Ski's getest, maar nu?

Ik ben een jonge vrouw, 25, 65kg en 168cm. Niveau 8 (lagere skileraren), en met veel beenkracht. Op dit moment duw ik volledig door mijn oude atomic cloud 11’s. Ik zoek een torsiestijve ski die slechte sneeuw, een klein beetje off piste en hoge snelheden aankan, toch een carver blijft, en liefst uitblinkt in korte carvebochten. Bijkomstigheid is dat er ook beginnersles op zou willen kunnen geven.

Ik heb de voorbije dagen de volgende skis getest:

  • Rossignol Forza 60 V-Ti in 164cm: ik droom nog steeds over het langebochtenwerk in alle omstandigheden, zelfs naast de piste, op deze ski. Voelde extreem stabiel, snel en makkelijk om de buiglijn te verlengen of verkorten. Korte bochten daarentegen leken ondanks de radius toch moeizaam, en slippend skiën bleek ook lastiger. Prachtski, alleen gaat mijn voorkeur uit naar korte bochten en moet ik als lesgever nu eenmaal veel slippen.
  • Völkl Peregrine 72 in 163cm: lijkt mij (bijna) hetzelfde te zijn als een Deacon 72, maar ik ben in de war over wat deze ski precies is. Slippen, (heel) korte bochten, korte en lange carvebochten gingen allemaal, en met gemak. Ik had alleen het gevoel, zeker na de Forza’s, dat ze nog net wat stabieler mochten zijn op hoge snelheid carvebochten door papsneeuwhoopjes.
  • Stöckli Montero AX in 168 cm: Verrassend goed in korte bochten, heerlijk stabiel op snelheid, kan ook perfect geskied worden op lage snelheid en geslipt. Ik vond ze af en toe toch een klein beetje log aanvoelen ondanks dar ze zonder problemen kort draaiden, en miste opnieuw een klein beetje de carvekwaliteiten van de Forza, al was dat maar in minieme mate.

Morgen neem ik slalomskis van Fischer, omdat ik verder geen idee heb wat nog te proberen, en dan kan ik in ieder geval mijn geliefde korte bochten maken morgen.

Ik zoek eigenlijk iets dat het midden houdt tussen deze 3 skis: korte bochtenwerk van de Völkl, carvekwaliteit en stabiliteit van de Forza en de veelzijdigheid zonder de logheid van de Montero…Bestaat dit überhaupt? Ik heb al nagedacht over de Völkl een maatje langer of de Montero een maatje korter om te compenseren, maar eigenlijk zie ik door de bomen het bos niet meer.

Heeft iemand de gouden tip?

De Peregrine 72 en Deacon 72 zijn exact hetzelfde, alleen een nieuwe naam.

Een amateur is gewoon een liefhebber

De Peregrine 72 en Deacon 72 zijn exact hetzelfde, alleen een nieuwe naam.

Biggie op 05 apr 2024 20:00

Aha! Dat lost al een deel van mijn vragen op.
Wat denk je dat die in een 168 ipv 163 zou geven?

Als het kan ook nog eens de Rossignol Hero Elite ST-Ti onderknopen. Kan wel eens bieden wat je zoekt. Hoewel die wat lichtjes aanvoelt voor een krachtmens. Wel een fijne lat om les op te geven.
Met de Peregrine kan die instabiliteit onder belasting in zachte sneeuw ook komen doordat je nog niet echt een ski hebt gevoeld die dan ook rebound kan geven. Vond dat eerst ook best spannend, om soms wat onverwacht weg te springen als ik een sneeuwhoop halverwege de bocht meepakte. Wat meer druk op de tip zou dat op moeten lossen. Want de Deacon 72 is wel de stevigste ski van de 3 geteste.

