Wielrentopic

Op 6 mei brak ik mijn kuitbeen tijdens een spectaculair eenvoudige afdaling over een skiweg in Røldal in Noorwegen. Met mijn linker ski bleef ik steken in een hoop stuifsneeuw en met mijn rechter ski gleed door over de ijzige sneeuw.

Korte tijd na thuiskomst opperde Martijnski om met hem en zijn vriendin mee te gaan naar de Dolomieten. Met mijn been in het gips begon ik te trainen op een fiets met terugtraprem. Eerst langs de Waal en de Rijn. Maar al snel de venijnige klimmetjes achter Nijmegen. Alles met het idee om de Stelviopas te beklimmen op de fiets en daarna te skiën op de gletsjer.

Na verlost te zijn van het gips werd het wennen aan mijn slappe linkerbeen en had ik snel last van pijn. Twee weken later was de pijn al enkele dagen verdwenen en leek het mij een goed idee om te skeeleren van Waalwijk naar Nijmegen. De eerste 20 kilometers gingen niet slecht, maar daarna kreeg ik helse pijnen. Ik heb het gered tot Afferden.

Begin juli hervatte ik de fietstraining. Eén week voor vertrek realiseerde ik mij dat ik nog een oude mountainbike had. De Stelviopas met een fiets met terugtraprem en één versnelling leek mij toch een beetje de goden verzoeken (vooral qua remvermogen). De mountainbike had al 10 jaar niet meer gereden (een krijgertje). De versnellingspookjes functioneerden niet meer, er was geen voorderailleur, de ketting hoorde bij een fiets zonder versnellingen en een crank zat los.

Aan een oud lijk moet je niet te veel uitgeven wist mijn fietsenmaker te vertellen. Daarom startte ik op de ochtend 30 juli de beklimming naar de Stelviopas met een nieuwe crank, 3 functionerende versnellingen op mijn achterwiel, en een tangetje om handmatig de ketting op de trapas gemonteerde kettingbladen te laten wisselen:)

Voorlopig eerst de teaser, maar binnenkort de uitgebreidere video’s:

Teaser
Mijn fietsvakantie
‘Supported by Martijnski’

haha briljant…

Click. Click. Peace

De Sella Ronda was echt een erg gave dag. De mooiste ronde die er dit jaar verreden is :)

Om even Paul z’n technische verhaal over z’n fiets ook begrijpelijk te maken voor fiets- en techniek leken zoals ik; op die mountainbike met bagagedrager en gebruiksaanwijzing kom ik niet eens de Erasmusbrug omhoog :)

Haha mooi filmpje ook mooie etappe in de giro met de etappewinst van thomas de ghent.
En ook in fussen geweest zag ik daar zat ik van de zomer 15 kilometer vanaf ongeveer in nesselwang.
Maar fussen is ook mooi met onder andere schloss neuschwanstein.

Hahaha prachtig dit! Ik kan niet wachten op de hele film. Petje af hoor!

Hahah super filmpje maar echt respect, stelviopas met zo’n fiets RESPECT !!

Ik zou vorige week 2 weken met een vriend op fiets vakantie gaan door de franse alpen maar op dag 2 kregen we bericht dat een oom waar hij nog heel veel contact mee had was overleden. De begrafenis was op maandag dus konden we het vantevoren geplande gedeelte toch uitrijden en daarna zouden dus vervroegt naar huis moeten.
Dag 2: w-up les deux alpes
dag 3: d-day 1: alpe d’huez. 1 uur 2 min. (Ik had me vantevoren voor genomen om deze onder het uur te doen maar had nog nooit de alpen zonder sneeuw gezien en dus nog nooit een echte berg opgereden dus na les deux alpes zat ik meer aan 1 uur 15 min te denken dus viel me nog niet tegen)
dag 4: rondje in de vacluse
dag 5: rondje in de vacluse
dag 6: D-day maar dan de echte d-day. 's morgens om 6.30 begonnen om van 3 zijde de mont ventoux op te fietsen. De eerste en moeilijkste beklimming van bedoin ging eigenlijk wel lekker, 1uur 48. Geniaal om de zon op te zien komen daar op dat maanlandschap. 2de beklimming van malaucene zou een stuk makkelijker moeten zijn maar voelde een stuk zwaarder en de 3de klim van Sault kwam ik bijna niet meer op, verre weg de makkelijkste klim maar met super zware benen kwam ik m net op. Hierna was ik 10 min wel aanspreekbaar maar niet terugspreekbaar, en bij aankomst op de camping heb ik nog 2 uur plat gelegen met duizeligheid en misselijkheid waarschijnlijk omdat de batterij helemaal leeg was en ik mogelijk te weinig gedronken en geeten zou hebben. Maar kan wel zeggen dat ik op het vlakke in nederland toch goed uit de weg kan op mijn fietsje maar dat dit een totaal ander verhaal was. Nieuwe uitdaging voor volgend jaar: de stelviopas in een mooie tijd maar zeker niet op een mountainbike met een handleiding ;)

ohja en het belangrijkste wat ik nog erbij moet vermelden, toen kwam ik terug en wilde nog wel op vakantie en is toen hintertux geworden, wintersport :)

Bedankt voor het compliment Rob. Ik had jouw posting over het hoofd gezien. Jammer van het overlijden van jouw oom:(

Zojuist een waanzinnig mounainbike avontuur (Red Bull) in China gezien.

Hier de trailer:

De hele film is hier te zien:
http://www.pinkbike.com/news/Where-the-Trail-Ends-Las-Vegas-…
(Doorspoelen naar 1:03:00 uur voor de start van de film.)

Het failliet van het Nederlandse wielrennen is vanaf nu daar,onze held Boogie komt nu ook opeens uit de dopingkast. En natuurlijk wisten/vermoeden we dit allang,maar soms wil je iets niet weten,en ben je voor even graag een struisvogel.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Wat mij de afgelopen dagen verbaasd heeft is de houding van zo ongeveer heel het Nederlandse volk (inclusief minister). Bekend is dat veel, heel veel renners gebruikt hebben, maar van de ‘eigen’ jongens is gedacht en werd verwacht dat ze volledig schoon de competitie aankonden. “Dat die anderen gebruiken moeten ze zelf weten, onze jongens zullen wel laten zien dat ze schoon toch kunnen winnen.”
Dopinggebruik is niet goed en op ethische redenen onaanvaardbaar, maar wat mij betreft is van competitievervalsing geen sprake geweest als iedereen gebruikte.
En mag ik zeggen dat de vaderlandse media het in vergelijking tot het buitenland (en in vergelijking met andere sporten, krachtsporten, langlaufen en dergelijke) wel heel erg aanzetten? Ja, dat mag ik zeggen!

Waar ik mij zorgen over maak is dat de dopingdokters telkens net wat beter zijn dan de laboratoria. Met alle controles was het kennelijk niet mogelijk om het halve peloton te betrappen. Hoe is dat tegenwoordig? Wat mij betreft wat minder focus op de individuele zondaar en wat meer aandacht voor hoe het bij alle controles verborgen heeft kunnen blijven, wellicht kan daar van geleerd worden.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Interessant leesvoer, trek je eigen conclusies: http://www.fietsica.be/Cyclelive%20Plus%20Magazine%20jg%202%…

Click. Click. Peace

Sellaronda gereden met ski, race- en mountainbike in alle richtingen en het blijft een landschapelijk erg mooi gebied.

Dank voor het leesvoer, Rogier. Als skier (niet zijnde toerskier) steek ik overigens zelf meer watts in het bergaf gaan dan bergop :)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Rogier:

Goede analyse van de klimmen in de laatste Tour. Dit gelezen hebbende krijg ik toch wel wat twijfels over de ‘schone’ Wiggens. Hoeveel Watt per kilogram hoest jij eigenlijk bij het klimmen? Van mijzelf zou ik het absoluut niet weten.

Hoewel mij niet duidelijk is wie er achter zit(ten) geeft deze site ook wel een aardig inzicht in de verboden snoeptrommel, waarbij overigens opvalt dat wederom de krachtsporten en het langlaufen ontbreken.
http://www.dopingzaak.nl/

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@PaulE, tijdens een finale klim van een lokale fietswedstrijd heb ik al berekend een wattage van 5,1 per kilo gereden over 5 kilometer met een hoogteverschil van 550 meter.

Click. Click. Peace

een aantal mooie "wintersport" filmpjes van de voorbereidingen voor de Giro

Gaaf he! ‘Mijn kant’ is nog niet open anders zou ik zondag wel gaan kijken…

Click. Click. Peace

is er nu al nieuws of de rit zal kunnen doorgaan?ik dacht dat ze ook slecht weer voor de rest van de week voorspelden?

Het lijkt me niet dat de rit doorgaat. De col de Lautaret heeft zo’n 20-30 vers gekregen gisteren en vandaag en daar komt morgen zeker zo’n 15 cm bij…

Click. Click. Peace

enig idee of ze wel de Télegraphe over kunnen voor een finish in Valloire bijvoorbeeld?

Running against the wind

@basso, dat zou moeten lukken… Alhoewel de Telegraphe natuurlijk niet echt de naam col mag hebben, het is gewoon het eerste stuk naar de Galibier (wel heel zwaar…)

Click. Click. Peace

Ik lees inderdaad dat ze in Les Verneys gaan finishen. Op de Telegraphe kan ook aardig oorlog gemaakt worden ;)

Running against the wind

Zekers! Vandaag ook al trouwens… Verwacht op de finish misschien wel natte sneeuw…

Click. Click. Peace

Al voor de finsih de col de Sestriere is eruit gehaald, sneeuw op 1400 meter zeggen ze. (Hier op 1600-1700)

Click. Click. Peace

@Jaco wat een gave filmpjes en wat een bakken poeder. @Rogier is dit normaal voor de tijd van het jaar?

life is a beach, or a pile of snow

@Pascal3 Er ligt hier nu meer sneeuw dan gemiddeld, dat er nog sneeuw langs de kant van de weg ligt en hele bergen is niet bijzonder. Sneeuw in deze tijd van het jaar ook niet. Maar de hoeveelheid die nu valt daar zijn 's winters soms jamoers op. Op 2500 meter is sinds woensdag zo’n 80 cm vers gevallen. Maar half-eind mei is dit niet uitzonderlijk (al komt het niet elk jaar voor).

De giro heeft hier al wel vaker problemen met sneeuw gehad, en twee jaar geleden was de galibier ook bijna 's zomers niet fietsbaar tijdens de tour de france (twee dagen voor doorkomst 20 cm sneeuw).

Een aantal jaar geleden zijn de koplopers letterlijk afgesneden van het peleton door een lawine op de Col Agnel…

Click. Click. Peace

Duidelijk dat ik wel even ga kijken vanmiddag. Etappe is maar een kleine 5km ingekort. Jaco, wanneer is dat laatste filmpje gemaakt?

Not all who wander are lost

Filmpje is geplaatst op 4 mei, onderstaande is van vanochtend

Plaats een reactie