Wielrentopic

Naloop (trail) van de vork wordt met een grotere band iets groter, maar dat is minimaal. Zou iets trager moeten draaien.

Pino op 21 okt 2020 08:06

Zou je dat echt merken als je van een 23mm band naar een 25mm band gaat? Of van een 25mm naar 28mm?

RFKANGOO op 21 okt 2020 08:19 Ik betwijfel het. Maar als je oude frame op 20mm bandjes is ontworpen en je gaat met 28mm rijden. Zelf zal ik er zeker niets van merken. (Maar heel verkeerde bandenspanning zeker)
Pino op 21 okt 2020 08:26

Sowieso de vraag of dat dat zal passen. Op mijn fiets heb ik nu 25mm en dat is met monteren al aardig krap in het frame.

Übung macht den meister!!!

De remmen zijn ook vaak de beperkende factor. Niet voor niets dat schijfremmen gebruikt worden tegenwoordig.

Mijn druk is helemaal niet te hoog. Hoe kom je daarbij?

Heel jammer
https://twitter.com/laflammerouge16/status/13188079563691008…

Rogier op 21 okt 2020 09:20

Jammer!

En wat heeft een te hoge bandenspanning met slecht sturen te maken?

Mijn druk is helemaal niet te hoog. Hoe kom je daarbij?

DrPhil op 21 okt 2020 09:32

Je kunt inderdaad prima fietsen met 8 bar in een 25mm band. Het is meer dat een lagere druk meer comfort geeft. Ik rijd zelf met 6 bar in een 25mm band en ik weeg 103kg 😎

When life gets too complicated.... SKI

Heel veel. Het zorgt voor minder grip en een onrustiger rijden.

Een te lage bandenspanning werkt slecht maar een te hoge bandenspanning zorgt voor weinig grip bij agressief insturen. Logisch want de band kan niet meebewegen.

Bandenspanning heeft met heel veel te maken. Ondergrond type band type fiets gewicht fietser en met gravel en MTb ook niveau fietser.

Click. Click. Peace

Voor de duidelijkheid: Ik heb het niet over gebrek aan grip maar trager sturen op asfalt. Een 28mm heeft zeker meer grip. Dat schreef ik zelf al (“Hoewel een 28 misschien juist meer grip heeft.”) Met een lage bandenspanning gaat een fiets juist eerder zwabberen op de weg. Te hoge bandenspanning leidt inderdaad tot verlies aan grip, maar slecht sturen en (gebrek aan) grip zijn imo twee andere dingen.

null

Dat is mijn ligfiets tube. 20mm. Daar moet zelfs minimaal 8 bar in.

Misschien kan ik het zo het beste uitleggen: ik vind de meeste 29” mtb’s ook slecht sturen tov een 26”.
Dat heeft met grip dus niks te maken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 10:39

Het is dan ook wel belangrijk om te weten wat je verstaat onder slecht sturen. En hoe je bijvoorbeeld bochten instuurt. Maar minimaal 8 bar is toch niet meer van deze tijd… :-)

En om goed te sturen heb je grip nodig. Dus het is zelden zo dat meer grip voor slechter sturen zorgt. Wel moet je snelheid dan goed zitten. Ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld langzaam rijdt op de mtb een 26 prettiger aanvoelt in de bocht dan een 29.

Maar zwabberen op de weg met lage bandespanning? Dan heb je het wel over heeeeel veel te lage bandenspanning.

Click. Click. Peace

De vuistregel is 1/10 van je lichaamsgewicht. 8 bar in een 25mm band is dus heel normaal bij >80kg. Waarom zou dat niet meer van deze tijd zijn?

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 10:47

Omdat banden breder zijn geworden, anders zijn geworden en men door heeft gekregen dat knoerthard niet altijd nuttig is :-)

In het wielrennen zijn erg vele vuistregels die er zijn ‘omdat we het altijd zo deden’ en zeker als je op gravel en onverhard gaat rijden klopt er vaak weinig van. Al zie je wat voor een stappen ze in het MTB maken daar lopen ze maar schorvoetend achteraan in het wielrennen. Maar toch blijkt opeens dat die MTBers en cyclocrossers wel begrijpen hoe je een fiets gebruikt ;-)

Maar als jij lekker rijdt op 8 bar dan moet je dat zeker doen. En ik heb zelf nooit op een ligfiets gereden. Dus geen flauw idee hoe dat met harde of zachtere banden aanvoelt.

Click. Click. Peace

Een hardere band rolt gewoon beter. Dat zijn feiten.

null

Dit is een Conti Competition tube, maar ik kan hetzelfde plaatje plaatsen voor een Conti GP5000. Het geldt voor elke band. (Uiteraard tot de max. pressure van de band)

Een hardere band heeft wel nadelen. Stuiteren. Minder grip. Sneller lek.

