Zelf ski’s slijpen?

Al een aantal jaren wax ik onze ski’s zelf. Ik heb daarvoor een aantal YouTube filmpjes gezien en het kan eigenlijk niet mis gaan.

Het lijkt me ook handig als ik zelf zou kunnen slijpen. Maar ik ben veel te bang dat ik dan de ski’s verpruts: teveel afslijpen, verkeerde hellingshoek, teveel of te weinig afbotten met zo’n gummetje etc. Met verkeerd slijpen verander je volgens mij de eigenschappen van de ski’s, en wat je er af slijpt kun je niet meer herstellen.

Wat zijn jullie ervaringen, is het makkelijk te leren, welke slijpmaterialen zijn handig, kan het inderdaad flink fout gaan of valt het mee? Weet iemand of er ergens in het noorden van het land slijpclinics zijn? Of gewoon niet aan beginnen om dit zelf te doen?

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 13 apr 2024 16:45

Het klinkt spannender dan het is.
Slijpen moet je inderdaad even weten hoe het moet, maar als je dat eenmaal weet doe je niet heel snel iets verkeerd. Het is ook niet echt rocket science of zo.
Koop een goede vaste hoek voor de side edge (zijn er in verschillende hoeken, afhankelijk van je ski en wat je wil).
Base edge kun je zelf slijpen, maar als je eenmaal per jaar (voor de veelskiërs) of eens in de paar jaar (voor de max 6 dagen per jaar skiers, ook een beetje afhankelijk van hoe vaak je side edge slijpt en zo) je base door een machine laat doen voor een nieuw structuurtje en een goede base hoek, dan is dat voldoende. Kun je zelf de base edge laten voor wat het is.

Clinics in het noorden weet ik niet, maar een avondje Bilthoven is zeker de moeite.

Bedankt voor je reactie! Hoe weet je welke side edge je moet kopen, welke hoek heeft mijn ski nu, is dat per merk/model op te zoeken op internet of hoe meet je dat?

Base edge was ik niet van plan om aan te beginnen. We skiën 2 a 3 x een week per jaar. Dus 1x aan het begin van het seizoen een grote beurt incl binding controle (ook voor het slijpen van de base edge). En voor de rest zou ik het onderhoud zelf willen doen.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 14 apr 2024 00:54

Veel is hier te vonden: https://www.evo.com/guides/ski-edge-bevel

Maar check even met de shop waar je ze begin sezoen paat slojpen, dan heb je zekerheid waar ze op stasn.

Hier staan alle poeder/freeride/allmountains en zo op 88. Pisteskis op 87 (behalve die van mijn vrouw, heeft liever 88).

Edwin van Riel

Gewoon 88 graden voor de side edge nemen, zolang de base op 1 graden staat. Dat is het advies van het (baan) race team van mijn dochter dus voor een recreatieve skiër in de sneeuw meer dan voldoende.

Ik zou zeggen vaste 88 graden kanthoek+klem, fijne vijl en grove diamantvijl (voor het regelmatig bijhouden van de scherpte) en eventueel een kantgum voor degene die het minder “happig” wilt.

In de sneeuw kan je nog scherper (naar 87 graden) gaan maar dan zijn je kanten sneller bot. Afgelopen pasen waren ze met 88 graden nog vlijmscherp na 4 dagen slalom training in de sneeuw, weliswaar in slush condities maar de slalom was tot op het ijs.

Sommige merken (bv Völkl) gebruiken een grotere base hoek af fabriek, dan moet je dus ook een kleinere side hoek gebuiken omdat anders je kanthoek te groot wordt. Maar als je de base al eens hebt laten vlakken en daar een nieuwe hoek (meestal 1 graden, even navragen bij waar je het normaal gesproken laat doen) in hebt laten zetten dan is dat geen issue meer.

Je hebt side edgers die variabel zijn. Neem er overigens ook eentje met wieltjes aan de belag zijde.

Ik slijp hier alles op 88 graden, en ik heb nog niemand, ook niet aan het einde van de vakantie horen klagen dat het bot was. Voordeel van zelf slijpen is altijd dezelfde hoek, dus je kanten gaan veel langer mee.

Hier een voorkeur voor baste hoeken ipv verstelbaar. Koop er desnoods 2, 88 en 87 graden.

vind het verschil tussen 88 en 87 echt merkbaar, (onlangs mijn deacons omgezet naar 87) ondanks dat ook 88 gewoon goed scherp kan zijn.

In ons sl groepje skiet vrijwel iedereen op 0.5/87, een enkeling op 86, niemand op 88 trouwens.

Edwin van Riel

@evr66 Hier wat meer relaxte skiërs, niet zozeer slalomtijgers. Dat zal het verschil verklaren.

Kwestie van voorkeur ook. Zou bv ook die deacons niet meer terug willen maar 88, voor mij gewoon prettiger zo.

Edwin van Riel

Mijn tip is om gewoon de ski’s te laten slijpen en dan netjes bijhouden met diamantvijlen. Daarmee kun je weinig fout doen als je een keer mis zit.

Wat betreft hoeken, 88 graden is voor de meeste skiërs prima.

Zelf heb ik de ski’s graag op 87 graden. SL’s op 85.

