Bestemming 2013

Gisteren teruggekomen van een heerlijke week in Serfaus. Zowel de sneeuw als het weer was perfect. Zo aan het eind van de week begin je dan eigenlijk al weer over de bestemming voor het volgende jaar.

We zijn nu 3 x achter elkaar in Serfaus geweest en met name mijn man wil eigenlijk volgend jaar eens ergens anders heen…hij heeft de pistes rond Serfaus wel een beetje gezien.

Aangezien er hier veel forummers zijn die al behoorlijk wat bestemmingen gehad hebben, vraag ik jullie om wat tips voor onze bestemming 2013.

Naast Serfaus hebben we Gerlos/Konigsleiten 4 x gedaan en verder 1 x Lermoos.

We zoeken een gebied met een behoorlijk aantal kilometers pistes…man en zoon zijn gevorderde skiers. Het liefst een leuk dorp (a la Serfaus), we hoeven niet de keuze uit 10 apres-skitenten te hebben, maar er moet wel iets zijn om na het skien wat te drinken. Ook willen we vanuit het dorp zo naar de liften toe kunnen lopen, dus niet eerst een busreis voor de boeg 's ochtends. Oh ja…alleen iets in Oostenrijk graag.

Laag gelegden dorpen vallen voor ons ook af, dus geen Mayrhofen, Kirchberg en Westendorf (alhoewel die heel gezellig zijn naar wat ik begrijp)

Ischgl en Sölden zijn bij ons gevallen, kan iemand iets meer over deze dorpen vertellen ?

Ben benieuwd naar de reacties…alvast bedankt !

Ik kan je wel wat over Ischgl vertellen. Op zich een heel mooi dorp. Er is uiteraard genoeg apres ski. Er bevinden zich heel wat mooie hotels in het dorp maar daar zit ook een prijskaartje aan verbonden. Daarom vinden wij het handiger om in een dorpje (vb Mathon) dicht bij Ischgl (± 5 min) te verblijven.
Het gebied is ook uitdagend genoeg voor gevorderde skiers. Met ruim 200km door de aansluiting met het zwitserse samnaun zijn er pistekilometers genoeg. Het enige minpunt voor ons was de overvloed aan oost europeanen. Op zich geen probleem, maar wel erg luidruchtige mensen.

Ben ik beide gebieden geweest die je noemt.

Sölden rechtvaardigt zijn prijs niet qua skiën, zo spreciaal is het niet maar de hotels zijn wel duur. Kristof zal me hier wel in tegenspreken :) Après ski is wel top.

Ischgl beter sua skiën, geen gletchers maar die heb je niet echt nodig met krokus. Prijzen vergelijkbaar met Sölden. Hotels onder de 100 pppn vind je niet (ik toch niet).

Beide zullen niet tegenslagen, en eigenlijk moet je ze allebei gedaan, dus ik zou de vraag eerder herleiden naar welk doen we eerst.

Om een vreemde eend in de bijt te gooien: Schladming. Weliswaar laag, pakken wel meer sneeuw dan gemmideld door hun oostelijke ligging en sneeuwzekerheid zou met krokus niet HET punt mogen zijn. Er moet dan gewoon overal sneeuw liggen. (maar doe die niet volgend jaar want dan is het WK skiën daar en zal het er veel te druk zijn )

Dank je Niels…ik las idd bij Ischgl iets over de verschillende dorpskernen: Zentrum (het duurste gedeelte uiteraard) en dan nog diverse namen. Ik zei al tegen mijn man dat je in Ischgl de hoofdprijs betaalt, maar hij dacht dat het ongeveer gelijk lag met Serfaus. Bedankt iig voor jouw uitleg alvast.

Saalbach-Hinterglemm heeft ook nog onze interesse, dus ervaringen uit dat gebied zijn ook welkom.

Dr. Dre…ook jij bedankt. Tja…welke eerst ? Laten wij er eerst maar eens uitkomen wat het volgend jaar wordt. Zowel Ischgl als Sölden is een goede keus dus !

Wij willen geen hotel maar een appartement. Voor 250,- per nacht moet je toch ook in deze gebieden wel een redelijk appartement kunnen krijgen ? Of zit ik er gigantisch naast ? Ik ga uiteraard binnenkort eens zoeken voor een appartement in een van deze gebieden, maar vaak heb je hier op zo’n forum ineens de gouden tip he.

Budget zal geen probleem zijn.

http://www.ehrenreich-soelden.at/preise/appartements.html…

Hier zat Kristof afgelopen week. Ondertussen zal hij wel terug zijn (hoewel ik een Q5 met Belgische plaat zag staan aan Nurnberg die naft had getankt in plaats van Diesel :) ) en jou er wat meer over kunnen vertellen.

