Wielrentopic

Ik zal nu wel een hoop commentaar krijgen, maar ik denk dat Froome hier meer dan een minuut gaat verliezen op enkele belagers. Het is een kolfje naar de hand van de meer explosieve klassementsrenners: Kelderman, Mollema, Valverde, Aru. Al Reken ik niemand van voorgenoemde renners tot absolute kanshebbers voor de eindzege.
@Matthias123 nope geen commentaar :p wel een vraag, bedoel je dat froome hier tijd gaat verliezen maar dat hij ondanks het verlies nog meedoet om de eindoverwinning, en dat degene die hier tijd gaat pakken leuk en aardig is voor het moment maar daarna niet mee doen voor de eindoverwinning? Of interpreteer ik het verkeerd.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart in grote lijnen komt het er wel op neer ja. Degenen die hier erg sterk zijn gaan normaal gesproken in het absolute hooggebergte net biet goed genoeg zijn. En omdat daar de verschillen over het algemeen nog groter zijn, gaan hier nog geen beslissingen vallen. Het geeft degenen die hier tijd gaan pakken alleen een voordeel op de renners die zowel op dit terrein als in het hooggebergte tot de subtop behoren. Ik denk dat de klassementsrenners die overmorgen goed gaan scoren zo tussen de plaats 5 - 12 gaan strijden in het eindklassement.

Born to Ride

Kruijswijk en Hesjedal verloren vorig jaar in de Giro vroeg meer dan 10 minuten en reden allebei nog dik in de toptien, en Bardet werd na een zeer slecht begin ook nog 9e in de Tour. Porte is minimaal gelijkwaardig aan die namen (op hun niveau van toen - Steven schat ik nu hoger in) en Contador is nog beter. Porte heeft ook de explosiviteit om goed te scoren in etappe 5, die trouwens heel erg lijkt op de slotrit van de Dauphiné, al zijn de klimmetjes iets korter. Iets voor Cummings dus?

David23 op 4 jul 2016 13:44

Het zou in mijn optiek een bewijs zijn dat het wielrennen schoner is geworden als Contador niet terug komt na twee zulke vallen kun je echt niet meer 100% trappen. En porte heeft altijd zo’n off day dat ik hem eigenlijk geen enkele reeële kans geef.

Click. Click. Peace

@Birdheart
Contador zit nog volop in een herstel-fase van deze 2 valpartijen. Deze hele week loopt hij grote risico’s op tijdsverlies elke dag opnieuw weer. Dat herstellen vreet ook energie, en elk kleine beetje energie heeft hij heel hard nodig. Als hij de schade beperkt kan houden deze week kan hij misschien nog om plek 3 meedoen, maar zelfs daarvoor kan je grote vraagtekens plaatsen als je de namen bekijkt die er meedoen. Er zijn zo een man of 5 aan te wijzen die hij er in normale situatie maar heel moeilijk af kan rijden. Met het oog op de lengte van de ronde, de hoeveelheid energie die hij nu al kwijt is en de achterstand die hij moet goed maken wordt hij wel heel erg afhankelijk van pech van anderen om uiteindleijk nog een goede uitslag te rijden.
Het is natuurlijk niet onmogelijk, maar erg waarschijnlijk is het zeer zeker niet.

Kruijswijk en Hesjedal verloren vorig jaar in de Giro vroeg meer dan 10 minuten en reden allebei nog dik in de toptien, en Bardet werd na een zeer slecht begin ook nog 9e in de Tour. Porte is minimaal gelijkwaardig aan die namen (op hun niveau van toen - Steven schat ik nu hoger in) en Contador is nog beter. Porte heeft ook de explosiviteit om goed te scoren in etappe 5, die trouwens heel erg lijkt op de slotrit van de Dauphiné, al zijn de klimmetjes iets korter. Iets voor Cummings dus?

David23 op 4 jul 2016 13:44

Het zou in mijn optiek een bewijs zijn dat het wielrennen schoner is geworden als Contador niet terug komt na twee zulke vallen kun je echt niet meer 100% trappen. En porte heeft altijd zo’n off day dat ik hem eigenlijk geen enkele reeële kans geef.

Rogier op 4 jul 2016 20:12

Dat denk ik dus ook, tenzij de concurrentie ook pech heeft (dus lek rijden op slechte momenten, valpartijen, ziektes etc)

Wat zou er met Poels aan de hand zijn. Nu al forse achterstand in relatief eenvoudige ritten. Nu al energie sparen om straks Froome nog beter te kunnen helpen? Gezien zijn kopmanschapsambities zou je het toch anders verwachten.

