Keuze ski all mountain/freeride

In een eerder bericht stelde ik de vraag wat een goede vervanger zou zijn voor mijn Rossignol Smash 7.

Die ski heb ik duidelijk te kort gekocht (aanbieding dom)

Nu heb ik dit seizoen 2x gehuurd in Puy st Vincent en daar heb ik geskied op:

  • Dynastar M90 free (170)
  • Head Kore 99 (170)
  • Salomon Endurance max (165)

De Salomon was echt top voor op de piste maar ik wil ook graag er buiten kunnen. Daarnaast wil ik een speelse ski die zowel op als off de piste zijn mannetje staat. De Dynastar kwam daar misschien wel het dichtst bij in de buurt maar de Head was prima om ook lekker door te knallen. Zeker op pistes met wat meer hoopjes is deze ski wel echt top. Maar voor de poeder misschien weer net wat aan de zware kant.

Momenteel staan hoog op mijn lijstje:

  • Blizzard Rustler 10 (22/23 model)
  • Atomic Bent 100
  • Head Kore 99
  • Line Blade Optic 96

Moet ik de Nordica Enforcer 94 ook nog overwegen?

Ben rond de 70kg. Sportieve skiër die zich komende jaren graag meer gaat richten op offpiste en misschien zelfs af en toe wil gaan toeren.

Wat zouden jullie adviseren? Overigens alle skies zou ik nu wel in lichaamslengte nemen (rond de 170cm).

*bericht bewerkt door HvdB op 13 mrt 2024 16:11

Je zegt dat je de Kore aan de zware kant vond. Bedoel je dan zwaar van gewicht? Of dat ze in zachte sneeuw niet makkelijk draaiden? Hoewel het een factor is, moet je het daadwerkelijke gewicht van een ski even loskoppelen van hoe lichtvoetig die ski skiet.

De Enforcer 94 zou ik niet nemen. Die is stijf, zwaar (letterlijk), heeft niet zo veel float en heeft door de vrij platte tail maar weinig speelsheid in 3D sneeuw.

Fischer Ranger 102 - stabiel, speels en smooth (unieke combi)
Salomon QST 99 (overjarig) - ook op de piste erg lekker
Salomon QST 98 - wat meer voor zachte sneeuw dan zijn voorganger (99)
K2 Mindbender 99 TI - zeer allround en stabiel, speels genoeg
Blizzard Rustler 9 - net iets speelser dan de 10, niet per se veel minder float (hoewel smaller)

Genoeg opties.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Dank je. Dat zijn nog heel wat extra opties inderdaad. De Kore draait wel makkelijk en voelt niet perse zwaar aan. Maar in de poeder duurde het wel wat langer voordat deze ging floaten. Zeker als ik dat vergelijk met dus de Rossignol Smash. Nu is die verder vrij beperkt maar geeft beetje aan wat ik met zwaar bedoel. Op de piste voelde de Kore dan juist weer lekker stabiel. Makkelijk in zowel kleine als langere bochtjes.

Die Fischer Ranger wordt veel genoemd. Ga ik me eens in verdiepen.

Edit: klopt het dat deze pas begint bij 176cm? Ik ben 168-170cm dus dat lijkt met dan wat aan de lange kant?

*bericht bewerkt door HvdB op 13 mrt 2024 18:01

Ik heb zelf de fischer 102 (in 190, is 104 ondervoet). Wat biggie zegt , erg leuke ski die 't overal goed doet buiten misschien funpark wat minder (ben een oude zak, dus funpark is zowiezo minder aan mij besteed). Diepe pow, slush, moguls, tussen de bomen, lange banen trekken. Alles erg goed. Op harde ijzige pistes zijn 't natuurlijk geen piste carvers maar ze skieen zeker nog ok.

Atomic BENT 100 heb ik ook geskied. In vergelijking met de fischers een heel stuk lichter, minder edge grip, maar speelser. Tenzij je een echt lichgewicht bent, zou ik deze niet pakken als allrounder. Blijkbaar wel goed in funpark, en beter om switch te skieen, maar al de rest voor mij minder (ben zelf 1m91 en 110kg). MAAR… zou 'm bijna gehouden hebben voor de print op de ski… man man wat een mooie ski is me dat.

De andere geen ervaring mee.

Blizzard Rustler 10 (22/23 model) heb ik. Top ding! Kan niks anders zeggen. 9,5/10.

Wat is volgens jou @Asterino een lichtgewicht? Ik ben net aan 70kg. Doel is zelfs naar de 65 ivm fiets prestaties.

Blizzard Rustler 10 (22/23 model) heb ik. Top ding! Kan niks anders zeggen. 9,5/10.

timtim88 op 13 mrt 2024 18:44

Hier een 11 voor de poeder. Heerlijk, en ook deze breedte is op de piste nog heel aardig te skien. Wordt het echt hard, is het natuurlijk wel allemaal iets minder qua grip.

