Skischoenen voor enkel artrodese

Heb sinds enkele weken mijn enkel laten vastzetten, dus geen speling meer in de enkel (enkel artodese).
Zit nog met mijn enkel in het gips, dus heb wel even tijd om wat informatie in te winnen wat betreft weer kunnen skien en welke skischoenen daar geschikt voor zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Niet specifiek voor artodese maar kijk wel dat je je niet te snel nieuwe schoenen aan meet. Je voet heeft een tijd nodig om in zijn oude vorm en grootte te komen na een periode in het gips.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Heb sinds enkele weken mijn enkel laten vastzetten, dus geen speling meer in de enkel (enkel artodese).
Zit nog met mijn enkel in het gips, dus heb wel even tijd om wat informatie in te winnen wat betreft weer kunnen skien en welke skischoenen daar geschikt voor zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

b.perdon op 05 apr 2024 15:59

Ik heb zelf ook een aantal jaren geleden een enkel artrodese gehad . En gewoon mijn toen nog bijna nieuwe gewone Salomon schoenen laten aanpassen Dit waren eigenlijk maar kleine dingen ,een zooltje met een kleine verhoging onder de hak, om toch wat vorlage te creëren, en de zijwangen iets laten uitbollen omdat door de hak verhoging het enkel drukpunt wat hoger kwam. Het is even wennen, maar ,Ik ski hier zonder problemen op.
Hier vind je misschien nog meer info https://www.wintersport.nl/forum/topic/191146

Snowball en ruudsan, bedankt voor jullie reacties.
Heb mijn stijve flex 130 schoenen al verkocht.
Denk dat die sowieso te stijf zijn om in te stappen.
Het is al goed om te horen dat skien gewoon weer moet leuken, mits alles voorspoedig verloopt.

Omdat je dan minder mobiliteit hebt in je enkel zal denk ik het instappen ook lastig kan worden. Er zijn nog een aantal merken die zo’n ouderwetse achterinstap skischoen maken, misschien daar eens naar kijken als dit lastig blijft

Door een incomplete dwarslaesie kan ik ook niet meer in een gewone (overlap) skischoen gebruiken. Ik gebruik nu al een aantal jaar een Full Tilt skischoen (tegenwoordig K2 Fl3x), wat een stuk makkelijker instappen is.

Omdat je dan minder mobiliteit hebt in je enkel zal denk ik het instappen ook lastig kan worden. Er zijn nog een aantal merken die zo’n ouderwetse achterinstap skischoen maken, misschien daar eens naar kijken als dit lastig blijft

Mr79 op 07 apr 2024 10:11

Ouderwets? Er schijnen zelfs weer nieuwe modellen te zijn bv nordica hf

Edwin van Riel

@Marco-Paul kan je denk ik wel van advies voorzien. Het is immers zijn werk.

Omdat je dan minder mobiliteit hebt in je enkel zal denk ik het instappen ook lastig kan worden. Er zijn nog een aantal merken die zo’n ouderwetse achterinstap skischoen maken, misschien daar eens naar kijken als dit lastig blijft

Mr79 op 07 apr 2024 10:11

Ik heb er geen enkel probleem om in mijn schoen te komen of gehad (flex110). De schoen goed los maken tong naar voren trekken en instappen. Toe gegeven het is even wennen ,maar dat zit meer tussen de oren.

@b.perdon Er is zeker zeker goed te skiën na een enkel artrodese. Ik heb hier ruime ervaring mee. De belangrijkste aandachtspunten zijn:

  • het kunnen buigen van je enkelgewricht, de zogenoemde dorsaalflexie. Dat is de mate waarin je je tenen in de richting van je scheenbeen kan buigen. Deze flex is naar alle waarschijnlijkheid beperkt na de operatie.
  • een volgend gevolg van een beperkte dorsaalflexie is dat het instappen in een skischoen een uitdaging wordt. Een cabrio model heeft dan ook de voorkeur.
  • door de beperkte dorsaalflexie kan je ook minder goed in de ‘vorlage’ komen en ga je meer in ‘the backseat’ skiën. Ook hiermee moet rekening worden gehouden met het maken van de skischoen.

Ik heb hierover een blog geschreven die vind je hier: https://www.bootfitter.nl/bootfitting_blog/kan-je-met-een-va…

Ik wens je een spoedig herstel!
Als je vragen hebt DM of mail me!

Date your skis but marry your boots

Iedereen bedankt voor de reacties en info…
Nog 5 weken gips en dan nog verdere revalidatie…
Daarna maar eens kijken waar ik sta en hoe het gaat.
@Marco-Paul u hoort tzt van mij 👍

Plaats een reactie