Voor het eerst in de Kerstvakantie met 3 kids op wintersport

Hoi allemaal,

Voor het eerst wil ik met mijn gezin van 3 dochters (11,9 en 6) en mijn vrouw op wintersport. Zelf al 20 jaar met vrienden geweest naar de mooiste en grootste gebieden van Oostenrijk en Frankrijk maar de rest van ons gezin heeft totaal nog geen ervaring.

Nu ben ik op zoek naar een leuk klein gebied (liefst betaalbaar), waar als het kan Nederlandse skileraren zijn. Hebben jullie tips en ook misschien met skipassen die gratis zijn tot een bepaalde leeftijd.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hochzeiger is een klein maar gevarieerd gebied, skipassen voor jonge kinderen waren gratis (ik dacht tot de leeftijd van 10 jaar). Een aantal jaren geleden waren we daar met onze (toen nog heel) jonge kinderen, er was destijds ook een Nederlandse skilerares (al is onze ervaring dat dat niet zoveel uitmaakt, jonge kinderen leren vooral van het nadoen en minder van de uitleg) . Het leuke van dit gebied is dat je je kinderen in het skiklasje vaak tegenkomt omdat het niet zo groot is, terwijl er toch een paar hele leuke zwarte pistes zijn (Zirbenfall, 80%). En dat het in het hoogseizoen lekker rustig was (krokusvakantie, meerdere jaren geweest). Qua prijs vonden we het gunstiger dan veel populaire grotere gebieden (maar we zaten niet aan de piste, stukje rijden met de auto). Met de uitgebreidere skipas kun je ook nog naar de pitztaler gletsjer.

De afgelopen 2 winters zijn wij naar Serfaus-Fiss-Ladis geweest. Tussen Fiss en Ladis ligt een mooi kinderskiland waar de kinderen hun eerste meters gemakkelijk kunnen maken. Je kunt er gemakkelijk vanuit beide dorpen komen met de cabinelift. In Oostenrijk vind je ook nog eens op de meeste plekken Nederlandstalige skileraren/leraressen, maar uiteindelijk maakt dat echt niks uit, Mijn dochter van 6 had afgelopen winter een Duitse jongedame en de instructies gingen prima, ze kon het allemaal uitstekend volgen. En in de groepjes zitten vaak ook andere Nederlandse kinderen, dus die helpen elkaar wel. Daar hoef je je echt niet blind op te sturen. Gratis skipassen zijn er tot een bepaalde leeftijd, verschilt per gebied, maar zal op de website wel worden aangegeven.

Kappl, volop Nederlandse skileraren en Nederlandse kinderen. Zo’n 40km piste, tot 8jaar skipas gratis (Ischgl geloof ik tot 10jr maar dan is acco en skiles weer stukje duurder hadden wij toen uitgezocht). Wij zaten paar jaar geleden in Gasthof Alpenfrieden die aan de piste naar de gondel ligt en prijs in februari schoolvakantie voor familiekamer was best schappelijk (is ook geen mega luxe natuurlijk, gewoon een HP familie pension).

Met kinderen vond ik het geweldig leuk en goed betaalbaar in Dorfgastein en Grossarl. Prima skischolen en een skigebied dat ook voor ons volwassenen uitdagend genoeg is voor een week.

Een van de gebieden van de Schneebaren kaart? Suggestie van @Paolie volg ik zeker ook, al denk ik wel dat dat een wat dure skipas is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Tja, kerst blijft toch lastig qua weer.
KWT (Riezlern) ligt in een gunstige hoek qua sneeuwval.
Gargellen goede optie.
Obertauern is sneeuwzeker. Accommodatie wel wat duurder maar skipas wat goedkoper (als bv Flachau).

Kappl of Galtür? Daar kunnen zij rustig op skiles en kan jij (met de bus) naar Ischgl voor wat meer km’s.

TS vraagt om een leuk, klein en betaalbaar skigebied. En dan nog zijn er mensen die SFL noemen. Het past gewoon op alle 3 de vlakken totaal niet bij de vraag van de TS. SFL is in die weken extreem druk, wat niet leuk is, is groot en een ver bovengemiddeld duur skigebied.

Wanneer je met mensen gaat die voor het eerst op wintersport gaan lekker een klein en overzichtelijk skigebied zoeken waar je elkaar weer snel kan vinden. Neem bijvoorbeeld een Aussois in Frankrijk, goed betaalbaar, overzichtelijk, veel kunstsneeuw en doordat het op een zuidhelling ligt ook in de kerstvakantie nog zonnig, wat het skien vaak net wat aangenamer maakt dan een skigebied op een noordhelling.

