Welke skies all round ter vervanging sx10?

Mijn Atomic SX10’s zijn na 17 jaar (15 ski-weken) aan vervanging toe. Binding is stuk en onderdelen niet meer te krijgen :-(
De skies doen het nog wel goed. Op een vlakke strakke piste draaien ze heel strak en stabiel…

Maar:

  • ondertussen ben ik ook 17 jaar ouder (45). Ik heb het gevoel dat ze best wel met flink wat kracht geskied moeten worden. Dat mag wel wat minder…
  • we gaan vaak met Pasen skiën. Dan kom ik toch behoorlijk vaak losse sneeuw, slush en buckels tegen. Daar is de sx10 niet zo goed in volgens mij. Drijven doet hij niet. Nog harder werken dus. Maar ook vaak ijs. dat doet hij dan wel weer goed.
  • verstand komt met de jaren, dus ik ski ook gewoon voorzichtiger. Op een strakke piste even flink hard soms nog wel. Maar zo snel als de piste wat minder strak is en de remmogelijkheid niet 100% zeker, dan doe ik het toch rustiger aan, want heelhuis thuiskomen is toch het belangrijkst :-) .

M.a.w. ik zoek een iets relaxtere ski, die met wat minder kracht geskied kan worden, maar nog wel goed perfomt. Op liefst alle condities, want ik heb maar 1 paar skies…

Als ik wat ga zoeken kom ik bij all-mountain/all condition uit. Extra breed (te breed?) voor in de slush en losse sneeuw. Maar die zijn ook deels voor off-piste. Dat doe ik nooit. En wellicht minder goed op ijs?
Of bij een Piste-performance-ski. Maar ik vind de vraag korte of lange bochten een beetje bijzonder. Dat ligt maar net aan de piste. Brede strakke pistes: graag mooie brede carve-bochten. is de piste steiler en slechter, dan worden het korte (geslipte) bochtjes…

Wie kan mij een beetje in de goede richting helpen?
Ik ben 45 jaar, 103 kg, 1,96 lang. Ski 1 week per jaar gemiddeld. Niveau is gevorderd (6-7). Techniek kan wellicht wat beter, maar ik kom overal wel makkelijk af. Maar zwart doe ik gewoon liever niet. Meestal vol met buckels of ijs en daar heb ik weinig plezier aan.

Een leuke aanbieding is ook welkom. Ik zag dat de skies in de laatste 17 jaar flink duurder zijn geworden :-)

Vind dan toch de deacon 72 wel mooi, ondanks een hoog wc-eend gehalte, sorry, maar sluit hier prima aan denk ik. Piste performance is in orde, terwijl je er ook in mindere omstandigheden (slush/buckels) een prima ski aan hebt.

Edwin van Riel

@EvR66 Kunnen ze ook met minder kracht geskied worden? Is anders een Atomic Redster Q7, Fischer RC One 82GT of een Deacon 80 niet iets ontspannener?

Dat was toch de supercross van Atomic? Ik denk dat de X9 met medium radius de huidige vergelijkbare ski is bij Atomic. Wil je wat meer stabiliteit en float is er de bredere Q9. Of ze te veel input vragen of niet is een persoonlijke kwestie. Ik vind ze niet zwaar skiën, maar ze luisteren wel nauw.
Een andere hybride tussen piste ski en all mountain, die ik heel makkelijk skiën vond in april condities, is de Curve GT van Fischer, maar da’s ook personal bias. Met een rocker en zachtere tip zijn die in makkelijker te hanteren dan de Atomics hier vermeld, maar ze doen niet onder op andere vlakken. Die Atomics zijn full camber en wat stijver voorin wat ze zeer responsief maakt, maar dat moet je ook willen.

