Vrij nieuwe ski's beschadigd op de piste

Beste (mede) wintersportliefhebbers,

Afgelopen wintersport ben ik gevallen op de piste en heb daarbij een ski beschadigd. Hierbij is de staalkant ingedeukt en 1 van de lipjes (van de staalkant) heeft hierbij het belag naar buiten geduwd. Het belag zelf sluit nog wel netjes op de staalkant aan. De zijkant van de ski zit echter niet meer strak tegen de staalkant aan. Van de winkel, waar ik ze in onderhoud wilde hebben, kreeg ik te horen dat deze total loss waren omdat deze niet meer machinaal onderhouden kunnen worden. Mijn vraag aan jullie is of de ski echt niet te repareren is. Als deze wel te repareren is, waar zouden ze dit wel kunnen repareren? Bijgevoegd 2 foto’s van de beschadiging:

null
null

Ik zie voorlopig weinig beschadigingen :-)

serieuze klus om dat goed te krijgen denk ik. zal vooral een financiele afweging worden. kans dat een reisverzekering dit gaat vergoeden, heb je die?

Edwin van Riel

Ik zie voorlopig weinig beschadigingen :-)

evert op 12 mrt 2024 20:25

Tijd voor een nieuwe bril? 🤓

Lijkt me nog wel te herstellen, maar niet iedereen gaat daar aan willen beginnen. Het zal kwestie zijn van de juiste persoon te vinden.

zou zo even niet weten wie. heb nog nooit serieus laten repareren buiten een stukje belag eigenlijk. wellicht moet hier wat belag uit en dan die staalkant zien te herstellen, dat stukje dat omhoog gekomen is (onder die bubbel) terugmeppen of afslijpen, hoef je met wat geluk geen staalkant te vervangen. dan die zijkant zo goed mogelijk openen en weer verlijmen. al met iemand zo maar echt even mee bezig. hangt ook een beetje van het prijspeil van de ski’s af of het enigszins acceptabel gaat worden qua kosten. Wat zijn ze waard/wat is “vrij nieuw”?
@rogier: jij hebt hier meer ervaring mee, wat vind jij ervan?

Edwin van Riel

Ik zie voorlopig weinig beschadigingen :-)

evert op 12 mrt 2024 20:25

Tijd voor een nieuwe bril? 🤓

Lijkt me nog wel te herstellen, maar niet iedereen gaat daar aan willen beginnen. Het zal kwestie zijn van de juiste persoon te vinden.

Morzel op 12 mrt 2024 22:37

foto’s waren nog niet online toen ik reageerde … Lijkt me ook te herstellen …

Wat ik op de foto kan zien in zo ver mogelijk.
Is dit te repareren bij skibikemountain custom made bouw.
Gr Hans

null

Ik denk dat dit goed weg te slijpen is met een M vijl. Dat kleine deukje in belag blijf je wel houden, (enige kans dat met hotwaxen dit er nog uitgaat)

Deze beschadigingen zien we vaak bij snowboards die om zijn gevallen op een harde ondergrond. Dit is prima te repareren met een zogenaamde stans. Kom even langs bij Burnside in Deventer en we helpen je verder.

Bedankt allemaal voor de reacties en tips, zojuist heb ik de ski bij Burnside gebracht. Ze willen de reparatie wel doen. Ze gaan een stans zetten op de plek, daarna zouden ze ook weer machinaal te onderhouden moeten zijn.

Bij deze het resultaat, ze zijn goed gerepareerd. Bedankt voor het advies!

null
null

Mooi, kunnen ze nog even mee 😉

Edwin van Riel

Nieuwsgierig, wat is ‘een stans’?

Er wordt mbv een mal (om precies te kunnen snijden) een stukje belag weggesneden en vervangen.

Edwin van Riel

Nieuwsgierig, wat is ‘een stans’?

Eefje_ op 27 mrt 2024 23:45

In zijn breedste definitie is een stans een mes in een specifieke vorm om, met behulp van druk die vorm uit een vlak te kunnen snijden.
Zo zijn bijvoorbeeld koekjesvormen ook stansen.
Voor skibelag gebruikt men cirkelvormige stansen, in het midden volledige, tegen de kanten halve cirkels.
Op die manier kan je met behulp van hamer een vorm uit het belag van een ski verwijderen, en exact dezelfde vorm kappen uit een los vel ptex.
Zo ben je zeker dat het nieuwe stuk exact dezelfde vorm heeft als het verwijderde.

De halve:

null

*bericht bewerkt door Schussboelie op 28 mrt 2024 07:54

Let's Ride

Nieuwsgierig, wat is ‘een stans’?

Eefje_ op 27 mrt 2024 23:45

Het tegenovergestelde van een pons 😉.

Plaats een reactie