Extra set ski's voor naast de piste: Elan Ripstick 88 black edition of toch iets anders?

** Sjips, verkeerde titel maar kan niet aanpassen. Moet zijn 96 ipv 88 **

Eind deze maand ga ik nog een week naar Tignes om ook offpiste lessen te nemen en zoek een set ski’s die wat meer offpiste georienteerd zijn, maar het ook op (verspoorde) piste goed doen. Momenteel heb ik Elan SLX ski’s die me voor op de geprepareerde piste uitstekend bevallen.
Voor een set erbij heb ik nu de Elan Ripstick 96 op het oog, maar sta absoluut open voor andere opties.

Afgelopen 25 jaar skivakanties heb ik vooral op de piste doorgebracht, met kleine uitstapjes daarbuiten. Ben meestal 2 tot 3x per jaar in de sneeuw te vinden en ski alles af. In de diepe of verspoorde sneeuw wordt de slalomski wel een beperkende factor.

Mijn profiel:
Man, 50j, 184cm lang, 85kg en vrij goede conditie. Ik hou wel van actief skien, maar wordt ook een jaartje ouder, spierkracht neemt af, dus een beetje vergevinsgezinde en manouvreerbare ski is wenselijk.
Voor op de piste heb ik een paar jaar terug Volkl Racetiger SL’s gehad en die vond ik bijvoorbeeld echt te heftig en heb toen ingeruild voor de Elan SLX.

Zijn de Elan Ripstick 96 Black Edition een goede keuze of zijn er nog andere ski’s ter overweging? Bij Ekosport zijn ze incl bindingen 550€ en veel meer wil ik eerlijk gezegd ook niet uitgeven.

Qua lengte ben ik er ook nog niet helemaal uit. De SLX’en zijn 165cm en de stap naar lichaamslengte voelt wel erg groot. Zeker de Ripsticks in 188, al zal het door de rocker misschien wat korter voelen, het blijven wel lange latten om ook door de buckles heen te ploegen.

*bericht bewerkt door -JPS- op 11 mrt 2024 20:53

De rocker maakt dat soort ski’s echt prima te draaien in de hopen en in het terrein. Fischer Ranger 96 kan ik aanraden. In 187 zou ik zeggen. Krijg ook erg goede reviews op skiessentials.com en op gigiski.com

De Ranger 102 is ook top. Lijkt misschien breed, maar ook op de piste nog perfect te skiën (ja, geprobeerd, al was het maar van zachte sneeuw naar volgende stuk zachte sneeuw). Meer tail-rocker en float dan de 96, maar zo super smooth.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Momenteel heb ik de Head Kore 99 onder de voet. Doet het meer dan prima op zowel piste, offpiste en verspoord terrein. Vorige keer de Dynastar M-free 96 (volgens mij). Iets lichter en speelser misschien. De Kore houdt wel van een actieve skiër. Verassend wendbaar. Misschien duurt het iets langer voordat ie gaat floaten.

Ik heb zelf de fischer ranger 102 (in 1m90) en kan beamen wat Biggie zegt. Super leuk in diepere sneeuw off piste, maar ook in slush, moguls, etc. Zeker geen piste ski, maar bv 2 weekends terug had ik ze per ongeluk bij in Obereggen, op een dag dat het ijzig was en on piste… en zelfs dan alle pistes zonder problemen (ook de relatief steile zwarte pistes).

Heb ook de fischer ranger 96 getest en ook een super leuke ski maar dan weer wat meer richting pistes (en daar heb ik genoeg ski’s voor). Ook de Bent chetlers 100 (atomic), zelfde breedte maar een stuk lichter en flexibeler dus deze zijn helemaal off piste.

Snap dat bovenstaande een “wij van wc eend” vibe heeft… dus zeker testen, maar ik geef je gewoon even mijn ervaring mee. Zelf 47j en een stuk langer en zwaarder dan jij, met ongeveer zelfde ervaring (wel niet zoveel jaar als jij maar ik ski 35-40 dagen per seizoen, dus dat haalt wel in :-p )

Maak je trouwens geen zorgen over lengte. Bv de fischer 102’s in 190cm skieen een héél stuk korter dan de 21m radius doet vermoeden en zijn mijn beste buckels(mogul) ski’s.

*bericht bewerkt door Asterino op 11 mrt 2024 21:18

Dank vast voor de reacties. De Head Kore had ik op de radar maar de Fischer Ranger nog niet. Zal nog wat verder lezen of ze de Ripstick en de Ekosport aanbieding kunnen verslaan.