Misschien niet een merk waar je als regular wintersporter aan denkt, maar ik heb zelf de Black Crows Vertis (175) en die voldoet aan wat @Hampelman zoekt in een ski:

“M.a.w. ik zoek een iets relaxtere ski, die met wat minder kracht geskied kan worden, maar nog wel goed perfomt. Op liefst alle condities, want ik heb maar 1 paar skies…”

*bericht bewerkt door Alex op 16 apr 2024 10:26

When life gets too complicated.... SKI

Ultieme pensionado ski’s werden ze hier al genoemd :-) (niet te serieus nemen)

Stockli AX.

Echt een heerlijke allrounder. Maar niet echt spannend. Kan carven, slippen, door buckels, skiroutes. Echt alles.
Enige nadelen zijn de prijs en de kleurstelling.

Als je nog wat stabieler wilt is er ook nog de AR.

De Q9 en de AX lijken best op elkaar. Alleen is de AX stabieler en nog meer allround.

Totales Vollidiot

Misschien niet een merk waar je als regular wintersporter aan denkt, maar ik heb zelf de Black Crows Vertis (175) en die voldoet aan wat @Hampelman zoekt in een ski:

“M.a.w. ik zoek een iets relaxtere ski, die met wat minder kracht geskied kan worden, maar nog wel goed perfomt. Op liefst alle condities, want ik heb maar 1 paar skies…”

Alex op 16 apr 2024 10:26

Da’s een mooie ski met een leuke radius (15m) maar 85mm onder de voet vind ik precies toch al heel wat voor een ski die uitsluitend op de piste geskied wordt.

Let's Ride

Da’s een mooie ski met een leuke radius (15m) maar 85mm onder de voet vind ik precies toch al heel wat voor een ski die uitsluitend op de piste geskied wordt.

Schussboelie op 16 apr 2024 10:37
When life gets too complicated.... SKI

@EvR66 Kunnen ze ook met minder kracht geskied worden? Is anders een Atomic Redster Q7, Fischer RC One 82GT of een Deacon 80 niet iets ontspannener?

Bennie op 16 apr 2024 10:08

Jawel, ze zijn ook goed wat lichter te skiën, ook de master kost niet bovenmatig kracht. Bovendien heeft ts 15 jaar/weken ervaring en gooit goed 100 kg in de strijd 😉. Bv een q7 lijkt me dan wat aan de magere kant? Die gt weet ik niet, deacon 80 zou ook goed kunnen maar zou ik als 100% piste wat aan de brede kant vinden.

Edwin van Riel

Ik ben helemaal happy met mijn Stockli Montero AS en gebaseerd op je verhaal zou dit voor jou ook een mooie ski kunnen zijn denk ik. Montero AX is nog iets breder onder de voet maar daardoor minder geschikt denk ik gebaseerd op je verhaal. Succes met je keuze.

Ik zie veel topmodellen aangeraden worden, maar als het net een tandje gebruiksvriendelijker en - als mooie bijkomstigheid goekoper - mag, zijn de Atomic Redster Q7 (zoals Bennie zei) of X7 misschien een betere keuze. In de omschrijving van Hampelman zelf lees ik dingen als: heelhuids thuiskomen, zwart vermijden, rustig aan doen op mindere of steile pistes. Hier is niks mis mee, maar dan haal je waarschijnlijk niet het meeste plezier uit het meest gevorderde model van de ski-serie.

Naast de Q7 denk ik aan Elan Wingman 78C, Rossignol Forza 50 of Head Shape e-V8.

Met al deze modellen zit je rond midden 70 qua breedte, wat denk ik de perfecte middenweg is tussen performance op strakke pistes en stabiliteit op kapot geskiede sneeuw en buckels. Daarnaast hebben ze de technologie van de top-modellen, maar zijn ze gewoon net wat gebruiksvriendelijker, waardoor je niet constant in volle focus en kracht moet skiën. Met jouw lengte en gewicht kun je deze ski’s in de langst mogelijke lengte nemen en waarschijnlijk ga je het plafond niet vinden.

