Verkleumde Nederlanders van hoogste Duitse berg gered: droegen sneakers en joggingbroeke

Verkleumde Nederlanders van hoogste Duitse berg gered: droegen sneakers en joggingbroeken https://www.gelderlander.nl/buitenland/verkleumde-nederlande…

Twee Nederlanders wilden dinsdag de Zugspitze, met 2962 meter de hoogste berg van Duitsland, beklimmen. Maar daarvoor hadden ze niet de meest geschikte outfit gekozen. Een weersomslag gooide bovendien roet in het eten, waardoor hun avontuur bijna in een drama eindigde. Een reddingsteam moest het verkleumde duo van de berg halen.

De Zugspitze is een mythische berg die in Zuid-Beieren ligt, op de grens met Oostenrijk. Op 2051 meter hoogte, bij de Knorrhütte, moesten de toeristen het voor gezien houden door de sneeuw en de ijzige temperaturen. Ze waren helemaal verkleumd en alarmeerden daarop de hulpdiensten. Rond 15.00 uur werden ze gered door twee bergreddingsteams en een politiehelikopter. De hele reddingsoperatie vond plaats in moeilijke weersomstandigheden.

‘Het lijkt erop dat sneakers noch joggingbroeken geschikt zijn voor het beklimmen van de Zugspitze in de winter’, schreef het bergreddingsteam van het Duitse Garmisch-Partenkirchen dinsdagavond op Facebook.

De Facebook-post van het reddingsteam van Garmisch-Partenkirchen leverde al snel veel reacties op. Vooral de uitrusting van de twee Nederlanders wordt nog druk besproken. ‘Nog steeds verbazingwekkend dat ze zelfs met hun ‘uitrusting’ zo ver zijn gekomen’, schrijft Camilla K.

Zelf betalen

Maar over één ding zijn de meeste mensen het eens: de Nederlanders zouden de reddingsoperatie uit eigen zak moeten betalen. ‘Ik hoop dat ze deze hele operatie moeten bekostigen na zo veel incompetentie, roekeloosheid en domheid’, besloot een gebruiker.

De politie kon aanvankelijk geen details geven over de leeftijd van de twee mannen, die uitgeput en onderkoeld waren. Ook wordt nog bekeken of ze moeten betalen voor de reddingsoperatie.

Link Facebook:

(null) https://www.facebook.com/share/MAmgoya1tvCoVEk6/?mibextid=WC…

Nou, t geluk is jet de dommen, wat een gesukkel.

Edwin van Riel

De overtreffende trap van Winterberg.

The older I get, the better I was

Tja … er zijn genoeg mensen die niet weten dat de temperatuur in de bergen per 100 stijgende meters daalt. Daarbij was het vorige week nog zomers en misschien hadden ze de voorspelde weersomslag niet meegekregen. Blijft een staaltje laaglandse intelligentie 🫣

Overigens kan een joggingbroek best lekker warm zijn maar als die vochtig wordt is het net een spons.

Tja … er zijn genoeg mensen die niet weten dat de temperatuur in de bergen per 100 stijgende meters daalt. Daarbij was het vorige week nog zomers en misschien hadden ze de voorspelde weersomslag niet meegekregen. Blijft een staaltje laaglandse intelligentie 🫣

Overigens kan een joggingbroek best lekker warm zijn maar als die vochtig wordt is het net een spons.

HvdB op 18 apr 2024 10:34

“Niet meegekregen” is wel heel naïef. Voordat je aan een tocht begint check je toch ten minste even de verwachtingen van de plaatselijke Jan Pelleboer?

Niet iedereen is op de hoogte van bergomstandigheden die ook nog eens snel kunnen veranderen. Niet iedereen is meteoroloog of berggids.
Ze zijn 's ochtends echt niet opgestaan met als doel om 's avonds gered te moeten worden.

Niet iedereen is op de hoogte van bergomstandigheden die ook nog eens snel kunnen veranderen. Niet iedereen is meteoroloog of berggids.
Ze zijn 's ochtends echt niet opgestaan met als doel om 's avonds gered te moeten worden.