Hahaha…die zag ik ook ;-) Ik ga het appartement eens bekijken.

Haha ook getankt daar ? Dan moeten wel elkaar zijn gekruist

Nee, was een grapje ! Hmmm, het appartement ligt volgens mij wel perfect, maar de appartementen zijn het net niet. Geen woonruimte met een lekkere bank, maar een zitje in de keuken ;-(

Zo jacquelien, weer terug in het land en geen virus opgelopen?! Als ik moest kiezen tussen Ischgl en Sölden dan nam ik de eerste, veel gezelliger dorp qua ligging en auto vrij. Sölden is een langgerekt dorp waar een heleboel verkeer door de hoofdstraat rijdt. Als je een beetje onder in het dorp gaat zitten kun je wel iets vinden voor die prijs, ff goed googlen.Het skigebied in Ischgl vindt ik ook mooier.

Ben zowel in ischgl, solden als hinterglemm geweest. Ischgl heeft mijn voorkeur, gezellige apres ski, sneeuwzeker,uitdagende pistes. Kom er niet voor niks al jaren. Wij hebben daar 1 keer in appartement gezeten bij gradiva. Is waarschijnlijk niet het goedkoopste, maar op zich wel ruim en zeer net! En redelijk kort bij de gondel.

Solden is ook een heel leuk en mooi gebied. Je hebt daar natuurlijk de gletsjers. Een enorm pluspunt. Het is idd een lange straat, je hebt eigenlijk niet echt een centrum. Maar de apres ski daar is ook heel erg gezellig. Wij hadden een skipas waarmee we ook naar obergurgl en hochgurgl konden gaan. Zeker een aanrader.

Als laatste hinterglemm, dit was ons echt heel goed bevallen. Heel leuk gebied. Wij vonden het wel een pluspunt dat je daar meer tochten kunt maken. Is uitgestrekter als ischgl. Apres ski is daar ook heel erg leuk. Wij gingen veel naar de goasstal. Lag halverwege de afdaling. Weet niet hoe oud je kids zijn, want hinterglemm vind ik geschikter met kinderen als ischgl. Als ze evt nog les nodig hebben.

hoop dat je er iets mee kunt, wat je ook kiest, het zijn alle drie een goede keus!

Ben zelf ook net terug uit Serfaus en het was weer super. Ben zelf ruim 20 jaar naar Hinterglemm geweest en dit is echt een geweldig skigebied. Het skigebied is geheel aansluitend en mogelijkheden voor vele tochten, een gebied voor zowel beginners als gevorderden. Van Hinterglemm kun je naar leogang skien en dan ben je toch wel een dag onderweg (heen en terug).Echt een aanrader !
Onze keuze is nu op Serfaus gevallen ivm de kinderen.
Mochten jullie in een appartement gelogeerd hebben, wij zijn nog op zoek naar appartement voor volgend jaar !

Ha Elly…gelukkig dat het drinkwatersysteem van Serfaus een andere is dan die van Fiss. Gelukkig zijn wij de dans ontsprongen en hebben we een heerlijke week gehad.

Wat ik van zowel jou als Melissa begrijp, is Sölden dus eigenlijk een lange straat met hotels en appartementen. Klinkt idd niet zo heel erg gezellig. De apres-ski is dus wel geslaagd daar ? Zit dit dan meteen bij de dalafdaling of ligt dat aan die lange straat ?

Ischgl ga ik zeker nog even voor kijken en Ellen…jou is Hinterglemm dus goed bevallen. Klinkt zeker leuk die lange tochten. Had je daar een appartement of hotel ? Wij zoeken een appartement, dus als je een goede tip hebt…graag !

Wij hebben in Serfaus bij vertrek vorige week al een voor-reservering gedaan voor volgend jaar (23 feb tot 2 mrt). Leuk appartement op goede locatie. Recht tegenover een metro-station en lopend met 5 minuutjes bij de gondels. Mochten wij toch voor een ander gebied kiezen, dan laat ik jou dat nog weten, kun je mss ons appartement overnemen omdat dat dan zeker nog beschikbaar is.

Stuur me anders een pb-tje met je e-mailadres.

Ga nog eens een keer naar Gerlos, schijnt daar heel leuk te zijn met Brabanders die zo gezellig carnaval kunnen vieren.

Ik sla liever even over Jan…hou best van een beetje levendigheid om me heen, maar dit is net iets té !

