Skigebieden waar je geen passen kan doorgeven

Afgelopen krokusvakantie waren wij met ons gezin in Dachstein West, bij het kopen van onze pas voor 3 dagen moesten wij bij de kassa op de foto.
Ik kreeg de passen en moest goed kijken voor wie van mijn kids de pas was ( skibril, helm, bandana)
dus onherkenbaar. Waarom nemen ze dan een foto van iedereen?. later die week waren we in Zauchensee ( Sportwelt Amade ) en kochten ook een skipas voor 3 dagen en hoefden niet op de foto.
Wel zag ik daar als je het poortje passerde dat er iemand in een "hokje"zat en op een aantal monitoren keek en daar kwam wel een foto op.
Ik kon niet goed zien of dat een foto was die bij een kassa genomen is of ergens onderweg.
Daarom vraag ik mij af als er wel onderweg een foto genomen wordt en je hebt dag 1 een rode jas aan en dag 2 een groene wat er dan gebeurd als ze je controleren.

Verschil tussen een man en een vrouw zie je zelfst met skikleren aan

Waarom zou je ze niet mogen uitwisselen? Je kunt er toch ook niet tegelijk gebruik van maken. Mijn vrouw en ik deden dit afgelopen keer ook zo, ging prima.

Wat mij in Tsjechië opviel, is dat het piepje bij de poort anders was bij kinderen dan volwassenen. Er stond wel iemand bij de poortjes die daar op stond te letten. Dit vind ik gezien het prijsverschil dan wel weer terecht.

wij gaan naar een gebied, waar je ook een elternpas kunt kopen, dus als je met kleine kinderen bent, dan krijg je wel 2 passen maar betaal je er 1.
De skipassen zijn op ieders naam
Op andermans pas te skien, brengt wel risico’s mee.
Stel dat er op de piste iets gebeurt, en je hebt een pas, die niet op jou naam staat, dan heb je volgens mij een probleem. En Waarschijnlijk ook met de verzekering.
Neem geen risico, en koop gewoon een eigen pas of een elternpas als dat daar kan.

Waarom zou je ze niet mogen uitwisselen?

Omdat er in het algemeen in de gebruiksvoorwaarden staat dat de pas persoonsgebonden (en dat is wat anders dan persoonlijk!) is. En die verbinding wordt gelegd op het moment dat je hem de eerste keer gebruikt (=activeert).
Maar ja, wie leest er nu te gebruiksvoorwaarden? Niemand toch

"Stel dat er op de piste iets gebeurt, en je hebt een pas, die niet op jou naam staat, dan heb je volgens mij een probleem. En Waarschijnlijk ook met de verzekering."

Nee want je betaalt voor het gebruik van de liften. Denk maar aan een tourskiër die gewond zou geraken op de piste, geen probleem. Pistes liggen meestal ook gewoon op openbaar terrein. Verzekering zal ook gewoon betalen, tenzij je rekent op een extra verzekering die je hebt genomen bij het aanschaffen van een skipas.

Ik heb het twee weken geleden in Brixental eens uitgeprobeerd. Ik heb na 4 dagen gewoon skiën, twee dagen lang mijn gezicht afgewend, en met skibril en muts op de camera’s ontweken. Ik ben er echter niet uitgepikt.

Ik heb dit ter plekke eens met een bevriende skileraar besproken. Hij zei dat het systeem enkel voor seizoenkaarthouders wordt gebruikt. Daarbij staat ook een foto op de pas namelijk. Hij had niet eerder gehoord dat er ook mensen met een weekpas uitgepikt zijn…

Klopt Steffen, dat verhaal wat jij nu zegt is waar in het brixental!

Alleen … er zijn plaatsen waar ze je er WEL tussenuit pikken als ze het niet vertrouwen!

En bovendien is het vaak steeksproefgewijs. In Nederland wordt ook niet iedereen die door rood rijdt eruit gepikt.

