Skiën begin Januari

Hallo allemaal,

Volgend jaar ben ik voornemens om begin januari (4 a 5 januari) te gaan skiën. Meestal ga ik in februari, maart of April. Maar ik vroeg me af wat een goede bestemming is in januari waar de zon zich ook laat zien. Dus wellicht een gebied met meer zuidhellingen. Tevens zoek ik een groot gebied waar lange afdalingen gemaakt kunnen worden.

Hebben jullie nog tips waar het dan goed vertoeven is over het algemeen?

*bericht bewerkt door danny.mara op 03 mei 2024 08:02

Alpe d’Huez ligt op zonnige hellingen en heeft ook in die tijd van het jaar veel zon. Door de hoogte ook prima sneeuwzeker en met >250km aan piste groot genoeg.

Born to Ride

Het is ook één van de rustiger weken, dus kijk vooral last minute naar de meest gunstige sneeuw en zonvoorspellingen.
Tenzij jullie een groot chalet zoeken voor een scherpe prijs. Dan op tijd erbij zijn.

What’s in a name: Val di Sole kan leuk zijn dan. Maar goed, ik zou het aankijken indien mogelijk.

Vanaf 06/05 is de kerstvakantie voor alle landen voorbij.
Ik zou dus ook een last-minute boeking aanbevelen. De zon schijnt in de meeste gevallen wel aan de ene of andere kant van de Alpen (of je kan ten minste regenbuien of white-outs vermijden).

Vermijd wel nog steeds de lager geleden gebieden want die kunnen aan het begin van het seizoen nogal eens uitregenen.
cfr schade aan lift in Châtel einde december 2022 https://www.wintersport.nl/nieuws/24/12/2022/drama-in-chatel…

Zelf vind ik Les Arcs 1800 een altijd veilig gebied voor het begin en einde van het seizoen vanwege het grote hoogteverschil dat je makkelijk van daaruit kunt aansnijden.
Maar zoals gezegd: in die periode best een last-minute boeken op basis van het wintersport.nl weerbericht (zelf al vaak op woensdag geboekt om op zaterdag aan te komen).

Glide on!

Bedankt voor de reacties. Les Arcs ben ik dit jaar geweest dus die sla ik over.
We gaan met z’n 2en en waarschijnlijk een dag of 5.
Als je last minute boekt zijn er dan eventueel nog wel appartementen aan/dicht bij de piste beschikbaar voor een schappelijke prijs in jullie ervaring?

Meeste schoolvakanties lopen tm dat weekend, dus als je op de 4e aankomt zit je er net buiten. Dan is mijn ervaring dat er last minute zeker nog voldoende opties zijn.

De dolomieten schermen zelf altijd met dat ze zonrijk zijn. Klopt over het algemeen ook wel.

Bedankt voor de reacties. Les Arcs ben ik dit jaar geweest dus die sla ik over.
We gaan met z’n 2en en waarschijnlijk een dag of 5.
Als je last minute boekt zijn er dan eventueel nog wel appartementen aan/dicht bij de piste beschikbaar voor een schappelijke prijs in jullie ervaring?

danny.mara op 03 mei 2024 10:29

Ben daar dit jaar in week 5 geweest, van de 8 dagen skien had ik 7 dagen blauwe hemel en koud genoeg voor goede sneeuw.

*bericht bewerkt door A.P.Versteeg op 03 mei 2024 11:35

En wat denken jullie van tignes val d’isere of Val Thorens? Of zijn daar weinig zuidhellingen?

Je bekijkt alles in één kleine hoek van de alpen. Qua expositie zit je in L3V beter dan Espace Killy, maar Les Arcs en La Rosiere liggen gunstiger.
Maar nogmaals, met zijn tweetjes last minute kan nog beter opleveren dan vroegboeken. Je kan in annuleringen invallen bijvoorbeeld. Plus, het is een rustige week.
Kijk gewoon aan of je in Frankrijk noord, zuid, Italië richting Dolomieten, Oostenrijk oost of juist west of zelfs in Zwitserland moet zijn. Want ook daar kun je wel prima accommodaties vinden dan.

Les Arcs ligt toch vnml op het noorden, niet? In die vallei zijn La Rosière maar ook La Plagne de gebieden met veel pistes op het zuiden.

Tignes zou ik ook niet heel snel vooraf boeken in die periode. Nauwelijks bomen daar, dus met minder weer is het zicht ook slecht. Kan ook echt flink koud zijn (weet niet hoe erg je dat vindt). Daarentegen genoeg zon te vinden als het wel mooi weer is.
3 Vallées kan ook, maar zoals al gezegd: je kijkt naar 1 kant van de Alpen.

Ik zou lekker last minute afwachten. Als het een goede winter is en er flink sneeuw is gevallen vanaf noord/ west zit ik liever in portes du soleil of ergens in Vorarlberg. Dolomieten hebben altijd de kunstsneeuw goed voor elkaar en gemiddeld gezien meer zon. Is het weer zo’n kwakkelwinter dan juist wel liever hoog in Tignes, 3 Vallées etc. En met echt goede nordstau is richting Salzburgerland ook erg interessant.
Er zijn gewoon zoveel opties.

Uiteraard zijn er veel opties. Wat dan nog wel steeds belangrijk voor mij is zijn lange afdalingen en zuidelijke hellingen (als het inderdaad erg koud is). Ik weet zeg maar niet zo goed geografisch gezien welke gebieden dan veel zuid hellingen hebben en lange afdalingen. Last minute is inderdaad een goede optie.

Kan je “lange afdalingen” eens definiëren?
In de meeste gebieden waar ik geweest ben, heb je wel een afdaling met >1000 hoogtemeters.
Dit zijn dan vaak aaneenschakelingen van meerdere pistes (b.v. Les2Alpes). Of je deze dan gezien de weersomstandigheden helemaal kunt skiën aan het begin of einde van de winter is een andere vraag.

ivm de zuidelijke hellingen een beetje van het hetzelfde: de meeste grotere gebieden hebben wel een aantal pistes die ideaal liggen in de voormiddag en een aantal die ideaal liggen in de namiddag.

Ik denk dat het het belangrijkste is om vooral goed weer te hebben en dat kan je redelijk goed regelen door last-minute te boeken.
Het is helemaal niet ondenkbaar dat je in Frankrijk een sneeuwstorm hebt en op het zelfde moment volle zon in Serfaus of verder Oostwaarts in het Zillertal. Idem voor noord-zuid.
De luchtstromingen op het moment dat jij op vakantie gaat zullen een veel grotere invloed op temperatuur en welbegen hebben dan de expostie van de pistes op zich.

Ik zou de discussie pas voeren in de week voor vertrek: “waar zou het volgende week best vertoeven zijn”.
Aan elke kant van de Alpen zijn er wel goede skigebieden te vinden en buiten de schoolvakanties om zal het geen enorm probleem zijn om voor 2 personen onderkomen te vinden tenzij je een erg strak budget hebt of net enorm gesteld bent op specifieke faciliteiten (ski-in /ski-out + binnenzwembad bij voorbeeld).

Glide on!

Met lange afdalingen bedoel ik inderdaad een aan eenschakeking van verschillende pisten. In les Arcs vind ik dat bijvoorbeeld erg prettig. Zoveel mogelijk tijd skiën en minder tijd in de lift.

Ik zal tegen die tijd wel eens wat last minutes gaan bekijken.

Plaats een reactie