Geraertshoven op 18 apr 2024 12:56

Dat niet maar ik begrijp de reactie wel van de locals. 't zijn toch erg dikwijls toeristen zonder enige kennis die van de bergen gered moeten worden. Slippers, zonnebrillen en korte broeken ja maar enig besef van hoe lang een tocht is, dat weer kan omslagen, etc, etc (dit voor de zomer… in de winter geldt het nog veel meer natuurlijk). Hooggebergte blijft hooggebergte, ook op toeristische padjes, ook in hoog zomer, laat staan in winter.

Niet iedereen is op de hoogte van bergomstandigheden die ook nog eens snel kunnen veranderen. Niet iedereen is meteoroloog of berggids.
Ze zijn 's ochtends echt niet opgestaan met als doel om 's avonds gered te moeten worden.

Geraertshoven op 18 apr 2024 12:56

Tja het is hetzelfde als zonder zwemdiploma in de zee gaan zwemmen… De mensen die dat doen doen dat ook niet met de reden om gered te moeten worden. Het resultaat is uiteindelijk vaak wel dat ze wel gered moeten worden.

Born to Ride

Enige tijd geleden hebben we hier een discussie gehad (die volgens sommigen niet gevoerd mocht worden) over de tragische dood van 5/6 mensen op een skitoer tocht.

Gek genoeg vinden we het een veel minder probleem om dit te doen bij 2 ‘toeristen’ op sneakers en met joggingbroek.

In beide gevallen is er wat te zeggen over voorbereiding en monitoring van de weersomstandigheden. Elke keer blijkt maar weer dat je het weer in de bergen niet nauwkeurig kunt voorspellen en daarom veiligheidsmarges moet inbouwen. Op het scherpst van de snede kan niet in de bergen. Dan verlies je altijd. Of je hebt heel veel geluk (in de meeste gevallen gelukkig).

Naast mijn liefde voor de Alpen ben ik ook graag (recreatief) op zee. Dat is vergelijkbaar terrein: onstuimig en onvoorspelbaar. Je bent er te gast en dient je zorgvuldig voor te bereiden. Kennis, ervaring en de juiste equipment zijn van essentieel belang. Het weer houdt geen rekening met jouw aanwezigheid.

Dat maakt een verblijf in hooggebergte en op zee juist zo charmant. Het besef van nietigheid.

Sportieve groet, Luuk

@HvdB het belangrijkste verschil vind ik dan toch nog wel het feit dat er mensen omkomen en nabestaanden ook op zo’n discussie kunnen stuiten.
@Asterino het blijft toch het ultieme gevoel, als je mensen met berguitrusting zoals stokken, goede bergschoenen achterna gaat op je slippers. En als ze trots en bezweet boven komen, kijken ze je met een meerwarige blik aan dat zo’n onvoorbereide toerist niet gehinderd door enige kennis of gear dat blijkbaar ook kan halen 😀. Goud waard, al heb ik het helaas ook een keer gehad dat ik daar op m’n flip flops stond en er later iemand op blote voeten passeerde 🙈. Overigens wel in de zomer en hier mag uiteraard wel over gediscussieerd worden 😉

@MiyukiJan sorry maar ik vind dat het een drogreden om dan maar niet met elkaar lering te trekken uit zo’n tragische gebeurtenis. Ten eerste is de kans vrij klein dat familie leden actief op zoek gaan of er op fora wordt gediscussieerd over hun familie, daarnaast kunnen ze dan ook prima kiezen om het weg te klikken en als laatste is het zelfs nog zo dat er verder met respect over de overledenen gesproken wordt. Het gaat niet om de persoon maar om de informatie rondom de gebeurtenis.

Zelfde principe als feedback. Dat is niet op de persoon maar als het goed is op de handelingen zodat evt de persoon zelf en anderen hier lering uit kunnen trekken.