Vooralsnog wilde ik de breedte onder de voet <10cm houden. Eerst eens zien hoe dat gaat en als het bevalt kan ik ik nog altijd breder. Skilengte inderdaad een duidelijk advies, dat wordt dan lichaamslengte.

Tot slot heb ik geen verstand van bindingen en positionering op de ski. Soms zitten bindingen op een rail en soms voor en achterdeel los. Mijn Fischer Schoenen hebben Gripwalk, is dat nog iets om rekening mee te houden of is dat tegenwoordig standaard?
En positionering: Als ik geen bijzondere voorkeur heb ze maar gemiddeld laten plaatsen zonder offset?

Ik heb zelf elan ripsticks, breedte 88.
Ben zelf 1m83 en heb ze in lengte 179

Het zijn fijne skies die, ondanks hun formaat, licht, wendbaar en speels zijn.

Ik ben net als jou vnl on piste bezig, maar sinds kort pak ik off piste er bij.

Lichaamslengte kan ik net als iedereen hier aanraden. Dit gaat prima, wel zijn pistes met flinke buckels niet geweldig maar dat is ook niet zo gek

Nieuwe skies zouden gewoon gripwalk moeten hebben.

Succes met de keuze!

Een setje Rustler 9 zou goed passen en is wellicht gezien de modelwisseling wel voor een mooie prijs te scoren (“oude” model zou prima zijn, model 245/25 wellicht iets “too much”)

Edwin van Riel

Heb de Kore 99 dit seizoen aangeschaft naast mijn 68mm piste ski’s. Voor zo’n brede ski (101 bij 184cm) verassend veelzijdig. Heb er pistes mee geskiet in alle mogelijke condities: hard, slushy, zachte bulten, harde bulten. Helaas nog geen echte off-piste (poeder) maar hoop daar over een kleine 2 week achter te komen.
Ze zijn inderdaad erg wendbaar voor zo’n ski en zelfs kortere bochten is geen probleem, met de nodige input uiteraard.

Heb vorig jaar de Elan Ripstick 96 (normale editie) geskiet, ook off-piste in max 20cm poeder. Ook een erg fijne ski en minder stijf dan de Kore. Heb uiteindelijk de keuze voor de Kore gemaakt omdat deze wat stijver is (ook stijver als de black edition) en vind de Kore net wat lekkerder op de piste dan de Ripsticks. Door de stijfheid inderdaad, zoals boven al genoemd, verwacht de Kore wel input van de skier. Maar met enige technische bagage zou dit geen probleem moeten zijn.

Over de breedte zou ik me niet direct zorgen maken. Rond de 100 heb je gewoon nog steeds een ski die je zelfs op de piste nog gewoon prima kan skien, het zijn zeker geen surfplanken die alleen maar rechtdoor willen.

Ik heb zelf enkele maanden geleden de Nordica Enforcer 94 skis aangeschaft, naast mijn Elan SLX Fusion (merkelijk stijver dan de standaard versie en gelijkaardig/zelfs iets stijven dan de Racetiger SL’s) en de Fischer F19ti’s als algemene pisteski en was enorm verrast van het gemak waarmee deze skis in alle soorten terrein ingezet konden worden.
Let wel op: deze Nordica’s zijn ook best stijve skis (2x Ti laag).
Zelf ben ik 1m84, 94kg, 48j best sportief met redelijk krachtige benen (ik train hier ook op naast het effectief skiën) + heb een redelijk goede skitechniek (voor een Belg) en hierdoor kan ik zeer goed overweg met deze skis.

Ik heb ze even door Soothski gehaald https://soothski.com/compare/?values&selected_rows=%5B179%…

null

en hierbij blijken al deze skis (ook de Elan Ripstick 96 black edition) best wel stijf te zijn.

Als de Racetiger SL’s te veel voor je waren zou ik (zonder extra kracht & techniektraining) hier dus van wegblijven.

Een Head Kore 93 zou dan met minder kracht geskied moeten kunnen worden (volgens de database). https://soothski.com/compare/?values&selected_rows=%5B179%…

Ga anders eens eerst een praatje maken in een skiwinkel om je wegwijs te laten maken door hun aanbod (of gebruik de online chat functie bij b.v. https://www.sport-bittl.com daar wordt je ook te woord gestaan door iemand met verstand van skis).

Glide on!

die site is trouwens een droom om op zoek te gaan naar een shortlist van passende skis (als je al enkele referentiepunten hebt).
-> inzoomen op een deel van de stijfheidsgrafiek en je krijgt vrij snel een groepje gepaste skis op de radar (niet passende breedtes en lengtes dan telkens skippen)

Glide on!

