuwd of dat er ‘s middags pap lag, werd het wat lastiger.
Vandaar dat ik op zoek ben naar iets meer allround: carven op ijs; speels door de buckels en de pap; af en toe een heuveltje aan de rand van de piste.

Na veel gelezen te hebben kom ik tot de volgende lijst. Zijn jullie het hier mee eens of is er nog iets aan toe te voegen?

  • Volkl Deacon 72 of 74, RTM 79
  • Atomic X9 WB of Q9

Kan ik wel volgen… heb zowel de deacon 72 (master) en de Q9 (en Q9.8) geskied. Passen wel in jou plaatje.

Als je niet te veel bochten draait dan eerder de Deacon 76 ipv 74. Fijne lat om overal door te rammen. Wil je vergevingsgezinder, kijk dan eens bij K2. Een Disruption MTi oid.

Echt advies geef ik misschien niet, maar wat je hebt ervaren is te verklaren door een race ski. Die zijn niet gemaakt voor veel poeder sneeuw dan mis je drijf vermogen.
Je zou eens naar de all mountains moeten kijken. Dan kan je een beetje zoeken naar beide werelden. Iets meer drijfvermogen, en de stijfheid van een racer. Let wel het is iets van beide werelden je levert dan altijd wel iets in.

Kan ik wel volgen… heb zowel de deacon 72 (master) en de Q9 (en Q9.8) geskied. Passen wel in jou plaatje.

Asterino op 10 mrt 2024 21:48

Zou je eens kunnen aangeven of je veel verschil tussen die drie hebt ervaren? Welke vond je het fijnst?

Plaats een reactie