Wielrentopic

Ik denk dat hij zei 34 (niet ook 36).
Ik was twee jaar terug met mijn mtb in Hinterglemm. Toen ben ik ook een dagje gaan wandelen in Leogang (het sneeuwde die dag). Ook het downhill parcours gezien. Steil! Echt onvoorstelbaar. Sowieso vond ik het daar allemaal erg steil.

Kruiswijk uit de Giro met Corona, ook een renner van Sunweb is positief getest…
Zo zijn we bijna alle potentiële toppers al kwijt deze giro. Thomas, Yates, Kruiswijk…

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 okt 2020 09:50

Born to Ride

Potdimme verschrikkelijk weer. Mitchelton er helemaal uit, krijgt er alle schijn van dat de Giro niet uitgereden gaat worden.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Of alle concurrenten naar huis en Nibali alsnog met de winst aan de haal natuurlijk…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ook bij Sunweb een renner positief. Pvd idd.

Ook bij Sunweb een renner positief. Pvd idd.

DrPhil op 13 okt 2020 10:37

Matthews is de besmette renner bij Sunweb. Hopelijk kan Kelderman voorlopig nog door. Hij lijkt me wel 1 van de grootste kanshebbers nu om de Giro te winnen.

Born to Ride

Jumbo Visma heeft ook besloten om collectief niet meer van start te gaan vandaag en zich helemaal terug te trekken uit de giro. Ik denk dat iedereen nu individueel in quarantaine gaat en dat ze dan kijken of er nog extra mensen naar de Vuelta kunnen, mocht die doorgaan natuurlijk. Ze zouden zo misschien met Dumoulin, Roglic, Kruiswijk en daarnaast nog een paar sterke klimmers (tolhoek, bouwman, foss)

Born to Ride

Superloyaal van de ploeg naar elkaar, maar jammer voor de toeschouwer. Al denk ik dat de Giro het einde op deze manier niet gaat halen. Jammer!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zonder Kruiswijk heeft het natuurlijk ook niet zoveel zin voor Jumbo Visma om door te rijden.

Zonder Kruiswijk heeft het natuurlijk ook niet zoveel zin voor Jumbo Visma om door te rijden.

DrPhil op 13 okt 2020 13:01

Ook waar, maar zo werkt het doorgaans niet in de wielersport.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zonder Kruiswijk heeft het natuurlijk ook niet zoveel zin voor Jumbo Visma om door te rijden.

DrPhil op 13 okt 2020 13:01

Ook waar, maar zo werkt het doorgaans niet in de wielersport.

Shane op 13 okt 2020 13:25

Er zat best nog wat kwaliteit in die ploeg hoor, ook zonder Kruiswijk. Vanuit de ontsnapping hadden ze best nog een etappe kunnen winnen.

Born to Ride

Duidelijke en harde woorden van v Emden

Jos van Emden is niet te spreken over de naleving van de coronamaatregelen tijdens de Giro d’Italia. In The Cycling Podcast doet hij een boekje open over de UCI, die volgens hem grote fouten heeft gemaakt.

Van Emden vertelt dat het al misging toen hij in het eerste hotel aankwam. ‘We waren daar met vier of vijf teams. In datzelfde hotel verbleef ook de politie, personeel van de neutrale materiaalwagen en er verbleven andere ‘gewone’ mensen. Zij aten allemaal van hetzelfde buffet en ik denk dat dat echt een hele grote fout is.’

De renner van Team Jumbo-Visma geeft aan dat hij niet de enige is die dit probleem ervaart. ‘Iemand van Deceuninck–Quick-Step stuurde me een filmpje van de gang van zaken in hun eetzaal. Mitchelton-Scott zat ook in dat hotel, dus het is voor mij geen raadsel hoe Simon Yates besmet is geraakt met het coronavirus. Dit was gewoon fout. Tien teams verdeeld over twee hotels, samen met andere gasten, dat is gewoon niet goed.’

Van Emden: ‘De UCI doet nooit iets voor ons’

De UCI heeft volgens van Emden niet goed gehandeld. Hij vindt dat de UCI alleen maar aan zichzelf denkt. ‘Ze zouden ons meer moeten beschermen’, vindt hij. ‘Wij moeten altijd alles voor hen doen, maar zij doen nooit iets voor ons. Mochten er meerdere renners besmet raken, hoop ik dat de UCI de rekening krijgt.’