*bericht bewerkt door HvdB op 19 apr 2024 09:59

@HvdB het belangrijkste verschil vind ik dan toch nog wel het feit dat er mensen omkomen en nabestaanden ook op zo’n discussie kunnen stuiten.
@Asterino het blijft toch het ultieme gevoel, als je mensen met berguitrusting zoals stokken, goede bergschoenen achterna gaat op je slippers. En als ze trots en bezweet boven komen, kijken ze je met een meerwarige blik aan dat zo’n onvoorbereide toerist niet gehinderd door enige kennis of gear dat blijkbaar ook kan halen 😀. Goud waard, al heb ik het helaas ook een keer gehad dat ik daar op m’n flip flops stond en er later iemand op blote voeten passeerde 🙈. Overigens wel in de zomer en hier mag uiteraard wel over gediscussieerd worden 😉

MiyukiJan op 18 apr 2024 23:50

Je wil ook niet weten hoe vaak ik vroeger mensen op slippers en in korte broek en topje aan het einde van de dag bij een weersomslag of gewoon kouder worden omdat de zon al achter een bergkam is aan mijn touw naar beneden heb moeten helpen…

Gewoon onderaan bordjes zetten

Het Strand is de andere kant op 🏖️

Tot 2x toe is mijn bericht verwijderd? Waarom? Ik link alleen een artikel naar de telegraaf waarin nu staat dat de 2 jongemannen zelf mogen opdraaien voor de kosten?

Is dit censuur of andere reden?

Waar ik mij dus bij afvraag;

  • wordt dit de nieuwe norm
  • of voortaan ook bij lawine stufe 3/4/5?
  • licht/slecht gekleed toerskien?
  • offpiste bij passeren bordjes?

@HvdB, bekende bug, heeft met het spamfilter te maken.

On topic: er is niks mis met de huispakken van Roy Donders.

Waar ik mij dus bij afvraag;

  • wordt dit de nieuwe norm
  • of voortaan ook bij lawine stufe 3/4/5?
  • licht/slecht gekleed toerskien?
  • offpiste bij passeren bordjes?
HvdB op 21 apr 2024 20:38

Tsja, voor echt onnozel gedrag mag je best een rekening krijgen wat mij betreft. Verzeker je tegen problemen en als je je gewoon een beetje normaal gedraagt is alles gedekt. De aangehaalde lws niveaus: mits normaal voorbereid en je geen volkomen idiote dingen doet, zijn ongevallen gewoon gedekt via bv de nkbv verzekering, ook nog bij bv lws 4 offpiste.

Persoonlijk vind ik dat je van mensen wel een klein beetje gezond verstand mag verwachten voor je een berg op gaat als Nederlander of voordat je bv als Oostenrijker in zee gaat zwemmen. Vraag gewoon ter plekke eerst eens na wat handig en haalbaar is.

Edwin van Riel

Ik begrijp überhaupt niet waarom je moord en brand gaat schreeuwen als dit soort figuren de rekening zelf moet betalen.

Bij mij draait het niet om de rekening, alhoewel bv Belluno (Arabba, Cortina zijn Belluno) is een arme provincie en zo’n reddings helicopter is niet goedkoop. Nee 't draait om de veiligheid van de vrijwilligers die deel uit maken van de reddings dienst.

In 2009 is een dichte vriend van mijn vriendin omgekomen tijdens een redding. Hij was de dokter op een reddingshelikopter en gepassioneerd klimmer (Fabrizio Spaziani v Feltre).

null

Die mensen nemen risico’s als ze jou moeten komen redden, want dikwijls is 't bij slecht weer, dicht tegen bergwanden, etc, etc en dat zijn ook vaders en moeders, broers en zussen, zonen en dochters. Ze zijn gepassioneerd, 't is een roeping. Maar elke oproep houdt risico in. Is’t dan beter dat ze uitrukken bij een abseil ongeval waar iemand tegen een bergwand zijn been breekt (gebeurd in 't team van mijn vriendin) of omdat iemand “moe” is of “een steentje in zijn schoen heeft” omdat hij in strandkledij een berg opklom om een instagram foto te pakken. (dat moe is al letterlijk gebeurd hé).

