Wielrentopic

Misschien een gekke gedachte maar misschien is iets meer gaan trainen niet een optie?
Je kan wel een steeds lichter verzet monteren maar op een gegeven moment trap je je het apezuur en kom je geen meter vooruit.
Ik wil mezelf echt geen klimmer noemen en de langzaamste amateur zal mij er waarschijnlijk nog wel af fietsen maar ik rij op dit moment elk klimmetje hier in de buurt (Jaja @Rogier het stelt alsnog niks voor) met een 50 blad van voren omhoog en achter heb ik een 12-25 pion (uit mijn hoofd, heb deze pas vervangen en weet de tandwielen nog niet uit mijn hoofd)

Übung macht den meister!!!

!

null

Danoontje powerrrrrr.

Misschien een gekke gedachte maar misschien is iets meer gaan trainen niet een optie?
Je kan wel een steeds lichter verzet monteren maar op een gegeven moment trap je je het apezuur en kom je geen meter vooruit.
Ik wil mezelf echt geen klimmer noemen en de langzaamste amateur zal mij er waarschijnlijk nog wel af fietsen maar ik rij op dit moment elk klimmetje hier in de buurt (Jaja @Rogier het stelt alsnog niks voor) met een 50 blad van voren omhoog en achter heb ik een 12-25 pion (uit mijn hoofd, heb deze pas vervangen en weet de tandwielen nog niet uit mijn hoofd)

RFKANGOO op 10 aug 2020 17:53

Mmm met de cijfers die @Vivace noemt zijn we nog lang niet bij het apezuur, en ik rij vrij klein en kan een behoorlijke hoge cadans aanhouden en daarmee haal ik hier heeeeel veel mensen in ;-)
@Vivace De genoemde updates leveren je al echt heel erg veel winst op!

Click. Click. Peace

@ Vivace: iets kostbaarders maar passend op een Shimano 2x11 setup zou kunnen zijn het 31-46 gravelcrankstel van Shimano.
Zelf heb ik op een mechanisch 2x11 Shimano voor de bergen een apart setje derailleur (medium slag), ketting en 11-34 cassette.
(75 kg, Ftp 211 W)

*bericht bewerkt door Pino op 10 aug 2020 18:26

!

null

Danoontje powerrrrrr.

DrPhil op 10 aug 2020 18:23

Benieuwd naar je ervaring.

Misschien een gekke gedachte maar misschien is iets meer gaan trainen niet een optie?
Je kan wel een steeds lichter verzet monteren maar op een gegeven moment trap je je het apezuur en kom je geen meter vooruit.
Ik wil mezelf echt geen klimmer noemen en de langzaamste amateur zal mij er waarschijnlijk nog wel af fietsen maar ik rij op dit moment elk klimmetje hier in de buurt (Jaja @Rogier het stelt alsnog niks voor) met een 50 blad van voren omhoog en achter heb ik een 12-25 pion (uit mijn hoofd, heb deze pas vervangen en weet de tandwielen nog niet uit mijn hoofd)

RFKANGOO op 10 aug 2020 17:53

Mmm met de cijfers die @Vivace noemt zijn we nog lang niet bij het apezuur, en ik rij vrij klein en kan een behoorlijke hoge cadans aanhouden en daarmee haal ik hier heeeeel veel mensen in ;-)
@Vivace De genoemde updates leveren je al echt heel erg veel winst op!

Rogier op 10 aug 2020 18:30

Het verschil is dat jij wel een getrainde klimmer bent. Althans voor Nederlandse begrippen dan. Ik heb het idee dat een hoop mensen denken dat als ze maar licht genoeg kunnen schakelen ze overal fluitend boven kunnen komen.

Übung macht den meister!!!

Liever langzaam met een hoge cadans dan krakende knieën en peesontstekingen ;-)

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 10 aug 2020 19:37

Click. Click. Peace

!

null

Danoontje powerrrrrr.

DrPhil op 10 aug 2020 18:23

Benieuwd naar je ervaring.

Pino op 10 aug 2020 21:55

Me too.

