Wielrentopic

Ik kom altijd graag in Zeist/Austerlitz. Lekkere route voor niet al te gevorderden.

Mtbroutes is een mooie site, en ook handig om te kijken hoe een route erbij ligt (bv. in de zomer en na hevige regenval). En je kunt de track downloaden. Dat is vooral erg makkelijk om de start te vinden, met bv een Garmin.

@Tosti bedankt voor de tip! Ik woon in Groningen dus ik zal eens kijken welke routes er hier in de buurt zijn. 😃

Winter is coming

@MiTi Lang geleden ben ik rond groningen ook al wel eens met mijn racefiets op fiets-paden terecht gekomen waar het lekkerder zou fietsen met een hardtail-MTB ;-)

Click. Click. Peace

Ik zou 100% direct naar Drenthe rijden, heb je een aantal prachtige (en prima te doen) ATB routes.

https://www.mtbroutes.nl/route-top-10?plaats=&provincie=…

@MiTi Lang geleden ben ik rond groningen ook al wel eens met mijn racefiets op fiets-paden terecht gekomen waar het lekkerder zou fietsen met een hardtail-MTB ;-)

Rogier op 23 aug 2018 15:04

Dat geldt voor heel België 😁

Nee daar doen ze dat expres ;-) met die rotkasseien van ze ;-)

Click. Click. Peace

@MiTi Lang geleden ben ik rond groningen ook al wel eens met mijn racefiets op fiets-paden terecht gekomen waar het lekkerder zou fietsen met een hardtail-MTB ;-)

Rogier op 23 aug 2018 15:04

Goed om te horen dat ik straks niet voor gek sta met een mtb op een fietspad! 😂

Winter is coming

Ik zou 100% direct naar Drenthe rijden, heb je een aantal prachtige (en prima te doen) ATB routes.

https://www.mtbroutes.nl/route-top-10?plaats=&provincie=…

HN65 op 23 aug 2018 15:10

Ja dat hoorde ik al meer. 😃 Zuidlaren is mooi dichtbij dus daar zal ik vast een keer naartoe fietsen!

Winter is coming

Gros van de mtb’ ers verplaatst zich met enige regelmaat over verharde wegen.
Bedenk eens hoe je naar de route rijdt, fiets achterop de auto of er heen fietsen, soms als je van route a oversteekt naar route b kom je op onverharde wegen.
En een hoop vinden het gewoon fijn eventjes wat anders dan onverhard en rijden zo over verharde wegen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik ben heel benieuwd, misschien fiets ik de 1e dag ook al in de bossen! ☺️ Ik ben eigenlijk ook wel heel benieuwd welke schoenen jullie het fijnst vinden. Voor Spinning gebruik ik Sidi mountainbikeschoenen met spd, maar ik kan me voorstellen dat ik dat op een MTB heel onprettig zal vinden en liever met gewone pedalen zal fietsen waar mijn voeten niet vast zitten.

Winter is coming

In Nederland kun je prima met SPD achtige pedalen fietsen. In het begin wat losjes afstellen. Omdat ik in de Alpen ook heel veel omhoog loop met de fiets op mijn rug rij ik met flats… omdat ik graag schoenen heb zonder metaalplaatje eronder.

Click. Click. Peace

Voor Spinning gebruik ik Sidi mountainbikeschoenen met spd, maar ik kan me voorstellen dat ik dat op een MTB heel onprettig zal vinden

MiTi op 23 aug 2018 20:20

Ze heten niet voor niks Mountainbike schoenen ;). Volksstammen zweren bij het rijden met SPD, dus het zal wel goed te doen zijn.

Je fiets zal wel geleverd zijn met een stel standaard pedalen. Wat anderen ook gaan zeggen, hiermee kom je in het begin prima mee weg. Het meeste comfort houd je dan wel met een paar schoenen met een redelijk stevige zool. Veel sport en hardloopschoenen hebben een hele flexibele zool. Dan niet zo prettig fietsen, je voelt dan het pedaal door de zool heen. Je kunt beter dan een paar wandelschoenen oid gebruiken.

Ik rij zelf net zoals Rogier met flats (FiveTens zijn bekende). Vind het prettiger om niet aan de pedalen vast te zitten en ze lopen idd als normale schoenen. Als je met SPD aan de gang wilt, kan dat ook prima. Als je ze al hebt liggen, is het misschien een kleine investering in een paar SPD pedalen wel waard.

Live Slow, Board Fast!

Ik zal in het begin zeker met de standaard pedalen gaan rijden. 😊
Maar de tip van de flats ga ik absoluut onthouden, ik wil niet met mijn voeten vast zitten. Bij mijn racefiets was dat dé reden dat ik er maar 2 uur op had gefietst om vervolgens jaren werkloos in de schuur te staan. 🤭

Winter is coming

In Nederland kun je prima met SPD achtige pedalen fietsen. In het begin wat losjes afstellen. Omdat ik in de Alpen ook heel veel omhoog loop met de fiets op mijn rug rij ik met flats… omdat ik graag schoenen heb zonder metaalplaatje eronder.