De discussie is aangaande, maar ik ken mijn antwoord wel ;-)

Ik ben grotduiker. Op een bepaald moment (jaren 70-80) gebeurde er in Amerikaanse grotten zoveel dodelijke ongevallen door mensen die geen ervaring hadden met overhead duiken, dat de grotten dreigden gesloten te worden. De voornaamste reden, redders begonnen te weigeren hun leven te riskeren om lijken uit die grotten te halen, en een grot vol met lijken is niet je dat, dus sluiten die handel. De industrie heeft zichzelf dan gereguleerd en nu zie je quasi geen duikers grotten instappen zonder degelijke training en ervaring.

null

Natuurlijk geldt dit voor bergen veel minder, en is de wandeling naar Sorapis niet 't zelfde als de noordwand vd Civetta beklimmen (om bij de dolomieten te blijven), maar af en toe een beetje gezond verstand is toch wel welkom denk ik dan ;-) Zeker in de winter. Wel blij dat ze gered zijn natuurlijk!

Prima dat ze deze uit eigen zak betalen toch. Het is wel heel naïef en gevaarlijk om zo onvoorbereid naar boven te gaan

Moord en brand 🤔 waar dan drPhil?

Maar mijn vraag is juist precies zoals Asterino beschrijft. De risico’s die jezelf neemt zijn nooit alleen voor jezelf maar ook voor de reddingswerkers.

Maar als je dat dan stelt bij een giga reddingsoperatie aangaande toerskiers of offpiste skiërs die net zo goed ‘onverantwoorde’ risico’s hebben genomen mogen we ineens niets meer zeggen. Of zoals sommigen lijken te suggereren als het locals zijn, dan zijn ze vast goed voorbereid.

Waarmee ik maar wil zeggen; wie bepaalt de criteria of je wel of niet goed voorbereid was?

Bij het artikel in de Telegraaf staat een foto van 2 personen. Als dat de bewuste mannen zijn hadden ze verder best wat ‘gear’ bij zich. Dan is de tocht nog steeds niet zo slim geweest maar zou je kunnen stellen dat de voorbereiding misschien niet eens zo slecht was (behalve die sneakers dan 🫣) en dan vind ik het nogal opvallend hoe makkelijk sommigen hier instemmen met het zelf laten betalen.

Want dan kan zo’n beslissing ook voor andere reddingen een precedent worden. En dan vraag ik mij gewoon af waar de grens ligt.

Een ongeoefende beginnende skiër die een rood/zwarte pistes afdaalt en gered moet worden? We weten allemaal hoe verzekeringen werken en altijd proberen onder betalen uit te komen. Daarom zou ik het niet direct prima vinden.

*bericht bewerkt door HvdB op 22 apr 2024 09:14

Ik heb je kennelijk niet goed begrepen, @hvdb. Ik ben sowieso voorstander van laten betalen.
Als je met je auto in een sloot rijdt omdat je zit te appen, komt toch ook niemand je gratis wegslepen.

Vind het ook een lastige wat betreft zelf betalen.

Menig meer geoefende sporter neemt ook (bewust) risico’s, wat ook reddingen tot gevolg kan hebben. Dat brengt net zo goed de reddingswerkers in gevaar, maar de reddingswerkers maken zelf de risico inschatting of het verantwoord is om de redding uit te voeren.
In maart nog in Zwitserland een groep toerskiërs die in slechte weeromstandigheden werden gezocht. We weten niet elke risico afweging die groep toen gemaakt heeft, maar ze hadden geen geschikte kleding voor de kou en het slechte weer was in ieder geval wel voorspeld. Verschrikkelijk dat het toen slecht is afgelopen, maar zou dit ook betaald moeten worden?

Ben wel van mening dat veel voorlichting kan helpen, maar je houdt altijd mensen die bewust of onbewust dingen doen die fout lopen. En dan is het fijn dat je gered kan worden.

Moord en brand 🤔 waar dan drPhil?

Maar mijn vraag is juist precies zoals Asterino beschrijft. De risico’s die jezelf neemt zijn nooit alleen voor jezelf maar ook voor de reddingswerkers.