Van Emden deed zijn uitspraken op de eerste rustdag van de Giro d’Italia. Toen was alleen de positieve uitslag van Yates bekend, maar inmiddels blijken ook Steven Kruijswijk, Michael Matthews en meerdere stafleden van verschillende ploegen besmet te zijn. Mitchelton-Scott en Team Jumbo-Visma (en dus ook Van Emden) hebben zich daarom teruggetrokken uit de race. Team Sunweb rijdt vooralsnog door.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 okt 2020 13:39

Born to Ride

Nee, zondag helaas niet gezien. Zaterdag gaf Thijs Al commentaar, hij vertelde dat. Hij had het ook over de mannen. Ik meen dat hij zei dat de mannen ook achter 50 reden, maar voor dan 34 (of misschien ook 36, dat weet ik niet meer zeker).
Sommige dames reden overigens wel met dropperpost. En sommigen ook met een fully.

DrPhil op 12 okt 2020 19:20

Achteraan rijden de meesten tegenwoordig, sinds de komst van de nieuwe SRAM Eagle, 52 (10-52 casstte). Vooraan zullen de toppers op dergelijk parcours (stijl en modder) met een 34 rijden. Op iets vlakkere parcours of droge parcours een 36 of zelfs een 38

Mooie en verdiende ritzege van Sagan in de Giro.

Duidelijke en harde woorden van v Emden

Jos van Emden is niet te spreken over de naleving van de coronamaatregelen tijdens de Giro d’Italia. In The Cycling Podcast doet hij een boekje open over de UCI, die volgens hem grote fouten heeft gemaakt.

Van Emden vertelt dat het al misging toen hij in het eerste hotel aankwam. ‘We waren daar met vier of vijf teams. In datzelfde hotel verbleef ook de politie, personeel van de neutrale materiaalwagen en er verbleven andere ‘gewone’ mensen. Zij aten allemaal van hetzelfde buffet en ik denk dat dat echt een hele grote fout is.’

De renner van Team Jumbo-Visma geeft aan dat hij niet de enige is die dit probleem ervaart. ‘Iemand van Deceuninck–Quick-Step stuurde me een filmpje van de gang van zaken in hun eetzaal. Mitchelton-Scott zat ook in dat hotel, dus het is voor mij geen raadsel hoe Simon Yates besmet is geraakt met het coronavirus. Dit was gewoon fout. Tien teams verdeeld over twee hotels, samen met andere gasten, dat is gewoon niet goed.’

Van Emden: ‘De UCI doet nooit iets voor ons’

De UCI heeft volgens van Emden niet goed gehandeld. Hij vindt dat de UCI alleen maar aan zichzelf denkt. ‘Ze zouden ons meer moeten beschermen’, vindt hij. ‘Wij moeten altijd alles voor hen doen, maar zij doen nooit iets voor ons. Mochten er meerdere renners besmet raken, hoop ik dat de UCI de rekening krijgt.’

Van Emden deed zijn uitspraken op de eerste rustdag van de Giro d’Italia. Toen was alleen de positieve uitslag van Yates bekend, maar inmiddels blijken ook Steven Kruijswijk, Michael Matthews en meerdere stafleden van verschillende ploegen besmet te zijn. Mitchelton-Scott en Team Jumbo-Visma (en dus ook Van Emden) hebben zich daarom teruggetrokken uit de race. Team Sunweb rijdt vooralsnog door.

Matthias123 op 13 okt 2020 13:38

Ik vind die van Emden echt een topgast! Gewoon eerlijk!

Click. Click. Peace

null

Het elektronische spul is binnen. Alleen de remmen/shifters (ST-9071) moeten nog komen. Geschikt voor syncro shifting. Ben benieuwd!

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 okt 2020 18:33

Oeh, Nice 😛

When life gets too complicated.... SKI

Nog een tip: als je bang bent dat 34 achter te klein is, kun je een GRX achterderailleur erop zetten, de RD-RX812. Die kan mtb cassettes aan met max 42t en is compatible met de standaard road shifters. https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/grx-11-spee…

*bericht bewerkt door DrPhil op 14 okt 2020 21:02

Ik fiets alleen in Nederland dus denk dat dat wel meevalt. Ik rijdt nu met mijn 3x8 de rondjes LDD en Oosterhout enkel op het middelste blad. Veel gekker word het (voorlopig) voor mij toch niet.
Btw. morgen ga ik kijken naar een andere fiets. (2e hands) Merk dat ik toch wat ouder word en dan is een rigid bike met 26" toch niet hetgeen waar ik prettig op rond rij. Krijg na een uur fietsen zulke zere handen dat ik moet stoppen omdat ik het stuur niet meer vast kan houden. 😊

Btw. ik zie net dat de fiets waar ik naar ga kijken een 11-36 casette heeft en van voor 28-40 tandwielen.
XT afgemonteerd.