Alleen word Nederlandse skileraren daar lastig, zoals in heel Frankrijk, omdat de diploma eisen daar vele malen hoger zijn dan in Oostenrijk. Maar de ervaring leert dat het al dan niet Nederlands spreken nagenoeg geen verschil maakt, de kwaliteit van de skileraar is veel belangrijker en die is in Frankrijk gewoon gemiddeld veel beter.

Born to Ride

Ik vind SFL een prachtig gebied, maar bij ‘klein en ‘betaalbaar’’ is dat niet een gebied dat ik zou aanprijzen.
Dan denk ik eerder aan Fugen/ Spieljoch of Steinplatte. Misschien is Rauris ook nog een optie.
Ik ben sinds de jaren 90 niet meer in de kerstperiode in Oostenrijk geweest, dus geen idee hoe het dan in die gebieden is.
In Oostenrijk is je kans op een Nederlands sprekende leraar het grootst.

*bericht bewerkt door Suuski op 03 apr 2024 11:54

Wanneer je met mensen gaat die voor het eerst op wintersport gaan lekker een klein en overzichtelijk skigebied zoeken waar je elkaar weer snel kan vinden. Neem bijvoorbeeld een Aussois in Frankrijk, goed betaalbaar, overzichtelijk, veel kunstsneeuw en doordat het op een zuidhelling ligt ook in de kerstvakantie nog zonnig, wat het skien vaak net wat aangenamer maakt dan een skigebied op een noordhelling.

Alleen word Nederlandse skileraren daar lastig, zoals in heel Frankrijk, omdat de diploma eisen daar vele malen hoger zijn dan in Oostenrijk. Maar de ervaring leert dat het al dan niet Nederlands spreken nagenoeg geen verschil maakt, de kwaliteit van de skileraar is veel belangrijker en die is in Frankrijk gewoon gemiddeld veel beter.

Matthias123 op 03 apr 2024 10:59

Helemaal eens, Aussois is heerlijk in de kerstvakantie. Ook niet druk. Overigens hebben onze kinderen les gehad van een juf die echt wel een beetje Nederlands sprak. Meerdere ESF-skileraren spreken daar een beetje Nederlands. Gewoon wat basiszinnen.

*bericht bewerkt door sterHEster op 03 apr 2024 11:51

Mag ik je een tip geven? Laat je vrouw skiles nemen bij de skischool en doe het niet zelf.
Beter voor je huwelijk, beter voor haar, beter voor jou en ze leert het beter.
Ik zou adviseren om hier op de rollerbaan al wat lessen te nemen en ter plekke elke ochtend skiles te nemen.
Grossarl/Dorfgastein is echt een goede tip! Kinderen onder de 6 skiën gratis en er zijn ook gunstige tarieven voor kinderen tot 12 en tot 18.

Tauplitz, klein gezellig en overzichtelijk met Nederlandse skileraren.
Werfenweng, erg leuk voor kids, mooie grote Kinderweide.

Dienten Die Alte schule

Mag ik je een tip geven? Laat je vrouw skiles nemen bij de skischool en doe het niet zelf.
Beter voor je huwelijk, beter voor haar, beter voor jou en ze leert het beter.
Ik zou adviseren om hier op de rollerbaan al wat lessen te nemen en ter plekke elke ochtend skiles te nemen.
Grossarl/Dorfgastein is echt een goede tip! Kinderen onder de 6 skiën gratis en er zijn ook gunstige tarieven voor kinderen tot 12 en tot 18.

Superskier op 03 apr 2024 16:13

Dit zou ik zeker doen. Maar dit gaat me ook niet lukken want snowboard al 20 jaar.

Ps iedereen bedankt voor jullie reacties! Heeft iemand toevallig ervaring met Tsjechië?

*bericht bewerkt door Popeye op 04 apr 2024 18:44

Ik ben er wel eens geweest, maar niet met kinderen. gebieden zijn klein en prima voor beginners. Nederlans sprekende skileraren ga je daar denk ik niet vinden, maar in devakantie zullen er best andere Nederlanders zijn. Is waarschijnlijk wel een stuk goedkoper dan de alpenlanden.

