Lengte nieuwe ski's

Graag zou ik wat hulp willen hebben bij het kiezen van de lengtemaat van mijn nieuwe ski’s.

Ben een man, 32, 180, 78 kg.
Heb al wel min of meer besloten welke ski’s ik wil en heb daarom geen behoefte aan tips daarover.
Het zijn ski’s die geschikt zijn voor zowel op piste als ook af en toe een stukje daarbuiten.

Ik ski nu zo’n 6 weken in totaal(zo’n 2 weken per seizoen). En kom blauw, rood en zwart prima af. Stijl rood en zwart vaak nog wel meer op kracht dan mooi op techniek. Heb redelijk wat les gehad en ook wel van plan om daarmee door te gaan de komende jaren, wil graag aan mijn techniek blijven schaven. Maar wil vooral ook gewoon lekker comfortabel skiën. Hele hoge snelheid vind ik niet heel belangrijk.

Heb deze ski bij de verhuur geskied in de 1,62 variant. Dit lijkt mij echter wel aan de korte kant. Ook las ik ergens dat je all-mountain ski’s iets langer moet nemen?

Ik twijfel nu over de volgende lengtes: 1,66 m of de 1,72 m. Mensen met tips?

De ski’s die je beschrijft zou je zelfs op lichaamslengte mogen skiën, dus op 178-180. Echter maakt het model hierin wel degelijk uit; de ene heeft meer rocker dan de ander, en voelt daardoor effectief anders aan. Dus als je toch met ons wil delen welke ski je wil gaan kopen, kunnen wij zeggen of 172 of 178 oké is. 162 en 166 zijn iig te kort.

Dit is de Kästle DX84.

Advies is de 1.72m versie zeker niet de kortere versie, een slalom versie kies je korter maar deze all mountain ski van Kastle langer (of laat je adviseren in de winkel).

zie;
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/326536/juiste-ski-…

Die heeft een early rise rocker, dus een vroege rocker. Dat betekent een relatief kort contactoppervlak met de sneeuw.
Als je de 162 niet als instabiel hebt ervaren, dan kun 172 overwegen. Indien ze wat zenuwachtig waren, dan zou ik zeker de 178 kopen. Zag ze overigens voor de mooie prijs van 499 voorbij komen in 172 en 178 bij Xspo. Mocht je ze voor minder kunnen kopen, nog beter natuurlijk. Of voor een weinig meer de lokale skihandelaar ondersteunen.

Ken de ski persoonlijk niet, maar ik zie op verschillende sites dat er flink wat rocker zit in de tip. Dat betekent dat je wat langer mag dan ‘standaard’ aanbevolen, omdat die rocker de effectieve kantenlengte verkort. 178 zou kunnen, maar aangezien hele hoge snelheid niet belangrijk is en je vooral comfortabel wil skiën, denk ik dat 172 prima is, zeker als je veel op kracht skiet. De 172 heeft ook een kortere radius en krijg je makkelijker de bocht om.

Ik ben ook 180 bij 78 kg. Zou zeker niet te kort kiezen, kun je later (als je vaardigheden zich ontwikkelen) spijt van krijgen. Heb zelf 172 (allmountain) en 175 cm (smalle carvers).

Mijn ervaring is dat m’n smalle skis een stuk lekkerder skiën dan de all mountain ski’s. Als je tot nu toe alleen op smalle ski’s (taille 72mm of smaller) geskied heb zou ik eerst eens testen met all mountain ski’s of je er wel lekker mee uit de voeten kan.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 09 apr 2024 18:10

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

PS zie nu dat je op ski’s van 84mm breed les hebt gehad. Heb je weleens op smalle ski’s gestaan? Zou best kunnen dat je daar opeens een stuk beter op kunt skiën namelijk. Het is het proberen waard.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 09 apr 2024 18:15

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

De periode waarin je meestal gaat skiën, kan ook een overweging zijn mbt lengte maar dat is natuurlijk ook een persoonlijke overweging. Ski’s op lichaamslengte / met grotere radius vind ik vooral fijn als het niet druk is en het er mooi bij ligt. Zijn de pistes op hopen geskiet of is het druk, dan heeft een ski die wat korter en wendbaarder is toch mijn voorkeur. Een lange ski vraagt dan toch meer aandacht, techniek en kracht. De 172 variant met een radius van 16,5m lijkt me wel goed te zitten.