*bericht bewerkt door Alex op 10 aug 2020 21:56

When life gets too complicated.... SKI

Het verschil is dat jij wel een getrainde klimmer bent. Althans voor Nederlandse begrippen dan. Ik heb het idee dat een hoop mensen denken dat als ze maar licht genoeg kunnen schakelen ze overal fluitend boven kunnen komen.

RFKANGOO op 10 aug 2020 21:56

Ik denk eerder dat veel mensen op een verkeerde manier fietsen en zeker als ze gaan klimmen. Ze beginnen met een te zwaar verzet en zijn halverwege al naar de vaantjes.

When life gets too complicated.... SKI

Reden waarom ik een 46/30 crank heb besteld. Eens kijken hoe die bevalt.

Liever langzaam met een hoge cadans dan krakende knieën en peesontstekingen ;-)

Rogier op 10 aug 2020 22:24

Dat is een ding wat zeker is. Al moet je je die hoge cadans wel aanleren. Het is niet zo van goh ik ga morgen eens een berg op fietsen. Laat ik eens met een cadans van 100 omhoog trappen.
Zelf merk ik dat een hogere cadans veel minder spierkracht kost maar je er wel een betere conditie voor moet hebben. Wat is jullie ervaring hiermee? Kleine kanttekening is wel dat ik bij de laatste longfunctie test uitkwam op iemand van 78 jaar en ik was pas 37. 😁. Zal binnenkort eens kijken of ik weer eens kan testen bij de dokter. Ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

Übung macht den meister!!!

Reden waarom ik een 46/30 crank heb besteld. Eens kijken hoe die bevalt.

DrPhil op 10 aug 2020 22:29

Op de “gewone” racefiets? En hoe zit dat met de ligfiets. Heb je dan andere tandwiel verhoudingen?

Übung macht den meister!!!

Ligfiets is achter 26”. Dat scheelt flink in de verhoudingen.

52-11, 52-12 en 52-13 rij ik normaliter nooit op mijn racefiets. Die zal ik dus niet missen. En 30 is handig om mee te klimmen.
Op mijn vorige fiets had ik een triple 52-39-30. Dat was eigenlijk ideaal. Maar ja, dat is uit de mode. Op mijn huidige fiets heb ik 52-36. Welke gek dat heeft uitgevonden…

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 aug 2020 22:42

52-11, 52-12 en 52-13 rij ik normaliter nooit op mijn racefiets. Die zal ik dus niet missen. En 30 is handig om mee te klimmen.

DrPhil op 10 aug 2020 22:43

Bij mij zijn die kleine tandwielen ook maar vulling hoor. Heb een 2x10 maar 1x5 zou ook prima zijn.

Übung macht den meister!!!

Op mijn huidige fiets heb ik 52-36. Welke gek dat heeft uitgevonden…

DrPhil op 10 aug 2020 22:53

De productmanager die denkt dat recreanten hetzelfde verzet willen/kunnen rijden als de profs.

Daarom is een 46-30 veel effectiever, verwacht ik. Alleen staat die crank 2,5mm verder naar buiten. Eens kijken of mijn voorderailleur dat trekt.

Op mijn huidige fiets heb ik 52-36. Welke gek dat heeft uitgevonden…

DrPhil op 10 aug 2020 22:53

De productmanager die denkt dat recreanten hetzelfde verzet willen/kunnen rijden als de profs.

Pino op 10 aug 2020 23:10

Had eerst ook een 52 van voor. Niet mee te fietsen. Laatst een nieuwe 39 en 50 gekocht en de 39 nooit meer gebruikt. Zonde van het geld.

Übung macht den meister!!!

Kijk eens wat je als zwaarste verzet wilt hebben. Jan Janssen won zijn etapes op 52x16. Ook achter kun je spelen, er is een 14-28 cassette.

Liever langzaam met een hoge cadans dan krakende knieën en peesontstekingen ;-)

Rogier op 10 aug 2020 22:24

Dat is een ding wat zeker is. Al moet je je die hoge cadans wel aanleren. Het is niet zo van goh ik ga morgen eens een berg op fietsen. Laat ik eens met een cadans van 100 omhoog trappen.
Zelf merk ik dat een hogere cadans veel minder spierkracht kost maar je er wel een betere conditie voor moet hebben. Wat is jullie ervaring hiermee? Kleine kanttekening is wel dat ik bij de laatste longfunctie test uitkwam op iemand van 78 jaar en ik was pas 37. 😁. Zal binnenkort eens kijken of ik weer eens kan testen bij de dokter. Ben benieuwd hoe het er nu voor staat.