*bericht bewerkt door Suuski op 04 apr 2024 19:53

Ja, ik heb ervaring met Tsjechië. Afgelopen jaar Val Cenis, daarvoor La Norma en de vier jaar daarvoor 3 keer naar Tsjechië geweest. Gebied Cerna Hora - Pec. We gingen met 4 families met (jonge) kinderen en het gros van kinderen en ouders had nog nooit geskied. Van de 16 slechts 5 met ski-ervaring. Het deelgebiedje Cerny Dul is erg geschikt voor echte beginners. Eenvoudige pistes die allemaal op hetzelfde punt beneden uitkomen. De lessen waren prima en goedkoop, zoals alles (accommodatie, skihuur, skilessen, eten en drinken) daar een stukje goedkoper is. De skipas is relatief prijzig voor wat je krijgt. Vanuit Cerny Dul zit je in 10 minuten in het grotere deelgebied van Cerna Hora dat voldoende uitdagende pistes heeft voor de iets meer ervaren skiérs, hoewel beginners daar ook wel uit de voeten kunnen. Hetzelfde geldt voor Pec. Na 3 jaar ski-ervaring daar waren we wel weer toe aan het hooggebergte.

Dat vond ik meteen het grootste nadeel van Tsjechië: je zit altijd tussen de bomen en er is weinig afwisseling. Nog een nadeel van de beperkte hoogte is het gevaar van te weinig sneeuw. Wij hebben drie jaar prima kunnen skiën rond oud en nieuw, maar afgelopen jaar zag het er dramatisch uit… daar neem je dus een risico mee en de verwachting is dat dat alleen maar minder gaat worden daar.

Al met al een aanrader voor beginners.

De beschrijving op deze site klopt ook niet helemaal. Het hele gebied met alle deelgebiedjes heeft zo’n 50 km piste… en voor echte beginners is de 8,5 km van Cerny Dul eigenlijk al genoeg…

Al eerder genoemd, maar Fügen vond ik zeer betaalbaar, klein/overzichtelijk en een leuke skischool met NL leraren. Ski’s kan je kwijt bij het moderne dalstation en eigenlijk geen wachtrijen gehad in de voorjaarsvakantie. Wij hadden een leuk appartement op loopafstand in Residenz Schiestl, met gebruik van zwembad van het hotel aan de overkant. Je kan overigens zelf ook nog een dagje doorsteken naar Hochfügen met de bus voor wat meer piste km’s.

Zit je vast aan de kerstvakantie? De kerstvakantie is best spannend qua sneeuw/skizekerheid. Je zou ook de voorjaarsvakantie kunnen overwegen. En dan is een van de skigebieden van de Hornerdorfer (zuid-Duitsland) een goede optie. Wij zijn de eerste keer skiën met onze kinderen naar Bolsterlang gegaan. En ook een keer naar Balderschwang. Kleinschalig, vriendelijk en betaalbaar.

Zit je vast aan de kerstvakantie? De kerstvakantie is best spannend qua sneeuw/skizekerheid. Je zou ook de voorjaarsvakantie kunnen overwegen. En dan is een van de skigebieden van de Hornerdorfer (zuid-Duitsland) een goede optie. Wij zijn de eerste keer skiën met onze kinderen naar Bolsterlang gegaan. En ook een keer naar Balderschwang. Kleinschalig, vriendelijk en betaalbaar.

sterHEster op 05 apr 2024 11:26

We zitten vast aan de kerstvakantie, wij wonen in Roermond en zijn verwend carnavals vierders dus geen keus qua met kids op vakantie gaan. Tevens vind ik zelf al afgelopen jaren zeer spannend overal qua sneeuw wanneer je de beste kans op sneeuw hebt.

Dit jaar met kerst, krokus en pasen gaan skiën. Condities met kerst waren by far de beste! Het is maar net hoe je het treff!

NL les is zwaar overrated.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Hoi allemaal,

Voor het eerst wil ik met mijn gezin van 3 dochters (11,9 en 6) en mijn vrouw op wintersport. Zelf al 20 jaar met vrienden geweest naar de mooiste en grootste gebieden van Oostenrijk en Frankrijk maar de rest van ons gezin heeft totaal nog geen ervaring.

Nu ben ik op zoek naar een leuk klein gebied (liefst betaalbaar), waar als het kan Nederlandse skileraren zijn. Hebben jullie tips en ook misschien met skipassen die gratis zijn tot een bepaalde leeftijd.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Popeye op 01 apr 2024 21:23

Ik zit hier lekker te genieten van een Crémant de Savoie op de laatste avond in Les Karellis. 60km, station volledig gericht op gezinnen. €1330 voor een 6p appartement inclusief skipassen. Op een beetje genante wijze ontdekt dat ze Nederlandstalige skileraren hebben, blijkbaar had de dochter van een bevriend koppel er ook een dus ze zijn met op zijn minst 2.

De groene pistes zijn echt wel om in slaap te vallen, maar ook de helden kunnen hier terecht. Je kan afdalen met groen, blauw of rood.