Afgelopen jaar in het gebied Evasion de Mont Blanc hadden we ook Skidata kaarten. Bij aankoop moesten we een foto laten maken. Zelfs van de kinderen was dit ook nodig terwijl de pas nog gratis was. Als je door het pportje gaat komt je foto op een monitor te zien. De eerste dag had ik per ongeluk de pas van mijn zoontje mee. Hier kwam ik dus snel achter.

Ik zie nu op de website van Flachau dat een dagpas 44E is en een 5dagen kaart bijvoorbeeld 200E, dus dan ben je maar 20E duurder uit als je steeds losse dagpassen koopt. Dat scheelt dus eigenlijk niks, niet de moeite dan om samen op een pas te gaan. Maar als er grote prijsverschillen zijn, vind ik het eerlijk gezegd onzin dat je niet samen op een pas kan. Er zijn tal van mensen die niet tegelijk de piste op kunnen vanwege kleine kids, en dus allebei maar paar uurtjes de piste op gaan. Wat maakt hun het nou uit of er een persoon 6 dagen gaat, of twee personen afgewisseld? Het geeft evenveel ‘pistebelasting’. Maar goed, in Flachau komen ze deze groep (die straks allemaal dure skiklasjes gaan betalen voor diezelfde kids) dus duidelijk tegemoet, dat is fijn :)

Hier is elders al genoeg over geschreven.
Een concertkaartje geef je na de pauze ook niet aan iemand anders
Je koopt ook geen treinkaartje Den Haag - Arnhem om in Utrecht uit te stappen en het vervolgens aan je vriendje te geven die toevallig Utrecht - Arnhem wil reizen.
En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te verzinnen …
Waarom zou je dan een skipas wel halverwege de dag/week door moeten kunnen geven?

De enige reden die ik kan bedenken is de typische Hollandse zuinigheid, al dan niet gecombineerd met de instelling dat anderen niet aan jou mogen verdienen.

In de vele jaren dat ik met mijn ouders mee naar Sörenberg in Zwitserland ging & een week pas kreeg ging daar een pasfoto op! Eerst nog ouderwets uitgeknipt & opgeplakt op de pas. Dat gaat daar tegenwoordig vast ook digitaal.

Eind januari was ik in Châtel in Porties du Soleil. Wij kochten een pas voor 9 dagen & daar ging wel een digitale pasfoto op! Geen naam of geboorte datum. Ook hier zag ik mijn foto langs komen in de controle hokjes.

In val Thorens lag een stapeltje passen voor ons klaar, boeide niet wie welke nam. Doorgeven gaat daar dus in ieder geval wel!

Jan9 op 1 mrt. 2012 19:11

5 jaar geleden was mijn eerste wintersport in Val Tho, en ik kon mij herinneren dat ik een medewerker bij de poortjes gewoon een scherm voor hem zag hebben waar regelmatig foto’s op langs kwamen van mensen die de poortjes passeerde.

ik lees hier vooral de reacties van “goedkoop” en mensen die niet “teveel” willen betalen en moeten aanpakken , maar ik vind het vooral erg practisch , paar jaar terug met vrouw en kind (2,5 jaar ) wezen skieen je koopt op zaterdag 1x een pas en de ene wil mijn vrouw skieen ( meestal met mooiweer ) en de andere ga ik weer . Je bent met al redelijk druk s’ochtends met je kind rustig ontbijten aankleden je kent het wel dan ga je toch niet 5 of 6 keer in de rij bij de kassa staan als dit niet nodig is ofwel dan ?
familiepas indien mogelijk mooie oplossing maar als die niet geboden word vind ik het zonde vd tijd om iedere ochtend in de rij te staan bij de kassa .

