Wielrentopic

Enneh, wat voor banden adviseren de kenners hier voor de winter? of maakt dat allemaal weinig uit mbt vocht, blaadjes enzovoorts?

evr66 op 21 okt 2020 13:28

Tacx trainingsband. Fischer F19 …

Even serieus:https://www.futurumshop.nl/blog/article/keuzehulp/wat-is-de-….

Zijn er nog wel wat, oa van Specialized, maar dit zijn alvast 4 degelijke

Enneh, wat voor banden adviseren de kenners hier voor de winter? of maakt dat allemaal weinig uit mbt vocht, blaadjes enzovoorts?

evr66 op 21 okt 2020 13:28

Met winterbanden natuurlijk, dat moet jij toch weten. 😉 😃

Born to run. B.S.

Ik zocht afgelopen weekend ook naar andere banden op m’n MTB. Wij blijven wel XC rijden hier in de winter, tenzij het ontzettend hard giet of -10°C is 's morgens.
Vinden het best wel leuk, de modder & plassen in combinatie met de koude :-)

Momenteel Maxxis IKON 29x2.2" liggen vooraan (daarnet nog vervangen, na de Ronde van Vlaanderen lek gereden onderweg naar huis) en achteraan, maar ben wel op zoek naar tips voor dikker/grover profiel. Iemand ervaring? Blijkbaar Vittoria Barzo is the way to go?

Het is o zo hard genieten.

Van mij mag iedereen met de druk rijden die hij zelf wil. Al is het 3 bar. Maar opmerkingen als “8 bar is uit de tijd” (die is wel van jou) zijn imo onzin. Dat heb ik geprobeerd te laten zien. Wel direct afhankelijk van je gewicht natuurlijk.

DrPhil op 21 okt 2020 13:36

En je rijstijl en de ondergond en je fietsdoel en je stuurmanskunsten… :-) dus zomaar een bepaald bar rijden want je hebt een bepaald lichaamsgewicht is uit deze tijd. Alle kanten op :-)

Click. Click. Peace

Nooit vergeten boven 1500 meter een beetje lucht uit de band te laten!

Ik zocht afgelopen weekend ook naar andere banden op m’n MTB. Wij blijven wel XC rijden hier in de winter, tenzij het ontzettend hard giet of -10°C is 's morgens.
Vinden het best wel leuk, de modder & plassen in combinatie met de koude :-)

Momenteel Maxxis IKON 29x2.2" liggen vooraan (daarnet nog vervangen, na de Ronde van Vlaanderen lek gereden onderweg naar huis) en achteraan, maar ben wel op zoek naar tips voor dikker/grover profiel. Iemand ervaring? Blijkbaar Vittoria Barzo is the way to go?

Je zou inderdaad naar een Barzo kunnen gaan vooraan. Hetgeen je veel ziet in de winter is een (Schwalbe) Nobby Nic achtige band vooraan een Racing Ralph achtige achteraan. De meeste populaire merken hebben wel iets gelijkaardigs in hun gamma.

Ik heb het een aantal posts geleden al eens aangehaald: als je tubeless rijdt, zou ik niet van band veranderen (Icon is perfect), maar de druk verlagen. Ik rij vooraan met een (Specialized) Fast Trak en achteraan met een Renegade. Vooraan 1.5 bar, achteraan 1.3 bar (78kg)

Hendrik5 op 21 okt 2020 13:54

Samenvatting: ik vond de 28mm band op 7 bar trager sturen dan een 25mm op 8 bar. Voor mijn gevoel ging hij meer rechtdoor.
Ik heb nergens gepropageerd dat je met 8 bar moet rijden.
Wel dat 8 bar niet abnormaal is.
Verder moet je zelf weten met hoeveel bar je rijdt.
Op een klinkerweg is een stuiterende fiets zeker in je nadeel.
PS. Het zijn van prof maakt de rolweerstand van de band niet anders 😉

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 okt 2020 14:26

Mag ik een advies geven, kijk eens naar de koers in de Panne. Wat een koers is het daar al de hele dag. Volle bak door de wind. 1e 2 uur gingen in 49,7 gemiddeld. Het veld ligt totaal versplindert. Puur genieten deze koers vandaag.

