Zijn er skigebieden die besloten hebben langer open te blijven?

Gezien de vele sneeuwval de laatste weken vroeg ik mij af of er nog skigebieden zijn die besloten hebben langer open te blijven? En dan bedoel ik niet ‘the obvious’, die gebieden die standaard al langer open zijn. Maar de meeste gebieden die nog niet dicht waren sluiten volgens mij na dit weekend.
Ik ben benieuwd!

Volgens mij niet tot nauwelijks (hooguit wat incidentele dagen/ weekenddagen net na al die sneeuwval).

De reden is hetzelfde als waarom er hier nu praktisch niemand meer is: zodra de zon schijnt in mei is het animo als sneeuw voor de zon verdwenen. Qua sneeuw kunnen zat hoge gebieden tot begin juni open in een jaar als dit. Als er echter geen klanten meer komen en personeel uit hun contracten loopt dan is het gewoon niet meer rendabel.

*bericht bewerkt door Mic op 05 mei 2024 19:19

Volgens mij niet tot nauwelijks (hooguit wat incidentele dagen/ weekenddagen net na al die sneeuwval).

De reden is hetzelfde als waarom er hier nu praktisch niemand meer is: zodra de zon schijnt in mei is het animo als sneeuw voor de zon verdwenen. Qua sneeuw kunnen zat hoge gebieden tot begin juni open in een jaar als dit. Als er echter geen klanten meer komen en personeel uit hun contracten loopt dan is het gewoon niet meer rendabel.

Amelm op 05 mei 2024 19:12

Sorry die vorige reactie ging even verkeerd.
Maar je hebt gelijk denk ik. Dan gaan we maar voor ‘the obvious’ met Hemelvaart! :)

Prali is de enige die nog weekenden open is, maar kan ook zijn dat dat tot mei was ipv nog in mei weekenden open.

Al eerder is op dit forum wel eens langsgekomen dat het ook met vergunningen te maken heeft: skigebieden mogen vaak maar een bepaalde periode open zijn ivm bv de natuur. De hoeveelheid sneeuw is dan dus niet de doorslaggevende reden om langer open te (mogen) blijven.

Al eerder is op dit forum wel eens langsgekomen dat het ook met vergunningen te maken heeft: skigebieden mogen vaak maar een bepaalde periode open zijn ivm bv de natuur. De hoeveelheid sneeuw is dan dus niet de doorslaggevende reden om langer open te (mogen) blijven.

Jorien83 op 06 mei 2024 10:10

Ah okay, dank je. Had ik tot nu gemist, maar klinkt logisch.

Eigenlijk is zoiets moeilijk voor een skigebied.

Men werkt vaak met seizoensarbeiders waarvan de contracten zijn afgelopen, dat zomaar verlengen is niet altijd mogelijk.
Je hebt toch redelijk wat personeel nodig om iets te kunnen laten draaien, kan best zijn dat de vaste kern gewoon niet groot genoeg is. Daarmee kan je misschien 1 of 2 slepertjes laten draaien en 1 piste prepareren.

Dan is er ook nog de vraag of je het rendabel krijgt, na de krokus staat bij veel mensen het hoofd al naar zomervakantie’s, dus er komt na pasen veel minder publiek af op je pistes.

En dan zijn er nog de vergunningen en andere externe factoren.
Boeren willen bvb ook dat hun gronden vrijgemaakt worden zodat die langzaamaan zomerklaar gemaakt kunnen worden.

De hoeveelheid sneeuw is niet de maatstaf.
Het gaat om de zonkracht/temperatuur, en dus de papsneeuw. Zelfs op de gletsjers speelt dit al een rol in het voorjaar. Vaak kun je niet eens meer van papsneeuw spreken…

*bericht bewerkt door Liezen op 06 mei 2024 13:59

Ok helder, dank je wel allemaal. Draadje kan wel weer gesloten worden. :)

De hoeveelheid sneeuw is niet de maatstaf.
Het gaat om de zonkracht/temperatuur, en dus de papsneeuw. Zelfs op de gletsjers speelt dit al een rol in het voorjaar. Vaak kun je niet eens meer van papsneeuw spreken…

Liezen op 06 mei 2024 13:58

Dat is volledig afhankelijk van de oriëntatie van de pistes. Op noordhellingen blijven ook nu de pistes soms nog gewoon de hele dag goed, zeker bij een lage luchtvochtigheid.

Born to Ride

Plaats een reactie