Hen48

@Hulst

Hij is inderdaad al aan het sparen. Op nos.nl is ook een interview met hem te zien. http://nos.nl/tour/video/2115432-poels-alles-in-het-teken-va… hierin geeft hij ook aan dat hij zich al gewoon aan het sparen is voor de bergen. Hij oogt wel erg scherp, ik denk dat hij straks als 1 van de laatste overblijft bergop. Het zou me niet verbazen als hij af en toe zelfs in moet houden om Froome niet te lossen.

Born to Ride

@Matthias123. Dank, zit zelf in Zuid Frankrijk. Kan enkel Franse zenders ontvangen. Leuk interview en…Poels ziet er inderdaad gezond en scherp uit. Hoop hem over anderhalve week nog echt aan het werk te zien in de Alpen. En hopelijk kan hij ook nog eens voor eigen kans gaan. Waar een wintersportforum al niet nuttig voor kan zijn.

Hen48

@Hulst, er vanuit gaande dat je jou post via internet hebt geplaatst zal je beschikking hebben over internet in Frankrijk. Dan kan je live via nos.nl meekijken of via sporza.be
Of lees mee op http://www.wielerupdate.nl
Doe ik zelf ook altijd als ik in Frankrijk zit.
En heb je tv en telefoon van kpn dan kan je ook in het buitenland live meekijken op smartphone of tablet. Kan misschien ook met andere providers maar daar ben ik niet mee bekend.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Twee dodelijk saaie etappes, maar beide keren met een schitterend slot.
Gisteren staken zelfs twee renners hun handen omhoog omdat ze dachten gewonnen te hebben, en vandaag stak niemand zijn hand omhoog. Twee keer moest de foto bepalen wie er de winnaar was. Voor de tweede keer verovert sagan “zijn” groene trui, voor de tweede keer verliest Cavendish de trui aan Sagan.
Twee gele trui dragers, twee officiële dragers van het groen.

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart als je in het buitenland sporza of nos wil streamen moet je dat wel via een omweg doen. Normaal gesproken kan je dat namelijk alleen maar in het desbetreffende land kijken, omdat ze er een geoblokker op hebben zitten. Dan zal je eerst een VPN moeten hebben wil je dat wel kunnen, maar dat komt de veiligheid van je device waar je het op af wil spelen niet ten goede.

ON: De finales zijn inderdaad spannend, maar de rest van de etappes vond ik vreselijk saai. Morgen verwacht ik eindelijk weer actie met die moeilijke finale. Ben benieuwd of Dumoulin wat gaat proberen.

Born to Ride

@Matthias123 je hebt programma’s die zo’n geoblokker deblokkeren.

Ondanks hoe het er op papier uitziet, vrees ik dat het morgen nog te vroeg is om voor echt spektakel te zorgen. Renners te fris, teveel renners die dit aan kunnen. Vluchters mogen gaan maar zullen tijdig ingelopen worden. Uiteindelijk zal het een nog redelijk grote groep zijn bij de finish. Als een bekende renner gaat zullen de klassements mannen altijd mee vooraan zitten, want de tour winnen kunnen ze morgen nog niet, maar zeker wel verliezen. Dit alles zal voor veel nervositeit zorgen in het peloton, met de daarbij komende valpartijen.
Verwacht naast Dumoulin ook een Sagan, de grettig ogende tom jelte slaghter, allaphilipe, valverde vooraan te zien. Het zal een mooie rit worden dat is zeker :D

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart dat bedoel ik met een vpn dan kan je die geoblocker omzeilen. Maar het maakt je device wel gevoelig voor virussen ed…

De tijd gaat het morgen leren hoe spannend het gaat worden. Het weer zal ook mede bepalend worden, veel of weinig wind. Regen of zon…

Born to Ride

@Matthias123
Het hoeft helemaal geen enkel risico te geven op virussen als je een VPN gebruikt en je weet waar je mee bezig bent. Het is alleen denk ik makkelijker om een VPN naar je eigen huis toe op te zetten indien je daar wat hardware hebt draaien. De meeste NASsen kunnen dat wel, maar je kan ook een PC gebruiken ervoor.

Op een berg is dat meestal een ander verhaal. Daar is vaak geen fatsoenlijk (lees: stabiel genoeg) internetverbinding te vinden om prettig te kunnen kijken. Alternatief is dan een schotel meenemen en een TV mee. Aggregaatje voor de stroomvoorziening en je kan het prima een dikke week op een berg volhouden dan ;) Als je ziet wat er af en toe Alpe d’Huez op wordt gesleept dan is een schoteltje mee slechts kinderspel

En dan mag er een streep door de podium-ambities van Contador worden gezet. 33 seconden aan de broek, en de serieuze beklimmingen moeten nog komen… Alleen een wonderbaarlijke wederopstanding na de rustdag zou eventueel er nog verandering in kunnen brengen.