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 15 okt 2020 08:42

Übung macht den meister!!!

Welke wielmaat?

29" met voorvering

Übung macht den meister!!!

Dan is 28-36 als kleinste versnelling niet heel klein. Dat komt ongeveer overeen met 24-28 (triple) op een 26" (of 22-25), als je dat iets zegt. Het kan, maar het houdt niet over. Voor mij eigenlijk net een versnelling te weinig. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je gaat rijden. Op zich kun je de cassette natuurlijk makkelijk vervangen, maar dan is het de vraag of je derailleur dat aankan.
XT is prima. Maar behalve de groep is (kwaliteit van) de vork eigenlijk belangrijker. En welke wielen erin zitten. De meeste standaardfietsen hebben goedkope lees: zware wielen. (Bij 29"is dat meer van belang dan bij 26" omdat het draaiend gewicht is dat meestal aan de buitenkant van het wiel zit). De gemiddelde koper kijkt namelijk toch alleen naar de groep, zodat de meeste fabrikanten “stiekem” bezuinigen op wielen.
En voor de vork is van belang hoe oud hij is. Soms zijn er al snel geen onderdelen meer voor te krijgen (ook al zou dat wel moeten).

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2020 10:55

De vork is in 2019 vervangen. Was eerst een Rockshox REBA en is nu een Rockshox SID RL. Zegt mij verder niet zo veel en alles is al beter dan een vaste vork voor mij. Doordat er nu een andere voorvork in zit zitten er ook 2 verschillende wielen in omdat hety origineel met qr was en de nieuwe vork met steekas. Achter zit een Quasar QM22 29 en van voor een Specialized. Meer weet ik er niet van. Mocht het me niet bevallen kan ik er altijd nog een ander wiel in zetten.

Morgen avond ga ik kijken bij de fiets en als het meezit neem ik um gelijk mee.

Übung macht den meister!!!

En over de tandwielen snap ik prima wat je bedoelt maar ik weet zo uit mijn hoofd niet welke 3 bladen ik van voren heb. Achter heb ik een 12-25 casette zitten als ik mij niet vergis. En heb ook nog een 12-28 casette liggen voor deze fiets. Maar voor de tochten die ik tot nu toe fiets heb ik helemaal geen lichte verzetten nodig. Zoals ik al zei hoef ik niet te schakelen van voren en rij alles op het middelste blad. Totdat alles volloopt van de modder en de ketting vastloopt. Maar dat is ook de ouderdom van het hele spulletje. Vandaar de keuze voor een andere fiets.
En inderdaad, aangezien tandwielen slijtageonderdelen zijn is het makkelijker om daar mee te experimenteren. Die zul je sneller vervangen dan bijvoorbeeld een frame dat niet lekker past.

Übung macht den meister!!!

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

En over de tandwielen snap ik prima wat je bedoelt maar ik weet zo uit mijn hoofd niet welke 3 bladen ik van voren heb. Achter heb ik een 12-25 casette zitten als ik mij niet vergis. En heb ook nog een 12-28 casette liggen voor deze fiets. Maar voor de tochten die ik tot nu toe fiets heb ik helemaal geen lichte verzetten nodig. Zoals ik al zei hoef ik niet te schakelen van voren en rij alles op het middelste blad. Totdat alles volloopt van de modder en de ketting vastloopt. Maar dat is ook de ouderdom van het hele spulletje. Vandaar de keuze voor een andere fiets.
En inderdaad, aangezien tandwielen slijtageonderdelen zijn is het makkelijker om daar mee te experimenteren. Die zul je sneller vervangen dan bijvoorbeeld een frame dat niet lekker past.