Intussen ben ik ook terug van Sölden, ik was niet die Q5 die Diesel in een benzine had getankt, don’t worry :) Mijn wagen heeft overigens een Wintersporters.be sticker op de achterruit, altijd lekker herkenbaar in de bergen dus!

Wat betreft Sölden en Ischgl, ik ben ook al in beide dorpen geweest. Persoonlijk vind ik het skigebied wel evenwaardig, misschien een heel licht overwicht voor Ischgl met de leuke tocht naar Samnaun en de uitdaging op de Palinkopf. In Solden zit je al vrij lang op de liften alvorens je op de gletsjer bent, maar gaan de liften 's ochtends al om 8u lopen.

Wat betreft prijs is het voor mij overduidelijk. Als je in het dorp wil zitten, is Solden toch een stuk goedkoper hoor. Wij betaalden 102 euro per kamer per nacht incl ontbijt voor een toplocatie vlak aan de liften. Lijkt mij toch niet overdreven veel te zijn? Bovendien zit je vlakbij de apres ski en dergelijke. Gezelligheid van het dorpje is wat relatief, de Dorpsstraat is wel redelijk druk en lang.

Serfaus en Hinterglemm ben ik voorlopig nog niet geweest, maar daarom ben ik ook Belg :D

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

hey, Ik heb ook de indruk dat ischl een super gebied is, weet je of er ergens in Ischl een camping gelegen is? Wij gaan namelijk al jaren met onze mobilhome naar het zelfde gebied maar na een tijdje heb je het ook gezien natuurlijk, eens naar Ischl is voor ons en droom!

Kristof…bedankt voor je uitgebreide informatie. Dr. Dre was al zo vrij geweest jouw appartement door te geven. Zag er idd prima uit en de ligging was ook goed (zover ik zo gauw in kon schatten), maar de appartementen missen in mijn ogen een soort van " living". Maar goed, er zullen vast nog meer appartementen in Sölden zijn ;-)

Wat ik tot zoverre begrijp ontlopen Ischgl en Sölden elkaar niet zoveel qua pistes, gezelligheid en apres-ski. Ischgl is ook autovrij (net zoals Serfaus) en zal mss meer een dorpskern hebben ? Terwijl in Sölden de winkels, hotels, restaurants, apres-ski meer aan 1 lange, drukkere weg liggen.

Over Hinterglemm heb ik ook goede berichten gelezen hier…Moeilijk, moeilijk. Heel lastig om een accommodatie uit te zoeken in een dorp waar je nog nooit bent geweest. Je weet dan nooit of je een beetje gunstig t.o.v. pistes en/of centrum zit.

@Michiel…ga je echt met je caravan op wintersport ??? Respect !

@Jacquelien, de dalafdalingen in Sölden komen bij de apresski uit en beneden in het dorp vlak aan de weg. Saalbach-Hinterglemm is ook reuze gezellig, mooie pistes en leuke apresski, en de dorpjes zijn leuker wandelen/winkelen als de uitgestrekte winkel/rij weg in Solden.

@Michiel, vlgs mij heeft Ischgl geen camping maar kijk even op hun site.

Dienten Die Alte schule

Ja Elly…dat idee kreeg ik ook al een beetje dat zo’n lange weg (als in Sölden) niet zo heel gezellig aandoet.

Ga toch m’n pijlen maar eens op Saalbach of Hinterglemm afvuren. Jammer dat deze dorpen maar op 1.000 meter hoogte liggen. Had liever iets hoger gezeten, maar ja…je kunt niet alles hebben he ;-)

Ze liggen niet hoog maar zijn wel vrij sneeuwzeker, bij ons ligt het dorp ook op 1030 m en skiën we tot 2000m tot nu toe nog altijd goed sneeuw gehad van voor Kerst tot pasen. Behalve vorig jaar maar toen viel pasen pas erg laat.;)

Dienten Die Alte schule

hey, Ik heb ook de indruk dat ischl een super gebied is, weet je of er ergens in Ischl een camping gelegen is? Wij gaan namelijk al jaren met onze mobilhome naar het zelfde gebied maar na een tijdje heb je het ook gezien natuurlijk, eens naar Ischl is voor ons en droom!

Michiel Demeyere op 27 feb. 2012 17:11

In ischgl heb ik geen camping gezien maar bedenkme net dat ik wel verschillende mobilhomes in Samnaun heb zien staan.
Misschien een optie?

jip, wij gaan elk jaar Skien met de camionette, ingericht, supergezellig! Het probleem is dat er wel enkele campings zijn maar die zin dan gelegen in de rustge kleine dorpen & 's avonds rijden er geen bussen meer.

Plaats een reactie