@evr66: Rustler 9 had ik ook op de shortlist maar zie ik nu geen mooie aanbiedingen van helaas.
@jeroenS: Head Kore zijn wel wat mooie aanbiedingen van maar zijn me misschien weer te stijf. Ik moet er nog even wat reviews op gaan nalezen. Wat dat betreft zou de black edition misschien een mooi compromis zijn met voor mij meer dan genoeg stijfheid.
@Vivace: ik heb ook de SLX Fusion en ik vond ze een verademing tov de Racetiger SL EVO. Die laatsten gingen alsof ik op een rails lag, trokken me zo de bocht in, maar vroegen me veel te veel kracht voor een dag lang. De SLX was veel vergevingsgezinder met toch nog veel stabiliteit en slalomgevoel. Mijn benen zijn ook redelijk sterk en getrained, maar moet ook eerlijk zijn dat de kracht echt afneemt en ik dus de ski daar op moet aanpassen.
Wat een mooie site is soothski.com trouwens, daar ga ik ook even beter naar kijken!

*bericht bewerkt door -JPS- op 12 mrt 2024 10:40

@-JPS- ik ook niet direct nu eigenlijk. jammer, is de afgelopen maanden wel een paar keer voorbijgekomen, staat me iets bij van een minimum onder de 350 (ex bindingen)

*bericht bewerkt door evr66 op 12 mrt 2024 10:49

Edwin van Riel

@evr66: Ik zie de Rustler 9 nu ook voor ca 550 incl bindingen bij Ekosport. https://www.ekosport.de/blizzard-rustler-9-p-c2477-P9-129178…

Shortlist nu:

  1. Elan Ripstick 96 Black Edition (188cm)
  2. Blizzard Rustler 9
  3. Head Kore 99
  4. Nordica Enforcer 94
  5. Fischer Ranger 96

Komen allemaal met bindingen nog onder de 550€; alleen de Fischers vallen iets hoger uit. Ik neig nog wel steeds naar de Ripsticks, maar heb het idee dat de verchillen ook niet enorm groot zijn met de andere kandidaten. Prijs is voor de eerst 4 vergelijkbaar dus dat zal de keus niet bepalen.

*bericht bewerkt door -JPS- op 12 mrt 2024 11:27

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 12 mrt 2024 12:08

Een amateur is gewoon een liefhebber

Wat reviews v skiessentials is ook altijd leuk kijken, maar testen is natuurlijk altijd 't beste ;-) Jou short list zijn allemaal gewoon goeie ski’s met verschillende accenten (heb ze zeker niet allemaal geskied, maar wel een paar).


Dank Biggie, ik had deze shop ook al gevonden. Maar voor 100€ meer een nieuw en recenter model. Wil best gebruikt kopen maar niet voor zo’n prijs.

@Vivace: ik heb nog even beter naar die plotchart van Soothski gekeken en misschien was het vooral de torsiestijfheid (die bij de Racetiger SL een stuk hoger is dan de SLX) die me het meeste opbrak. Daardoor dus zo strak in de draai en bochten. Buigstijfheid van de ski zelf is denk ik geen issue.

Valt me op dat de torsiestijfheid van de Ripstick ook relatief laag is. Zeker ook vergeleken met de andere kandidaten in mijn shortlist:
https://soothski.com/compare/?values&selected_rows=%5B179%…

Ik denk dat ik die lagere torsiestijfheid van de Ripstick dus wel kan waarderen, waardoor ik niet altijd vol op kracht hoef te skiën.

*bericht bewerkt door -JPS- op 12 mrt 2024 14:32

Even rekening mee houden dan dat lagere torsiestijfheid zich wel wreekt in mindere grip op een harde ondergrond. In de poeder geen probleem natuurlijk ;)

Edwin van Riel

Ja snap ik @evr66, maar ik heb deze extra set dan dus vooral voor de sneeuw/offpiste/papdagen. Voor geprepareerde on-piste blijft de SLX mijn favoriet!

@evr66: Ik zie de Rustler 9 nu ook voor ca 550 incl bindingen bij Ekosport. https://www.ekosport.de/blizzard-rustler-9-p-c2477-P9-129178…

Shortlist nu:

  1. Elan Ripstick 96 Black Edition (188cm)
  2. Blizzard Rustler 9
  3. Head Kore 99
  4. Nordica Enforcer 94
  5. Fischer Ranger 96

Komen allemaal met bindingen nog onder de 550€; alleen de Fischers vallen iets hoger uit. Ik neig nog wel steeds naar de Ripsticks, maar heb het idee dat de verchillen ook niet enorm groot zijn met de andere kandidaten. Prijs is voor de eerst 4 vergelijkbaar dus dat zal de keus niet bepalen.