RFKANGOO op 15 okt 2020 11:37

Er zit wel heel veel verschil tussen een race triple en een mtb triple. Race is meestal 52-39-30, soms 52-42-30. Mtb triple is meestal 44-34-24, soms 44-32-22. Dus echt totaal anders.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2020 11:58

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

DrPhil op 15 okt 2020 11:42

Met mijn MTB reed ik 90% van de tijd mijn mijn vork gelocked (In België). Wanneer je een strakke weg fiets gewoon bent vind ik een verende voorvork vrij irritant (als het niet echt nodig is).
Met mijn gravel fiets heb ik ze nu ook nog niet gemist (tochten in België en Eiffel). Uiteraard kan het in sommige gevallen ff handig zijn, maar overall geen gemis (voor mij).
Uiteraard zijn er ook grenzen aan, een gravel fiets is niet gemaakt voor zware MTB parcours.
Voor mij persoonlijk is een gravelfiets het perfecte compromis. (en over het algemeen doe ik niet mee met hype’s ;))

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

DrPhil op 15 okt 2020 11:42

Daar heb ik ook nog heel kort aan zitten twijfelen. Maar idd. Op de MTB loop ik tegen het probleem aan dat ik geen vering heb. Dan moet ik geen gravelbike gaan kopen. Ik denk ook dat een gravelbike helemaal geen goede fiets is voor NL. Daar heb je meer aan in bijvoorbeeld Amerika of Australië waar je echt lange wegen hebt die onverhard zijn.

Übung macht den meister!!!

En over de tandwielen snap ik prima wat je bedoelt maar ik weet zo uit mijn hoofd niet welke 3 bladen ik van voren heb. Achter heb ik een 12-25 casette zitten als ik mij niet vergis. En heb ook nog een 12-28 casette liggen voor deze fiets. Maar voor de tochten die ik tot nu toe fiets heb ik helemaal geen lichte verzetten nodig. Zoals ik al zei hoef ik niet te schakelen van voren en rij alles op het middelste blad. Totdat alles volloopt van de modder en de ketting vastloopt. Maar dat is ook de ouderdom van het hele spulletje. Vandaar de keuze voor een andere fiets.
En inderdaad, aangezien tandwielen slijtageonderdelen zijn is het makkelijker om daar mee te experimenteren. Die zul je sneller vervangen dan bijvoorbeeld een frame dat niet lekker past.

RFKANGOO op 15 okt 2020 11:37

Er zit wel heel veel verschil tussen een race triple en een mtb triple. Race is meestal 52-39-30, soms 52-42-30. Mtb triple is meestal 44-34-24, soms 44-32-22. Dus echt totaal anders.

DrPhil op 15 okt 2020 11:57

Ik heb geen race triple op mijn mtb zitten hoor. 😉
Zal vanavond even kijken welke tandwielen ik heb.
Toevallig heb ik 2 foto’s van het spulletje omdat de fiets in de verkoop gaat als ik een andere heb.

null
null

Übung macht den meister!!!

Geeft precies de beperkingen van een gravelbike - de nieuwste hype - aan: geen vering.

DrPhil op 15 okt 2020 11:42

Daar heb ik ook nog heel kort aan zitten twijfelen. Maar idd. Op de MTB loop ik tegen het probleem aan dat ik geen vering heb. Dan moet ik geen gravelbike gaan kopen. Ik denk ook dat een gravelbike helemaal geen goede fiets is voor NL. Daar heb je meer aan in bijvoorbeeld Amerika of Australië waar je echt lange wegen hebt die onverhard zijn.

RFKANGOO op 15 okt 2020 12:27

Dat valt mee. Ik maak altijd routes in Komoot. Daar kun je zien wat verhard en onverhard is. Er zijn heel mogelijkheden om op onverhard te rijden. Bospaden natuurlijk, grindpaden maar ook veel mooie onverharde paden. Al kom je dan soms op stukken terecht waar je echt wel vering nodig hebt. (Ik in elk geval). Maar er is meer keuze dan je denkt.
Als ik voor onverhard kies, pak ik gewoon mijn mtb. Op de weg lock je dan je vork. Zo te horen kan dat bij die fiets die je op het oog hebt ook. Mtb banden rollen wel een stuk slechter op de weg (met name doordat je ze met veel minder druk/bar rijdt). Je zou kunnen overwegen een set goedkope wielen erbij te kopen en daar dan smallere banden op te leggen.

Je moet maar eens kijken in Komoot. Komoot geeft zelf de mooie stukken al aan, meestal met een foto erbij. Je kunt ook racefiets of mtb selecteren. Een dikke aanrader.

*bericht bewerkt door DrPhil op 15 okt 2020 13:28

Plaats een reactie