Born to Ride

@dan58 Tnx!! ;)

Edwin van Riel

Wat is daar net gebeurd met MvdP! Zo zonde dat de cameraman net op dat moment zijn lens moet poetsen, jammer dat we geen beeld hebben van de val.

Vier renners van DQST, dat is echt een ongelofelijk sterke ploeg.

Het is o zo hard genieten.

Wat is daar net gebeurd met MvdP! Zo zonde dat de cameraman net op dat moment zijn lens moet poetsen, jammer dat we geen beeld hebben van de val.

Vier renners van DQST, dat is echt een ongelofelijk sterke ploeg.

Hendrik5 op 21 okt 2020 14:51

Hij reed dicht bij de kant, waarschijnlijk net een tikje van Asgreen of een windvlaag.

Born to Ride

Schitterende camerabeelden op Belgische televisie (en website Sporza) waar ze bij de West-Vlaamse heren Lampaert, Declercq & Van Lerberghe bleven staan met de microfoon na de finish.

Lampaert vertelde nog tegen Declercq (over z’n tweede plaats):
“Vijfde in de Omloop het Nieuwsblad, tweede hier. Je gaat naar Patje moeten bellen” --> Patrick Lefèvere, de manager van Deceuninck - Quick-Step.

Schitterend en grappig, die zeven tussen de renners van de winnende ploeg.

Het is o zo hard genieten.

De vuistregel is 1/10 van je lichaamsgewicht. 8 bar in een 25mm band is dus heel normaal bij >80kg. Waarom zou dat niet meer van deze tijd zijn?

DrPhil op 21 okt 2020 10:43

Dat is inderdaad een rekensommetje wat je kunt gebruiken. Wat ook nog wat verschil kan maken is de breedte (binnen) van de velg. Ik heb 2 wielsetjes waarvan een met 15mm en de ander met 17mm breedte. Met fietsen merk je duidelijk verschil (25mm band) tussen de twee.

When life gets too complicated.... SKI

https://sporza.be/nl/2020/10/21/wuk-lampaert-en-co-houden-hi…

Als jullie het kunnen bekijken (buiten België), hier het gesprekje. Helaas geen ondertitels :D

*bericht bewerkt door Hendrik5 op 21 okt 2020 17:03

Het is o zo hard genieten.

En dat allemaal aangezwengeld door iemand die niet eens weet welke versnellingen hij op zijn fiets heeft 😉

DrPhil op 21 okt 2020 13:43

Naar het schijnt had hij die fiets al zo’n 20 jaar niet meer gebruikt. Gelukkig zat het met de bandenspanning wel goed. Na het vervangen van de banden want die waren aardig in staat van ontbinding. 😉

Übung macht den meister!!!

Versnelling = kracht / massa
Voor iedereen altijd hetzelfde.

Versnelling = kracht / massa
Voor iedereen altijd hetzelfde.

Pino op 21 okt 2020 17:37

De formule wel. De getallen niet. 😁😁

Übung macht den meister!!!

lol

Click. Click. Peace

null
Morgen.

Dat Di2 is trouwens echt mooi spul. De voorderailleur trimt automatisch mee met de versnellingen achter. De achterderailleur kun je elektronisch in 32 stapjes finetunen.

RFKANGOO op 20 okt 2020 19:50

Ik ging van 23mm naar 25mm en merkte er weinig van met sturen maar het werd wel veel comfortabeler. Toen een andere set wielen erin met 23 banden en dat reed wel serieus veel beter zonder al te veel comfort in te leveren. (Met nagenoeg de zelfde type band)

Vergelijking tussen de velgen gaat alleen op met de zelfde band, type band a 23mm van merk x meet met de ene velg 23 mm en de andere velg misschien 25 of 21 een andere band van 23mm van het zelfde merk en vergelijkbaar type meet in in de zelfde volgorde misschien 25mm en 23mm. Er zijn vast wat lijstjes te vinden met welke band wat doet met welke binnen breedte velg.