Alleen een wonderbaarlijke wederopstanding na de rustdag zou eventueel er nog verandering in kunnen brengen.

Paulvw op 6 jul 2016 17:40

En ik hoop zo dat dat tegenwoordig niet meer mogelijk is. Maar Nibali was na zijn ‘bloedonderzoek’ in de Giro opeens ook heel goed…

Click. Click. Peace

Alleen een wonderbaarlijke wederopstanding na de rustdag zou eventueel er nog verandering in kunnen brengen.

Paulvw op 6 jul 2016 17:40

En ik hoop zo dat dat tegenwoordig niet meer mogelijk is. Maar Nibali was na zijn ‘bloedonderzoek’ in de Giro opeens ook heel goed…

Rogier op 6 jul 2016 18:34

Laat dat maar aan Alberto “steak de boeuf” Contador over ;)

Alleen een wonderbaarlijke wederopstanding na de rustdag zou eventueel er nog verandering in kunnen brengen.

Paulvw op 6 jul 2016 17:40

En ik hoop zo dat dat tegenwoordig niet meer mogelijk is. Maar Nibali was na zijn ‘bloedonderzoek’ in de Giro opeens ook heel goed…

Rogier op 6 jul 2016 18:34

Laat dat maar aan Alberto “steak de boeuf” Contador over ;)

Paulvw op 6 jul 2016 20:28

Ach ik denk dat we dat over een jaar of 15 wel horen wat deze lichting gebruikt. Tis gewoon wie het beste binnen de lijntjes kan prepareren op dit moment…

Born to Ride

@Matthias123
Dat is het toch altijd al geweest? En ik denk ook dat het altijd zo zal blijven. Dat is nu eenmaal een kenmerk van een topsporter; het maximale eruit halen binnen de regels.

@Paulvw je bedoelt waarschijnlijk binnen het controleerbare :D
De Belgen hebben het trouwens prachtig gedaan in deze rit. Ritwinst, geel en de bollen! Wat een presentatie van Van Avermaet en De Gendt!

Maar wat ik probeer te zeggen is dat je na zo’n val niet op 100% kunt fietsen. Zeker niet na twee vallen. En de Contador van nu heeft zeker wel die 100% nodig om kans te maken op podium/winst. Het zou niet/nooit normaal zijn om na zo’n val te kunnen winnen. Of je moet wel heel veel sterker zijn dan de rest.

Click. Click. Peace

@SkiFoo Je kan je afvragen wat het verschil is tussen die twee natuurlijk, maar dan komen we in een heel andere discussie ;)
En inderdaad, een geweldig stukje koers van de Belgen. Met name De Gendt vond ik indrukwekkend met die grote molen de hele dag voorop rijden. Jammer dat hij daar uiteindelijk niets aan over houdt maar het is wel een visitekaartje wat hij daar afgeeft zeg.
@Rogier ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt inderdaad. Het duurt rustig een week voordat je van zo’n klap (en dan met name die eerste) bent hersteld, en dan heb je al een enorme achterstand qua tijd maar ook qua reserves van energie dat het een bijna onmogelijke opgave wordt.

Wat zijn sprint etappes eigenlijk ontzettend saai…

Click. Click. Peace

@Rogier hoezo saai? Naar mijn mening juist niet. Een vlakke rit is wel totaal anders dan een bergrit, maar dat hoeft helemaal niet saai te zijn. Het vergt een bepaalde manier van kijken naar mijn mening. De incidentele kijker zal een geen klap aan vinden om een kopgroepje te zien wat vlak voor de meet wordt bijgehaald, maar als je het intensief volgt, tactieken begint te ontdekken en het koersverloop in acht neemt wordt het plots heel interessant om naar te kijken. Want als een groepje weg rijdt, wie gaat er dan op kop zitten om de boys terug te halen? Welke ploeg wil daar z’n energie aan opofferen? En zeker als ploegen ook nog eens gaan samen werken, als er wind staat, veel draaien en keren in het parcours zit of er extreme kou of regen mee gaat spelen kan een op papier saaie rit in ene extreem boeiend blijken.
Saai is dus naar mijn idee heel erg relatief. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog geen saaie rit gezien. Wel ritten die boeiender zijn dan andere ritten, maar saai? Nee, dat niet.