De profs rijden met 10+ bar, tot zelfs 14 bar. Dat zijn merendeel mennekes van <70 kg. Pozzovivo weegt zelfs maar 53kg. Waarom zouden die met zoveel druk rijden?

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 11:51

De profs rijden steeds vaker met veel minder druk. En dat weer afhankelijk van parcours. En ik doe niet wat de profs doen, want ik ben geen prof en kan bij lange na niet op een fiets wat zij wel kunnen.

Het is een urban myth dat ze met zulke harde banden rijden, dat zegt ongeveer elke pro mechanieker…

Click. Click. Peace

Het gaat erom dat een hardere band per definitie minder rolweerstand heeft. En dat 7 bar voor een 28mm dus helemaal niet te hard is, zoals rfkangoo beweert.

Verder vergeleek ik een 25mm op 8 bar met een 28mm op 7 bar. Die zouden dan allebei te hard zijn, dus een prima vergelijk.

Last but nog least een stukje van de site van 12gobiking.nl en hun advies.

null

Geloof wat je zelf wilt geloven. Ik wilde alleen mijn ervaring delen. Waar ik nu al spijt van heb.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 12:06

Een hardere band rolt gewoon beter. Dat zijn feiten.

null

Dit is een Conti Competition tube, maar ik kan hetzelfde plaatje plaatsen voor een Conti GP5000. Het geldt voor elke band.

Een hardere band heeft wel nadelen. Stuiteren. Minder grip. Sneller lek.

De profs rijden met 10+ bar, tot zelfs 14 bar. Dat zijn merendeel mennekes van <70 kg. Waarom zouden die met zoveel druk rijden?

DrPhil op 21 okt 2020 11:37

Labresultaten zijn in dit geval waardeloos IRL. Ze zijn eigenlijk enkel nuttig als je de rolweestand tussen verschillende banden wil testen. Je geeft de voornaamste nadelen zelf al aan: stuiteren en minder grip. Wat ben je met een aantal watt minder rolweerstand als je over elk steentje (en dan heb ik het nog niet over de goede Vlaamse betonbanen …) stuitert en je telkens je cadans verliest.

10+ bar wordt inderdaad gedaan door de profs … in de tijd van Merckx.
Intussen zijn de profs, mede door het toedoen van MTB en crossers, er achter gekomen dat meer druk niet altijd beter is.

In principe is de druk die gebruikt wordt omgekeerd evenredig met de breedte van de band (als alle andere variabelen gelijk blijven).
In ‘normale’ koersen en etappes in rittenkoersen wordt meestal een druk van 7.5-8.5 bar gebruikt, bij nat weer kan daar 0.5 bar afgaan.
In kasseikoersen zoals RVV of Parijs-Roubais wordt een druk van 6 à 6,5 bar gebruikt, Tom Boonen reed in Parijs Roubais zelfs met 5,5 bar.
10 bar of net iets meer wordt enkel nog in tijdritten gebruikt waar het wegdek nagenoeg perfect ligt.

Bovenstaande zijn natuurlijk enkel maar richtwaarden. De exacte druk hangt natuurlijk van een heel deel factoren af zoals gewicht, type en breedte velg, type en breedte band, parcours, weersomstandigheden, voorkeur van de renner …

Zoals gezegd staat (stond) de MTB en cross hier veel verder in dan het wegwielrennen. Denk maar aan Nys, WVA, Van der Poel die na een verkenning net 0,1 bar meer of minder in hun banden zetten. Zij kennen exact het belang hiervan. Kanttekening is dat dit in de cross of MTB natuurlijk ook belangrijker is dan op de weg

*bericht bewerkt door Klec op 21 okt 2020 12:06

Waar zijn de tijden gebleven dat we op 26x1.95 Michelin Jets op 4.0 bar XC- wedstrijden reden?

Profs zijn mennekes van 60-65kg.
Die dan dus ook met veel te veel druk rijden…
I rest my case 😉

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 12:19

Waar zijn de tijden gebleven dat we op 26x1.95 Michelin Jets op 4.0 bar XC- wedstrijden reden?

Pino op 21 okt 2020 12:11

WB Houffalize time :)
Vooruitschrijdend inzicht ;)

Profs zijn mennekes van 60-65kg.
Die dan dus ook met veel te veel druk rijden…
I rest my case 😉

DrPhil op 21 okt 2020 12:15

Ik schreef reeds dat dit richtwaarden zijn die afhankelijk zijn van oa. het lichaamsgewicht van de renner.