Ik zou altijd voor 1,72 gaan, alleen al omdat het geen gezicht is om met niet-slalom ski’s rond te lopen die 14 cm korter zijn dan jezelf

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 10 apr 2024 11:46

Gang is alles

Ik ben ook 180 bij 78 kg. Zou zeker niet te kort kiezen, kun je later (als je vaardigheden zich ontwikkelen) spijt van krijgen. Heb zelf 172 (allmountain) en 175 cm (smalle carvers).

Mijn ervaring is dat m’n smalle skis een stuk lekkerder skiën dan de all mountain ski’s. Als je tot nu toe alleen op smalle ski’s (taille 72mm of smaller) geskied heb zou ik eerst eens testen met all mountain ski’s of je er wel lekker mee uit de voeten kan.

KrisWeer op 09 apr 2024 18:03

Okay, dit is dan misschien nog wel een goeie. Ik heb geskied op de Kästle DX 72. Deze zijn iets meer piste georiënteerd en smaller en vond dit gewoon een hele fijne ski. Verder ook altijd les gehad en geskied op smalle ski’s ga ik vanuit. Ik had niet verwacht dat dit zo’n verschil zou zijn met de 84 mm.

Het hoeft geen ingewikkelde rekensom te worden voor mij over wat er wel niet allemaal mogelijk is qua ski’s, heb op al mijn huur ski’s prima geskied, maar deze sprong er wat mij betreft bovenuit. Omdat ik het toch ook wel leuk vind om af en toe stukjes (geen hele tochten) buiten de piste te doen kwam ik op de DX 84 uit. Maar om zo’n bredere ski te kopen wordt het dus toch wel aangeraden om dat eerst eens te proberen? Makes sense.

Of zou de DX72 ook wel voldoen aan hetgeen waarnaar ik opzoek ben? In dat geval zou ik dan de keuze hebben voor de 1.68 of de 1,74.

Je bent van plan een heel andere ski te kopen dan je hebt geskied. Dat gaat compleet anders voelen idd. Met de DX72 op 168 ga je je prima redden onder heel veel omstandigheden. Gaan vlotter oppakken dan de 84.

Als de constructie en de karakteristieken van de DX72 hetzelfde zijn als die van de DX84 ga je het verschil merken bij snelle kanten wissels. De 72 zal dan iets levendiger aanvoelen tov de 84. Idem in ideale condities zoals 's ochtends vroeg bij strak geprepareerde pistes of wanneer de pistes hard zijn is het met een smallere ski iets makkelijker om grip te houden omdat ze simpelweg iets makkelijker kanten. In alle andere omstandigheden zal de gemiddelde skiër niet snel verschil voelen tussen een 72 of 84 ski onder de voet.

Gezien jouw wensen en het feit dat je nog door wil groeien qua techniek zou ik een ski kiezen die daarbij past. Dan is de 84 geen verkeerde keus. Kies daarbij de 172, daar ga je op de langere termijn meer voordeel uithalen. Die zal stabieler en koersvaster zijn wanneer je techniek beter wordt en daarmee je snelheid automatisch ook omhoog gaat. Grootste voordeel van de 84 tov de 72 zijn de offpiste capaciteiten. Een 72 brede ski ga je in geen enkele offpiste situatie lol aan beleven. Die hebben simpelweg te weinig float. Een 84 brede ski is dan net iets veelzijdiger. Voordeel van een 84 tov de 72 is ook dat deze het aanzienlijk makkelijker maakt om in de slush te skiën.

@Jimbo Constructie is niet helemaal hetzelfde. De 84 lijkt iets stijver gebouwd en heeft veel rocker tov geen rocker in de 72. Daarmee is het on-snow gevoel heel anders.

Zolang er geen 30 cm poeder ligt, is het buiten de pistes ook prima op een latje van rond de 70 mm. Als het stukjes direct rond de piste zijn (waar het verhaal van ts naar klinkt) is dat normaal gesproken vrijwel direct al behoorlijk verspoord, heb je geen extra float voor nodig.

Edwin van Riel

Persoonlijk zou ik skies nemen beter te lang dan te kort.
Maar in jou geval met minder ervaring in techniek denk ik toch richting kortere kant, omdat dit dan minder kracht kost.
Wil je toch je techniek verbeteren, dan zou ik naar wat langere gaan. Bedenk wel dat het in den beginne meer kracht kost, totdat je je techniek op peil is.

Plaats een reactie