RFKANGOO op 11 aug 2020 09:03

Even puntsgewijs:

  • Ja cadans moet je aanleren, maar dat gaat vrij snel. Koop een fietscomputer met cadansmeter.
  • Je hoeft echt niet op 100 rpm te fietsen (we zijn geen Armstrong of Froome), in een klim is 80 al heel erg mooi!
  • Hogere cadans kost minder directe spierkracht en je werkt meer met je longen en hart op het moment van trappen.
  • Juist als je conditie matig is zou je moeten proberen langzamer te rijden met een hogere cadans. ‘Op kracht fietsen’ doe je volgens veel trainingshadboeken juist pas als de basis goed is.
Click. Click. Peace

Gisteren kwam ik toevallig in gesprek met een profrenner van Sport Vlaanderen Baloise (UCI Pro-continentaal team) en ik heb dan ook even zijn advies gevraagd.
Hij vertelde me dat hijzelf deze week in de Tour de L’Ain gereden had met 39-30 en achteraf gezien beter af was geweest met 39-34 om de steilste stukken op de Grand Colombier (tot20%) beter door te komen.
Dit is een prof van 60kg, waar ikzelf een matig getrainde beginnende fietser ben van 93kg.
Als ik dan nu met 36-25 rij is dat al zwaarder dan hij met 39-30 naar boven gaat.

In de buurt waar ik woon (Hageland), kom ik op mijn trainingsrit ook af en toe stukjes tegen van 18% en op dit moment moet ik daar altijd opletten om mezelf niet op te blazen, waar ik dan de rest van de rit de gevolgen van moet dragen.

Mijn huidige versnellingen voldoen perfect (ook de max 46-11 is ruim snel genoeg voor mij), alleen niet op deze steilste stukken en ik merk ook dat ik langere hellingen van 8%+, die in mijn buurt niet voorkomen, waarschijnlijk (nog) niet zou kunnen trekken zonder mijn reserves sterk aan te spreken. Mijn knieën zijn ook al ver versleten (o.a. door een ski-blessure), dus ook dat spreekt in het voordeel van een kleiner verzet.

In verband van cadans zie ik ook niet echt een probleem. Bergop rijden is volgens mij gewoon een zaak van hoeveel vermogen je kan leveren en het verzet te kiezen dat dan overeenkomt met 70-80rpm. Als je genoeg balans hebt om bij een lage snelheid te fietsen moet je altijd makkelijk boven raken (op de MTB heb ik b.v. toch ook een 26x42 staan).
De snelheid is het resultaat van vermogen + verzet. Ik rij geen koers, dus ik moet niet als eerste boven zijn. Snellere tijden komen vanzelf wel eens ik meer getraind ben (dat is dus geen doel op zich).

Alleszins, deze profrijder stelde voor om (om echt de bergen in te gaan) geen andere achterderailleur te monteren, maar om in de derailleur om te bouwen naar een lange kooi door 2 kooi-plaatjes te vervangen en dan ineens voor een 11-34 cassette te gaan. Daar zou ik als amateur dan alles mee naar boven moeten komen.
Als teamrijder hebben zijn mechaniekers natuurlijk toegang tot allerlei onderdelen.
Als ik dan toch een nieuwe cassette en ketting moet leggen vooraleer de bergen in te gaan, zal de kleine meerprijs voor een volledige derailleur er ook wel bij kunnen.

Glide on!

In 10sp is er zelfs een Ultegra 16-27 cassette (CS 6600).

*bericht bewerkt door Vivace op 11 aug 2020 12:18

Glide on!

In 10sp is er zelfs een Ultegra 16-27 cassette (CS 6600).

DrPhil op 11 aug 2020 11:56

Nu bestaat er ook een Ultegra 14-28 hoor.