-JPS- op 12 mrt 2024 11:23

Dat zijn allemaal erg verschillende ski’s. Daar zou ik niet blind uit kiezen. Als de ene goed voor je is, dan de andere absoluut niet.

Mijn kinderen hebben de Ripsticks (gewoon) en Rustler, die lijken nog het meest op elkaar.

*bericht bewerkt door Slim op 12 mrt 2024 20:44

De Enforcer valt met zijn stijfheid en vrij platte tail behoorlijk uit de toon, de Kore ook en beetje. Weinig speels aan (in vergelijking met de andere ski’s in het lijstje).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb weer verschillende reviews gezien en gelezen. Het lijstje stond op voorkeursvolgorde en eigenlijk gaat het nu om de bovenste twee, dus de Ripstick 96 en de Rustler 9. Hoor graag wat laatste gedachten over deze twee.

Het valt me trouwens op dat geen enkele reviewer op de hoogste lengte skiet, terwijl ze er soms echt wel zelf de lengte/gewicht voor hebben. Brengt me weer wat aan het twijfelen of ik het zelf niet bij 180 moet houden.

Het valt me trouwens op dat geen enkele reviewer op de hoogste lengte skiet, terwijl ze er soms echt wel zelf de lengte/gewicht voor hebben. Brengt me weer wat aan het twijfelen of ik het zelf niet bij 180 moet houden.

-JPS- op 12 mrt 2024 20:51

Vaak zijn de langste lengten niet beschikbaar bij test events.

De Rustler is wat stabieler dan de Ripstick en heeft ook wat meer grip, zonder in te boeten aan kwaliteiten in de buckels of zachte sneeuw.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Meh de Rustler 9 is nu uitverkocht bij Ekosport…hebben jullie zeker voor mijn neus weggekaapt :D
Maar dan lijkt de keus daarmee bepaald…

*bericht bewerkt door -JPS- op 12 mrt 2024 21:02

Meh de Rustler 9 is nu uitverkocht bij Ekosport… dan lijkt de keus daarmee bepaald…

-JPS- op 12 mrt 2024 21:01

Zie PB

Een amateur is gewoon een liefhebber

nog een extraatje: je kijkt nu altijd naar relatief goedkope DIN11 bindingen.
Ik had het advies meegekregen om bij semi off-piste skis altijd wat meer marge in te bouwen (ik heb er b.v. DIN14 bindingen op laten monteren waar ik ze op 9 in zou moeten stellen volgens de DIN-calculatoren).

Glide on!

Ok ik ben wat sufgelezen/gekeken en ga de info even laten bezinken. Ben erg blij met de goede tips hier waar ik goed verder mee kan. Goede tip ook om voor een iets zwaardere binding te kiezen @Vivace.

Qua nuloptie: ik heb net bij een verhuurder in Tignes de vraag uitgezet wat ze in deze categorie beschikbaar hebben om evt te kunnen testen. Wordt vervolgd.

nog een extraatje: je kijkt nu altijd naar relatief goedkope DIN11 bindingen.
Ik had het advies meegekregen om bij semi off-piste skis altijd wat meer marge in te bouwen (ik heb er b.v. DIN14 bindingen op laten monteren waar ik ze op 9 in zou moeten stellen volgens de DIN-calculatoren).

Vivace op 12 mrt 2024 22:25

Even terugkomend op bindingen en DIN settings. Als ik nu bereken is de berekende DIN setting 8,5 voor 16-50 jaar (zool 313, advances en wordt dat 7 voor de 50+ categorie. Best een groot verschil.

Ik heb ook even naar mijn Elan SLX gekeken en die zijn nu ingesteld op 6,75. Ik heb daarmee nooit het idee gehad dat ze te los staan.

Kijkende naar dit bereik dan zou een DIN11 binding toch voldoende moeten zijn?

Qua DIN range wel. Maar de DIN 13-14 bindingen zijn doorgaans wat steviger en duurzamer van kwaliteit.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ekosport heeft de Fischer Ranger 96 nu ook met 15% extra korting. Heb nog verschillende reviews gezien en deze is misschien wat allemansvriend maar (daardoor) voor mij denk ik prima.

EKO sport heeft Tyrolia Attack 14 alleen maar in blauw, dat matcht niet echt lekker.
Zou de MARKER GRIFFON 13 ook een goed alternatief zijn? (heeft acceptabele meerprijs)

Griffon is een prima binding

Een amateur is gewoon een liefhebber

Griffon is een prima binding

Biggie op 14 mrt 2024 13:38

Wat een vreemd dynamisch prijsbeleid bij EKO. Nu is de meerprijs ineens 85 ipv 10€, dat is wel fors.

Plaats een reactie