Naast de genoemde ski’s heeft bijna elk merk wel zoiets vergelijkbaars, dus iets in de aanbieding vinden moet wel lukken.

Die 100 kg doet een hoop, ik zou niet te slap gaan.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb net een zoektocht naar een ski afgerond. Veel goede adviezen hier gehad en ben uiteindelijk op de Head Supershape e-Magnum uitgekomen. Ik ben vergelijkbaar lengte/gewicht/niveau. Ik heb nog een mooie aanbieding kunnen vinden. Wellicht een optie.

Ik zie veel topmodellen aangeraden worden, maar als het net een tandje gebruiksvriendelijker en - als mooie bijkomstigheid goekoper - mag, zijn de Atomic Redster Q7 (zoals Bennie zei) of X7 misschien een betere keuze. In de omschrijving van Hampelman zelf lees ik dingen als: heelhuids thuiskomen, zwart vermijden, rustig aan doen op mindere of steile pistes. Hier is niks mis mee, maar dan haal je waarschijnlijk niet het meeste plezier uit het meest gevorderde model van de ski-serie.

Naast de Q7 denk ik aan Elan Wingman 78C, Rossignol Forza 50 of Head Shape e-V8.

Met al deze modellen zit je rond midden 70 qua breedte, wat denk ik de perfecte middenweg is tussen performance op strakke pistes en stabiliteit op kapot geskiede sneeuw en buckels. Daarnaast hebben ze de technologie van de top-modellen, maar zijn ze gewoon net wat gebruiksvriendelijker, waardoor je niet constant in volle focus en kracht moet skiën. Met jouw lengte en gewicht kun je deze ski’s in de langst mogelijke lengte nemen en waarschijnlijk ga je het plafond niet vinden.

Naast de genoemde ski’s heeft bijna elk merk wel zoiets vergelijkbaars, dus iets in de aanbieding vinden moet wel lukken.

Stanro op 16 apr 2024 11:22

De Q9 is al behoorlijk vriendelijk.
Forza 60 is het model onder de 70, die zou dan beter passen, de 50 is echt weer wat slapper/lichter.

Totales Vollidiot

Da’s een mooie ski met een leuke radius (15m) maar 85mm onder de voet vind ik precies toch al heel wat voor een ski die uitsluitend op de piste geskied wordt.

Schussboelie op 16 apr 2024 10:37
Alex op 16 apr 2024 10:43

Ik snap zijn uitleg hoor, maar het blijft een afweging.
Hij zegt letterlijk zelf dat de sneeuw in de namiddag minder goed kan liggen dan in de voormiddag.
Als je je ski op die namiddag afstemt met een bredere waste betekent dat dus dat je in de voormiddag wat controle opoffert.
Mijn persoonlijke voorkeur ligt dan eerder in de ochtend en dus iets smallere ski’s.
Maar ik kan me best voorstellen dat iemand anders andere keuzes maakt.

Let's Ride

Nog een leuke allround sportieve suggestie (die niet te breed is)
Blossom nr1 RC.

Totales Vollidiot

Die oude Atomics zullen iets van 65-68 onder de voet zijn? Dan zou ik ook niet te breed gaan met de nieuwe ski’s, eerder richting 75-76 max. Als pre-pensionado die lang op smalle laten heeft geskied, heb ik nooit mijn gading gevonden in de bredere all-mountain range. En wat Schussboelie zegt … voor een piste skiër is net de voormiddag hét moment van de dag. Daar zou ik niet te veel compromissen op maken.

voor een brede of smallere lat hangt ook af van de ski stijl.
ik kan me gerust voorstellen als je gewoon cruisd dat je smorgens weinig hinder gaat hebben op een bredere lat. en dat deze wel een pak aangenamer is in de namiddag.

deacon 72 goede optie ,rossignol forza 70 ook. kan je weinig mee verkeerd gaan.