Ik denk dat dit soort cassettes gemaakt is oudere fietsen met grote kettingbladen (53-42) vooraan.
Als kleinste verzet kom je dan met 42-27 perfect overeen met een 39-25 nu (overbrengingsratio van 1.56).
Kwa topsnelheid schiet je er wel sterk bij in.

De huidige cassettes zijn veel veelzijdiger geworden (= meer keuze in beschikbare weerstandsniveaus)

16-27 geeft een range van 1.69

11-25 geeft een range van 2.27

11-34 heeft zelfs een range van 3.09 wat bijna het dubbele is van de 16-27 cassette

*bericht bewerkt door Vivace op 11 aug 2020 12:18

Glide on!

@Vivace. Verwacht van een 34 geen wonderen. Ter illustratie een verslagje van de Finestre die ik vooral met 34x34 beklom. Trapfrequentie 63 gemiddeld. Als ik lichter had gehad, had ik het zeker gebruikt. Profs zijn meer dan 2x zo snel, ik zou dus geen 34 maar een 68 moeten hebben. Met mijn tijd zit ik op ongeveer 2/3 van het Stravaklassement.!

null

*bericht bewerkt door Pino op 11 aug 2020 12:45

In 10sp is er zelfs een Ultegra 16-27 cassette (CS 6600).

DrPhil op 11 aug 2020 11:56

Nu bestaat er ook een Ultegra 14-28 hoor.

Ik denk dat dit soort cassettes gemaakt is oudere fietsen met grote kettingbladen (53-42) vooraan.
Als kleinste verzet kom je dan met 42-27 perfect overeen met een 39-25 nu (overbrengingsratio van 1.56).
Kwa topsnelheid schiet je er wel sterk bij in.

De huidige cassettes zijn veel veelzijdiger geworden (= meer keuze in beschikbare weerstandsniveaus)

16-27 geeft een range van 1.69

11-25 geeft een range van 2.27

11-34 heeft zelfs een range van 3.09 wat bijna het dubbele is van de 16-27 cassette

Vivace op 11 aug 2020 12:45

Vanaf 14t zijn het jeugdverzetten.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 aug 2020 12:46

@Vivace. Verwacht van een 34 geen wonderen. Ter illustratie een verslagje van de Finestre die ik vooral met 34x34 beklom. Als ik lichter had gehad, had ik het zeker gebruikt. Profs zijn meer dan 2x zo snel, ik zou dus geen 34 maar een 68 moeten hebben. Met mijn tijd zit ik op ongeveer 2/3 van het Stravaklassement.!

null

Pino op 11 aug 2020 12:47

Met de 46/30 crank kun je desgewenst komen tot 30x34 (of 30x32).
Shimano heeft ook een 48/31 crank.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 aug 2020 12:56

Dubbel

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 aug 2020 12:53

@Vivace. Verwacht van een 34 geen wonderen. Ter illustratie een verslagje van de Finestre die ik vooral met 34x34 beklom. Trapfrequentie 63 gemiddeld. Als ik lichter had gehad, had ik het zeker gebruikt. Profs zijn meer dan 2x zo snel, ik zou dus geen 34 maar een 68 moeten hebben. Met mijn tijd zit ik op ongeveer 2/3 van het Stravaklassement.!

Pino op 11 aug 2020 13:01

Sowieso is vergelijken met een prof niet te doen en zelfs potentieel gevaarlijk. Een rondje prettig en veilig (voor lichaam en geest) rijden is wat anders als een prof-ronde uitrijden, laat staan te winnen. Rond je 60 rpm in een lange klim is niet erg voor ons. Voor een prof die daarna nog explosiviteit over moet hebben is dat minder aan te raden. Wij kunnen op de top een collatje drinkeen en de bene strekken zij niet etc etc etc…

Die jongens moeten dag in dag uit 4 cols over met snelheden die niet te bevatten zijn voor gewone sportieve wielrenners.

Click. Click. Peace

Die 48x31 is een mooi crankje en had ik bestelling staan. Het blijft gepruts in de marge. Met Di2 gebruik je een XT-achterderailleur en een 11-42 cassette. Kost een paar centen…

Plaats een reactie