*bericht bewerkt door Bennie op 05 apr 2024 22:08

Als het kan ook nog eens de Rossignol Hero Elite ST-Ti onderknopen. Kan wel eens bieden wat je zoekt. Hoewel die wat lichtjes aanvoelt voor een krachtmens. Wel een fijne lat om les op te geven.
Met de Peregrine kan die instabiliteit onder belasting in zachte sneeuw ook komen doordat je nog niet echt een ski hebt gevoeld die dan ook rebound kan geven. Vond dat eerst ook best spannend, om soms wat onverwacht weg te springen als ik een sneeuwhoop halverwege de bocht meepakte. Wat meer druk op de tip zou dat op moeten lossen. Want de Deacon 72 is wel de stevigste ski van de 3 geteste.

Bennie op 05 apr 2024 22:03

Rebound heb ik zeker gevoeld en krijg ik ook uit mijn huidige skis (hoewel niet in extreme mate). Ik sluit niet uit dat het deels techniek is en de andere twee skis daarin net wat vergevingsgezind waren!
Bedankt voor de tip, ik ga kijken of die hero elite nog een optie is om te proberen!

Hmm als je die deacon lekker vond, is die st ti wel wat aan de lichte kant denk ik. Verschil is echt wel groot.

*bericht bewerkt door evr66 op 06 apr 2024 09:58

Edwin van Riel

Bedankt voor de input iedereen!
Ze boden mij in de verhuur een mooie prijs voor de Peregrine (400 euro, sinds februari dit jaar in de verhuur) en aangezien ik echt weinig op die ski aan te merken had ben ik ervoor gegaan, ze komen met mij mee naar huis!

Da’s een nette prijs voor een fijne ski. Beetje spelen en dan zijn ze in no-time naar je hand gezet.

Zo zeg, mooi prijsje, welkom bij de club 😉

Edwin van Riel

Aaah shit 't worden echt wel de nieuwe progressors ;-)

Aaah shit 't worden echt wel de nieuwe progressors ;-)

Asterino op 06 apr 2024 19:08

Ga jij ze als eerste weer weg doen of ik? Gewoon uit principe, naar ze zijn zoooo lekkerrrrrr, toch maar houden. Gelukkig niet heel veel master latjes er tussen 😂

Edwin van Riel

Aaah shit 't worden echt wel de nieuwe progressors ;-)

Asterino op 06 apr 2024 19:08

Ga jij ze als eerste weer weg doen of ik? Gewoon uit principe, naar ze zijn zoooo lekkerrrrrr, toch maar houden. Gelukkig niet heel veel master latjes er tussen 😂

evr66 op 06 apr 2024 20:32

Bwa tegen cultuur uit principe was meer iets als tiener dan als veertigjarige :-p Als iets goed is is 't goed dus ze zullen nog wel even blijven plakken hier ;-)

Vandaag een dagje met deacons 72 op stap. Helaas geen master in de verhuur . Eerste indruk is zeer positief. Ik hoop sevvens plezier te hebben aan de rocker . Heb de 1.72 of 1.73 maar zou gerust de 1.77 durven nemen terwijl ik zelf 1.74 ben.

Net een hele dag op de deacons 72 gestaan.
De grip op harde sneeuw heb ik niet echt kunnen testen. smorgens waren de pistes redelijk hard maar geen betonplaten maar daar was de grip goed op. in de zachte sneeuw helpt de rocker echt. qua demping meer dan ok. Nog niet zoals een stockli maar wel veel beter dan mijn elans. Is zeer vergevingsgezind. Zelfs door express in backseat te gaan word je niet afgestraft . Om les op te geven denk ik inderdaad een heerlijke ski.
Morgen een dagje op de rossignol forza 70

Als je nog eens iets wilt proberen: Rossignol Hero Elite LT Ti en dan in de kortste lengte (167). Qua carven vergelijkbaar met de Forza maar veelzijdiger, dus ook kort en slippend goed te skiën. Let wel, dit betreft de huidige LT-Ti die sinds vorig seizoen (22-23) gewijzigd is vergeleken met de versie van daarvoor en een stuk minder vergevingsgezind is geworden.

Vergeleken met de langere 177 LT-Ti vind ik de 167 LT-Ti een stuk speelser aanvoelen en daarmee veelzijdiger dan de langere variant.

Nb vergeleken met de Forza 70, de 60 heb ik niet geskied.

Plaats een reactie