Edwin van Riel

Wat is volgens jou @Asterino een lichtgewicht? Ik ben net aan 70kg. Doel is zelfs naar de 65 ivm fiets prestaties.

HvdB op 14 mrt 2024 00:42

Hangt er vanaf met wie je praat natuurlijk, ik heb een fietsende vriend die 60 weegt en jou een “dikke” zou noemen, maar voor mij (110kg droog aan de haak) ben je zeker een lichtgewicht ;-)

De Bent 100s mogen dus zeker in het lijstje blijven staan (maar ook de fischers gaan wel). ik zag je vraag qua lengte. Dit type ski’s (freeride, breder dan pak 95mm onder voet) mag je gewoon op lichaamslengte skieen, of zelfs iets langer. De reden is dat meer lengte meer float geeft, maar ook omdat ze over te algemeen veel tip en tail rocker hebben. Zoveel rocker wilt zeggen dat ze eigenlijk een stuk korter skieen dan de lengte doet vermoeden.

Benieuwd welke je test en welke het uiteindelijk wordt.

Sowieso de planning om nu op lichaamslengte te gaan kopen maar ik ben dus rond de 168-170. Bij het opzoeken van de Fischer Ranger kwam ik eerst geen kortere modellen dan 176 tegen. Dat lijkt me dan weer wat aan de lange kant hoewel het vast nog wel zal gaan. Maar ervaring met lichaamslengte heb ik al wel regelmatig. (Huur skies, Fischer Motive 82, Salomon Twin tip 170).

Of ik ze nog kan testen is een beetje de vraag. Zou niet zo goed weten waar eigenlijk.

*bericht bewerkt door HvdB op 14 mrt 2024 10:15

Fischer Rangers zij er allemaal in twee kleuren. Een kleur heeft zeker kortere lengtes (die worden gemaakt althans).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Fischer Rangers zij er allemaal in twee kleuren. Een kleur heeft zeker kortere lengtes (die worden gemaakt althans).

Biggie op 14 mrt 2024 10:20

De 2 kleuren in de fischer rangers zijn unisex. Ik heb bv de “vrouwen” kleur in de langste lengte die ze maken (190) en die zijn er van 155 tot 190 in beide kleuren. Of je ze op straat vindt is natuurlijk een andere vraag.

(blijkbaar wel ;-) ). Maar om te testen… mmm moeilijke. Ik heb ze getest tijdens een fischer test dag begin van 't seizoen. https://www.sport-conrad.com/en/products/fischer/ranger-102…

@HvdB Ik heb zelf de Nordica Enforcer 94 gekocht, maar met jouw gewicht zou ik deze waarschijnlijk niet aanbevelen.
Ik (1m84 + 94kg + getrainde beenspieren) kan er heel goed mee overweg, maar ik kan me voorstellen dat deze te stijf zijn voor mensen met een lager gewicht.

Dit type ski wordt meestal in lichaamslengte of iets langer gekocht omwille van de grotere rocker.
(in de verhuur geven ze je meestal per definitie te kort mee omdat dit beter draait en minder moeite kost voor de mensen die maar 1 week per seizoen skiën)

Glide on!

In de verhuur geef ik zelf aan wat voor lengte ik wil. Dus afgelopen wintersport weken heb ik de Dynastar en de Head in 170cm gehuurd. En ik ben 168/170cm.

Ik kan daar prima mee overweg. Heb door vele MTB’en en fietsen en voetballen ‘redelijke’ 🫣 bovenbeenspieren.

Blizzard Rustler 10 (22/23 model) heb ik. Top ding! Kan niks anders zeggen. 9,5/10.

timtim88 op 13 mrt 2024 18:44

Hier een 11 voor de poeder. Heerlijk, en ook deze breedte is op de piste nog heel aardig te skien. Wordt het echt hard, is het natuurlijk wel allemaal iets minder qua grip.

evr66 op 14 mrt 2024 07:41

Ja bij deze breedte is dat ook eigenlijk onmogelijk. Voor echte piste dagen met harde ijzige pistes zou ik eigenlijk nog wel wat anders willen. Maar het is zelden dat het zo hard is dat ik daar echt serieus over nadenk. Ik zou eigenlijk gewoon een rustler 7 of 8 willen. Bestaat niet, maar zou graag een ski willen met exact dezelfde eigenschappen qua radius, wendbaarheid, flex etc, maar iets smaller voor de ijzige dagen.

Mijn gevoelskeuse zit het dichtst bij de Rustler 10 maar de Blizzard Hustle kom ik ook regelmatig tegen. Niemand die deze ski adviseert? Of zit ik dan te veel richting back country en verlies ik op de piste wel wat van mijn mogelijkheden?

De Hustle is wat licht van constructie inderdaad, maar skiet nog verrassend goed op harde sneeuw (voor een ski met zo’n constructie en doel van hybride freeride/freetour). De Rustlers zijn stabieler en hebben meer te bieden op de piste, zonder twijfel.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Plaats een reactie