Ik heb dit ter plekke eens met een bevriende skileraar besproken. Hij zei dat het systeem enkel voor seizoenkaarthouders wordt gebruikt. Daarbij staat ook een foto op de pas namelijk. Hij had niet eerder gehoord dat er ook mensen met een weekpas uitgepikt zijn…

Steffen op 6 mrt. 2012 10:45

Heb het toch echt gezien, bij de Hartkaiser :)

Bij de meeste skipassen staat in de algemene voorwaarden zo’n beetje als eerste genoemd dat ze niet overdraagbaar zijn. En hoeveel argumenten er ook te bedenken zijn om het dan toch te doen: het mag dus gewoon niet [/roomser dan de paus modus uit].

Zelf koop ik al jaren geen volle weekpas meer maar bekijk per dag wat we gaan doen. Mee met de kids naar les, ochtendje wandelen, langlaufen, zwembad of zelf skiën?
Als ik dan ga skien koop ik een dagpas, of als ik laat ga (bijvoorbeeld de ochtend leuk bij de kids in het klasje staan kijken) een middagpas.

Ik zal nog eens proberen het systeem uit te leggen:

  1. skipassen van 8 en meer dagen moeten vaak op naam en met foto gemaakt worden. Je krijgt dus een pas waar, beetje verschillend per gebied, je naam & foto op staat gedrukt en er digitaal in zit waardoor als je door een poortje gaat de liftbediende jouw naam en foto ziet op een scherm.

  2. Passen korter dan 8 dagen zijn gewoon een nummer. Blijkbaar wordt er een foto genomen van diegene die de pas de eerste keer ergens gebruikt en komt die foto elke keer op een scherm als de pas gebruikt wordt en kan de liftbediende zien of jij nog wel diegene bent die de pas voorheen gebruikte.

Met dat laatste ben ik het absoluut onneens, alleen al omdat er niet uitdrukkelijk toestemming gevraagd wordt en ik niet weet wat er nadien met mijn gegevens gebeurt.

Wij hebben recent in Winterberg 2 passen met 4 personen gebruikt.

Puntrobin, het zal ongetwijfeld wel in de algemene voorwaarden geregeld zijn dat de foto genomen mag worden.
Je geeft aan dat je daarvoor uitdrukkelijk toestemming had willen geven. Maar wat dan? Ze vragen toestemming, jij weigert, dan geven zij je geen skipas… Wat doe je dan? Weer naar huis terug?

Overigens lees ik dit topic met toenemende plaatsvervangende schaamte voor mijn landgenoten. Het onderwerp is eigenlijk: Hoe kunnen wij op oneigenlijke en illegale manier onder de regels voor skipassen uit. Met andere woorden: Hoe en waar kunnen wij de liftmaatschappijen oplichten. Klinkt misschien wat zwaar aangezet, maar zo is het wel. Het is eigenlijk dezelfde discussie als die al eerder op het forum langskwam: Hoe kun je een autobahnvignet illegaal dubbel gebruiken.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik was de voorbije 2 weken in Ski Amadé, waar ik een pas had voor 13 dagen. Door een fout van mijn reisorganisatie ging mijn pas al 2 dagen te vroeg in en stond ik dus de voorlaatste dag voor een gesloten poortje bij de eerste lift. Ik wou nog snel voor de les een eerste piste doen. Ik heb toen even een pas van iemand geleend die beneden bleef om snel de eerste sporen te trekken en nadien een nieuwe 2 daagse pas te kopen. Mocht ongetwijfeld niet, maar heb ik Ski Amadé opgelicht ? Ik heb daar ik 2 weken verdorie meer geld uitgegeven aan passen dan de locale voor een seizoenspas betalen…!

Hoe en waar kunnen wij de liftmaatschappijen oplichten. Klinkt misschien wat zwaar aangezet, maar zo is het wel.
( quote)
hoeveel mensen zitten hier ïn de "baas" zijn tijd te reageren op dit forum ???
is ook oplichting of diefstal hoe je het noemen wil ??
maak je niet zo druk als iemand een lijstje wil maken waar je gebruik kan maken van de "mazen" in het systeem

Welke “mazen”? Ik heb alle skigebieden die’k de jongste 10 jaar heb aangedaan eens nagekeken en overal staat duidelijk te lezen dat skipassen niet mogen worden doorgegeven aan andere personen. Er zijn wél alternatieven te bedenken.