WVA, Mathieu vd Poel, Tom Boonen, Alexander Kristofff. Geloof mij, die mannen wegen echt geen 65kg. Competitiegewicht WVA ligt rond de 76kg

Geloof wat je zelf wilt geloven. Ik wilde alleen mijn ervaring delen. Waar ik nu al spijt van heb.

DrPhil op 21 okt 2020 11:55

Wij willen je helpen aan een betere fietsbeleving. En daar heb ik geen spijt van.
Het “probleem” is vaak dat mensen heilig aan oeroude theorieën vast blijven houden. Maar probeer eens open te staan voor nieuwe ideeën. We fietsen toch ook niet meer met een cadans van 60 de Mont Ventoux op? Ik was tot een jaar geleden ook overtuigd dat zo hard mogelijk beter zou zijn. Tot ik bredere banden kocht en eens wat verder ging kijken dan mijn neus lang was. Volgens de oude theorieën moet ik elke band zo’n beetje tot de max oppompen met mijn atletische bouw van 95kg. Maar sinds ik de druk ben gaan verlagen gaat het fietsen steeds beter.
Waarom doe je zelf niet eens een test. Zo moeilijk is het niet om een bepaald rondje van 5 km met wat bochten uit te zoeken en dan met bandendruk te spelen. Jij hebt toch ook een powermeter? Dan is het helemaal makkelijk om iig. het verschil in rolweerstand te meten op een recht stuk weg. Trap met een bepaald vermogen en kijk op je meter hoe snel je gaat. Andere druk in de band en weer kijken. Het kan nooit geen kwaad om daar wat mee te experimenteren.
Ook zeg je dat het hier en daar nat was en er bladeren op de weg lagen. Dat geeft mij ook geen prettig gevoel als ik een bocht moet maken. Ongeacht met welke band ik rondrijd of welke druk er in zit.

Übung macht den meister!!!

Wilco Kelderman 65kg
Chris Froome 62kg
Egan Bernal 60kg
Nairo Quintana 59kg
Dominica Pozzovivo 53kg
Alberto Contador 62kg
Primoz Roglic 65kg
Vincenzo Nibali 65kg
Davido Formulo 62kg.
Bauke Mollema 64kg
Steven Kruiswijk 63kg
George Bennett 58kg
Sepp Kuss 61kg.
En zo kan ik nog een hele tijd doorgaan.
Die rijden met nauwelijks minder druk. RaRa hoe kan dat!

Buiten het feit dat die profs echt niet meer altijd op 10 bar rijden. Heeft jezelf vergelijken met een prof sowieso weinig zin voor een betere fietsbeleving.

Weinig mensen kunnen een rondje van 30 km afmaken in de houding van een gemiddelde prof.

Stuiteren, minder grip maken dat je effectief heel veel power verliest. Het enige wat we hier zeggen dat is dat met bandenspanning spelen nut kan hebben voor meer fietsplezier. En als jij lekkerder rijd met 14 bar prima. Maar het is ook prima als anderen lekkerder rijden met 6 bar ;-)

Click. Click. Peace

Enneh, wat voor banden adviseren de kenners hier voor de winter? of maakt dat allemaal weinig uit mbt vocht, blaadjes enzovoorts?

Edwin van Riel

Ik rij helemaal niet met 14 bar. Ik rij 28mm met 7 bar en daar begon de discussie over. Dat zou teveel zijn.

Dat heb ik in ieder geval nooit gezegd. Maar wat ik wel zeg is dat met bandenspanning spelen heel erg nuttig en interesant kan zijn.

Click. Click. Peace

Enneh, wat voor banden adviseren de kenners hier voor de winter? of maakt dat allemaal weinig uit mbt vocht, blaadjes enzovoorts?

evr66 op 21 okt 2020 13:28

Euh toerski’s :-) en mijn tacx

Of aggresor 2.5 achter en Minion DHF 2.5 voor op 3 bar op mijn MTB.

Click. Click. Peace

Van mij mag iedereen met de druk rijden die hij zelf wil. Al is het 3 bar. Maar opmerkingen als “8 bar is uit de tijd” (die is wel van jou) zijn imo onzin. Dat heb ik geprobeerd te laten zien. Wel direct afhankelijk van je gewicht natuurlijk.

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 13:41

Enneh, wat voor banden adviseren de kenners hier voor de winter? of maakt dat allemaal weinig uit mbt vocht, blaadjes enzovoorts?

evr66 op 21 okt 2020 13:28 Op de weg een 28mm vouwband met bescherming (ook in de zomer trouwens). Bontrager R2, in vijf jaar niet lekgereden, maar rij alleen dus heb goed zicht op de weg en vuiligheid en rij niet met vies weer.

En dat allemaal aangezwengeld door iemand die niet eens weet welke versnellingen hij op zijn fiets heeft 😉

Plaats een reactie