Geenen op 21 okt 2020 03:45

Ik schrijf er toch bij dat het nagenoeg met de zelfde band was. (Gp4000&gp5000)

RFKANGOO op 21 okt 2020 07:57

Laten die 5000 nu eens een stuk smaller vallen dan de al oude 4000.

.

null
Morgen.

DrPhil op 21 okt 2020 19:49

Eindelijk weer eens een “echte” bergrit. 😊

Übung macht den meister!!!
RFKANGOO op 20 okt 2020 19:50

Ik ging van 23mm naar 25mm en merkte er weinig van met sturen maar het werd wel veel comfortabeler. Toen een andere set wielen erin met 23 banden en dat reed wel serieus veel beter zonder al te veel comfort in te leveren. (Met nagenoeg de zelfde type band)

Vergelijking tussen de velgen gaat alleen op met de zelfde band, type band a 23mm van merk x meet met de ene velg 23 mm en de andere velg misschien 25 of 21 een andere band van 23mm van het zelfde merk en vergelijkbaar type meet in in de zelfde volgorde misschien 25mm en 23mm. Er zijn vast wat lijstjes te vinden met welke band wat doet met welke binnen breedte velg.

Geenen op 21 okt 2020 03:45

Ik schrijf er toch bij dat het nagenoeg met de zelfde band was. (Gp4000&gp5000)

RFKANGOO op 21 okt 2020 07:57

Laten die 5000 nu eens een stuk smaller vallen dan de al oude 4000.

Geenen op 21 okt 2020 19:52

Hoeveel is een stuk als ik vragen mag?

Übung macht den meister!!!
RFKANGOO op 20 okt 2020 19:50

Ik ging van 23mm naar 25mm en merkte er weinig van met sturen maar het werd wel veel comfortabeler. Toen een andere set wielen erin met 23 banden en dat reed wel serieus veel beter zonder al te veel comfort in te leveren. (Met nagenoeg de zelfde type band)

Vergelijking tussen de velgen gaat alleen op met de zelfde band, type band a 23mm van merk x meet met de ene velg 23 mm en de andere velg misschien 25 of 21 een andere band van 23mm van het zelfde merk en vergelijkbaar type meet in in de zelfde volgorde misschien 25mm en 23mm. Er zijn vast wat lijstjes te vinden met welke band wat doet met welke binnen breedte velg.

Geenen op 21 okt 2020 03:45

Ik schrijf er toch bij dat het nagenoeg met de zelfde band was. (Gp4000&gp5000)

RFKANGOO op 21 okt 2020 07:57

Laten die 5000 nu eens een stuk smaller vallen dan de al oude 4000.

Geenen op 21 okt 2020 19:52

Hoeveel is een stuk als ik vragen mag?

RFKANGOO op 21 okt 2020 20:45

De 25mm van de 4000 is 28mm en de 25mm van de 5000 is 26mm.

.

Waarom wacht Hindley niet op Kelderman? Wat een bizarre taktiek.

Nee, dan dat gekloot om zo’n jasje aan te trekken hahaha

Edwin van Riel

Hindley heeft sowieso het IQ van een dooie kip, zo te zien. Hart is m voorbij door de tussensprint.

Ik vind het echt een bizarre taktiek van Sunweb.

Heel maf, laat je degene met meeste kans op eindoverwinning lekker alleen aanmodderen.

Maar ja, achteraf etappe, roze, #1 en #2 in klassement, kun je weinig op aanmerken 😉

Edwin van Riel

Hindley en Hart zijn wel duidelijk sterker bergop. En er komt nog een zware bergetappe aan. Maar ik denk dat Kelderman nu zomaar een minuut extra heeft verloren. En hij is de betere tijdrijder. Het is duidelijk dat Sunweb op twee paarden wedt. Misschien begrijpelijk maar je hebt een kopman of niet.

Kelderman zegt bij de nos dat hij liever had gehad dat hindley hem had geholpen. En groot gelijk heeft hij.https://nos.nl/l/2353361

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 okt 2020 18:02

Plaats een reactie