Skigebieden waar je geen passen kan doorgeven

Eerst zeggen ze in de skihut dat ik moet "abhauen" als mijn eigen lunchpakket, nu denken ze dat ze onze gezamelijke pas kunnen afpakken…

Robin, een enkele verwijzing volstaat, althans in Nederland, wel. Deelt de NS jou tevoren uitgebreid de reisvoorwaarden mee als je een kaartje koopt? Nee, in dit soort situaties kan met een verwijzing worden volstaan. Hoe het volgens het Duitse of Oostenrijkse recht is weet ik niet, ik weet wel dat het Nederlandse recht vaak een uitgebreidere consumentenbescherming biedt dan de standaard EU-regels.

Frank op 21 feb. 2013 17:32

In België wel, zie bv http://www.bfak.be/algemene_voorwaarden.htm

Als jij in het buitenland een overeenkomst aangaat kun je je er niet op beroepen dat je die buitenlandse taal niet beheerst. Denk je dat, terug naar het openbaar vervoer, de NS hun reisvoorwaarden hebben in de moedertaal van alle passagiers die ze vervoeren?

Frank op 21 feb. 2013 17:32

In België zou dat in principe moeten. Voor die 1ne Touareg die per jaar de trein neemt niet, maar als je weet dat een groot deel van jouw cliënteel een andere taal spreken wel. Sowieso in het Engels.

Ik weet het niet zeker (en ik ga het ook niet uitzoeken), maar het lijkt mij wel zeer voor de hand liggend dat de algemene voorwaarden bij de liftpas, waar je je door de pas te kopen aan gecommitteerd hebt, bepalen dat de maatschappij het recht heeft om foto’s te nemen dan wel om zich er op welke wijze dan ook ervan te vergewissen dat de pas alleen door de eerste gebruiker wordt gebruikt, of zoiets.

Frank op 21 feb. 2013 17:32

Mogelijk, maar het feit dat we dat niet weten is juist mijn punt, moeten ze dit niet ietsje uitdrukkelijker verwoorden ?

Volgens mij ligt de prioriteit van de liftmaatschappij bij het opsporen van de delers van de seizoenspassen, daar zit het grootste fraude-risico. Als ze wakker zouden liggen van de delers van weekkaarten, dan zouden ze de aanwezige foto-apparatuur wel gebruiken.

Vreemd trouwens, toen ik een weekje in de zomer in Zermatt was, moest mijn pasfoto wel op de week-pas. Maar in de winter hoefde dat niet.

Overigens werd in SnowPlanet in Spaarnewoude mijn halve-seizoenspas ook een keer gecontroleerd, in eigen land ligt de Hollandse zuinigheid ook al onder vuur :-).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Of die algemene voorwaarden dan ook geldig zijn twijfel ik al harder aan maar das een andere discussie. Waar ik het niet mee eens ben ik dat er mi een inbreuk op de privacy wordt gepleegd door ongevraagd foto’s van mij te nemen.

.Robin op 21 feb. 2013 17:10
  1. Bij een koopovereenkomst ga je automatisch akkoord met de voorwaarden. 2. Er mogen van jou opnames worden gemaakt, mits er ergens op wordt gewezen, de data veilig wordt opgeslagen en niet wordt gepubliceerd. Omdat in principe iedereen als potentiële verdachte wordt gezien mag er volgens de Duitse wet op openbare plaatsen (publiek domein) camera bewaking plaatsvinden. Soms heb je ook al camerabewaking in gondels/eitjes/cabines die controleren of je niks kapot maakt.

Geen idee, zal wel met een bijzondere wet geregeld zijn denk ik. Het is ook de overheid die daar foto’s neemt en niet een private onderneming.

.Robin op 21 feb. 2013 17:10

Boah, wat een vertrouwen in de overheid! Als er één ding niet goed is dan is het wel de overheid die precies continu je privacy aan het inperken is. Je weet helemaal niet waar die foto’s voor worden gebruikt. Het gaat onder met mom van “criminaliteitsbestrijding” maar ondertussen kan er van alles mee gebeuren. Wat Nederland met die @migoboras camera’s doet is de ultieme vorm van “Big Brother is watching you”. Als je je dan nog druk maakt om die paar foto’s die bij een draaihek van een skilift van je worden gemaakt dan is er toch iets mis. SkiData zal haar systemen beslist veilig en conform wetgeving maken, anders mogen ze hun product niet zomaar verkopen. Wat de overheid echter doet is minder makkelijk tegen te werken en te controleren.

De meest moderne SkiData systemen controleren op skipas, lichaamsgrootte (volwassen/kind controle) en op het gezicht. Bestaat er geen gezichtsfoto op de skipas, zo wordt bij de eerste doorgang een foto opgeslagen die als vergelijking materiaal dient bij de volgende passage.

Een samengevatte video wat het nieuwe "Freemotion" systeem van SkiData kan:


Grappig is wel dat duidelijk aangegeven moet worden waarom beelden worden gemaakt. ‘Zomaar’ om tegen pasdelers tegen te gaan is een niet echt steekhoudend argument, dat kan ook met aanspreken ed, maar dan is er altijd de opstopping als argument. Lengte is een wazige discussie en nergens voor nodig. Bij paspoortcontrole is veel aan me gevraagd, maar nog nooit of ik even m’n 182 wil laten nameten. Kortom veel argumenten die logisch lijken, maar niet kloppen. Helaas doe je er niks aan en moet je de omgekeerde bewijslast accepteren. Is ook wel verstandig voor je gemoedstoestand ;-)

euh... doen!?

Als her persé Oostenrijk moet zijn en niet te lang rijden vanuit NL: Sankt Anton am Voralberg.

Grappig is wel dat duidelijk aangegeven moet worden waarom beelden worden gemaakt. ‘Zomaar’ om tegen pasdelers tegen te gaan is een niet echt steekhoudend argument,

Antoine op 21 feb. 2013 22:57

Daar zou ik maar niet al te veel van uit gaan…
Een skilift is geen openbare weg, maar privé terrein en daar mag de eigenaar/exploitant in principe zelf bepalen wat hij waarom wel of niet doet en waarom. En daaronder valt ook het ruime begrip in de trand van “in dit pand waken wij met camera’s over uw en onze eigendommen”. Dat zal ongetwijfeld ook in de algemene voorwaarden staan waar je automatisch mee accoord gaat op het moment dat je een pas koopt.

Rob

Hè Rob,

Volgens mij helemaal juist. Alleen zou er wel aantoonbaar moeten zijn dat dit de juiste manier is aangezien je in een redelijk publieke ruimte toch mensen van wat privacy beroofd. Gemeentes mogen in principe camera’s plaatsen als het ook nut heeft en niet omdat ze camera’s willen.

Maa ach ik sta toch nooit interessant op een foto en draag meestal bril, helm en neckgaitor… :-)

euh... doen!?

Plaats een reactie