@Paulvw Ik schaal mezelf toch iets hoger in dan de incidentele kijker. Maar ik heb deze vlakke sprintritten geen verrassingen gezien. En niets gezien waarvan ik op het puntje van de stoel ging zitten. Leuk voor een goede nabeschouwing 's avonds van max een half uurtje maar meer niet. en ik kijk de laatste vijf kilometer voor het spektakel. Natuurlijk is alles interessant maar niet interessant genoeg voor het live-volgen. Twitter staat wel aan, als er iets echts spannends gebeurd dan kijk ik wel. Maar als ik lees dat Thijs Zonneveld konijntjes boetseert van zijn neuspulk dan weet ik dat ik nog niet meteen de televisie aan hoef te zetten ;-)

Click. Click. Peace

@Rogier vandaag was echt veel beter te pruimen dan de dodelijk saaie rit van maandag. Was het dan een boeiende etappe vandaag? Nee, maar ook zeker niet saai. Ben het wel met @Paulvw eens dat er een hoop meer te zien is dan op het eerste gezicht lijkt. Daar staat dan tegenover het feit dat er nu zelfs een wiskundige formule bestaat voor vlakke etappes om uit te rekenen of een kopgroep ingehaald word of voorblijft en met wat voor marge zegt ook wel weer veel, over de ontwikkeling in de wielrennerij

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Rogier het is inderdaad geen puntje-van-je-stoel-werk, dat geef ik graag toe ;) Het is met name boeiend met het oog op wat er nog moet gaan komen en hoe zich dat dan gaat ontvouwen. Het is onderdeel van het hele spel dat de Tour de France is, en daar horen deze aspecten dan ook bij. @Birdheart die wiskundige formule wordt al lange tijd gehanteerd hoor. In etappekoersen zoals de tour kan je op vlakke ritten grofweg rekenen met 1 minuut per 10km dat een peloton nodig heeft om een kopgroep terug te halen. Uiteraard hangt dat van de omstandigheden af hoe groot de afwijking is (dus een kopgroep met 3 man of een kopgroep met 20 man maakt nogal een verschil). Soms zie je ze dan ook wel eens mis rekenen en blijft de kopgroep nog net zo’n peloton voor. Dat zijn de spreekwoordelijke krenten in de pap dan.

Het amusement spat er inderdaad nog niet echt van af deze tour. Maarja is dat niet iets dat we eigenlijk al jaren zien? Ik denk dat zeker de laatste 10 jaar er in 1 week giro of vuelta net zoveel amusement was dan in 3 weken tour. Zeker de Giro vind ik een heerlijke ronde waar het vaak iedere etappe gewoon spectakel is. En dan denk je daar eindelijk eens een klassieke sprintetappe te krijgen dan zijn er vaak nog de kleinere italiaanse ploegen die op een onverwacht moment nog eens flink de knuppel in het hoenderhok gooien…

Born to Ride

Vandaag heb ik eigenlijk lage verwachtingen van. Kopgroep gaat weer voor de ritzege strijden, want de Aspin is te makkelijk om grote verschillen te maken tussen de favorieten, zeker door de afdaling erna. Contador en Van Avermaet zullen in de loop van de klim gelost worden door de Sky train en anders door Movistar, maar de afdaling zullen de verschillen wel weer beperken…
Namen die ik in de kopgroep verwacht:

  • Nibali
  • Voeckler
  • Cummings
  • Pantano
  • Sagan (voor de groene trui)
  • Rui Costa
❄️

Het amusement spat er inderdaad nog niet echt van af deze tour. Maarja is dat niet iets dat we eigenlijk al jaren zien? Ik denk dat zeker de laatste 10 jaar er in 1 week giro of vuelta net zoveel amusement was dan in 3 weken tour. Zeker de Giro vind ik een heerlijke ronde waar het vaak iedere etappe gewoon spectakel is. En dan denk je daar eindelijk eens een klassieke sprintetappe te krijgen dan zijn er vaak nog de kleinere italiaanse ploegen die op een onverwacht moment nog eens flink de knuppel in het hoenderhok gooien…

Matthias123 op 8 jul 2016 10:41

De Vuelta vind ik juist knap waardeloos. Veel te veel steile klimmen (eigenlijk niets anders), zelden sprintetappes, zelden lange klimmen zoals in de Tour of de Giro, en altijd lange, sfeerloze stukken over de snelweg. Daarnaast zijn de helft van de favorieten Tourdeelnemers die de Vuelta ‘erbij’ doen, wat een negatieve invloed heeft op het niveau en de spanning. De Giro is inderdaad een prachtige en ondergewaardeerde ronde.

❄️

Plaats een reactie