Lelijke betonblokken, 0 après ski. Gisteren afdaling met fakkels en vuurwerk, wij daarna direct naar de horeca met het gedacht dat de stormloop hierop zou beginnen, maar neen, 15 minuten later was het plein leeg. Is ook niet druk. Vond het begin maart drukker in Zillertal 3000 dan in de paasvakantie hier in Les Karellis.

Geloof me, voor een gezin ga je prijs kwaliteit echt niet beter vinden. De rest, tja… Eat, ski, sleep, repeat. Dan ook ja.

Kappl of Galtür? Daar kunnen zij rustig op skiles en kan jij (met de bus) naar Ischgl voor wat meer km’s.

frederik_15 op 03 apr 2024 10:37

Was Galtür niet eerder voor gevorderden? Zelf niet geweest maar mijn zus vond het pittig.

Ik zag het gebied al even genoemd wordne, maar nog niet aanbevolen:

Val Cenis.

Wij gaan komende kerstvakantie weer die kant op (YES) - gemoedelijk gebied, goede skilessen en genoeg te skieen om je lang genoeg te vermaken. Je kan nog op uitstap naar Aussois, La Norma en de andere gebieden van de Haute Maurienne.

Enige is dat er geen Nederlandse leraren zijn, maar wij hebben dat nooit als beperking gezien. Onze dochter (nu 8) heeft daar de fijnste lessen gehad, en het boeide echt niet dat de leraren geen NLs spraken. Ze zegt ook ‘Ik kijk altijd goed’ en de leraren zien en merken dat ook - ze krijgt altijd complimenten over hoe goed ze oplet en skiet.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Nou we hebben geboekt na veel wikken en wegen is het Hochzeiger geworden! Doordat de combi appartement (€1.000) en skipas (voor de kids tm 10 jaar gratis) en lessen voor 4 dagen circa €280 in combinatie met een mooi overzichtelijk gebied en mooi kinderland hebben we dit geboekt.

Nou we hebben geboekt na veel wikken en wegen is het Hochzeiger geworden! Doordat de combi appartement (€1.000) en skipas (voor de kids tm 10 jaar gratis) en lessen voor 4 dagen circa €280 in combinatie met een mooi overzichtelijk gebied en mooi kinderland hebben we dit geboekt.

Popeye op 17 apr 2024 08:08

Ik denk dat je daar geen spijt van gaat krijgen! Wij komen er nu 5 jaar in de voorjaarsvakantie en bevalt nog steeds erg goed! Ik weet niet of je een locker bij je appartement hebt, huur er anders 1, dan hoef je niet steeds te slepen met alle skies van iedereen! Als je een weekpas koopt mag je de dag ervoor vanaf 14.00 al los, leuk om even met de gondel naar boven te gaan en te kijken waar de lessen starten, of even de paddestoel liften beneden pakken! Alvast heel veel plezier!

Wij zijn ook geinteresseerd om in the 2e kerstvakantieweek Hochzeiger te bezoeken. Heeft iemand tips ‘hoe’ te zoeken? Via de lokale VVV krijgen we weinig beschikbare opties toegestuurd en ook Booking.com geeft weinig beschikbaarheid

Wij zaten destijds in de buurt van Jerzens, een goedkoop appartement gevonden via booking. Je kunt het zoekgebied wat vergroten en evt bijvoorbeeld tussen Hochzeiger en Pitztaler gletscher zoeken, een dagje naar de gletsjer en Rifflsee is ook de moeite waard. Misschien hebben verhuurders ook nog niet alles opengezet voor het nieuwe winterseizoen en wordt het aanbod de komende tijd groter.

Wij hebben uiteindelijk via Booking geboekt, maar ja kan ook Google maps zoeken op appartementen en dan offertes opvragen. Is wel wat meer werk maar wel betere prijzen.

Ps wij zitten in Wenns

*bericht bewerkt door Popeye op 19 apr 2024 13:12

Nou we hebben geboekt na veel wikken en wegen is het Hochzeiger geworden! Doordat de combi appartement (€1.000) en skipas (voor de kids tm 10 jaar gratis) en lessen voor 4 dagen circa €280 in combinatie met een mooi overzichtelijk gebied en mooi kinderland hebben we dit geboekt.

Popeye op 17 apr 2024 08:08

Goeie keuze,
Zelf zijn we er toen onze kinderen klein waren ook 6x geweest en vonden het er super.
We verbleven in kaitanger (wijkje) dat is op een loopafstand van de lift(super).
gratis skikast bij de lift dus geen gezeul met spullen.

Veel plezier.

peet3972

Plaats een reactie