Maar als je dat dan stelt bij een giga reddingsoperatie aangaande toerskiers of offpiste skiërs die net zo goed ‘onverantwoorde’ risico’s hebben genomen mogen we ineens niets meer zeggen. Of zoals sommigen lijken te suggereren als het locals zijn, dan zijn ze vast goed voorbereid.

Waarmee ik maar wil zeggen; wie bepaalt de criteria of je wel of niet goed voorbereid was?

Bij het artikel in de Telegraaf staat een foto van 2 personen. Als dat de bewuste mannen zijn hadden ze verder best wat ‘gear’ bij zich. Dan is de tocht nog steeds niet zo slim geweest maar zou je kunnen stellen dat de voorbereiding misschien niet eens zo slecht was (behalve die sneakers dan 🫣) en dan vind ik het nogal opvallend hoe makkelijk sommigen hier instemmen met het zelf laten betalen.

Want dan kan zo’n beslissing ook voor andere reddingen een precedent worden. En dan vraag ik mij gewoon af waar de grens ligt.

Een ongeoefende beginnende skiër die een rood/zwarte pistes afdaalt en gered moet worden? We weten allemaal hoe verzekeringen werken en altijd proberen onder betalen uit te komen. Daarom zou ik het niet direct prima vinden.

HvdB op 22 apr 2024 09:14

Bwa de locals zijn wel meestal goed verzekerd via de bergsport organisatie (bv CAI) en als ze dat niet zijn betalen ze even goed! Zelfs sterker, bij de CAI verzekering schiet je eerst zelf voor en krijg je 't later terug. Er zijn dus geen “speciale regeltjes” voor locals.

Je hebt mss wel een punt qua risico en de criteria. Als het foutloopt bij mensen met ervaring/training/equipment loopt het ws goed fout.

Buiten dat in de meeste landen je (via je verzekering) de redding gewoon moet betalen en dit dus eigenlijk een non-discussie is. Is het ook een hele lastige.

Om het voorbeeld van die groep in Zwitserland te nemen: dat waren zeer ervaren toerskIërs die met licht materiaal (want sneller) de oversteek wilde maken. Dat heb je wel een probleem als het slecht weer wordt. Waren zij onverantwoord? Hadden ze slechte kleding? Met zwaar materiaal waren ze sowieso vast komen te zitten. En je kunt je niet op alles kleden. Zoals een gezegde in het alpinisme zegt: als je bivakmateriaal mee neemt weet je zeker dat je het nodig gaat hebben. Want zwaar en dus langzaam. En snelheid is veiligheid in de bergen.

Dus vanaf de zijlijn roepen dat mensen met slecht materiaal alles moeten betalen / boetes moeten krijgen is veel ingewikkelder dan het lijkt. Met slippers een bergcol bedwingen is vrij duidelijk dat dat niet handig is. Maar met trailrun spullen? Waar ligt de grens?

De woorden van locals zijn ook niet altijd veel waard. Want de krant vind altijd wel een local die vind dat ‘men’ stom is geweest. En locals zijn soms ook behoorlijk conservatief.

Click. Click. Peace

Idd goede reactie Rogier. Want sneakers kunnen ook light trail schoenen geweest zijn …

Blijft over dat het niet handig is om met zulke voorspellingen de berg op te gaan maar dat is volgens mij geen reden tot zelf moeten betalen.

Het hele bericht heeft een vrij hoog sensatie gehalte (en misschien wel bewust om af te schrikken voor de toekomst).

De waarheid zal in de nuance liggen
De titel van dit artikel helpt ook niet mee dan

Op sneakers kun je trouwens ook gewoon heel ver komen, mits de omstandigheden goed zijn.

https://www.ad.nl/buitenland/van-duitslands-hoogste-berg-ger…

Volgens de betrokkenen zit de vork íéts anders in de steel. Maar goed, gelukkig wist iedereen het hier al te be-/veroordelen…

Op sneakers kun je trouwens ook gewoon heel ver komen, mits de omstandigheden goed zijn.

Tiny-M op 22 apr 2024 12:51

Punt is dat het winter is, en zelfs in zomer je je voorbereidt voor de omstandigheden wanneer 't omslaagt ;-)

Plaats een reactie