Bvb de dolimitisuperskipas is onder bepaalde omstandigheden overdraagbaar (mits 20% toeslag):

It enables alternate supervision; only for parents with a child up to 3 years (born after 01.12.2009 - excluding seasonal pass and 12-day pass in season. Proof of family status is required.

Of andere familieaanbiedingen:
http://www.dolomitisuperski.com/en-US/2567-AgevolazioniEN.ht…

Al de rest is, sorry dat’k het zeg, gewoon uitvluchten zoeken om je iets toe te eigenen wat je niet hebt… Al genoeg voorbeelden van zien passeren op het forum: hergebruik van autovignetten, poortje springen aan het toilet, huttenbezoek zonder verbruik, …

In Espace Killy wordt hier ook op gecontroleerd, als je op het scherm van de lift bediende kijkt zie je constant foto’s voorbij komen. Vroeg me al af waar dat voor was…

  1. Passen korter dan 8 dagen zijn gewoon een nummer. Blijkbaar wordt er een foto genomen van diegene die de pas de eerste keer ergens gebruikt en komt die foto elke keer op een scherm als de pas gebruikt wordt en kan de liftbediende zien of jij nog wel diegene bent die de pas voorheen gebruikte.

Met dat laatste ben ik het absoluut onneens, alleen al omdat er niet uitdrukkelijk toestemming gevraagd wordt en ik niet weet wat er nadien met mijn gegevens gebeurt.

.Robin op 21 feb. 2013 11:34

Je kan het ermee oneens zijn, maar dergelijke zaken staan zeer waarschijnlijk wel in de algemene voorwaarden van het skigebied. Ben je het er niet mee eens? Prima, maar dan kan je niet in dat betreffende skigebied gaan skiën. Zo simpel werkt het.

In Winterberg wordt bij de Schneewittchenbahn ook automatisch foto’s gemaakt van de personen die door de draaihekken gaan. Er zit links boven de display een camera die alles vastlegd. De oudere blauwe poorten van SkiData hebben deze functie nog niet. Er wordt dus niet overal een foto gemaakt. Trouwens… als je Nederland via de snelweg verlaat en/of binnenrijdt wordt er ook al een foto van je auto én de bestuurder gemaakt. Wie heeft daar ooit al eens toestemming voor gegeven?

Als iemand zeer gehecht is aan zijn privacy zou hij of zij meteen moeten stoppen met het gebruik maken van RFID-tags in het algemeen. Daarnaast nooit meer electronisch betalen en overgaan op cashgeld. In deze moderne tijd wordt bijna alles geregistreerd. De skigebieden weten theoretisch al wie dagpassen heeft gekocht, wanneer je met je bankpas of creditcard hebt betaald.

  1. Passen korter dan 8 dagen zijn gewoon een nummer. Blijkbaar wordt er een foto genomen van diegene die de pas de eerste keer ergens gebruikt en komt die foto elke keer op een scherm als de pas gebruikt wordt en kan de liftbediende zien of jij nog wel diegene bent die de pas voorheen gebruikte. Met dat laatste ben ik het absoluut onneens, alleen al omdat er niet uitdrukkelijk toestemming gevraagd wordt en ik niet weet wat er nadien met mijn gegevens gebeurt.
.Robin op 21 feb. 2013 11:34

Al een aantal malen gezien dat dit gewoon bij de kassa stond aangeplakt waardoor je dus niet kunt zeggen "ich habe es nicht gewusst". Verder ga je bij het aankopen van een pas impliciet accoord met alle daaraan verbonden voorwaarden resp. consequenties. Dat "jij" de moeite niet neemt om je op de hoogte te stellen van die voorwaarden is … jouw probleem.

Rob

Hey…ik heb een deja-vu ;-)

Je kan het ermee oneens zijn, maar dergelijke zaken staan zeer waarschijnlijk wel in de algemene voorwaarden van het skigebied. Ben je het er niet mee eens? Prima, maar dan kan je niet in dat betreffende skigebied gaan skiën. Zo simpel werkt het.
.