En zo’n overjarige Stöckli Laser AX of Montero AX zijn wel hun geld waard als je er minimaal 15 jaar mee gaat doen. Niet spannend, maar gewoon betrouwbaar en goed over een heel breed spectrum.

Of dan toch de meer traditionele Stockli SC. Gewoon een meer piste-georiënteerde variant.

Laatst kwam ik hier op wintersport.nl een link tegen waar het karakter van alle (of iig heel veel) ski’s in een grafiek werden uitgezet. Kan iemand me daarmee helpen. Zou de Deacon 72 eens naast de Stockli SC willen zien.

Als ik ze in soothski naast elkaar zet vallen een paar dingen op, qua “bending stiffness” vergelijkbaar, Deacon meer torsiestijfheid, sc lichter in gewicht.

Edwin van Riel

Of dan toch de meer traditionele Stockli SC. Gewoon een meer piste-georiënteerde variant.

Laatst kwam ik hier op wintersport.nl een link tegen waar het karakter van alle (of iig heel veel) ski’s in een grafiek werden uitgezet. Kan iemand me daarmee helpen. Zou de Deacon 72 eens naast de Stockli SC willen zien.

swillem op 16 apr 2024 16:52

https://soothski.com/compare/?values&selected_rows=%5B5336…

In de vergelijking zie je dat vooral de torsiestijfheid van de Deacon 72 wat groter is, en het gewicht. in longitunale flex zijn ze nagenoeg hetzelfde, qua vergevingsgezindheid ook vind ik. De demping ook trouwens (zal met dat gewicht en de hoeveelheid materiaal te maken hebben), maar dat wordt bij soothski niet zo gemeten. En dat extra gewicht maakt de Deacon ook wat stabieler onder de voet van een zwaardere skiër op hogere snelheden. Mijn ervaring althans.

*bericht bewerkt door Biggie op 16 apr 2024 17:07

Een amateur is gewoon een liefhebber

Iedere keer als ik wat van de Deacon 72 lees herken ik er veel in van wat ik in mijn Stockli’s (SC) voel. Dat klopt dus wel als ik het goed begrijp?

*bericht bewerkt door swillem op 16 apr 2024 17:08

Wat mij betreft wel. Als wat zwaardere skiër kies ik persoonlijk dan alleen voor de Deacon, omdat die wat meet stabiliteit geeft voor mij. Voor een lichtere skiër zal dat minder uitmaken denk ik.
In diepe sneeuw (van voorjaarsslush tot 20 cm verse poeder midwinter) vind ik de Deacon wel echt een stuk beter dan de Stöckli Laser SC en veel andere pisteski’s. Daar komt die veelzijdigheid het best naar voren.

*bericht bewerkt door Biggie op 16 apr 2024 17:15

Een amateur is gewoon een liefhebber

Iedere keer als ik wat van de Deacon 72 lees herken ik er veel in van wat ik in mijn Stockli’s (SC) voel. Dat klopt dus wel als ik het goed begrijp?

swillem op 16 apr 2024 17:07

Dat denk ik wel ja. Zou ze wel eens naast elkaar willen skiën 😂

*bericht bewerkt door evr66 op 16 apr 2024 17:25

Edwin van Riel

Heb de stockli SC’s (en de SLs en de FIS SLs) vorig jaar getest in Zell am Zee, en ben eigenaar van onder andere de deacon 72s in master vorm.

Beide ski’s hebben ongeveer 't zelfde bereik. Deacons zijn wel een stuk stijver, wat zeker voor een walvis als ik, leuker is. Beide neigen naar korte bochten en zijn erg stabiel. Er was wel iets mis met de SCs die ik gestest heb, misschien iets met de kanten, maar ze hadden eigenlijk te weinig grip, dat doet natuurlijk niets af aan het model of stockli want de SL en FIS SLs waren erg goed.

In slush zijn de deacons beter. Staat buiten kijf!