Bwa niet te moeilijk doen… gewoon 88 pakken. Mijn vriendin skiet waarschijnlijk 99% van de skiers op dit forum het snot uit de neus, maar pakt gewoon 88 (en ja ook op haar FIS GS skies). Moeite niet waard als je geen competitie skiet. (maar ze moeten wel scherp zijn).

Odermatt is waarschijnlijk op 100 graden ook niet bij te houden, maar t gaat er even om wat voor iemand het prettigste is. Pas te beoordelen door te proberen en als je dat niet wilt, gewoon de af fabriek hoeken (vaak 1/88) aanhouden.

Edwin van Riel

Fischer en de high-end van Atomic zijn bv altijd 87 graden af fabriek. Best even de marker / stift test doen met een diamantvijl voor je met de ijzervijl aan de slag gaat.

*bericht bewerkt door Hupla op 15 apr 2024 13:11

ja, maar da’s lastig zonder meerdere (of verstelbare hoek). sws beter om eerst even te checken, dat zeker!

Edwin van Riel

Odermatt is waarschijnlijk op 100 graden ook niet bij te houden, maar t gaat er even om wat voor iemand het prettigste is. Pas te beoordelen door te proberen en als je dat niet wilt, gewoon de af fabriek hoeken (vaak 1/88) aanhouden.

evr66 op 15 apr 2024 11:15

Bwa in’t begin toen ik zelf onderhoud deed was ik ook erg bezig met verschillende hoeken, en ja je voelt het verschil well tss 87 en 88 of een halve graad vs 1 graad op de base maar uiteindelijk maakt het (persoonlijk gevoel hé) veel minder uit dan bv elke avond effe met de diamand vijl over je kanten te gaan.

bot is sowieso irritant (afhankelijk van de sneeuw natuurlijk)

Edwin van Riel

Odermatt is waarschijnlijk op 100 graden ook niet bij te houden, maar t gaat er even om wat voor iemand het prettigste is. Pas te beoordelen door te proberen en als je dat niet wilt, gewoon de af fabriek hoeken (vaak 1/88) aanhouden.

evr66 op 15 apr 2024 11:15

Scherper heeft simpelweg voor- en nadalen. 88 graden is heel erg allround. Prima basis. Een beetje als een goede band onder je auto. Je kan ook semi slicks nemen (zeg maar de 85 graden variant van road legal banden). Dat is beter op een circuitdag. Maar woon-werk op een druilerige Nederlandse dag… daar word je niet vrolijk van.

Het hangt dus enorm af van wat je wil.

Het hangt ook enorm af van wat je kan.

Vettel op reguliere banden zal best sneller zijn dan een gemiddelde rijder met semi-slicks. Maar van de andere kant: ik heb Vettel op de Nordschleife toch wel mijn achterlichten laten zien. Omdat ik op dat moment toch nog beter iets materiaal had (GT2 ipv GT3) en ik wel goed genoeg kan sturen om dat betere materiaal om te zetten in snellere rondentijden.

Het maakt dus zeker uit welke hoek je kiest. Je wordt inderdaad geen Odie door met 85 graden te gaan skiën, nog afgezien dat bij een hele agressieve setting die je te boven gaat je niet alleen minder snel zal gaan, maar ook minder lol gaat beleven. Maar als 87 graden jou en jouw ski’s beter ligt, dan heb je wel meer lol. En in potentie ook gewoon meer grip op harde ondergrond.

Mee eens, waarbij ik nog wil toevoegen dat je naar mijn idee Met een “te agressieve” base edge het verhaal moeilijker maakt dan met een wat opportunistische zijkant.

Edwin van Riel

Mee eens, waarbij ik nog wil toevoegen dat je naar mijn idee Met een “te agressieve” base edge het verhaal moeilijker maakt dan met een wat opportunistische zijkant.

evr66 op 15 apr 2024 19:12

Eens.

87 is voor mij fijn. We slijpen en waxen bijna altijd zelf. Vorig jaar uit gemak even laten doen bij sportzaak in Nijmegen. Ik merkte het gelijk. Standaard 88

Mee eens, waarbij ik nog wil toevoegen dat je naar mijn idee Met een “te agressieve” base edge het verhaal moeilijker maakt dan met een wat opportunistische zijkant.

evr66 op 15 apr 2024 19:12

Klopt!

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb inmiddels ook wat youtube filmpjes gezien en ik denk dat het wel zou moeten lukken. Het lijkt niet zo heel moeilijk. Heb vandaag het ‘gereedschap’ besteld, wordt dinsdag bezorgd. Volgende week zondag skiën we in Tignes dus dan gaan we merken of het gelukt is met slijpen 😃.

Zorg nog voor een paar dunne werk handschoenen om de typische beginnersfout ‘rood slijpen’ te vermijden ;-)

Bij de Holmenkol all in one bankschroevenset zit 1 onderdeel, waarvan ik niet weet wat ik er mee moet (zie foto). Er zit geen boekje bij. Heeft iemand een idee? Het is de all in one set, en niet de 2.0.

null
null

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 23 apr 2024 21:12

Wellicht om een ski met pin binding vast te kunnen zetten?

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 24 apr 2024 08:21

Plaats een reactie