Frans op 21 feb. 2013 14:01

Je begrijpt me niet. Dat ze zo’n beperkingen in hun al vw zetten zal waarschijnlijk wel OK zijn. Of die algemene voorwaarden dan ook geldig zijn twijfel ik al harder aan maar das een andere discussie. Waar ik het niet mee eens ben ik dat er mi een inbreuk op de privacy wordt gepleegd door ongevraagd foto’s van mij te nemen. Ik betwijfel of er daar zelf nog maar impliciet toestemming voor wordt gegeven omdat ik nog nergens in de regeltjes heb zien staan ‘wij nemen foto’s van u’. Het zou kunnen, ik ben de Duitse taal niet machtig.

Trouwens… als je Nederland via de snelweg verlaat en/of binnenrijdt wordt er ook al een foto van je auto én de bestuurder gemaakt. Wie heeft daar ooit al eens toestemming voor gegeven?

Frans op 21 feb. 2013 14:01

Geen idee, zal wel met een bijzondere wet geregeld zijn denk ik. Het is ook de overheid die daar foto’s neemt en niet een private onderneming.

Verder ga je bij het aankopen van een pas impliciet accoord met alle daaraan verbonden voorwaarden resp. consequenties. Dat "jij" de moeite niet neemt om je op de hoogte te stellen van die voorwaarden is … jouw probleem.

R.C.Grootveld op 21 feb. 2013 14:24

Als je het omdraait heb je gelijk ;) Algmene voorwaarden zijn alleen maar geldig als ze ik er kennis van heb kunnen nemen (een louterer verwijzing volstaat niet, een taal die ik niet spreek ook niet) en er toestemming voor heb gegeven. Het zijn zij die jou op de hoogte moeten brengen, niet andersom.

Dit staat op de site van Skiwelt met betrekking tot het maken van foto’s:
For control reasons, the owner of the pass will be photographed when passing through the turnstiles. These pictures will not be disclosed to thrid parties and will be deleted at the end of the pass’s validity.
http://www.skiwelt.at/en/overview-of-all-valid-skiwelt-tarif…

Robin, een enkele verwijzing volstaat, althans in Nederland, wel. Deelt de NS jou tevoren uitgebreid de reisvoorwaarden mee als je een kaartje koopt? Nee, in dit soort situaties kan met een verwijzing worden volstaan. Hoe het volgens het Duitse of Oostenrijkse recht is weet ik niet, ik weet wel dat het Nederlandse recht vaak een uitgebreidere consumentenbescherming biedt dan de standaard EU-regels.

Als jij in het buitenland een overeenkomst aangaat kun je je er niet op beroepen dat je die buitenlandse taal niet beheerst. Denk je dat, terug naar het openbaar vervoer, de NS hun reisvoorwaarden hebben in de moedertaal van alle passagiers die ze vervoeren?

Ik weet het niet zeker (en ik ga het ook niet uitzoeken), maar het lijkt mij wel zeer voor de hand liggend dat de algemene voorwaarden bij de liftpas, waar je je door de pas te kopen aan gecommitteerd hebt, bepalen dat de maatschappij het recht heeft om foto’s te nemen dan wel om zich er op welke wijze dan ook ervan te vergewissen dat de pas alleen door de eerste gebruiker wordt gebruikt, of zoiets.

Zelf zou ik er overigens wel moeite mee hebben als de liftmaatschappij een bestand zou aanleggen en alles wat op mij betrekking heeft, inclusief foto’s, langer zou willen bewaren. Maar tegen het enkel voor hun eigen controledoeleinden registreren, zelfs met voor intern gebruik bestemd film- of fotomateriaal, van mijn gebruik van hun lift heb ik geen enkel probleem. Immers, hoe groter de fraudemogelijkheden, hoe duurder de passen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Plaats een reactie