Ik ben van de SX12 met raceplaat naar de Blizzard RC TI overgestapt. Echt geen moment spijt van. Veel speelsere ski, al roste die SX12 wel werkelijk overal doorheen. Dat zijn echt monsters. Draai er nog steeds weleens een rondje op. Just for the heck of it.

Ik zou niet blind een ski kopen op je gewicht of torsiestijfheid. Een lichter iemand met een betere techniek kan een ski beter buigen dan een zwaarder iemand die de ski minder op zijn kant kan zetten en met een te stijve ski zit je meestal niet goed. Veel torsiestijfheid is verder ook niet zaligmakend. Maakt een ski minder speels en minder vergevingsgezind. Dus voordat je achter de crowd met de deacon 72 aan hobbelt, zou ik me eerst wat breder oriënteren en zo nodig testen. Dat laatste zou ik op vakantie doen. Enfin, succes

Ik zou niet blind een ski kopen op je gewicht of torsiestijfheid. Een lichter iemand met een betere techniek kan een ski beter buigen dan een zwaarder iemand die de ski minder op zijn kant kan zetten en met een te stijve ski zit je meestal niet goed. Veel torsiestijfheid is verder ook niet zaligmakend. Maakt een ski minder speels en minder vergevingsgezind. Dus voordat je achter de crowd met de deacon 72 aan hobbelt, zou ik me eerst wat breder oriënteren en zo nodig testen. Dat laatste zou ik op vakantie doen. Enfin, succes

yoguido op 16 apr 2024 23:49

Heb je de Deacon 72 geskied? Die valt wat mij betreft absoluut niet in de categorie ‘stijve ski’ namelijk. Ik heb veel lichtere en minder technische skiërs erop zien skiën, die waren allemaal ook laaiend enthousiast.
Er zijn prima alternatieven, maar de Deacon 72 is echt geen risicovolle ski om te kiezen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Zowiezo testen natuurlijk! Koop geen ski op “advies” van anderen!

Maar… @yoguido hobbel jij niet achter de crowd aan als je de ski zelf niet hebt geskied? :-p

dank voor alle suggesties… Ik dacht dat het forum een beetje stilgevallen was :-)
Even kijken of ik de reacties so far kan samenvatten:

De Deacon 72 is het populairst, zoveel is duidelijk. Zegt mij wel iets. Ik zag ook dat er een master versie van is, die wat stijver is? Welke is aan te bevelen?
Verder zie ik de Redster Q9. Lijkt net zo veelzijdig? (er is ook nog een Q9.8, maar die is breder. Te breed?)
Q7 is de goedkopere versie van de Q9. Iets minder top-materiaal, maar zelfde inzetgebied?

De SX10’s zijn ongeveer 69 onder de voet. Dus ik heb geen idee hoe breder voelt… Zou ik gewoon onder de 76 moeten blijven om de overgang niet te groot te maken?

Stöckli’s zijn ook populair, maar toch wel echt duur. De Deacon zou beter zijn dan de SL, de Montero’s lijken me dan weer breed…

Dan heb ik nog wat losse suggesties. Fischer TheCurve GT (maar daar moet je van houden?), Rossignol Forza 60 of 70? En twee Head’s de ik niet zo goed bekeken heb…

Zit dit allemaal een beetje in dezelfde hoek? Nog iets over het hoofd gezien?

Liefst zou ik wel testen uiteraard. Zeker de bredere skies… Maar ik weet niet of testen op een skibaan voldoende zegt (vast geen slush-condities daar). Testen en huren op vakantie in Frankrijk zal weer niet zo makkelijk zijn.

Ik heb ook nog wel tot volgend jaar Pasen om te kopen. Wat is dan het beste moment. Nu een aanbieding na het seizoen? in oktober? Of volgend jaar bijna-einde seizoen, net voor de paasvakantie? (ik weet het, het is speculeren…)…

Als ik de Deacons als benchmark neem: die vond ik ergens voor een kleine €800. is dat al een goede deal, of nog niet?

Plaats een reactie