Rogier op 23 aug 2018 20:28

En gebruik je daarvoor dan dit soort schoenen @Rogier?
https://www.belgafietsen.nl/kleding/fietsschoenen/mtb-schoen…
Het gaat mij er dus ook idd om dat ik niet met mijn voeten vastgeklikt zit. Bij Spinning erg fijn, maar op een buitenfiets vind ik dat heel onprettig.

Winter is coming

Je hebt ook mtb schoenen voor spd met daaronder speciale nopen zodat als je moet lopen om eender welke rede je grip hebt op de elke ondergrond ook op bergpaadjes omhoog. En je dus geen/amper merkt dat het stalen plaatje er zit met lopen
Ik behoor dus bij de volkstammen die er bij zweren. Maar tot het moment dat ik ze aanschafte (pas na jaren) omdat ik wilde weten waar het allemaal om te doen was. Heb ik naar volle tevredenheid met normale schoenen gereden.

Zou ik nu nog terug willen? Nee en Ja, nee als ik zou rijden voor trainen competitie gewoon koersen, ja als het puur om de essentie gaat van het fietsen PLEZIER maken in de natuur en één zijn met de natuur. Of om te doen alsof we beginners zijn en dan pro uitgedoste mtb of wielrenners eruit rijden in je kloffie zonder enige standaard wielerkleding stuk aan het lijf.

*bericht bewerkt door Birdheart op 23 aug 2018 21:59

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

In Nederland kun je prima met SPD achtige pedalen fietsen. In het begin wat losjes afstellen. Omdat ik in de Alpen ook heel veel omhoog loop met de fiets op mijn rug rij ik met flats… omdat ik graag schoenen heb zonder metaalplaatje eronder.

Rogier op 23 aug 2018 20:28

En gebruik je daarvoor dan dit soort schoenen @Rogier?
https://www.belgafietsen.nl/kleding/fietsschoenen/mtb-schoen…
Het gaat mij er dus ook idd om dat ik niet met mijn voeten vastgeklikt zit. Bij Spinning erg fijn, maar op een buitenfiets vind ik dat heel onprettig.

MiTi op 23 aug 2018 21:08

Ik gebruik speciale MTB schoenen van 5.10 die voor flatpedals (de freerider en de impact) gemaakt zijn, en rij met hope flatpedals, geweldige pedalen met veel grip, die je niet tegen je schenen wilt krijgen ;-)

null

Ik kan je zo’n combinatie heel erg aanrijden, rijdt geweldig, zeker als je niet vast wilt zetten.

Click. Click. Peace

Thanks @Rogier! Dat lijkt me precies iets voor mij! Niet vastzitten maar toch veel grip! Ik zal eerst met de standaard pedalen gaan fietsen, maar deze combi ga ik noteren. 😃 @Birdheart Mijn Sidi schoenen hebben ook deze noppen ,maar ik vind deze schoenen niet fijn lopen door het metalen plaatje. En eigenlijk zitten ze gewoon niet zo lekker, voor een uurtje spinning oké maar als ik langer ga fietsen ben ik toch op zoek naar iets comfortabelers. ☺️

Winter is coming

Voor Nederlands gebruik heb je voldoende aan de freerider en die is her en der erg goedkoop op de kop te tikken ;-)

Click. Click. Peace

Thanks @Rogier! Dat lijkt me precies iets voor mij! Niet vastzitten maar toch veel grip! Ik zal eerst met de standaard pedalen gaan fietsen, maar deze combi ga ik noteren. 😃
@Birdheart Mijn Sidi schoenen hebben ook deze noppen ,maar ik vind deze schoenen niet fijn lopen door het metalen plaatje. En eigenlijk zitten ze gewoon niet zo lekker, voor een uurtje spinning oké maar als ik langer ga fietsen ben ik toch op zoek naar iets comfortabelers. ☺️

MiTi op 23 aug 2018 22:25

Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Mijn sidi’s hebben ook noppen, maar dat zijn denk ik niet de noppen die Birdheart bedoelt,
Mijn eerste schoenen waren Shimano met een zool met een uitsparing voor het plaatje. Daar kun je gewoon op lopen.
Op mijn sidi’s kan ik idd niet goed lopen. Bij mijn weten maakt sidi niet de echte loopschoenen zoals die van Shimano.
Het nadeel van de shimano’s is wel dat ze zwaar zijn.

Wat de pedalen betreft: er zijn ook pedalen met aan de ene kant het spd kliksysteem en aan de andere kant vlak. Die kun je ook overwegen. Je went heel snel aan vastzitten, en als je het kliksysteem heel los zet, klik je bij het minste of geringste los.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 aug 2018 22:49

Het is overigens niet zo dat ik met de shimano’s meer grip heb met omhooglopen op een modderig paadje. De noppen van de sidi zijn daarvoor zelfs beter, omdat de zool van de shimano’s meteen vol zitten en dan dus grip verliezen
De shimano’s zijn daarentegen ideaal als je bv een winkel oid in wil lopen. Of gewoon wilt wandelen.

Voor Nederlands gebruik heb je voldoende aan de freerider en die is her en der erg goedkoop op de kop te tikken ;-)

Rogier op 23 aug 2018 22:32

Dat is precies de schoen die ik had opgeslagen om eens te gaan passen. 😊

Winter is coming

Thanks @Rogier! Dat lijkt me precies iets voor mij! Niet vastzitten maar toch veel grip! Ik zal eerst met de standaard pedalen gaan fietsen, maar deze combi ga ik noteren. 😃

@Birdheart Mijn Sidi schoenen hebben ook deze noppen ,maar ik vind deze schoenen niet fijn lopen door het metalen plaatje. En eigenlijk zitten ze gewoon niet zo lekker, voor een uurtje spinning oké maar als ik langer ga fietsen ben ik toch op zoek naar iets comfortabelers. ☺️

MiTi op 23 aug 2018 22:25

Ik denk dat hier sprake is van een misverstand. Mijn sidi’s hebben ook noppen, maar dat zijn denk ik niet de noppen die Birdheart bedoelt,
Mijn eerste schoenen waren Shimano met een zool met een uitsparing voor het plaatje. Daar kun je gewoon op lopen.
Op mijn sidi’s kan ik idd niet goed lopen. Bij mijn weten maakt sidi niet de echte loopschoenen zoals die van Shimano.
Het nadeel van de shimano’s is wel dat ze zwaar zijn.

Wat de pedalen betreft: er zijn ook pedalen met aan de ene kant het spd kliksysteem en aan de andere kant vlak. Die kun je ook overwegen. Je went heel snel aan vastzitten, en als je het kliksysteem heel los zet, klik je bij het minste of geringste los.

DrPhil op 23 aug 2018 22:47

Dan heb ik dat van die noppen idd verkeerd begrepen. ☺️
Die dubbele pedalen had ik op mijn vorige fiets, maar met gewone schoenen vond ik ze toch niet zo fijn fietsen, was een vrij kleine pedaal.
En ik geloof best dat vastgeklikt zitten went, maar bij mij kwamen weer de beelden van mijn fietsongeluk van jaren terug naar boven en toen durfde ik niet meer. 😳

Winter is coming

Heerlijke herinneringen, die paniekvallen bij beginnende medefietsers als ze hun schoentje niet loskrijgen… 😋

I can stick uphill ice, on my saucer...

Enigszins off topic maar wel cool:

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/d800940a4c63297d8ae5aaaa...

@DrPhil en wat voor pedalen zitten onder die jaguar? En zitten er noppen onder of glad?

@Shane niet alleen van medefietsers ook zelf niet geheel schrik vrij de eerste rit overleefd.
Ging al fout voor ik de weg op was.
Had net pedaaltjes gemonteerd, gezet op de stand waarop je het makkelijkst los komt volgens fabrikant. Had geen zin om gelijk te vallen door pedalen.
Mtb buiten met voorband tegen houten schuurdeur gezet en iemand bij me om me te helpen indien. Ik klik vast met beide schoenen maar kom met geen mogelijkheid los. Klappen ineens beide banden. Ik wil afstappen om te zien wat er gebeurt is, wat natuurlijk niet lukt en val op de stenen grond en mis net met hoofd de geparkeerde auto van mijn ouders. Gelukkig schiet een been los, maar been op de grond niet dus kom slecht omhoog beweeg mijn been en bam pedaal op schenen en later nog eens.
Eindelijk los banden en been kunnen verbinden. Pedalen in moeilijkste stand om los te komen volgens fabrikant gezet en wonderbaarlijk kom ik los alsof ik niet eens vast zit 🤣

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Heerlijke herinneringen, die paniekvallen bij beginnende medefietsers als ze hun schoentje niet loskrijgen… 😋

Shane op 23 aug 2018 23:08

Wij fietsen nu een maand of 5 en de enige valpartij die we hebben gehad was inderdaad toen mijn vriendin met 1 voet vergat uit te klikken. Mij nog niet overkomen, maar wel al een paar keer erg lastminute losgeklikt met een toch iets verhoogde hartslag als gevolg :).

Hoe lang blijven de meesten hier doorfietsen op de racefiets?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bijna iedereen zal wel 1 x gevallen zijn bij een stoplicht of kruispunt met klikpedalen, maar je went er heel snel aan en juist met MTB is het wel echt voordelig om vast te zitten en te kunnen trekken aan je pedalen om net over een wortel te rollen of dat steile heuveltje boven te komen. Ik zweer zelf bij Time pedalen, race en mtb. En Specialized schoenen bij MTB vanwege de pasvorm en feit dat ze wat ruimer zijn (net als Pearl Izumi bij race). Maar dat is natuurlijk totaal voet-afhankelijk. De MTB pedalen van Time hebben het voordeel dat je altijd direct inklikt, ook als er wat modder tussen schoen en plaat zit, dat vond ik met SPD veel lastiger/gevoeliger

Met spd plaatjes heb je ook een belangrijk verschil. Met de goedkope spd plaatjes kun je alleen zijwaarts uitklikken. Met de duurdere kun je ook diagonaal uitklikken. Net bindingen.

SPD zijn die mtb dingen toch, met 2 schroeven?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie